با خطرات اچ پی وی در بارداری بیشتر آشنا شویم

خطرات اچ پی وی در بارداری

یکی از بیماری های مقاربتی شایع در سنین فعال از نظر جنسی، زگیل تناسلی است که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV ایجاد می شود. مادرانی که با وجود زگیل تناسلی باردار شده اند، معمولا نگران تاثیر اچ پی وی در دوران بارداری روی جنین شان هستند.
ما در این مقاله قصد داریم به مهمترین سوالات و نگرانی های مادران باردار درباره ویروس HPV و بارداری پاسخ دهیم. پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا زگیل تناسلی در بارداری خطرناک است؟

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی، عفونت اچ پی وی در دوران بارداری می تواند مشکلات زیر را در خانم ها ایجاد کند:

تغییر اندازه زگیل تناسلی: با افزایش سطح هورمون استروژن در بارداری، زگیل ها بزرگتر و زیادتر می شوند. اما چون باردار هستید و خطر عفونت و خونریزی وجود دارد، نمی توانید برای درمان ضایعات پوستی اقدام کنید.

دیسپلازی: عفونت HPV می تواند باعث تغییرات پیش سرطانی یا دیسپلازی در دهانه رحم شود. ممکن است دیسپلازی پیشرفت کرده و به سرطان دهانه رحم تبدیل شود.

مشکلات بارداری: وجود زگیل تناسلی در بارداری ممکن است منجر به درد و سوزش ادرار در بعضی  از مادران شود.

مشکلات زایمانی: بارداری با اچ پی وی خطر سقط جنین یا زایمان زودرس را در بین مادران باردار بیشتر می کند.

اگر شما هم اچ پی وی در دوران بارداری را تجربه می کنید و زگیل تناسلی دارید باید تحت نظر پزشک مراقبت های لازم را در طول بارداری انجام دهید. این مراقبتها به پزشک تان کمک می کند، ارزیابی درستی از وضعیت اچ پی وی و بارداری تان داشته باشد.

اچ پی وی و بارداری

برای درمان زگیل تناسلی در بارداری می‌توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در شمال تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت  با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آیا ویروس اچ پی وی به جنین منتقل می شود؟

یکی از خطرات ویروس HPV در بارداری که مادران نگران آن هستند، ریسک انتقال آن به جنین است. اما نباید نگران این موضوع باشید چون در صورت بارداری با وجود اچ پی وی یا ابتلا به سرطان دهانه رحم، احتمال انتقال ویروس به جنین بسیار کم است. ولی پارگی کیسه آب جنین می تواند ریسک انتقال زگیل تناسلی را به جنین دو برابر کند.

در صورتی که ویروس به جنین منتقل شود، سیستم ایمنی قوی جنین ظرف چند روز می تواند ویروس را پاکسازی کند. بنابراین عفونت اچ پی وی نمی تواند روی سلامت جنین تاثیری بگذارد یا عوارضی برای او به دنبال داشته باشد.

آیا زگیل تناسلی برای جنین خطرناک است؟

احتمال انتقال اچ پی وی به جنین و نوزاد خیلی کم است و به ندرت HPV به سلامت جنین صدمه می زند. ولی در صورتی که ویروس باعث رشد زگیل تناسلی در گلو، دهان، تارهای صوتی و حنجره جنین یا نوزاد شود، بیماری پاپیلومای تنفسی ایجاد می شود. پزشکان برای درمان این بیماری سریعا بعد از زایمان زگیل تناسلی را لیزر می کنند.

خطرات زایمان طبیعی با hpv

علاوه بر نگرانی در مورد تاثیر اچ پی وی در بارداری، زایمان زنان مبتلا به اچ پی وی هم می تواند با مشکلاتی همراه باشد. خطرات زایمان طبیعی با hpv در این مادران عبارت است از:

انتقال ویروس به جنین: احتمال بسیار کمی وجود دارد که موقع زایمان طبیعی، نوزاد آلوده به عفونت اچ پی وی شود. اگر احتمال این مورد زیاد باشد، به جای زایمان طبیعی، سزارین اجباری انجام می شود.

سخت شدن زایمان: بزرگ شدن بیش از حد بعضی از زگیل ها باعث عدم ارتجاع کانال زایمانی و خونریزی واژن موقع زایمان می شودو حتی ممکن است کانال زایمانی مسدود شود. در این موارد هم چاره ای جز سزارین اجباری نیست.

خطرات زایمان طبیعی با اچ پی وی

در صورت بارداری با اچ پی وی، برای داشتن بارداری و زایمان امن برای خود و فرزندتان، می‌توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت  با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره ویروس HPV و بارداری

در این بخش از مقاله می توانید پاسخ خانم دکتر فرخی پور به سوالات رایج مادران درباره اچ پی وی در دوران بارداری را بخوانید:

آیا زگیل تناسلی باعث نازایی می شود؟

خیر. زگیل تناسلی در زنان باعث نازایی نمی شود. اما اگر عفونت اچ پی وی باعث سرطان دهانه رحم شود، می تواند روی باروری زنان تاثیر منفی داشته باشد.

آیا می توان زگیل تناسلی در بارداری را درمان کرد؟

درمان زگیل تناسلی در بارداری بستگی به اندازه آن دارد. اگر زگیل تان بزرگ باشد و مانع زایمان طبیعی شود با سوزاندن یا فریز کردن، زگیل را برمیداریم. در غیر این صورت نیازی به درمان زگیل تا بعد از زایمان نیست.

آیا ممکن است ویروس اچ پی وی در دوران شیردهی به نوزاد منتقل شود؟

احتمال آن خیلی کم است چون پادتن هایی در شیر مادر وجود دارند که از کودک در برابر بیماریها محافظت می کند. شواهد علمی هم نشان نمی دهند که ویروس از طریق شیر به کودک منتقل شود.

زدن واکسن اچ پی وی در بارداری خطرناک است؟

اگر قبل از بارداری واکسن گارداسیل نزده اید و یا قبل از تمام کردن دوره های واکسیناسیون، باردار شده اید توصیه می کنم واکسیناسیون و یا ادامه دوزهای واکسن را تا بعد از زایمان به تعویق بیندازید.

تشخیص HPV در دوران بارداری چطور انجام می شود؟

در دوران بارداری تست hpv تجویز نمی کنیم. اما ممکن است حین معاینه لگنی یا در تست پاپ اسمیر متوجه ابتلای مادر به این ویروس شویم.

اگر شما هم سوالی درباره خطرات اچ پی وی در بارداری و یا روشهای درمان آن دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات همین مقاله از ما بپرسید.

۳.۴/۵ - (۷ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *