همه چیز درباره جواب آزمایش اچ پی وی

جواب آزمایش اچ پی وی

یکی از تست های غربالگری پر استرس در زنان، تست پاپ اسمیر از نوع اچ پی وی ژنوتایپ (HPV Genotyping) است. در این آزمایش نوع ویروس پاپیلومای انسانی که به آن مبتلا شده اید، تشخیص داده می شود. اگر ویروس از نوع پر خطر باشد احتمال سرطان دهانه رحم در شما بالا است. در این مقاله به شما نحوه خواندن جواب آزمایش hpv را خواهیم گفت. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

نحوه آزمایش hpv در زنان

برای شناسایی نوع ویروس پاپیلومای انسانی، آزمایش پاپ اسمیر hpv انجام می شود تا تایپ ویروس مشخص شود. این با تست پاپ اسمیر سیتولوژی که در آن سلولهای دهانه رحم بیوپسی (نمونه گیری) می شوند تا تغییرات احتمالی و ضایعات سرطانی در آنها بررسی شود، متفاوت است.

برای تست hpv، نمونه برداری لازم با جمع آوری ترشحات واژن، ادرار یا نمونه برداری از ضایعات زگیل تناسلی انجام می شود. سپس این نمونه ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا نوع ویروس مشخص شود. این تست را نمی توان با آزمایش خون انجام داد. چون خون فقط می تواند نشان دهد که قبلا فرد دچار ویروس hpv بوده، ولی نمی تواند نشان دهد که در حال حاضر آلوده یا ناقل است. بنابراین تست معتبری برای این کار نیست.

نحوه آزمایش اچ پی وی در زنان

در صورت نیاز به تست hpv، پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی دهانه رحم در تهران می توانید به مطب خانم دکتر فرخی پور، متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

تفسیر جواب آزمایش اچ پی وی

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، خواندن جواب آزمایش اچ پی وی در زنان به طور خلاصه به شکل زیر است، البته فراموش نکنید که پزشک باید جواب آزمایش hpv تان را بخواند و در مورد نحوه تفسیر آن نتیجه بگیرد:

جواب منفی آزمایش اچ پی وی

در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv، اگر جواب تست پاپ اسمیر منفی باشد، یعنی هیچ نوع HPV پرخطری دیده نشده و می توانید تست غربالگری بعدی را پنج سال دیگر انجام دهید. پس تست پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی نیازی نیست انجام شود.

جواب آزمایش hpv positive

اگر جواب تست پاپ اسمیر HPV مثبت باشد، یعنی آلوده به تیپهای پرخطر این ویروس هستید و ریسک سرطان دهانه رحم در شما بالا است. البته مثبت بودن تست اچ پی وی به این معنا نیست که سرطان دارید بلکه باید تست های بیشتری مثل پاپ اسمیر سیتولوژی (بررسی سلولها) و احتمالا کولپوسکوپی را انجام دهید.

تست HPV منفی کاذب

جواب آزمایش اچ پی وی منفی کاذب، هیچ تغییرات سلولی یا عفونت hpv را نشان نمی دهد، در حالی که بیمار آلوده است و ممکن است دچار سرطان دهانه رحم شود. پس باید سالانه تست پاپ اسمیر و معاینات لازم را انجام دهید. برای اطمینان از جواب آزمایش اچ پی وی خود حتما به بهترین مراکز کولپوسکوپی در تهران مراجعه کنید.

تست HPV مثبت کاذب

در تست مثبت کاذب، با اینکه شخص هیچ عفونت اچ پی وی یا تغییرات سلولی در دهانه رحم ندارد، اما تست مثبت گزارش می شود. چون تست مثبت است، کولپوسکوپی تجویز می شود و بر اساس نتیجه ی این آزمایش بسیار دقیق (با دقت ۹۹%) متوجه می شوید که خوشبختانه هیچ مشکلی ندارید.

پاپ اسمیر منفی hpv مثبت

اگر تست پاپ اسمیر دوگانه (سیتولوژی + HPV testing) داده باشید، هم سلولهای دهانه رحم و هم نوع ویروس مورد بررسی قرار می گیرد. اگر تست پاپ اسمیر منفی بود، یعنی هیچ سلول غیرعادی در دهانه رحم دیده نشده است. اما ممکن است آزمایش HPV شما مثبت باشد که نشان می دهد به تیپ های پرخطر ویروس آلوده هستید.

در این صورت باید تست دوگانه را دوباره یک سال بعد انجام دهید. اما اگر ژنوتایپ ویروس ۱۶ یا ۱۸ گزارش شود، حتی با اینکه در تفسیر آزمایش پاپ اسمیر، تست تان منفی بوده، باید آزمایش کولپوسکوپی انجام شود. چون تفسير جواب آزمايش کولپوسکوپی دهانه رحم مشخص می کند که در معرض سرطان دهانه رحم هستید یا نه.

تغییرات سلولی عفونت اچ پی وی

در صورت نیاز به تست hpv، پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی دهانه رحم در تهران می توانید به مطب خانم دکتر فرخی پور، متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره تفسیر آزمایش پاپ اسمیر hpv

در این بخش می توانید پاسخ سوالات رایجی که در مورد خواندن جواب آزمایش اچ پی وی و سوالات دیگری که در این مورد پرسیده می شود را به همراه جواب آنها بخوانید:

جواب آزمایش اچ پی وی چقدر طول می کشد؟

۷۲ ساعت طول می کشد تا جواب آزمایش حاضر شود.

در پاپ اسمیر چه چیزهایی مشخص میشود؟

بستگی به نوع پاپ اسمیرتان دارد. اگر سیتولوژی باشد، وضعیت سلولهای دهانه رحم را مشخص می کند. اما اگر تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ باشد، تیپ کم خطر یا پر خطر بودن زگیل تناسلی تعیین می شود.

کدام تیپهای زگیل تناسلی خطرناک هستند؟

 ویروسهای پرخطر اچ پی وی شامل تایپ ۱۶, ۱۸, ۲۶, ۳۱, ۳۳, ۳۵, ۳۹, ۴۵, ۵۱, ۵۲, ۵۳, ۵۶, ۵۸, ۵۹, ۶۶, ۶۸, ۶۹, ۷۳ و ۸۲ هستند که ۱۶ و ۱۸ خطرناک ترند. این دو تیپ، زگیل تناسلی کشنده به حساب می آیند.

از کجا بفهمیم تیپ زگیل تناسلی کم خطر است؟

اگر تست HPV Genotyping شما شامل تیپهای ۶, ۱۱, ۴۰, ۴۲, ۴۳, ۴۴, ۵۴, ۶۱, ۶۲, ۶۷, ۷۰, ۷۱, ۷۲, ۷۴, ۸۱, ۸۳, ۸۴ و ۹۱ باشد، ویروس کم خطر است و جای نگرانی نیست.

اچ پی وی مثبت چطور درمان می شود؟

تنها راه آن، پاکسازی ویروس hpv از بدن با سیستم ایمنی است.

ویروس اچ پی وی پر خطر چقدر رایج است؟

تقریباً ۴۰٪ از زنان در برخی از دوره های زندگی خود به یکی از انواع پر خطر HPV آلوده می شوند، اما بیشتر آنها با سیستم ایمنی بدن از بین می روند.

اگر شما هم سوالی درباره نحوه خواندن جواب آزمایش hpv دارید، می توانید آنها را در بخش نظرات این مقاله با ما در میان بگذارید.

۳.۴/۵ - (۵۱ امتیاز)
۴ دیدگاه ها
  • من نوزده سال پیش چند رابطه داشتم اما الان نوزده سال است فقط یک رابطه دارم زگیل ندارم دو تست پاپ اسمیر من هم نورمال بود ایا باز دچار زگیل تناسلی مشود تو رو خدا جواب بدین دارم از استرس ممیرم

    • سلام. تست پاپ اسمیر رو سالیانه انجام بدین. اما ویروس اچ پی وی تنها تا دو سال در بدن باقی میمونه و با شرایطی که شما می گید هیچ جای نگرانی نیست.

      • با سلام خانم دکتر فرمودید ویروس فقط دوسال در بدن باقی میمونه پس چجوری بعضیا چندین ساله درگیرن؟

        • سلام. در صورتیکه سیستم ایمنی تقویت شه و درمان رو انجام بدین متوسط دو سال از شروع علائم ویروس دفع میشه. اگر درمان انجام نشه که توضیح دادیم حتی ممکنه تبدیل به دیسپلازی و سرطان دهانه رحم بشه. خیلی وقتها هم افراد بدلیل سکس با شریکهای جنسی متنوع، مدام به تیپهای مختلف مبتلا می شن و ابتلای طولانی مدت ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *