مقایسه روشهای برداشتن زگیل تناسلی در زنان

مقایسه-روشهای-برداشتن-زگیل-تناسلی

ویروس hpv در بانوان می تواند مقعد، واژن، کانال واژن، دهانه رحم و کشاله های ران را در گیر کند، اما بیشتر از همه زگیلهای تناسلی روی واژن، مقعد و کشاله ران خود را نشان می دهند. این ضایعات در اثر ویروسی به نام پاپیلومای انسانی یا ویروس اچ پی وی ایجاد می شوند.
زگیل های تناسلی از راه تماس پوستی یا رابطه جنسی به افراد دیگر منتقل می شوند و خوشبختانه روشهای مختلفی برای از بین بردن آنها وجود دارد. از بین روشهای سوزاندن و حذف زگیل تناسلی متدوال ترین روشها عبارتند از: لیزر، کرایوتراپی و پلاسما.
ما در این مقاله قصد داریم روشهای برداشتن زگیل تناسلی در زنان را با هم مقایسه کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

تفاوت روشهای برداشتن زگیل تناسلی

همانطور که گفتیم سه روش رایج و موثر از بین بردن زگیلهای تناسلی عبارتند از: فریز کردن یا انجماد (کرایوتراپی)، لیزر درمانی و پلاسما تراپی. این سه روش، درمان سریع زگیل های تناسلی در زنان هستند که هر یک کاربردها و مزایای خاص خود را دارند. در ادامه به مقایسه این روشهای درمان از چند نظر می پردازیم:

یک) نحوه سوزاندن زگیل ها

لیزر، پلاسما و کرایوتراپی با روشهای متفاوتی سلولهای زگیل را از بین می برند:

درمان با روش انجماد یا فریز کردن
در این روش که کرایو تراپی یا کرایو سِرجِری نیز نام دارد، برای برداشتن سلولهای زگیل از نیتروژن مایع استفاده می شود. سرمای نیتروژن باعث فریز شدن سلولهای زگیل و در نتیجه مرگ آنها می شود. گاهی ممکن است برای یک زگیل لازم باشد تا ۳ بار کرایوتراپی را انجام دهید. این روش از جمله سریعترین روشهای برداشتن زگیل تناسلی خانم ها و آقایان بدون بازگشت است.

درمان زگیل تناسلی با لیزر
در این روش از دستگاه های لیزرهای CO2 مثل لیزر مونالیزا، لیزر ژولیت، … استفاده می شود. این لیزرها با شکستن گاز دی اکسید کربن، اشعه مادون قرمز تولید می کنند که مستقیماً به زگیل های تناسلی تابانده می شود. این پرتوها بدون آسیب زدن به سلولهای پوست، سلولهای زگیل را می سوزانند.

درمان زگیل با پلاسما
در این روش از دستگاه پلاسما جِت برای کشتن سلولهای زگیل استفاده می شود. پلاسما، حالت چهارم ماده است و می تواند سلولهای جامد زگیل را به گاز تبدیل کند (فرآیند تصعید). با این روش علاوه بر از بین رفتن زگیل ها، سطح پوست بیمار نیز صاف و یکدست می شود.

نکته: از بین سه روش ذکرشده، برداشتن زگیلهای تناسلی با روش پلاسما روشی اصولی تری است. پلاسما، نسبت به دو روش دیگر مزایای مهمی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

دو) مزیتهای سوزاندن زگیلهای تناسلی با پلاسماجت

عوارض پلاسماتراپی زگیل تناسلی مثل درد، خونریزی، جای اسکار و زخم خیلی کمتر از روشهای لیزر و کرایو تراپی است. همچنین بهبود زخم ها بعد از لیزر و پلاسماتراپی سریعتر از روش انجماد بوده و ریسک عود زگیل ها نیز کمتر است. دیگر تفاوت های درمان زگیل تناسلی با پلاسما عبارتند از:

۱- ریسک انتقال زگیل تناسلی به نواحی مجاور با پلاسما تراپی زگیل تناسلی کمتر از لیزر و کرایو سرجری است.

۲- پلاسما تراپی ایمن تر از لیزر و فریز کردن زگیل تناسلی زنان است تا جایی که برای درمان زگیل تناسلی در بارداری نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

۳- برداشتن زگیلها با لیزر همراه با تولید بخار ویروس می باشد که تحقیقات نشان می دهد این بخار حاوی ویروس زنده است و می تواند نواحی مجاور را هم آلوده کند. اما سوزاندن زگیل ها با پلاسما جت بدون دود است و در مقایسه با لیزر روش ایمن تری است.

۴- کرایوتراپی از بین روشهای فوق قدرت نفوذ کمتری دارد و نمی تواند سلولهای حاوی ویروس را کاملا درمان کند. برای همین است که برداشتن زگیلهای تناسلی با کرایوتراپی نیاز به جلسات متعدد دارد و اکصر اوقات با عود ویروس و زگیل تناسلی همراه است.

۵- ماندگاری درمان زگیل ها با پلاسماتراپی بیشتر از روشهای دیگر و به خصوص درمان با روش انجماد یا فریز کردن است.

روشهای-درمان-زگیل-تناسلی-زنان

برای درمان زگیل تناسلی با پلاسما تراپی در تهران، می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سه) مراقبتهای بعد از برداشتن زگیل

برداشتن زگیل با پلاسما جت و لیزر زگیل تناسلی در زنان نسبت به کرایو تراپی به مراقبتهای کمتری نیاز دارد. چون درمان با این روشها جای زخم کمتری ایجاد می کنند. به عنوان مراقبت های بعد از فریز زگیل تناسلی گاهی لازم است زخم ها پانسمان شوند و یا برای ترمیم سریعتر زخمها نیاز به مصرف پمادهای ترمیم کننده داشته باشید.
اما در مراقبتهای بعد از لیزر و پلاسماتراپی زگیل تناسلی نیازی به پانسمان یا مصرف پماد نیست. چون این دستگاه ها خاصیت جوانسازی دارند و باعث بهبود سریعتر زخم ها می شوند.

نکته: در هر سه روش نباید تا زمان بهبودی کامل محل زگیلها، رابطه جنسی داشته باشید و در صورتی که محل سوزاندن دچار زخم یا حساسیت پوشتی شده است، باید از لمس زخم ها بپرهیزید.

بیشتر بخوانید: آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟

چهار) دوره نقاهت روشها

در روشهای برداشتن زگیل تناسلی، ممکن است محل درمان دچار ناهمواری شود و جای زگیل حذف شده قابل رویت باشد. این اتفاق مخصوصا زمانی می افتد که زگیلهای تناسلی عمیق باشند. این عارضه پوسته پوسته شدن و ترمیم پوست در روش پلاسماتراپی یک هفته طول می کشد. دوره نقاهت و ترمیم پوست بعد از لیزر حدود دو هفته است اما دوره نقاهت بعد از کرایو تراپی می تواند تا ۴ هفته طول بکشد.

بجز مورد بالا، همچنین بعد از کرایو محل تحت درمان معمولا دچار تاول و التهاب موضعی می شود که دوره نقاهت آنها نیز حدود ۲ هفته است.

پنج) عوارض هر روش

عوارض پلاسما تراپی زگیل تناسلی مثل درد، سوزش و اسکار زخم ها نسبت به لیزر و کرایوتراپی کمتر است. همچنین لیزر در مقایسه با فریز زگیل تناسلی زنان دوره نقاهت و عوارض کمتری دارد و جای زخم و اسکار کمتری می دهد. از دیگر تفاوتهای عوارض درمان با این سه روش عبارتند از:

هیپوپیگمانتاسیون (نقص رنگدانه ای): این مشکل بدلیل حساسیت بالای رنگدانه های پوست به سرما بیشتر در افراد دارای پوست تیره که کرایوتراپی انجام داده اند، رخ می دهد.

خارش و سوزش: این عوارض در روش فریز زگیل تناسلی زنان بیشتر از روشهای دیگر است و  یک تا سه هفته ممکن است این علائم طول بکشند.

تورم و التهاب: ناحیه تحت درمان در همه روشها برای حدود ۲-۳ روز و دربعضی افراد تا ۷ روز ممکن است ملتهب و متورم باشد. این دوره نقاهت و رفع التهاب پوست در روش کرایوتراپی بیشتر است.

پوسته شدن: پوسته پوسته شدن نواحی اطراف زگیلها بستگی به میزان عمق زگیلها دارد. در حالت کلی این مساله در پلاسماتراپی کوتاهتر از روشهای دیگر است و حداکثر یک هفته زمان می برد.

بخارات سمی: لیزر  بعد از سوراندن زگیل تناسلی با ایجاد دود و بخارات سمی همراه است. این بخارها خطرناک هستند و می توانند نواحی مجاور زگیل را آلوده کنند. اما در پلاسما تراپی و کرایو سرجری این مشکل رخ نمی دهد.

روشهای-پیشگیری-و-انتقال-عفونتهای-مقاربتی

شش) کاربردها و نتیجه درمان

زگیل های تناسلی بزرگ یا قطور معمولا با لیزر برداشته می شوند که این روش تا دو برابر موثرتر از کرایوتراپی است. متخصصان از کرایوتراپی برای درمان زگیل های پراکنده استفاده نمی کنند، بلکه کرایو برای از بین بردن زگیل هایی مناسب تر است که نزدیک هم و خوشه ای رشد کرده اند.

همچنین احتمال عود زگیل تناسلی بعد از لیزر و پلاسما تراپی کمتر از روش کرایو تراپی است و درمان با این دستگاه ها سریعتر و قطعی تر از درمان با روش انجماد زگیل ها است.

هفت) موارد منع مصرف

معمولاً برای افراد بد زخم یا افراد مبتلا به دیابت، برخی نقصهای ایمنی مثل فقدان پادتن، برخی اختلالات خونی یا عروقی و یا کسانی که دارای پوست چرب هستند یا واکنش پوستی به سرما دارند، فریز کردن زگیل ها انجام نمی شود.

اما لیزر و پلاسما زگیل تناسلی را می توان برای اغلب خانم ها و در همه سنین انجام داد. البته اگر بیماری خاصی دارید یا باردار هستید، باید قبل از درمان زگیل تناسلی با هر روشی که هست، آن را به پزشکتان اطلاع دهید.

هشت) هزینه برداشتن زگیل ها

هزینه برداشتن زگیل تناسلی بسته به تعداد یا اندازه زگیلها، روش درمان، مدت زمان و یا تعداد جلسات درمان متغییر است. اما معمولا هزینه کرایوتراپی زگیل تناسلی کمتر از هزینه پلاسما زگیل تناسلی یا لیزر است.

درمان با لیزر به طور کلی هزینه بیشتری نسبت به روشهای دیگر دارد. البته ممکن است به خاطر بزرگ بودن زگیل تناسلی مجبور باشید ۳ جلسه فریز کردن را انجام دهید که هزینه کرایو تراپی شما را بالاتر می برد. اما لیزر و پلاسما در یک جلسه انجام می شوند.

زگیل-تناسلی

برای درمان زگیل تناسلی خانم ها در تهران، شما هم می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت یا اطلاع از هزینه پلاسما تراپی زگیل می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره درمان زگیل تناسلی زنان

معمولا در مورد درمان زگیل تناسلی سوالات زیر از متخصص زنان پرسیده می شود:

سریع ترین روش درمان زگیل تناسلی چیست؟

برای درمان فوری و قطعی زگیل تناسلی می توانید روشهای لیزر تراپی یا پلاسما تراپی را امتحان کنید که کم عارضه ترین و ایمن ترین روشهای درمان ضایعات زگیل هستند.

آیا بعد از لیزر زگیل تناسلی میتوان رابطه داشت؟

تا زمانی که زگیل فعال دارید و یا آن را درمان کرده اید ولی هنوز جای زخم آنها باقی است، نمی توانید رابطه جنسی داشته باشید. چون باعث انتقال آن به دیگران یا تشدید درد و سوزش زخم ها می شود.

بعد از سوزاندن زگیل تناسلی چه باید کرد؟

باید زخم ها را تمیز و خشک نگه دارید و از دستکاری آنها بپرهیزید. داروهای تجویز شده را حتما به موقع مصرف کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید مقاله «بعد از سوزاندن زگیل تناسلی چه باید کرد» را مطالعه کنید.

اگر شما هم سوالی درباره درمان زگیل تناسلی دارید، می توانید در بخش نظرات از ما بپرسید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *