سرطان دهانه رحم و علائم آن را بهتر بشناسید

خونریزی سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم یک از سرطان‌های شایع میان زنان است که از گردن رحم اغاز می‌شود. یکی از نشانه‌هایی که خبر از وجود سلول‌های سرطانی در گردن رحم می‌دهد، خونریزی بی دلیل است. گاهی اوقات علائم این سرطان مبهم می‌ماند اما خونریزی بین دوره قاعدگی و بعد از رابطه جنسی می‌تواند از علائم هشداردهنده آن باشد. آیا می‌دانید از چه راه‌هایی می‌توان این عارضه را تشخیص داد و درمان کرد؟ چه راه‌های درمانی برای آن وجود دارد؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا به سوالات شما در خصوص سرطان گردن یا دهانه رحم پاسخ دهیم.

سرطان دهانه رحم؛ هشداری برای خانم‌ها

یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها میان خانم‌ها، سرطان گردن رحم است که چهارمین عامل سرطانی منجر به مرگ در خانم‌ها به شمار می‌رود. مهم‌ترین اقدام برای مقابله با این عارضه، هوشیاری خانم‌ها است؛ اگر معاینات بالینی را انجام دهند و در صورت تشخیص به موقع برای درمان آن اقدام کنند احتمال بهبود شخص بیمار ب مراتب افزایش می‌یابد. به همین‌خاطر توصیه می‌شود چنانچه تغییرات غیرطبیعی را در اندام جنسی و تناسلی خود مشاهده کردید هر چه زودتر برای درمان اولیه مراجعه کنید.

چه عواملی منجر به بروز سرطان دهانه رحم می‌شوند؟

یکی از عواملی که به شما کمک می‌کند تا از این سرطان در امان باشید، اطلاع داشتن از مواردی است که احتمال دارد شما را در معرض ابتلا به این عارضه قرار دهد. یکی از اصلی‌ترین عوامل ایجاد سرطان گردن رحم، مبتلا شدن به عفونت HPV و یا ویروس پاپیلون انسانی است. خطر اصلی این ویروس برای انسان، خاموش ماندن آن است؛ به این دلیل که ممکن است فرد چندین سال این ویروس را در بدن خود داشته باشد اما از وجود آن بی اطلاع باشد. به همین‌ خاطر این ویروس به تدریج برخی از سلول‌های دهانه رحم را به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کند. افرادی که بیشتر از دیگران مستعد مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم هستند عبارتنداز:

  • افرادی که دچار چاقی مفرط هستند
  • افرادی که شریک‌های جنسی متععد دارند
  • افرادی که به مدت ۵ سال یا بیشتر از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند
  • افرادی که دچار کمبود ویتامین A  و C هستند

این امکان برای تمامی افراد در سنین ۹ تا ۳۰ سال وجود دارد که با تزریق واکسن گارداسیل از این بیماری در امان باشند. البته به یاد داشته باشید که برای زنان تا سن ۴۵ سالگی هم این واکسن موثر است. مطب خانم دکتر فرخی پور بعنوان مرکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران یکی از مراکز تزریق در این زمینه به شما کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: پرسش و پاسخ درباره واکسن گارداسیل

چاقی مفرط

علائم سرطان دهانه رحم را بشناسید

شناخت علائم این عارضه به شما کمک می‌کند تا هر چه زودتر برای درمان آن اقدام کنید. فراموش نکنید که این سرطان به عنوان دومین سرطان شایع در زنان در مراحل اولیه قابل کنترل و درمان است اما هر چه پیشرفته‌تر شود درمان آن نیز مشکل‌تر‌ شده و ممکن است به بهای از دست رفتن جان بیمار تمام شود. بنابراین سعی کنید با شناخت علائم هشدار دهنده و ظاهری سرطان دهانه رحم و تشخیص زودهنگام آن، از تکثیر این سلول‌های سرطانی جلوگیری کنید. در ادامه به برخی از این علائم به صورت مختصر اشاره می‌کنیم.

احساس درد حین رابطه جنسی

یکی از علائمی که خبر از وجود سلول‌های سرطانی در دهانه رحم می‌دهد، احساس درد هنگام رابطه جنسی است. هر دردی حین رابطه جنسی به دلیل وجود سرطان گردن رحم نیست و ممکن است این دردها ناشی از عفونت و یا برخی از بیماری‌های جنسی دیگر باشد؛ اما درد شدید در هنگام نزدیکی می‌تواند یکی از نشانه‌های اصلی درگیر شدن سلول‌های رحم فرد با این عارضه باشد. بنابراین بهتر است در صورت احساس درد شدید هنگام برقراری رابطه، آزمایشات مربوطه را انجام دهید.

درد در هنگام ادرار را نادیده نگیرید

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های سرطان دهانه رحم در دختران، احساس درد در هنگام ادرار است که متاسفانه اکثر افراد آن را موضوعی مهم نمی‌دانند. اگر در هنگام ادرار احساس درد شدید و یا سوزش در مجاری ادراری خود می‌کنید باید بدانید که امکان پیشرفت این سرطان به مجاری ادراری وجود دارد. احساس درد و سوزش در مجاری ادراری می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد:

  • عفونت قارچی
  • عفونت ادراری
  • مشکلات مثانه
  • برخی از بیماری‌های جنسی

عفونت قارچی

بنابراین نمی‌توان هر سوزش و یا دردی را در مجاری ادرار سرطان گردن رحم تلقی کرد اما بهتر است در صورت وجود این نشانه تحت معاینه قرار بگیرید.

درد و فشار شدید در لگن

درد لگن در خانم‌ها به دلیل دوره‌های قاعدگی یکی از درد‌های شایع به شمار می‌رود. اما اگر شخص در زمانی غیر از قاعدگی در این ناحیه احساس درد و فشار شدیدی کرد بهتر است نسبت به این هشدار بی توجه نباشد؛ چرا که وجود درد در این ناحیه نشان‌دهنده پیشرفت سرطان دهانه رحم است.

مراقب خونریزی‌های غیرطبیعی واژن باشید

به طور کلی خونریزی از واژن اگر در دوره قاعدگی نباشد می‌تواند موضوعی نگران کننده باشد. از آنجایی که خونریزی واژن می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد نمی‌توان نظر قطعی داد که آیا این خونریزی به دلیل وجود سرطان است یا خیر و تنها راه تشخیص، انجام معاینات لازم است. اما اگر بین دو دوره قاعدگی، پس از رابطه جنسی و یا بعد از استفاده از دوش واژینال دچار خونریزی بی‌دلیل شدید حتما به پزشک مراجعه کنید.

سرطان گردن رحم می‌تواند خود را با علائم دیگری نیز نشان دهد که نسبت به موارد قبل کمتر شایع هستند و یا به همراه یکی از نشانه‌های اصلی بروز می‌کنند:

  • احساس خستگی مفرط
  • کاهش وزن
  • بی‌اختیاری ادرار
  • احساس درد در پا و کمر
  • ترشحات غیر معمولی از واژن

بیشتر بخوانید: ۳۰ پرسش و پاسخ درباره سرطان دهانه رحم

کاهش وزن

 اگر شما هم این علائم اولیه را در خود می بینید و یا در تشخیص این علائم با مشکل مواجه هستید باید به پزشک باتجربه در این خصوص مراجعه کنید. پیشنهاد ما خانم دکتر فرخی پور متخصص رنان و زایمان در تشخیص و درمان این بیماری همراه شما خواهند بود.. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سرطان دهانه رحم چگونه تشخیص داده می‌شود؟

در صورتی که یک یا چند از علائم بالا را در خود مشاهده کردید بهتر است هر چه زودتر برای تشخیص آن اقدام کنید و شانس خود را برای بهبود به حداکثر افزایش دهید. این عارضه می‌تواند از طریق روش‌های متعددی تشخیص داده شود:

  • آزمایش پاپ اسمیر
  • برداشتن نمونه بافتی
  • معاینه دهانه رحم
  • کولپوسکوپی

با پاپ اسمیر بیشتر آشنا شوید

یکی از بهترین روش‌ها برای تشخیص این عارضه، آزمایش پاپ اسمیر است که یک آزمایش با درصد خطای کم و بدون درد می‌باشد. در این آزمایش از سلول‌های داخل و یا اطراف دهانه رحم فرد مذکور نمونه برداری می‌کنند و سلول‌های غیر طبیعی و سرطانی را شناسایی می‌کنند.

کولپوسکوپی، آزمایشی بعد از پاپ اسمیر

یکی‌دیگر از آزمایش‌های ساده برای تشخیص این سرطان، آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم است که به وسیله‌ی دستگاهی به نام کولپوسکوپ انجام می شود؛ این دستگاه سلول‌های اطراف دهانه رحم را چندین برابر بزرگ کرده و بررسی می‌کند. چنانچه پزشک در پاپ اسمیر مورد مشکوکی مشاهده کرد، بیمار را حتما با روش کولپوسکوپی نیز مورد آزمایش قرار می‌دهد.

نوع تشخیص سرطان گردن رحم را تا حدود زیادی مرحله پیشرفت سرطان تعیین می‌کند. در مرحله ابتدایی این عارضه، سلول‌های سرطانی تنها در گردن رحم مشاهده می‌شوند. در مرحله دوم ممکن است قسمت فوقانی واژن را نیز مورد حمله قرار دهند؛ و در مراحل پیشرفته‌تر، این سرطان سلول‌های دیواره لگن و قسمت تحتانی واژن را نیز به سلول‌های سرطانی تبدیل می‌کند.

کولپوسکوپی

راه‌های درمان سرطان دهانه رحم؛ آیا درمانی قطعی برای آن وجود دارد؟

همان‌طور که در ابتدای مطلب ذکر کردیم، بهترین راه تشخیص سرطان دهانه رحم، آزمایش کولپوسکوپی است که در مراکز کولپوسکوپی در تهران به راحتی می توانید این آزمایش را انجام دهید. اگر موفق شوید در مراحل ابتدایی سرطان را تشخیص دهید و برای درمان اقدام کنید شانس بالایی برای بهبودی خواهید داشت. اما از آنجایی که این سلول‌های سرطانی تکثیر می‌شوند و در مراحل بعدی ممکن است حتی به اندامی مانند ریه برسند کار را برای درمان بسیار دشوار می‌کند. از این‌رو می‌توان گفت تشخیص زودهنگام می‌تواند فرد مبتلا را حتی از خطر مرگ نجات دهد و بدین منظور باید خانم‌ها نسبت به آزمایشات غربالگری و پاپ اسمیر هر سه سال یکبار اقدام کنند. روش‌های درمانی سرطان گردن رحم به طور کلی عبارتنداز:

  • رادیوتراپی؛ درمان به واسطه پرتودرمانی
  • شیمی‌درمانی
  • عمل جراحی باز؛ هدف از انجام این عمل برداشتن رحم، تخمدان‌ها و یا لوله فالوپ است.

اگر پزشک نتواند راه درمانی مناسبی برای بیماری شما پیدا کند، مشکلات زیادی را برای شما ایجاد خواهد کرد. خانم دکتر فرخی پور با داشتن تجربه زیاد در این زمینه بهترین نوع درمان بیماری را به شما پیشنهاد خواهند کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

عمل جراحی

یکی از راه‌های درمانی برای سرطان گردن رحم که در مراحل ابتدایی تشخیص داده شده، برداشتن رحم یا هیسترکتومی است. این اقدام از تکثیر سلول‌های سرطانی به دیگر بافت‌ها جلوگیری می‌کند اما باید این نکته را به خاطر داشته باشید که با برداشتن رحم، باردار شدن برای فرد غیر ممکن می‌شود.

شیمی‌ درمانی

در شیمی‌درمانی از تزریق داروهایی درون رگ برای از بین بردن سلول‌های سرطانی کمک می‌گیرند. اگر سرطان فرد در مراحل اولیه آن تشخیص داده شود معمولا دوزهای پایین شیمی‌درمانی به همراه پرتودرمانی به کار گرفته می‌شود؛ اما در مراحل پیشرفته آن از دوزهای بالاتر شیمی‌درمانی برای کنترل سرطان دهانه رحم کمک می‌گیرند.

سخن پایانی

سرطان دهانه رحم از خطرناکترین سرطانها در زنان است. در این مقاله نکات مهم و موثری درمورد تشخیص، علائم و راههای درمان این بیماری مطالبی را ارائه کردیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله میزان آشنایی شما را با این بیماری بالا برده باشد اما اگر هنوز سوال و ابهامی داشتید در بخش نظرات از ما بپرسید.

۵/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *