از کجا بفهمیم هفته اول بارداری هستیم (اولین علائم بارداری)

اولین علائم بارداری

تشخیص بارداری از روی علایم آن در هفته های اول بارداری سخت است. فقط نیمی از خانمها می توانند علائم اولیه بارداری بعد از انعقاد نطفه را حس کنند و ۹۰% بانوان از هفته هشتم بارداری علائم حاملگی را متوجه می شوند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت اولین علائم بارداری چیست و چطور می توانید از بارداریتان مطمئن شوید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

در هفته اول بارداری از کجا بفهمیم بارداریم؟

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، به دلیل اهمیت مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه اول، خانم ها سعی می کنند هر چه زودتر از بارداری خود مطمئن شوند. اولین علائم بارداری در هفته اول عبارتند از:

  • تهوع صبحگاهی
  • ویار بارداری به خوراکی ها و مکانهای خاص
  • حساسیت به بوی غذا
  • خونریزی یا لکه بینی صورتی یا قهوه ای کمرنگ (علامت لانه گزینی جنین)
  • عقب افتادن پریودی
  • سفتی سینه ها و حساس شدن نوک آنها
  • درد و گرفتگی شکمی که شدیدتر از پریودی است
  • نفخ شکم یا یبوست
  • سردردهای ناشی از تغییرات هورمونی در بارداری
  • درد پایین کمر
  • تغییرات خلقی-رفتاری

همانطور که می بینید، علائم هفته اول بارداری شبیه سندروم پیش از قاعدگی است. چون لانه گزینه تخمک بارور شده ۶ تا ۱۲ روز بعد از لقاح اتفاق می افتد، به همین دلیل ممکن است مشخص نباشد که پریود هستید یا باردارید. اگر از روی علائم نمی توانید متوجه بارداری شوید، می توانید تست های بارداری را انجام دهید.

علائم بارداری بعد از چند روز ظاهر میشود؟

در بعضی از خانمها اولین علایم بارداری در هفته اول بعد از لقاح (۷ تا ۱۰ روز بعد از تخمک گذاری) و لانه گزینی جنین ظاهر می شود. اما در بیشتر خانمها علائم اولیه بارداری ممکن است ۲ تا ۳ هفته بعد از لقاح بروز کند. حتی ممکن است در بعضی از خانم ها تا چند ماه بعد از بارداری، علائم بارداری ظاهر نشود.
بنابراین بسته به بدن های مختلف، خصوصیات بارداری بین زنان متفاوت است. بنابراین زمان بروز، نوع و شدت علائم بارداری برای همه مادران باردار یکسان نیست.

بیشتر بخوانید: مکمل ها و ویتامینهای ضروری قبل از بارداری + میزان مجاز

علائم اولیه بارداری

اگر علائم اولیه بارداری را حس می کنید، برای انجام مراقبتهای دوران بارداری خود می توانید از سالها تجربه خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

انواع تست های تشخیص حاملگی

از آنجایی که ممکن است علائم بارداری در هفته اول بعد از لقاح در بیشتر خانمها مشخص نشود، با عقب افتادن پریودی می توانید از انواع تست های تشخیص بارداري استفاده کنید. این تستها عبارتند از:

تست تشخیص خانگی بارداری

بیبی چک (baby check) یکی از بهترین روشهای تشخیص خانگی بارداری است. در صورتی که یک هفته از زمان پریود شدن شما گذشته و خونریزی ندارید، یا سه هفته از اقدام شما برای بارداری گذشته، می توانید از این تست استفاده کنید.
اگر جواب بیبی چک مثبت بود، باید آزمایش بارداری (تست بتا تیتر) را انجام بدهید تا از بارداری یا عدم بارداری خودتان مطمئن شوید. چون جواب تست های خانگی دقیق نیستند و احتمال کاذب بودن آنها زیاد است. یعنی ممکن است بیبی چک مثبت باشد (مثبت کاذب) اما اصلا باردار نباشید و برعکس.

آزمایش بتا یا تست بارداری

آزمایش بتا که به آن آزمایش HCG یا «بتا تیتر» هم می گویند یکی از آزمایش های دقیق برای نشان دادن بارداری یا عدم بارداری است. تست بتا میزان هورمون بارداری یا BHCG را در خون یا ادرار مادر اندازه گیری می کند. این هورمون بعد از تشکیل جفت، از سلولهای جفت آزاد شده و بالا بودن مقدار آن نشانه بارداری است.
تست بتا برای بارداری به دو صورت تست ادراری بتا و تست خونی بتا وجود دارد. تست خون بتا دقیق تر از تست ادرار است. چون تغییر غلظت ادرار بدلیل نوشیدن آب زیاد یا کم آبی بدن می تواند تغییر کند و جواب آزمایش بتای ادرار اشتباه شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه دوم

کاربردهای تست بتا تیتر

نه تنها از آزمایش بتا برای تایید بارداری استفاده می شود، بلکه نتایج آزمایش خون بارداری به تعیین موارد زیر کمک می کند:

  • غربالگری جنین از نظر بیماری های ژنتیکی
  • سن تقریبی جنین
  • احتمال وجود خطر سقط جنین
  • تشخیص بارداری خارج رحمی (پوچ)

همچنین پزشکان از آزمایش «بتا تیتر» برای تشخیص سرطان هایی که HCG خون را کمی بالا می برند، مثل سرطان رحم، پستان، ریه، تخمدان، کبد، … نیز استفاده می کنند.

زمان انجام تست بتا بارداری و چگونگی آن

مقدار هورمون جفت هر دو تا سه روز دو برابر شده و در هفته های هشتم تا یازدهم بارداری به بیشترین مقدار می رسد. بعد از آن مقدار بتای خون کم شده و همین روند تا پایان حاملگی ادامه دارد. از ۱۱ روز بعد از زمان تشکیل جفت می توان بتای خون را اندازه گیری کرد. برای انجام تست خون بتا باید به یک آزمایشگاه تشخیصی مراجعه کنید.
اما تست ادرار بتا با استفاده از کیتهای تشخیصی که در داروخانه ها به فروش می رسند، انجام می شود. برای انجام این تست باید ادرار صبحگاهی تان را در ظرفی جمع کرده و یک نوار از کیت تشخیص را چند ثانیه در آن بگذارید. اگر دو خط روی نوار در قسمت کنترل و تست ایجاد شد، احتمال دارد باردار باشید.

تست بتا بارداری

آیا ممکن است آزمایش خون بارداری اشتباه باشد؟

آزمایش بتا نمی تواند ۱۰۰% بارداری را تایید کند. اما بالاترین دقت را در بین تستهای دیگر دارد. مصرف برخی داروها یا ابتلا به برخی سرطانها هم باعث بالا رفتن هورمون جفت می شوند. به همین علت مثبت شدن تست خون بارداری ممکن است، کاذب باشد.
اگر علائم بارداری ندارید، باید سونوگرافی، آزمایشهای تشخیص سرطان یا تست های دیگر را انجام دهید تا علت بالا بودن HCG خون تان مشخص شود.

بیشتر بخوانید: مراقبت های دوران بارداری در سه ماهه سوم + خطرات

چه زمانی برای آزمایش خون بارداری مناسب است؟

به گفته خانم دکتر فرخی پور، اگر اقدام به بارداری کرده اید و اولین علائم بارداری را حس نمی کنید، باید با تاخیر در پریود شدن تان تست بارداری بدهید. بهترین زمان انجام تست بتای بارداری زمانی است که یک هفته از زمان پریود شدن تان گذشته اما خونریزی ندارید.
بهترین موقع انجام تست خون یا ادرار بتا در طول روز، صبحها است که مقدار هورمون hCG خون بالاتر است. بنابراین جواب تست بارداری صحیح تر نشان داده می شود.

شما هم می توانید برای مراقبتهای دوران بارداری خود از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره علائم اولیه بارداری

معمولا خانم هایی که اقدام به بارداری کرده اند، سوالات زیر را درباره علائم اولیه بارداری در هفته اول بعد از انعقاد نطفه از ما می پرسند:

علائم بارداري چند روز قبل از پريودي احساس می شود؟

زمان بروز علائم بارداری در زنان مختلف متفاوت است. اولین علائم بارداری چند روز قبل از موعد پریود یا چند روز بعد از آن ممکن است، شروع می شود. در بعضی خانمها هم علائم حاملگی ۳ هفته بعد از لقاح ایجاد می شود.

خونریزی لانه گزینی چه فرقی با خونریزی پریودی دارد؟

خونریزی لانه گزینی یکی از علائم اولیه بارداری است که سبک تر از پریودی و بدون لخته است و تا دو روز ادامه دارد. اما اگر خونریزی تان از نظر زمانی و مقدار بیشتر از این بود، خونریزی شما علامت قاعدگی است.

خونریزی سبکی که با درد شکم همراه باشد، علامت لانه گزینی است یا قاعدگی؟

خونریزی لانه گزینی می تواند با دل درد و دردهای لگن همراه باشد که بدلیل تلاش تخمک بارور شده برای نفوذ و به رحم شدیدتر از پریودی است. اما اگر خونریزی بیشتر از دو روز باشد، درد و خونریزی علامت قاعدگی است.

اگر شما هم سوالی درباره اولین علائم بارداری یا تشخیص بارداری در هفته اول آن دارید، در بخش نظرات می توانید سوالات خود را بپرسید.

۳.۳/۵ - (۲۰۰ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *