علت برگشت دوباره زگیل تناسلی (عود زگیل تناسلی)

علت-برگشت-دوباره-زگیل-تناسلی

زگیل تناسلی یک عفونت مقاربتی است که در اثر ابتلا به ویروس HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) ایجاد می شود. بعضی از تیپهای این ویروس باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شوند که به صورت برجستگی های کوچک یا بزرگ گوشتی رنگ، صورتی یا قرمز دیده می شوند.
راه های مختلفی برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد، اما احتمال عود زگیل تناسلی بعد از درمان نیز هست. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت علت برگشت زگیل تناسلی چیست و آیا راهی برای جلوگیری از برگشت آنها وجود دارد یا نه. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم اولیه ابتلا به اچ پی وی چه زمانی ظاهر می شوند؟

ویروس اچ پی وی عمدتا از راه تماس پوستی نواحی جنسی و رابطه جنسی واژینال، مقعدی یا دهانی منتقل می شود. این ویروس یک دوره نهفتگی در بدن دارد و به همین علت ممکن است بعد از آلودگی هیچ علامتی نداشته باشید.

معمولا حدود ۳ ماه بعد از عفونت اولیه، ضایعات پوستی عفونت اچ پی وی به صورت زگیل روی مخاط واژن، مقعد، گلو یا دهان ظاهر می شوند. در مواردی هم ممکن است دوره نهفتگی ویروس اچ پی وی تا ۶ ماه هم طول بکشد و هیچ علائمی نشان ندهد.

روشهای درمان زگیل تناسلی

در بعضی از بیماران که سیستم ایمنی قوی دارند، زگیل های تناسلی بعد از چندین ماه خودبخود محو می شوند. اما در بعضی از افراد هم اینگونه نیست و اتفاقا برعکس: زگیل های پوستی شروع به پخش شدن در ناحیه تناسلی می کنند. در صورتیکه به زگیل تناسلی مبتلا هستید و نگران پخش شدن آنها هستید، برای از بین بردن سریعشان می توانید از روشهای درمانی مثل لیزر، سوزاندن زگیل تناسلی، پلاسما تراپی یا روش انجماد (کرایو) استفاده کنید.

زگیل-تناسلی

برای درمان قطعی و فوری زگیل تناسلی در تهران با پلاسما تراپی شما هم می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

علت عود مجدد زگیل تناسلی

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زگیل های تناسلی بعد از درمان ممکن است دوباره برگردند. مهمترین دلیل بازگشت زگیلهای تناسلی این است که شما فقط ضایعات پوستی ناشی از عفونت اچ پی وی را درمان کرده اید ولی هنوز ویروس hpv در بدنتان وجود دارد. در بعضی از افراد

مثل دیگر بیماری های ویروسی، برای از بین بردن ویروس hpv هیچ راه درمانی وجود ندارد و فقط سیستم ایمنی بدن می تواند این ویروس را نابود کرده و از بدن حذف کند. تمام روشهای درمانی که وجود دارند در جهت کمک به بدن برای مبارزه با ویروس اچ پی وی استفاده می شوند.طبق مطالعات، چنانچه تا دو سال زگیلهای تناسلی مجددا برنگردند می توان به طور قطعی گفت ویروس اچ پی وی پاکسازی شده است.

بنابراین دانستن این نکته مهم است که احتمال عود زگیل تناسلی بعد از درمان وجود دارد. اما مسلما با درمان به موقع می توانیم جلوی پخش شدن ویروس و درگیری شدیدتر را بگیریم. اینجاست که اهمیت افزایش سیستم ایمنی بدن بیش از پیش پررنگ می شود؛ چرا که حال که درمان صورت گرفته باید با افزایش سیستم ایمنی، جلوی عود مجدد را بگیریم.

ریسک فاکتورهای برگشت دوباره زگیل تناسلی

هر چند اصلی ترین علت عود دوباره زگیل تناسلی، ضعف سیستم ایمنی است، اما موارد زیر هم نقش مهمی بر عود دوباره زگیل تناسلی دارند:

  • تغذیه ناسالم یا سوء تغذیه
  • مصرف دخانیات
  • استرس شدید و طولانی
  • پیروی نکردن از دستورات درمانی پزشک
  • مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی
  • نابودی ناقص زگیلهای تناسلی
  • ادامه روابط جنسی محافظت نشده یا با شرکای متعدد
  • نهفتگی ویروس و فعال شدن مجدد آن
  • ابتلا به تیپهای جدید ویروس اچ پی وی
  • عدم واکسیناسیون HPV (واکسن گارداسیل)
  • ابتلا به تیپ های ۶ و ۱۱ زگیل که بیشترین علت ایجاد زگیل های تناسلی هستند.
  • انجام ندادن به موقع تست پاپ اسمیر، آزمایش اچ پی وی و یا تست های رایج عفونتهای مقاربتی (STD)
  • نوع روش درمان (مثلا احتمال عود زگیل تناسلی بعد از لیزر یا پلاسما تراپی زگیل کمتر از روشهای دیگری مثل کرایو تراپی است)

پس در صورتیکه بعد از درمان اولیه زگیل تناسلی، سیستم ایمنی بدن را از طریق واکسن و توجه به نکات فوق تقویت کنید و همچنین از طریق روابط جنسی مجددا به تیپهای دیگر ویروس آلوده نشوید، احتمال دارد هیچگاه شاهد عود مجدد زگیلهای تناسلی نباشید.

عفونت-اچ-پی-وی-در-زنان

زگیل تناسلی چند بار بعد از درمان عود می کند؟

هیچ جدول زمانی قطعی یا روشی برای پیش بینی زمان بازگشت دوباره زگیل تناسلی وجود ندارد. ممکن است سه ماه بعد از درمانتان دوباره زگیل ها برگردند یا بعد از یک دوره کمون یک ساله شاهد برگشت مجدد زگیل تناسلی باشید. البته طبق رفرنسهای پزشکی در صورتی که دو الی سه سال هم زگیلهای تناسلی عود نکنند و هم پاپ اسمیر و کولپوسکوپی شما نرمال باشد، دیگر لازم نیست نگران hpv باشید و ویروس از بدن شما دفع شده است.

البته معمولا تعداد دفعات عود مجدد زگیل تناسلی در زنان سیگاری، افراد مبتلا به بیماریهای نقص ایمنی یا افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر از دیگر بیماران است. همچنین نمی توان گفت که چند بار زگیل ها بعد از درمان عود می کنند.

نکته: همه تیپهای ویروس هم مشابه هم نیستند و آلودگی به بعضی تیپهای اچ پی وی خطر عود کمتری دارد.

برای درمان زگیل تناسلی در تهران می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

روشهای جلوگیری از عود زگیل تناسلی

به کمک روشهای زیر برای جلوگیری از عود زگیل تناسلی می توانید دفعات عود آن را کمتر کنید:

  • ورزش منظم و کاهش استرس
  • ترک دخانیات
  • استفاده از داروهای مولتی ویتامین و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن
  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی
  • رعایت رژیم غذایی سالم
  • تقویت سیستم ایمنی با روشهای ایمونو تراپی
  • انجام به موقعو دوره ای تست پاپ اسمیر و کولپوسکوپی دهانه رحم
  • واکسیناسیون خود و شریک زندگی تان با واکسن گارداسیل
  • محدود کردن شرکای جنسی و اطمینان از سلامت آنها قبل از شروع رابطه

اگر مبتلا به ویروس اچ پی وی هستید، بهتر است شریک جنسی تان هم تحت درمان قرار گیرد تا احتمال برگشت زگیل تناسلی کمتر شود.

روشهای-پیشگیری-از-زگیل-تناسلی

جمع بندی نهایی

زگیل تناسلی را می توان با روشهای مختلف جراحی، لیزر، سوزاندن، … از روی پوست واژن یا مقعد برداشت. اما همچنان ویروس hpv در بدن باقی می ماند و مهمترین علت برگشت زگیل تناسلی در زنان است. زمان و تعداد دفعات عود دوباره زگیل تناسلی قابل پیش بینی نیست. با این حال می توان گفت که خطر برگشت زگیل تناسلی در زنانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف، عفونتهای مقاربتی یا بهداشت جنسی پایین هستند، بیشتر از دیگران ست.

درمان صحیح زگیل تناسلی و افزایش سیستم ایمنی بدن می تواند در درمان این بیماری بسیار موثر باشد و میزان عود ویروس را به حداقل برساند.

سوالات متداول درباره عود زگیل تناسلی

رایج ترین سوالات در مورد علت برگشت زگیل تناسلی بعد از درمان که از خانم دکتر فرخی پور پرسیده می شوند، عبارتند از:

آیا احتمال عود زگیل تناسلی بعد از کرایو تراپی هست؟

بله. چون هنوز ویروس آن در بدن هست. به علاوه ممکن است موقع کرایو تراپی، لایه زیرین سلول های زگیل تناسلی به درستی منجمد نشده باشند و از بین نروند. بنابراین بعد از دیدن علائم خوب شدن زگیل تناسلی، دوباره شاهد رشد آن هستید.

لیزر تراپی می تواند به درمان دائمی زگیل تناسلی کمک کند؟

خیر احتمال عود زگیل تناسلی بعد از لیزر نیز وجود دارد. البته زنانی که لیزر یا پلاسما تراپی می کنند، ریسک عود مجدد زگیل تناسلی آنها کمتر از درمان زگیل تناسلی با روشهای دیگر است.

اگر شما هم سوالی درباره علت برگشت دوباره زگیل تناسلی دارید، می توانید در بخش نظرات مقاله آنها را از ما بپرسید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *