آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت؟

رابطه بعد از درمان زگیل تناسلی

رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینالی مهمترین روشهای انتقال زگیل تناسلی هستند. کسانی که به ویروس پاپیلومای انسانی (اچ پی وی) مبتلا هستند، در صورت داشتن رابطه جنسی، ویروس زگیل را به همسر خود نیز انتقال می دهند. سوال اکثر بیماران این است که آیا بعد از درمان HPV می توانند رابطه زناشویی خود را دوباره شروع کنند یا نه. ما در این مقاله به این سوال مهم پاسخ داده ایم. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

زگیل تناسلی انواع مختلفی دارد که برخی از آنها کم خطر و برخی دیگر پرخطر هستند و می توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند. معمولا تیپ های ۱۶ و ۱۸ این ویروس جزء انواع زگیل تناسلی کشنده به حساب می آیند.

ریسک ابتلا به سرطان دهانه رحم و مرگ زنان در صورت ابتلا به این تیپها بالا است. اما با شناسایی به موقع ویروس اچ پی وی می توان خطر مرگ در اثر این ویروس را بطور قابل ملاحظه ای کاهش داد.

خطرات زگیل تناسلی

آیا زگیل تناسلی درمان دارد؟

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، تقویت سیستم ایمنی بدن تنها راه از بین رفتن ویروس پاپیلومای انسانی است. سیستم ایمنی قوی بدن باعث می شود ماندگاری ویروس اچ پی وی در بدن طولانی نباشد و به مرور ظرف ۱-۲ سال ویروس خود به خود از بین برود. زائده هایی که این ویروس ایجاد می کند و زگیل نامیده می شوند را می توان با استفاده از روشهای درمانی زیر بهبود بخشید:

  • کرایو تراپی (منجمد کردن)
  • لیزر زگیل تناسلی
  • پلاسما تراپی زگیل تناسلی
  • سوزاندن زگیل تناسلی
  • پمادها یا محلول های شیمایی مخصوص
  • جراحی و برداشتن زگیل های خیلی بزرگ

پزشک با توجه به تعداد، اندازه و محل زگیل تصمیم می گیرد که چه روشی برای درمان زگیل تناسلی تان بهتر است.

چنانچه شما هم دچار عارضه زگیل تناسلی هستند، می‌توانید برای درمان آن به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت  با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

بعد از درمان زگیل تناسلی می توانم رابطه داشته باشم؟

این موضوع بستگی به این دارد که در چه مرحله ای از درمان هستید. اگر زگیل فعال دارید، رابطه جنسی باعث انتقال ویروس اچ پی وی به همسرتان نیز می شود. در صورتی که به یکی از روشهای بالا به تازگی زگیل تان را برداشته اید و هنوز زخم های آن خوب نشده است هم نمی توانید رابطه جنسی داشته باشید.

برای شروع رابطه جنسی باید ۱ تا ۳ هفته صبر کنید تا زخم های زگیل کاملا از بین بروند. بهترین کار این است که بعد از بهبود زخم های به جا مانده از برداشتن زگیل با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه شوید که زمان برقراری رابطه جنسی تان رسیده است یا نه.

درمان زگیل تناسلی در بانوان

زگیل های تناسلی بعد از درمان چقدر مسری هستند؟

انواع زگیل های تناسلی بسیار مسری هستند. به گفته دکتر فرخی پور، حتی زمانی که علائم عفونت زگیل تناسلی را ندارید یا زگیل را درمان کرده و برداشته اید، باز هم می توانید آن را به فرد دیگری انتقال دهید. مگر اینکه این ویروس توسط سیستم ایمنی بدن تان از بین برود.

در بعضی از خانمها هم بعد از ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی و درمان آن، همچنان این ویروس صورت پنهان در بدن شان باقی می ماند. این خانم ها ناقل ویروس HPV هستند.

چنانچه شما هم دچار عارضه زگیل تناسلی هستند، می‌توانید برای درمان آن به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می‌توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوال و جواب در مورد زگیل تناسلی

بیماران زیادی در مورد درمان زگیل تناسلی سوالات زیر را از پزشک متخصص زنان می پرسند که در ادامه آنها را می خوانید:

زگیل های کم خطر اگر درمان نشوند، مشکلی ایجاد نمی کنند؟

عدم درمان آنها خطرناک نیست و اغلب خودبخود بعد از ۱ تا ۲ سال بهبود می یابند. ولی چون ظاهر ناخوشایندی دارند و دیر از بین می روند، بهتر است با مصرف پماد یا با لیزر و روشهای دیگر آنها را سریعتر از بین ببرید.

کسانی که دچار زگیل تناسلی می شوند، همیشه این زگیلها را دارند؟

ممکن است عفونت کاملا درمان شود و برای همیشه از شر زگیل تان خلاص شوید. گاهی هم به یک عفونت مزمن و مادام العمر تبدیل می شود. پس این برای افراد مختلف متفاوت است.

زگیل تناسلی بعد از درمان عود می کند؟

یکی از علل برگشت دوباره زگیل تناسلی، درمان ضایعات پوستی ناشی از زگیل تناسلی است و اگر ویروس کامل از بدن پاکسازی نشود، احتمال عود آن هست. بعلاوه اگر سیستم ایمنی بدن ضعیف باشد احتمال عود این بیماری وجود دارد. با این حال اکثراً عفونت های زگیل تناسلی بعد از درمان از بین می روند.

چطور می توانم برای همیشه زگیل تناسلی را درمان کنم؟

متأسفانه هیچ درمانی برای HPV وجود ندارد. می توانید با زدن واکسن زگیل تناسلی از ابتلا به آن پیشگیری کنید و در صورت ابتلا، سریعتر برای درمان آن اقدام کنید.

چه مدت بعد از رابطه جنسی زگیل های تناسلی ظاهر می شوند؟

معمولاً ۲ تا ۳ ماه پس از ایجاد عفونت این زگیلها بروز می کنند. ولی ممکن است در بعضی از موارد، ابتلا به عفونت زگیل تناسلی ظرف ۳ هفته یا حتی سالها بعد از ابتلا علائم ایجاد کند.

زگیل تناسلی بعد از درمان عود می کند؟

اگر کامل از بدن پاکسازی نشود، احتمال عود آن هست. اما اکثراً عفونت های زگیل تناسلی بعد از درمان از بین می روند.

بعد از سوزاندن زگیل تناسلی چه باید کرد؟

برای رعایت مراقبتهای بعد از سوزاندن زگیل تناسلی نباید تا زمانی که زخم های آن هنوز روی پوست هست رابطه جنسی داشته باشید. باید حدود ۲ هفته باید صبر کنید تا زخم ها خوب شوند.

مدت زنده ماندن ویروس زگیل تناسلی چقدر است؟

حدود ۳۰ درصد ویروسهای hpv طی ۴ ماه از بین می روند. اما معمولا ۲ سال یا بیشتر طول می کشد تا این ویروسها از بدن پاکسازی شود.

آیا می توان از ابتلا به اچ پی وی جلوگیری کرد؟

بله. شما می توانید با تزریق واکسن گارداسیل از ابتلا به تیپهای پرخطر ویروس hpv جلوگیری کنید.

آیا می توانم با کسی که زگیل تناسلی دارد ازدواج کنم و رابطه داشته باشم؟

بله می توانید ازدواج کنید اما برای داشتن رابطه جنسی نباید زگیل تان فعال باشد و باید حتما واکسن گارداسیل بزنید.

اگر شما هم سوالی در مورد درمان زگیل تناسلی دارید، می توانید سوالات خود را از طریق بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

۳.۴/۵ - (۳۰ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *