تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ چیست؟

پاپ-اسمیر-اچ-پی-وی-تایپینگ

ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV با رابطه جنسی دهانی، مقعدی و واژینالی یا از طریق پوست به پوست منتقل می شود. گاهی این عفونت در زنان به سرطان کشنده دهانه رحم منتهی می شود. تست HPV یکی از روشهای غربالگری برای تشخیص زودهنگام سرطان دهانه رحم در زنان است.
اگر با فرد آلوده ای نزدیکی داشته اید و نگران ابتلا به زگیل تناسلی و عفونت اچ پی وی هستید حتما این مقاله را بخوانید. ما در این مقاله به تست پاپ اسمیر و اچ پی وی، تفاوت و اهمیت آنها پرداخته ایم. برای دسترسی سریعتر به تیترهای مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ چیست؟

تست پاپ اسمیر اچ پی وی یکی از آزمایشهای غربالگری سرطان دهانه رحم است که به کمک آن می توان آلودگی زن به تایپ اچ پی های ریسک یا اچ پی وی کم خطر برای سرطان دهانه رحم را مشخص کرد.

تیپهای ۱۶ و ۱۸ این ویروس، های ریسک (پرخطر) هستند و عامل بیش از ۷۰% سرطان های دهانه رحم اند. ولی تیپهای کم خطر منجر به ایجاد زگیل تناسلی روی پوست می شوند و عامل سرطان نیستند. به همین دلیل تشخیص تایپ اچ پی وی با این تست برای متخصص زنان اهمیت دارد.

تست HPV چگونه انجام می شود؟

برای انجام تست اچ پی وی زنان، ابتدا باید روی میز معاینه دراز بکشید تا روند تست پاپ اسمیر معمولی برایتان انجام شود. یعنی پزشک با یک ابزار پلاستیکی یا فلزی به نام اسپکولوم، کانال واژن را باز کند تا دهانه رحم دیده شود.

سپس با یک برس مخصوص و نرم سلولهای دهانه رحم جمع آوری می شوند و نمونه ها برای تشخیص تایپ اچ پی وی در تست پاپ اسمیر گرفته شده به آزمایشگاه فرستاده می شود.

آمادگی برای تست اچ پی وی در تست پاپ اسمیر

برای انجام تست اچ پی وی در زنان باید از دو روز قبل از آزمایش موارد زیر را رعایت کنید:

  • از تامپون، انواع فوم، دوش واژینال یا اسپرم کش استفاده نکنید.
  • از هیچ پماد یا داروی داخل واژینالی استفاده نکنید.
  • رابطه جنسی واژینال نداشته باشید.

و زمانی این تست را انجام دهید که پریود نباشید.

تست-پاپ-اسمیر-در-سنین-باروری

برای انجام تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ در تهران می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

چه زمانی باید آزمایش اچ پی وی انجام شود؟

اگر مشکوک به سرطان دهانه رحم هستید، با تجویز پزشکتان می توانید آزمایش HPV را به عنوان بخشی از معاینه لگنی یا تست پاپ اسمیر و یا به طور مستقل انجام دهید.

اما اگر مشکوک به سرطان اوروفارنکس (حلق و دهان) باشید، نیازی به آزمایش اچ پی وی در تست پاپ اسمیر ندارید و فقط نمونه برداری از بافت گلو انجام می شود تا تایپ اچ پی وی مشخص شود.

عوارض تست پاپ اسمیر اچ پی وی

تست پاپ اسمیر hpv کاملا ایمن و بدون خطر است. بعد از آن کمی درد و خونریزی خفیف دارید که عادی است و بعد از چند روز برطرف می شود.

تفاوتهای تست پاپ اسمیر و اچ پی وی

تست پاپ اسمیر و پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ با هم فرق دارند. مهمترین تفاوت این دو تست عبارتند از:

۱- هدف آزمایش

پاپ اسمیر معمولی به دنبال یافتن سلولهای پیش سرطانی یا تغییرات سلولی دهانه رحم است که ممکن است به سرطان دهانه رحم تبدیل شوند.

اما هدف پاپ اسمیر اچ پی وی یا همان تست HPV زنان، مشخص شدن تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی است که می توانند منجر به تغییرات سلولی در دهانه رحم شوند. یا اینکه آیا تغییرات سلولی دهانه رحم مربوط به HPV است یا ناشی از عوامل دیگری مثل عفونت، واکنش آلرژیک یا تغییرات هورمونی است.

۲- نتیجه پاپ اسمیر و اچ پی وی

نتیجه پاپ اسمیر به یکی از صورتهای زیر گزارش می شود:

طبیعی یا منفی: یعنی هیچ تغییر سلولی در دهانه رحم دیده نشده و جای نگرانی نیست.

نامشخص (ASC-US): سلول های دهانه رحم ممکن است غیر طبیعی باشند ولی مشخص نیست این تغییرات آیا مربوط به HPV هستند یا نه و باید بررسی بیشتری انجام شود.

غیرطبیعی یا مثبت: تغییرات سلولی در دهانه رحم پیدا شده ولی به معنی سرطان دهانه رحم نیست و برای بررسی بیشتر باید تست کولپوسکوپی دهانه رحم را انجام دهید.

نامطلوب: یعنی سلولهای کافی در نمونه وجود نداشته یا سلولها به هم چسبیده هستند و نمی توان آنها را به درستی آزمایش کرد. بنابراین بعد از چند ماه باید دوباره پاپ تست تکرار شود.

ولی نتیجه تست HPV زنان به دو صورت زیر است:

اچ پی وی منفی: یعنی عفونت HPV مرتبط با سرطان دهانه رحم ندارید و نوعِ اچ پی وی کم خطر است.

اچ پی وی مثبت: یعنی مبتلا به انواعی از اچ پی وی های ریسک هستید که باعث سرطان دهانه رحم می شوند. ولی به معنای این نیست که در حال حاضر مبتلا به سرطان دهانه رحم هستید و برای تعیین آن باید تست کولپوسکوپی انجام دهید.

تست-اچ-پی-وی

مراکز انجام تست پاپ اسمیر HPV تایپینگ در تهران

برای انجام تست پاپ اسمیر اچ پی وی می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. مطب ایشان یکی از مجهزترین مراکز غربالگری سرطان دهانه رحم در شمال تهران است که در این مرکز می توانید آزمایشهای زیر را انجام دهید:

در صورتی که جواب اچ پی وی تایپینگ شما اچ پی وی مثبت باشد، می توانید ادامه چکاپ های لازم و درمان های مربوط به سرطان دهانه رحم یا تغییرات پیش سرطانی آن را نزد دکتر فرخی پور انجام دهید.

برای انجام تست پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ در تهران می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ تست پاپ اسمیر اچ پی وی

در اینجا رایجترین سوالات درباره تست پاپ اسمیر اچ پی وی و پاپ اسمیر معمولی را می خوانید:

در چه سنی باید پاپ اسمیر و تست HPV بدهیم؟

تست پاپ برای همه افرادی که دهانه رحم دارند (با جراحی برداشته نشده) در سنین ۲۱ تا ۶۵ سال باید انجام شود. ولی اگر بین ۳۰ تا ۶۵ سال سن دارید، می توانید فقط آزمایش پاپ اسمیر یا فقط آزمایش HPV یا هر دو را با هم انجام دهید.

اگر پاپ تست اچ پی وی منفی باشد دیگر نیازی به انجام آن نیست؟

اگر جواب تست پاپ اسمیر اچ پی وی منفی بود تا ۵ سال آینده نیازی به تکرار آن نیست. اما اگر اچ پی وی مثبت باشد باید آزمایش کولپوسکوپی برای اچ پی وی را انجام دهید تا بفهمیم آیا ویروس باعث ایجاد ضایعات پیش سرطانی در بافت دهانه رحم شده یا نه.

اگر شما هم سوالی درباره تست پاپ اسمیر اچ پی وی دارید در بخش نظرات می توانید از ما بپرسید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *