۲۵ سوال شایع درباره زگیل تناسلی در دوران بارداری

زگیل-تناسلی-در-دوران-بارداری

زگیل تناسلی نوعی عفونت مقاربتی است که با هر نوع رابطه جنسی از فرد آلوده به ویروس اچ پی وی به فرد سالم منتقل می شود. از آنجایی که هر نوع عفونتی در بارداری ممکن است بر سلامت بارداری و جنین تاثیر بگذارد، مادران مبتلا به hpv سوالات و نگرانی های زیادی در این مورد دارند.
در این مقاله همراه ما باشید تا پاسخ دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان را به شایع ترین سوالات در مورد زگیل تناسلی در بارداری بخوانید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

زگیل تناسلی در دوران بارداری

رایج ترین سوالات درباره اچ پی وی و بارداری عبارتند از:

۱- علت زدن زگیل تناسلی در بارداری چیست؟

فردی که در دوران بارداری به زگیل تناسلی مبتلا می شود و قبل از آن علامتی نداشته، بطور یقین قبل از بارداری هم به ویروس hpv مبتلا بوده است. اما تغییرات هورمونی و افزایش ترشحات واژینالی در طول بارداری علت بروز ویروسهای نهفته اچ پی وی و زگیل های تناسلی در بارداری است. این مشکل بیشتر در زنان بارداری دیده می شود که قبل از بارداری پاپ اسمیر و چکاپ های لگنی خود را انجام نداده اند.

۲- آیا با زگیل تناسلی می توان باردار شد؟

زگیل تناسلی مشکلی برای باروری خانم ها ایجاد نمی کند. اگر دهانه رحم آلوده نباشد یا درمان های لازم را انجام داده باشید، می توانید زیر نظر پزشک خود باردار شوید. ولی نسبت به مادران دیگر به مراقبت های بیشتری نیاز دارید. مخصوصا دهانه رحم باید مرتبا چک شود تا از سلامت دهانه رحم مطمئن شویم.

۳- عفونت hpv در دهانه رحم چه مشکلاتی برای زنان باردار ایجاد می کند؟

عفونت دهانه رحم می تواند باعث بروز مشکلاتی برای باز شدن دهانه رحم موقع زایمان طبیعی و انتقال ویروس به نوزاد شود. در این صورت نیاز به سزارین اجباری دارید.

۴- بعد از درمان اچ پی وی آیا لازم است قبل از باردار شدن این موضوع را به پزشک اطلاع دهم؟

بله حتما. اگر سابقه این نوع عفونتها را دارید حتی بعد از درمان آن هم باید این موضوع را به متخصص زنان خود اطلاع دهید تا مراقبتهای لازم را برای سلامت شما و جنین تان انجام دهد. همچنین در صورت ابتلای قبلی، انجام پاپ اسمیر و کولپوسکوپی دهانه رحم ضروری است.

۵- آیا ممکن است اندازه زگیل ها در حاملگی بیشتر شود؟

بله. تغییرات هورمونی در حاملگی نه تنها اندازه زگیل ها را بزرگتر می کند، بلکه تعداد آنها را نیز بیشتر خواهد کرد.

عوارض زگیل تناسلی در بارداری

درباره خطرات اچ پی وی در بارداری سوالات زیر رایج هستند:

۶- آیا زگیل تناسلی در دوران بارداری خطرناک است؟

اگر زگیل تناسلی طی زایمان طبیعی و هنگام خروج نوزاد از کانال واژن، به نوزاد منتقل شود، چند هفته بعد از تولد، نوزاد دچار زگیل تناسلی در دهان یا گلو شده و با مشکلات تنفسی مواجه می شود. به خصوص تیپهای کم خطر ۶ و ۱۱ ویروس HPV در نوزاد می توانند باعث ایجاد ضایعاتی در حنجره یا خشن شدن صدای نوزاد شوند.

۷- آیا hpv به جنین منتقل می شود؟

احتمال انتقال ویروس اچ پی وی به جنین در طول بارداری پایین است. اما اگر کیسه آب جنین پاره شود، خطر انتقال hpv دو برابر می شود.

۸- زگیل تناسلی در دوران حاملگی چه عوارضی برای جنین دارد؟

انتقال ویروس اچ پی وی به نوزاد ممکن است ریسک زایمان زودرس، تولد نوزاد با وزن کم یا سقط جنین را افزایش دهد. البته هنوز مشخص نیست که آلودگی جنین به این ویروس چقدر می تواند باعث بروز چنین مشکلاتی شود. با اینحال باید برای جلوگیری از عوارض hpv در بارداری تحت مراقبت پزشکتان باشید.

حقایقی-درباره-hpv-و-بارداری

۹- رشد زگیلهای تناسلی چه عوارضی برای مادران باردار به همراه دارد؟

رشد زگیل های تناسلی در بارداری ممکن است باعث مسدود شدن کانال زایمانی یا کاهش انعطاف پذیری و کشش واژن موقع زایمان طبیعی شود. در این صورت مجبور به سزارین هستید. همچنین رشد زگیلها می تواند باعث درد و سوزش ادرار شده و خطر پارگی زگیل و خونریزی آن موقع زایمان را افزایش دهد. در نتیجه ریسک انتقال زگیل تناسلی به نوزاد و دیگر نواحی واژن با رشد زگیلها بیشتر می شود.

۱۰- احتمال مسدود شدن واژن با رشد زگیل ها در بارداری چقدر است؟

به ندرت ممکن است زگیلهای کانال واژن به حدی بزرگ شوند که کانال زایمانی را مسدود کنند. اما در صورت بیش از حد بزرگ شدن زگیلها برای جلوگیری از پارگی و خونریزی آنها حین زایمان واژینال، باید زایمان سزارین شوید.

تشخیص زگیل تناسلی در بارداری

پاسخ رایجترین سوالات در مورد تشخیص زگیل تناسلی برای زنان باردار را در ادامه می خوانید:

۱۱- چه خانم هایی قبل از بارداری باید برای تشخیص زگیل تناسلی اقدام کنند؟

مادرانی که قصد باردار شدن دارند و قبلا دچار زگیل تناسلی بوده و برای درمان آن اقدام کرده اند حتما قبل از بارداری باید از این لحاظ چکاپ شوند.

۱۲- برای تشخیص ویروس اچ پی وی در بارداری نیاز به نمونه برداری است؟

اگر آزمایش اچ پی وی شما تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی را نشان دهد یا جواب تست پاپ اسمیر شما مثبت باشد، باید کولپوسکوپی دهانه رحم را انجام دهید. اگر لازم باشد از دهانه رحم نیز نمونه برداری انجام می شود.

۱۳- زنان باردار می توانند تست کولپوسکوپی دهانه رحم را انجام دهند؟

در صورت لزوم زنان باردار هم می توانند کولپوسکوپی دهانه رحم را بدون هیچ خطری انجام دهند. اما معمولا ترجیح می دهیم که بعد از پایان بارداری این نوع تست ها را انجام دهیم. همچنین نمونه برداری از دهانه رحم طی کولپوسکوپی در این دوران با ریسک بالای زایمان زودرس همراه است و حتی الامکان نباید انجام شود.

برای تشخیص زگیل تناسلی و انجام تست های پاپ اسمیر، hpv یا کولپوسکوپی دهانه رحم در تهران می توانید از خدمات دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

اچ پی وی و زایمان طبیعی

زنان باردار در مورد زگیل تناسلی و زایمان طبیعی اغلب سوالات زیر را از متخصص زنان می پرسند:

۱۴- در صورت اچ پی وی در بارداری می توانم زایمان طبیعی انجام دهم؟

اگر زگیل ها آنقدر بزرگ نباشند که مشکلی برای زایمان طبیعی ایجاد کنند و ریسک انتقال عفونت به نوزاد نباشد، می توانید زایمان واژینال انجام دهید.

۱۵- اگر دچار زگیل تناسلی در بارداری باشیم چه زمانی بهتر است عمل سزارین انجام دهیم؟

در موارد زیر بهتر است سزارین انجام شود: احتمال خونریزی زگیلها موقع زایمان طبیعی، بالا بودن ریسک انتقال زگیل به نوزاد، کاهش انعطاف پذیری واژن موقع زایمان طبیعی.

۱۶-آیا ممکن است زگیل های تناسلی بتوانند موقع زایمان طبیعی مشکل ایجاد کنند؟

تعداد زگیل ها و اندازه آنها به حدی باشد که باعث پر شدن کانال واژن شود یا احتمال انتقال زگیل به نوزاد وجود داشته باشد، نمی توانید زایمان طبیعی کنید. در ضمن زگیلهای پرینه هم می توانند مانع اپیزیاتومی (برش پرینه برای خروج راحتتر نوزاد از واژن) در زایمان واژینال شوند.

عفونت-اچ-پی-وی-در-بارداری

تزریق واکسن های زگیل تناسلی در بارداری

سوالات رایج درباره تاثیر واکسن گارداسیل در بارداری عبارتند از:

۱۷- می توانم طی بارداری واکسن گارداسیل بزنم؟

هر چند واکسن گارداسیل حاوی میکروب کشته شده یا ضعیف شده ی ویروس اچ پی وی نیست اما نباید در دوران بارداری آن را تزریق کنید. چون درباره عوارض تزریق این واکسن بر جنین تحقیقی صورت نگرفته است.

۱۸- آیا می توانم دوزهای واکسن زگیل تناسلی را در بارداری تکمیل کنم؟

در صورتی که دوزهای تکمیلی واکسن گارداسیل یا واکسن ایرانی زگیل تناسلی (پاپیلوگارد) باید در طول بارداری تزریق شود باید این دوزها را تا بعد از زایمان به تعویق بیندازید.

۱۹- برای پیشگیری از زگیل در بارداری چه روشهایی وجود دارد؟

برای پیشگیری از بیماری زگیل تناسلی در بارداری باید بهداشت جنسی را کاملاً رعایت کنید (مثلا استفاده از کاندوم، محدود کردن شرکای جنسی، …). اما بهترین روش برای جلوگیری از ابتلا به اچ پی وی در زنان باردار، انجام واکسیناسیون زگیل تناسلی با تزریق واکسن پاپیلوگارد یا گارداسیل قبل از بارداری است.

درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری

مادران بارداری که مبتلا به زگیل تناسلی هستند، در مورد درمان اچ پی وی در بارداری معمولا سوالات زیر را می پرسند:

۲۰- آیا زگیل تناسلی در بارداری نیاز به درمان دارد؟

زگیل تناسلی اگر بدون درد باشد و اندازه آن به قدری بزرگ نباشد که مشکلی برای زایمان ایجاد کند، ترجیحاً بعد از زایمان تحت درمان قرار می گیرد. در غیر این صورت مجبورید طی دوران بارداری باید درمان های موضعی را انجام دهید.

۲۱- زگیل تناسلی در بارداری با چه روشهایی قابل درمان است؟

با توجه به وضعیت و اندازه زگیل ها در بارداری، پزشکتان گزینه های کرایوتراپی (انجماد)، سوزاندن زگیل با لیزر یا الکتروکوتر و پلاسما تراپی را به شما پیشنهاد می دهد.

زگیل-تناسلی-در-بارداری

۲۲- آیا ویروس HPV در طول بارداری قابل درمان است؟

هیچ روشی برای درمان ویروس HPV وجود ندارد و تنها راه از بین رفتن آن، پاکسازی ویروس توسط سیستم ایمنی بدن است. منظور از درمان قطعی زگیل تناسلی در زنان، از بین بردن سریع ضایعات گوشتی با روشهای مختلف است. بعضی از این روشهای درمانی را می توان برای زنان باردار نیز استفاده کرد. اما بدلیل تغییرات هورمونی در بارداری احتمال برگشت و عود مجدد زگیلهای تناسلی در این دوران بالاست.

۲۳- برای درمان اچ پی وی می توانیم دارو مصرف کنیم؟

برای پیشگیری از عوارض مصرف دارو برای جنین باید مصرف هر گونه پماد یا دارو را در دوران بارداری با مراجعه به یک مرکز تخصصی زگیل تناسلی زنان و زیر نظر پزشک متخصص زنان انجام دهید. اما معمولا به زنان باردار توصیه می کنیم برای درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری از روشهای غیر دارویی و موضعی استفاده کنند.

۲۴- داروهای درمان زگیل تناسلی که قبلا مصرف می کردم را می توانم در زمان بارداری هم استفاده کنم؟

 خیر. برای ادامه مصرف داروهای خود باید با پزشکتان مشورت کنید. چون مصرف بسیاری از داروهای زگیل تناسلی مثل پودوفیلین، آلدرا، پودوفیلوتوکسین، فلوروراسیل یا اینترفرون در دوران حاملگی و شیردهی مجاز نیست.

۲۵- بهترین روشهای درمان قطعی زگیل تناسلی در بارداری چیست؟

بهترین روشهای درمان زگیل تناسلی در بارداری لیزر تراپی و پلاسما تراپی زگیل تناسلی هستند که با از بین بردن سلولهای آلوده احتمال انتقال زگیل به نوزاد را کاهش می دهند و هیچ عارضه ای برای جنین یا مادر ایجاد نمی کنند.

برای درمان قطعی زگیل های تناسلی در بارداری با پلاسما تراپی در تهران شما هم می توانید به دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

اگر شما هم سوالی درباره زگیل تناسلی در دوران بارداری دارید، در بخش نظرات می توانید سوالات خود را از ما بپرسید.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *