آیا ویروس hpv با الکل از بین می رود؟

درمان-اچ-پی-وی-با-الکل

یکی از راههای انتقال ویروس اچ پی وی (ویروس پاپیلومای انسانی) تماس پوستی با اشیای آلوده به این ویروس مثل تجهیزات پزشکی، ابزارهای دندانپزشکی و لیزر موهای زائد (از نوع تماسی) است.
اگر به مراکز زیبایی و پزشکی مراجعه کرده اید و می خواهید بدانید که آیا ضدعفونی ویروس hpv با الکل که در این مراکز به صورت روتین انجام می شود، موثر است یا نه، حتما این مقاله را بخوانید.
ما در این مقاله به این سوال مهم پاسخ می دهیم که آیا ویروس hpv با الکل از بین می رود یا نه. برای دسترسی سریع به تیترهای مقاله می توانید روی فهرست زیر کلیک کنید.

آیا ویروس اچ پی وی با الکل از بین می رود؟

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، از بین بردن ویروس hpv با الکل میسر نیست. چون تحقیقات پزشکی نشان می دهند که انواع تیپهای ویروس HPV در برابر ضدعفونی کننده های دست یا سطوح که مبتنی بر الکل هستند (مثل اتانول و ایزوپروپانول) مقاوم اند.

البته ضدعفونی کننده های الکلی برای جلوگیری از گسترش بسیاری از بیماریهای عفونی دیگر مثل کرونا، سرماخوردگی، آنفولانزا، … موثر هستند. ولی الکل ها نمی توانند ویروسهایی مثل ویروس اچ پی وی، ویروس تبخال تناسلی و … را از بین ببرند.

بیشتر بخوانید: روشهای انتقال زگیل تناسلی

ضدعفونی-کننده-های-الکلی-دست

برای درمان عفونت اچ پی وی و زگیل تناسلی در تهران می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آیا استریل کردن ابزارهای پزشکی مانع انتقال hpv می شود؟

همانطور که گفتیم ضدعفونی کردن تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی یا لیزرهای تماسی با الکل موثر نیست و می تواند باعث انتقال ویروس hpv از بیمار قبلی به فرد سالم بعدی شود که از این تجهیزات استفاده می کنند.

به همین علت است که ابزارهای پزشکی استریل یکی از روشهای غیرجنسی انتقال ویروس اچ پی وی هستند. بنابراین می توانید از پزشک خود در مورد نحوه استریل ابزارها سوال کنید.

بیشتر بخوانید: آیا ویروس اچ پی وی از بین می رود

روشهای ضدعفونی ویروس hpv

در مراکز پزشکی معتبر از گزینه های زیر برای ضدعفونی ویروس اچ پی وی و جلوگیری از انتقال آن استفاده می شود:

  • وایتکس یا سفیدکننده ها (که با نام تجاری آب ژاول هستند)
  • اسید پراستیک (یک گندزدای قوی بر پایه اسید)
  • دمای ۱۲۴ درجه سانتی گراد دستگاه اتوکلاو به مدت نیم ساعت

اتوکلاو یکی از روشهای مناسب استریل کردن ابزارهای پزشکی و دندانپزشکی در محیط های بیمارستانی است.

ضدعفونی-کردن-با-اوتوکلاو

جمع بندی نهایی

از ضدعفونی کننده های الکلی نمی توان برای استریل دستها، محیط های بیمارستانی و ابزارهای پزشکی و دندانپزشکی یا انواع لیزرهای تماسی استفاده کرد. چون ویروس hpv در برابر الکل مقاومت می کند و از بین نمی رود. این نوع ویروسها را میتوان با وایتکس، اتوکلاو و گندزداهای اسیدی نابود کرد.

سوالات متداول

سوالات رایجی که در مورد ضدعفونی ویروس پاپیلومای انسانی پرسیده می شوند، عبارتند از:

آیا درمان عفونت اچ پی وی با الکل امکانپذیر است؟

مصرف الکل نمی تواند عفونت اچ وی را درمان کند. برعکس مشروبات الکلی با آسیب رساندن به سیستم ایمنی بدن باعث تضعیف آن می شوند. در نتیجه سیستم ایمنی نمی تواند ویروس اچ پی وی را از بدن پاکسازی کند.

آیا گرما ویروس HPV را از بین می برد؟

HPV در بیرون از بدن انسان می تواند در برابر گرما و خشکی مقاومت کند و تا مدتها روی اشیاء بی جان زنده بماند. ولی دمای بالای اتوکلاو می تواند این ویروسها را نابود کند.

آیا نور UV می تواند HPV را از بین ببرد؟

بله. اشعه ماوراء بنفش C می تواند HPVهای محیط را به طور موثری از بین ببرد. برای همین از این روش برای ضدعفونی ویروس اچ پی وی استفاده می شود.

اگر سوالی درباره ویروس اچ پی وی دارید، در بخش نظرات می توانید از ما بپرسید.

۳.۲/۵ - (۴ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *