تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی؛ علائم، تشخیص و درمان آن

تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی

ویروس اچ پی وی (HPV)  یا پاپیلومای انسانی یکی از رایجترین بیماری های مقاربتی است. این نوع ویروس تیپهای مختلفی دارد که بعضی از انواع آنها پرخطر هستند و می‌توانند منجر به سرطان دهانه رحم و سرطان واژن در زنان شوند. در این مقاله همراه ما باشید تا به طور مفصل شما را با این نوع ویروس آشنا کنیم.

زگیل تناسلی یا عفونت HPV چیست؟

زگیلهای تناسلی برجستگی‌های گوشتی گل کلم مانندی هستند که روی ناحیه تناسلی زنان و مردان، مقعد، کشاله رانها، زبان، لبها و دهان ایجاد می شوند. این زائده ها ناشی از ابتلا به عفونت اچ پی وی هستند که از شایع‌ترین انواع بیماری‌های مقاربتی (STD) است و از راه جنسی منتقل می شود. عفونت اچ پی وی در هر سنی رخ می دهد و یک بیماری کاملا مسری است که در صورت عدم درمان، اچ پی وی باعث عفونت واژن و دهانه رحم می شود.

علائم زگیل تناسلی

اکثر افراد مبتلا به ویروس اچ پی وی هیچ علائمی ندارد و عفونتشان خود به خود از بین می‌رود. اما در صورت بروز علائم دچار مشکلات زیر می شوید:

  • رویش زگیل روی اندام های جنسی یا دهان و گلو
  • خارش زگیل ها
  • خونریزی زگیل ها
  • درد
  • زیاد شدن یا بزرگ شدن زگیل ها

معمولا تیپ های ۶ و ۱۱ زگیل تناسلی عامل تشکیل ۹۰٪ از زگیل‌های دستگاه تناسلی هستند. این زگیل ها بعد از دو سه هفته ظاهر می شوند ولی ممکن است حتی ماه ها یا سالها طول بکشد که خود را نشان دهند.

علائم زگیل تناسلی

انواع تیپهای اچ پی وی

اچ پی وی بیش از ۲۰۰ نوع یا تیپ مختلف دارد. به کمک جواب آزمایش اچ پی وی می توان تیپ ویروسهای HPV را شناسایی کرد. بر اساس خطر ایجاد سرطان این ویروسها به دو دسته کلی زیر تقسیم بندی می شوند:

۱. تیپهای کم خطر

انواع زگیل تناسلی کم خطر باعث ایجاد سرطان یا مشکلات جدی دیگر نمی‌شوند. معمولا این نوع از زگیلها عارضه ای به جز زائده های گوشتی ایجاد نمی کنند. تیپهای زگیل تناسلی کم خطر عبارتند از نوع ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۳، ۵۴، ۶۱، ۷۲، ۷۳ و ۸۱. البته انواع ۶ و ۱۱ مسئول تقریبا ۹۰ درصد از زگیل های تناسلی هستند.

تیپهای زگیل تناسلی کم خطر

بیشتر بخوانید: علائم و درمان تبخال تناسلی در زنان

۲. تیپهای زگیل تناسلی پرخطر

اچ پی وی پرخطر معمولا علائمی ندارد و زگیل ایجاد نمی کند. در واقع انواع پرخطر زگیل تناسلی علائم عفونت را تا زمانی که خطرات جدی ایجاد نکند، نشان نمی‌دهند. انواع پرخطر ویروس زگیل تناسلی شامل تیپ‌های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹ هستند.

حدود ۷۰٪ از سرطان های دهانه رحم ناشی از تیپ های ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی است؛ به خصوص تیپ ۱۶ زگیل تناسلی که به تنهایی مسئول ۹۵ درصد از سرطان های مقعد و دیگر سرطان‌ها است.

چه تیپهایی از اچ پی وی خطرناکتر هستند؟

مهمترین تیپ های زگیل تناسلی که خانم ها باید مراقب آنها باشند، عبارتند از:

ویروس HPV نوع ۶: این نوع ویروس معمولا در گروه زگیل تناسلی کم خطر جای دارد. ۹۰ درصد از زگیل‌های تناسلی واژن و مقعد توسط این تیپ ایجاد می شوند. ابتلا به اچ پی وی ۶ با زدن واکسن HPV و نداشتن رابطه جنسی با شرکای متعدد قابل پیشگیری است.

ویروسHPV نوع ۱۱: اچ پی وی نوع ۱۱ نیز کم خطر است و زگیل‌های تناسلی خفیف ایجاد می کند. اما این نوع ویروس می تواند باعث تغییراتى در دهانه رحم شود ولی این تغییرات کمتر جدی هستند و با مصرف داروهای مرتبط و رعایت بهداشت جنسی می‌توان این تغییرات را کنترل کرد.

ویروس HPV نوع ۱۶: اچ پی وی تیپ ۱۶ معمولا بدون علائم است و احتمال سرطانی شدن دهانه رحم در صورت آلودگی به این تیپ بیشتر از تیپ های دیگر زگیل تناسلی پر خطر است.

ویروس HPV نوع ۱۸: این نوع یک ویروس پر خطر اچ پی وی است که دقیقا همانند اچ پی وی ۱۶ علائم و نشانه‌هایی ندارد و موجب سرطان دهانه رحم خواهد شد.
HPV 16 و HPV 18 هر دو باعث ایجاد ۷۰ درصد از سرطان های دهانه رحم در سراسر جهان هستند.

به یاد داشته باشید که شما می توانید با تزریق واکسن گارداسیل از این تیپها در امان باشید. برای انجام این واکسیناسیون می توانید به مطب خانم دکتر فرخی پور بعنوان مرکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران مراجعه کنید.

HPV پرخطر و سرطان

HPV های پرخطر به خودی خود سرطان نیستند. آنها سلول های غیرطبیعی روی دهانه رحم ایجاد می کنند. از جمله عوارض اچ پی وی پرخطر در زنان در صورت عدم درمان، ابتلا به انواع سرطان است که عبارتند از:

سرطان دهانه رحم

یکی از خطرناکترین مشکلاتی که تیپهای پر خطر ۱۶ و ۱۸ می توانند ایجاد کنند، ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان است که یک بیماری کشنده به حساب می آید. این بیماری اغلب بدون علائم است اما می تواند منجر به بروز برخی از علائم زیر شود:

  • تغییر در رنگ و ضخامت دهانه رحم
  • بروز توده در دهانه رحم
  • احساس خارش و درد مزمن

زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم

سرطان دهان

ویروس اچ‌پی‌وی از راه رابطه دهانی منتقل شده و می تواند باعث سرطان دهان یا سرطان حلق شود. این سرطان های با علائم زیر ظاهر می شوند:

  • گلو درد
  • سرفه های مداوم
  • کاهش وزن
  • سختی در بلع

حتی ویروس اچ پی وی می تواند منجر به ایجاد توده در گردن بیمار شود.

سرطان مقعد

سرطان مقعد معمولا در اثر آلودگی به اچ پی وی های پر خطر طی رابطه جنسی مقعدی ایجاد می شود. نشانه های این نوع سرطان عبارتند از:

  • خونریزی مقعد
  • درد و خارش مقعد
  • بروز مشکلاتی در عملکرد دفع مدفوع

بیشتر بخوانید: خطرات hpv در دوران بارداری

تشخیص ویروس زگیل تناسلی در زنان

آزمایش های زیر می توانند به تشخیص نوع اچ پی وی و سرطان دهانه رحم کمک کنند:

تست پاپ اسمیر: آزمایش پاپ اسمیر با دقت ۶۰ درصد می تواند غیرعادی بودن سلولهای دهانه رحم را نشان دهد.

تست کولپوسکوپی: این آزمایش با دقت بالای ۹۹ درصد می تواند نشان دهد که سلول های غیر طبیعی دهانه رحم که در تست پاپ اسمیر گزارش شده سرطانی هستند یا نه و اینکه در چه مرحله ای از پیشرفت سرطان قرار دارند.

تست اچ پی وی: آزمایش hpv به شناسایی تیپهای زگیل تناسلی که به آن آلوده شده اید، کمک می کند.

بیشتر بخوانید: تفاوتهای بین پاپ اسمیر و کولپوسکوپی

تشخیص ویروس زگیل تناسلی در زنان

اگر دچار زگیل تناسلی یا زگیل مقعدی هستید، می توانید برای درمان آنها یا انجام آزمایش های تشخیصی ابتلا به سرطان دهانه رحم در تهران به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. برای رزرو نوبت می‌توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پیشگیری از عفونت اچ پی وی

به کمک روشهای زیر می توانید از ابتلا به هر نوع عفونت زگیل تناسلی پیشگیری کنید:

البته استفاده از کاندوم نمی تواند کاملاً خطر ابتلا به عفونت زگیل تناسلی را کاهش دهد چون کاندوم نمی تواند تمام ناحیه تناسلی را پوشش دهد.

روشهای درمان عفونت HPV

هیچ درمان قطعی برای عفونت HPV وجود ندارد. بهتر است بدانید که اکثر تیپهای زگیل تناسلی در صورت قوی بودن سیستم ایمنی خودبخود از بین می روند و نیاز به درمان ندارند. فقط باید معاینات منظم مثل آزمایش پاپ اسمیر و کولپوسکوپی برای اچ پی وی را طبق دستور پزشک انجام دهید. اما زگیل تناسلی روی پوست را می توانید با یکی از روشهای زیر درمان کنید:

  • درمان دارویی
  • برداشتن زگیل ها با لیزر
  • کرایو تراپی یا انجماد زگیل
  • سوزاندن زگیل ها با الکتروکوتر
  • پلاسما تراپی زگیل تناسلی
  • جراحی برداشتن زگیل ها

پزشکتان با توجه به وضعیت زگیل ها روش درمان را انتخاب می کند.

بیشتر بخوانید: آیا ویروس اچ پی وی هیچگاه از بین می رود

خانم دکتر فرخی پور با داشتن تجربه زیاد در این زمینه بهترین نوع درمان بیماری را به شما پیشنهاد خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

امیدواریم در این مقاله به سوالات شما درباره ویروس اچ پی وی و انواع پر خطر آن پاسخ داده باشیم. چنانچه سوالی در این مورد دارید می توانید از طریق بخش نظرات زیر مقاله آن را با ما در میان بگذارید.

۴.۱/۵ - (۶۵ امتیاز)
۶ دیدگاه ها
  • سلام خانمی هستم ۳۹ساله اچ پی وی ۴۴و۵۵دارم وزگیل هارودکترسوزوندبرام رابطه مقعدی ودهانی هم داشتم میخاستم بدونم ایاباعث سرطان دهان یامقعدیارحم میشه ی نوبت واکسن گارداسیل هم زدم خیلی نگرانم کمکم کنید

    • سلام. تیپهای شما کم خطره و برای اینکه زودتر ضایعاتش خوب بشه، براتون سوزوندنش. این تیپ ویروسها باعث سرطان دهانه رحم نمیشه. نگران نباشید ولی بقیه دوزهای واکسن تون رو به موقع بزنید که از تیپ های های ریسک و سرطانی ایمن باشید.

      • سلام من دختر هستم وزگیل تناسلی دارم نمیدونم باید چیکار کنم نمیدونم تیپ خطر ناکی هست یانه

        • سلام. اون تیپهای HPV که علامت پوستی میدن و بصورت زگیل هستند خطرناک نیستند. اما باید با پلاسما و لیزر برداشته بشن و سیستم ایمنی تقویت بشه. اما معمولا افراد تنها به یک تیپ مبتلا نمی شن و از اونجایی که بدلیل باکره بودن امکان تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ وجود نداره تنها راه برداشتن نمونه از ترشحات واژن هست که دقت بالایی نداره اما بهرحال تنها راهه و نتایجش قابل قبوله.

  • سلام وقت بخیر ازمایش دادم و تیپ ۴۹-۵۲ هست
    ایا هیچ‌وقت اورال سکس نمیتونم داشته باشم
    و ایا تا پایان درمان رابطه نمیتونم داشته باشم ؟؟

    • سلام. تا زمانی که درمان نشده باشید میتونید ویروس زگیل تناسلی رو انتقال بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *