اچ پی وی های ریسک چه خطراتی دارد؟

عوارض-اچ-پی-وی-پرخطر

HPV پرخطر یا HPV high risk شامل تیپهای ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸ و ۷۰ این ویروس است. در بین تایپ های hpv های ریسک، تیپ ۱۶ و ۱۸ بیشترین پتانسیل سرطان زایی را دارند.
اگر رابطه جنسی دارید و نگران خطرات اچ پی وی های ریسک هستید، حتما این مقاله را بخوانید. در این مقاله دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان درباره اینکه این نوع اچ پی وی چه خطراتی دارد، توضیح داده اند. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله می توانید روی فهرست زیر کلیک کنید.

آیا باید نگران HPV های ریسک باشید؟

۸۰ درصد از زنانی که رابطه جنسی دارند، به برخی از انواع HPV آلوده می شوند که حدود ۵۰ درصد آنها جزء تیپهای خطرناک HPV هستند و احتمال سرطان زایی دارند یا به اصطلاح انکوژن هستند.

به گفته منابع معتبر معمولاً سیستم ایمنی بدن طی دو سال به طور طبیعی اچ پی وی های ریسک و کم ریسک (غیر سرطان زا یا غیرانکوژن) را پاکسازی می کند.

اما در پاسخ به این سوال که آیا اچ پی وی باعث عفونت واژن و دهانه رحم می شود باید گفت اگر سیستم ایمنی موفق به پاکسازی hpv نشود و عفونت ادامه یابد، سلول های سنگفرشی در سطوح داخلی دهانه رحم به این ویروس آلوده شده و دچار عفونت یا احتمالا تغییرات پیش سرطانی می شوند. پیشرفت این تغییرات غیرطبیعی در سلولها منجر به کارسینوم سنگفرشی (سرطان دهانه رحم) در زنان می شود.

آیا ابتلا به اچ پی وی های ریسک به معنی سرطان است؟

ابتلا به اچ پی وی پر خطر به معنی اینکه در حال حاضر دچار سرطان شده اید نیست. اما  به معنی این است که پتانسیل ابتلا به سرطان دهانه رحم را دارید. به همین دلیل باید خطرات اچ پی وی های ریسک را جدی بگیرید. چون عدم درمان hpv های ریسک منجر به مشکلات زیر می شود:

  • افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم یا پیشرفت آن
  • مرگ بیمار به دلیل ابتلا به مراحل پیشرفته سرطان دهانه رحم
  • انتقال اچ پی وی به شریک جنسی
  • افزایش ریسک ابتلا به دیگر سرطانهای مرتبط با اچ پی وی مثل سرطان مقعد، سرطان فرج یا ولوا، سرطان واژن و سرطان دهان و گلو (این سرطانها کمتر از سرطان دهانه رحم شایع هستند)

بیشتر بخوانید: ماندگاری ویروس hpv در بدن چقدر است

برای پیشگیری و درمان سرطان دهانه رحم در تهران، می‌توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

چه زمانی hpv high risk نگران کننده است؟

عفونت پایدار اچ پی وی در ۱۰ درصد از زنان مبتلا به اچ پی وی پرخطر رخ می دهد. عدم درمان اچ پی وی های ریسک در این بانوان باعث می شود به مرور این تغییرات پیش سرطانی تبدیل به سرطان دهانه رحم شوند که یک سرطان کشنده در بین زنان است.

علل-بروز-سرطان-دهانه-رحم

HPV پرخطر خودبخود از بین می رود؟

معمولا از هر ۱۰ نفر بیمار آلوده به HPV های ریسک، سیستم ایمنی بدن ۹ نفر از آنها بدون اینکه hpv مشکلی ایجاد کند طی طول ۲ سال از شر عفونت HPV خلاص می شود. یعنی در ۹۰% از زنان، اچ پی وی های ریسک خودبخود از بین می رود و خوشبختانه به ندرت تبدیل به سرطان می شود.

اما اگر عفونت اچ پی وی خودبخود از بین نرود و بیش از دو سال یا حتی دهه ها در بدن باقی بماند باعث ایجاد زگیل تناسلی و انواع سرطانهای مرتبط با HPV high risk می شود. در این موارد حتما بیمار نیاز به درمان و فالوآپ دارد تا دچار سرطان نشود.

آیا می توانم با اچ پی وی های ریسک زندگی عادی داشته باشم؟

اگر تست HPV شما مثبت باشد، هنوز هم می توانید زندگی نسبتاً طبیعی داشته باشید. این بیماری بیشتر زندگی جنسی شما را تحت تاثیر قرار می دهد و علاوه بر درمان hpv های ریسک باید سبک زندگیتان را به شکل زیر تغییر دهید:

  • ترک یا کاهش مصرف سیگار، قلیان و الکل
  • استفاده از کاندوم هنگام رابطه جنسی
  • محدود کردن شرکای جنسی
  • زدن واکسن گارداسیل یا واکسن پاپیلوگارد

همچنین اگر این افراد ضایعات زگیل تناسلی دارند تا زمان بهبودی نباید حتی با وجود کاندوم نزدیکی کنند. چون کاندوم جلوی انتقال زگیل تناسلی را نمی گیرد. برای درمان سریعتر زگیل های تناسلی می توانید در مطب دکتر فرخی پور از روش پلاسما تراپی استفاده کنید که از ایمن ترین روشهای برداشتن زگیل تناسلی است.

برای درمان زگیل تناسلی با پلاسماتراپی در تهران، شما هم می‌توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

خلاصه نکات مهم مقاله

ابتلا به ویروس اچ پی وی های ریسک نشانه سرطان دهانه رحم نیست ولی احتمال بروز این سرطان را در زنان بالا می برد. به خصوص اگر عفونت این ویروس پایدار باشد -یعنی بیشتر از ۲ سال طول بکشد- ممکن است باعث تغییرات سلولی در دهانه رحم شود. در صورت عدم درمان hpv این تغییرات پیش سرطانی ممکن است تبدیل به سرطان کشنده دهانه رحم شوند.

سوالات متداول

درباره ویروس hpv های ریسک معمولا سوالات زیر از دکتر فرخی پور پرسیده می شود:

من چطور به HPV پرخطر مبتلا شده ام؟

شروع رابطه جنسی در سنین زیر ۱۸ سال، تماس پوست با پوست فرد آلوده، داشتن چندین شریک جنسی یا انتقال این ویروس از راههای غیرجنسی می تواند علت عفونت اچ پی وی در شما باشد.

اگر تست HPV پرخطر مثبت بود چه اتفاقی می افتد؟

اگر نتیجه آزمایش اچ پی وی مثبت باشد یعنی آلوده به نوعی از HPV پرخطر هستید. البته جواب مثبت به این معنی نیست که سرطان دهانه رحم دارید، بلکه نشان می دهد آلوده هستید و ریسک ابتلا شما به این سرطان در آینده نسبت به زنان دیگر بیشتر است.

آیا عفونت اچ پی وی قابل درمان است؟

هیچ درمان قطعی برای خود HPV وجود ندارد. ولی اگر HPV پرخطر دارید، باید زیر نظر پزشک باشید تا تغییرات دهانه رحم را در چکاپهای منظم بررسی کند و با کمک روش های مختلف مثل تغییر لایف استایل و دارودرمانی سیستم ایمنی بدنتان را بهبود دهد.

اچ پی وی پرخطر چطور تشخیص داده می شود؟

شما باید طبق تجویز متخصص زنان، تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ یا آزمایش اچ پی وی را انجام دهید.

اگر شما هم نگران اچ پی وی های ریسک خود هستید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات بپرسید.

۴/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *