آیا اچ پی وی باعث عفونت واژن و دهانه رحم می شود؟

اچ-پی-وی-و-عفونت-واژن

اچ پی وی های ریسک (HPV high risk) شامل تیپهای ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸ و ۷۰ است که می توانند سلولهای دهانه رحم و واژن را آلوده کنند و باعث ایجاد عفونت HPV شوند.
در این مقاله همراه ما باشید تا دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان شما را با علائم و خطرات عفونت اچ پی وی در دهانه رحم، واژن و ولوا و نیز روشهای درمان آنها آشنا کنند. برای دسترسی سریعتر به بخشهای مختلف این مقاله می توانید روی فهرست زیر کلیک کنید.

عفونت اچ پی وی چیست؟

ابتلا به تیپهای کم خطر ویروس اچ پی وی با ایجاد ضایعات زگیل همراه است. این ضایعات به صورت برجستگی های گل کلمی، زبر، صاف، پراکنده یا خوشه ای هستند. این زگیلها از علائم عفونت اچ پی وی هستند که خطر جدی مثل سرطان به دنبال ندارد.

اما ویروس های اچ پی وی پرخطر علائم ظاهری ندارند و در صورتی که از بدن پاکسازی نشوند و عفونت آنها مزمن باشد، منجر به آلوده شدن سلولهای دهانه رحم و واژن می شود. عفونت اچ پی وی ممکن است در سلولهای واژن و دهانه رحم باعث تقسیم غیرعادی سلولها و سرطانی شدن آنها شود.

میزان شیوع عفونت اچ پی وی

به گزارش CDC ابتلا به ویروس اچ پی وی آنقدر شایع است که هر فرد فعال جنسی اگر در برابر آن واکسینه نشود، در طول زندگی جنسی خود  ویروس HPV را تجربه می کند.

آلودگی-به-عفونت-اچ-پی-وی

برای درمان عفونت HPV در شمال تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آیا اچ پی وی باعث عفونت دهانه رحم می شود؟

عفونت اچ پی وی دهانه رحم معمولا ظرف ۲ سال از بدن پاکسازی می شود. اما اگر این ویروسها از بین نروند، احتمال آلودگی سلولهای دهانه رحم و عفونت اچ پی وی هست. معمولا عفونت HPV در دهانه رحم تا زمانی که منجر به دیسپلازی و تغییرات پیش سرطانی یا سرطانی در سرویکس نشود، هیچ علائم بالینی ایجاد نمی کند.

به همین علت متاسفانه تا قبل از سرطانی شدن متوجه آن نمی شویم و سالها یا دهه ها طول می کشد تا به کندی عفونت اچ پی وی باعث ایجاد تغییرات سرطانی در سرویکس شود. در صورت سرطانی شدن این ناحیه، درمان سرطان دهانه رحم پیشرفته مشکل است.

عفونت اچ پی وی و سرطان دهانه رحم

در ۷۰% موارد، انواع پرخطر HPV 16 و ۱۸ ممکن است باعث تغییراتی در سلولهای دهانه رحم (دیسپلازی دهانه رحم) شود. اما خوشبختانه عفونت اچ پی وی دهانه رحم همیشه منجر به سرطان دهانه رحم نمی شود.

اما در مواردی که در صورت عدم درمان عفونت اچ پی وی، این تغییرات در طول سالها یا دهه ها تبدیل به سرطان دهانه رحم شوند و به نواحی دیگر لگن متاستاز بدهد، بیمار را با خطر مرگ مواجه می کند.

علائم سرطان دهانه رحم

در عفونت با تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی، مرحله پیش سرطانی یا سرطان ممکن است بیمار علائم زیر را تجربه کند:

  • درد لگن یا دردهای مقاربتی
  • ترشحات غیر عادی واژن که رنگ پریده، آبکی، صورتی، قهوه ای، خونی یا بدبو هستند.
  • داشتن خونریزی غیر عادی مثل بین دو سیکل قاعدگی، بعد از رابطه جنسی، ادرار خونی، …

علائم سرطان پیشرفته دهانه رحم

در مراحل پیشرفته سرطان دهانه رحم ممکن است علاوه بر علائم بالا، بیمار دچار مشکلات زیر شود:

  • کاهش وزن
  • سخت ادرار کردن
  • مشکل در حرکات روده

اچ پی وی و عفونت واژن

ویروس HPV می تواند سلول های کانال واژن را آلوده کند و باعث ایجاد عفونت اچ پی وی شود. عفونت اچ پی وی واژن تا زمانی که سلولها پیش سرطانی یا سرطانی نشده باشند، علائمی ندارند و فقط با تست پاپ اسمیر می توان آلودگی سلولهای واژن و یا سرطان واژن را تشخیص داد.

اگر عفونت اچ پی وی واژن درمان نشود؛ پاپ اسمیر منظم را انجام ندهید و عفونت بیش از دو سال پایدار باشد، احتمال بروز سرطان واژن در اثر عفونت اچ پی وی بالا می رود.

علائم سرطان واژن

در صورتی که عفونت HPV منجر به سرطان واژن شود، علائم زیر را ایجاد می کند:

  • درد موقع نزدیکی یا خونریزی بعد از آن
  • ترشحات غیر عادی
  • وجود توده در واژن

بیشتر بخوانید: پاپ اسمیر اچ پی وی تایپینگ

روشهای تشخیص عفونت HPV

به کمک روشهای زیر می توان عفونت hpv را قبل از سرطانی شدن دهانه رحم و واژن شناسایی کرد:

  • انجام تست پاپ اسمیر منظم که زمان انجام آن بستگی به شرایط و سن بیمار دارد.
  • آزمایش اچ پی وی برای تشخیص تیپ ویروس
  • آزمایش کولپوسکوپی در صورت مثبت بودن تست پاپ اسمیر

بیشتر بخوانید: پاپ اسمیر liquid based

نکات-مهم-درباره-تست-پاپ-اسمیر-مثبت

روشهای درمان عفونت اچ پی وی

عفونت اچ پی وی معمولا با فالوآپ های منظم تست پاپ اسمیر و یا تست کولپوکوپی دهانه رحم زیر نظر گرفته می شود. در صورت سرطانی شدن دهانه رحم از روشهایی مثل برداشتن سلول های سرطانی، شیمی درمانی و پرتو درمانی استفاده می کنیم.

در صورت لزوم و در مراحل پیشرفته سرطان ممکن است با عمل هیسترکتومی دهانه رحم برداشته می شود. همچنین به کمک تقویت سیستم ایمنی برای مبارزه با HPV باید کارهای زیر را انجام دهید تا این ویروس هر چه سریعتر از بدن پاکسازی شود:

  • ترک سیگار
  • کاهش سطح استرس
  • تغییر رژیم غذایی
  • درمانهای دارویی مثل داروهای تقویت سیستم ایمنی بدن

با درمان عفونت HPV می توانید جلوی ایجاد ضایعات پیش سرطانی واژن و دهانه رحم و یا ابتلا به سرطان دهانه رحم و واژن را بگیرید.

برای درمان عفونت HPV در شمال تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

خلاصه نکات مهم

آلودگی سلولهای دهانه رحم و واژن منجر به عفونت اچ پی وی در این نواحی می شود. عدم درمان عفونت hpv با کمک سیستم ایمنی بدن ریسک سرطان های مرتبط با عفونت اچ پی وی را در زنان بیشتر می کند.

عفونت اچ پی وی معمولا با تست پاپ اسمیر، آزمایش اچ پی وی و کولپوسکوپی دهانه رحم تشخیص داده می شود. پس از تشخیص، پزشکان بسته به اینکه عفونت اچ پی وی واژن یا دهانه رحم در چه مرحله ای باشد از روشهای مختلف برای درمان آن استفاده می کنند.

سوالات متداول

معمولا در مورد عفونت HPV سوالات زیر از دکتر فرخی پور پرسیده می شود:

آیا HPV می تواند باعث عفونت ادراری در زنان شود؟

بله. ممکن است عفونت HPV در مجرای ادرار و مثانه رخ دهد و باعث ایجاد سیستیت مکرر و سرطان مثانه در زنان شود.

آیا HPV می تواند باعث عفونت باکتریایی (واژینوز باکتریایی یا BV) شود؟

تحقیقات پزشکی نشان می دهند میزان عفونت BV در زنانی که مبتلا به عفونت HPV هستند بیشتر از کسانی است که اچ پی وی ندارند.

آیا HPV باعث خارش می شود؟

بله. اگر زگیل تناسلی یا زگیل مقعدی داشته باشید ممکن است بعضی وقتها باعث درد و خارش یا ترشحات غیرعادی واژن شوند.

اگر سوالی درباره عفونت اچ پی وی در واژن یا دهانه رحم دارید، در بخش نظرات این مقاله بپرسید.

۴.۳/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *