آیا ویروس اچ پی وی هیچگاه از بین می رود؟

درمان-ویروس-اچ-پی-وی-در-زنان

HPV یک عفونت ویروسی است که از راه رابطه جنسی (دهانی، واژینال یا مقعدی)، تماس پوستی یا روشهای غیرجنسی منتقل می شود. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس اچ پی وی وجود دارد که بعضی از آنها می توانند منجر به سرطان های دستگاه تناسلی در زنان و مردان شوند.
آلودگی به این ویروس بسیار شایع است و هر فردی که از نظر فعال جنسی باشد در مقطعی از زندگی خود به آن مبتلا می شود. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که این ویروس چطور از بین می رود. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم عفونت اچ پی وی

انواع ویروس HPV در ۹۰ درصد از افراد هیچ علائمی بروز نمی دهند. اما در ۱۰ درصد از آنها که نتوانسته اند با این ویروس مبارزه کنند، علائم زیر ظاهر می شود:

  • ایجاد زگیل تناسلی یا غیرتناسلی به صورت برجستگی های گل کلمی یا صاف روی پوست
  • درد در ناحیه زگیل (به ندرت)
  • خارش زگیل ها به همراه ترشحات
  • نتیجه غیر طبیعی تست پاپ اسمیر

معمولا انواع HPV هایی که زگیل ایجاد می کنند از انواع کم خطر به خصوص تیپهای ۶ و ۱۱ این ویروس هستند که سرطان ایجاد نمی کنند.

عفونت HPV چه عوارضی دارد؟

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، از هر ۱۰ نفری که عفونت HPV دارند ۹ نفر بدون اینکه ویروس برای آنها عارضه جدی ایجاد کند، عفونت شان از بین می رود. اما ماندن این عفونت در بدن باعث مشکلات زیر می شود:

  • ایجاد زگیل تناسلی، زگیل مقعد، زگیل دهان و گلو
  • سرطان دهانه رحم (سرطان سرویکس)
  • سرطان واژن
  • سرطان فرج
  • سرطان مقعد
  • اوروفارنکس (سرطان حلق)

این سرطان ها در اثر تیپهای خطرناک اچ پی وی ایجاد می شوند و ممکن است دهه ها طول بکشد تا خود را نشان دهند.

چون پیشرفت این نوع سرطان ها خوشبختانه کند است و اگر معاینات دوره ای را به موقع انجام دهید می توانید از ابتلا به این سرطان ها پیشگیری کنید.

روشهای-تشخیص-سرطان-دهانه-رحم

برای تشخیص و درمان عفونت اچ پی وی و سرطان دهانه رحم در شمال تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات یا رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آیا ویروس اچ پی وی درمان دارد؟

هیچ راهی برای درمان ویروس اچ پی وی در زنان و مردان نیست. اما می توان عوارض ناشی از عفونت اچ پی وی مثل زگیل تناسلی را که در اثر سویه های کم خطر ایجاد شده اند با روشهای زیر درمان کرد:

درمانهای دارویی: این یک روش درمان موضعی است که در آن کرم ها و محلولهای مایع روی زگیل مالیده می شود. این داروها علاوه بر نابودی زگیل از بزرگتر یا بیشتر شدن آن جلوگیری می کنند.

کرایو تراپی یا انجماد: در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن و نابودی زگیل استفاده می شود. یک تا دو هفته بعد از این روش زگیل خشک می شود و از بین می رود.

جراحی برداشتن زگیل: جراحی معمولا با برش پوست و برداشتن زگیل های بزرگ انجام می شود. بعد از برداشتن زگیل، ناحیه برش خورده بخیه می شود. ۲ تا ۴ هفته طول می کشد تا زخم بهبود یابد.

الکترو کوتر: در این روش از جریان الکتریکی برای سوزاندن زگیل تناسلی استفاده می شود. مدت زمان بهبودی زخم و سوختگی ناحیه تحت درمان ۲ تا ۴ هفته است.

لیزر: در این روش زگیل تناسلی با پرتوهای لیزر گرم شده و از بین می روند. این روش بهتر و کم عارضه تر از الکترو کوتر است و بهبودی بعد از آن نیز ۲ تا ۴ هفته است.

پلاسماتراپی: پلاسما تراپی جدیدترین روش درمان زگیل است که با امواج پلاسما کار می کند. این روش کم عارضه تر از لیزر است و باعث نابودی سلولهای زگیل می شود.

احتمال عود زگیل ها بعد از درمان چقدر است؟

تا زمانی که ویروس اچ پی وی کاملا از بدن پاکسازی نشود احتمال عود زگیل ها بعد از درمان وجود دارد. با هیچ روشی نمی توانید جلوی عود آنها را بگیرید.

البته احتمال عود بعد از درمان با پلاسماتراپی و لیزر کمتر و بعد از کرایوتراپی بیشتر از روشهای دیگر است. هر چه ایمنی بدن ضعیف تر باشد، احتمال عود زگیل ها بیشتر می شود.

البته در مواردی هم ممکن است فقط یک بار دچار زگیل شوید و بعد از درمان دیگر زگیلها رشد نکنند چون ویروس اچ پی وی از بدن خارج شده است.

چقدر طول می کشد تا زگیل ها عود کنند؟

زگیل های برداشته شده یا آنهایی که خودبخود از بین رفته اند ممکن است بعد از چند ماه دوباره عود کنند. زمان عود زگیل ها قابل پیش بینی نیست.

ویروس اچ پی وی چگونه از بین می رود؟

هیچ روشی برای از بین بردن ویروس اچ پی وی وجود ندارد. تنها راه از بین رفتن این ویروس، از بین رفتن آن توسط سیستم ایمنی بدن است.

اگر سیستم ایمنی خوب داشته باشید و در سلامت به سر ببرید، نهایتا ظرف دو سال ویروس ها از بدن پاکسازی می شوند.

سیستم ایمنی چطور اچ پی وی را از بین می برد؟

درمان ویروس اچ پی وی با سیستم ایمنی بدن به کمک مکانیسم های دفاعی زیر انجام می شود:

سلولهای کشنده طبیعی: این نوع سلولها بخشی از سیستم ایمنی هستند که می توانند سلولهای آلوده به اچ پی وی را شناسایی و آنها را نابود کنند.

سایتوکین ها: این نوع مولکولها در سیستم ایمنی با روی فعالسازی یا تکثیر سلولهای طبیعی کشنده تاثیر می گذارند و باعث تحریک، تقویت یا کاهش پاسخ ایمنی بدن می شوند.

آنتی بادی ها: آنتی بادی ها پروتئین هایی هستند که باعث فعال شدن سیستم ایمنی بدن شده و به شناسایی ویروسها کمک می کنند.

ژنهای میراث دار: این ژنها مسئول ایجاد پروتئین هایی هستند که روی سلولهای ایمنی قرار دارند و می توانند ویروسها را سریعتر شناسایی و حذف کنند.

هر چقدر سیستم ایمنی بدن قوی تر باشد، اجزای سیستم ایمنی بهتر و سریعتر می توانند عفونت اچ پی وی را سرکوب کنند.

ویروس-اچ-پی-وی

آیا ویروس HPV خود به خود از بین می رود؟

اکثر سویه های کم خطر و پر خطر ویروس اچ پی وی در زنان (۹۰ درصد) بدون درمان و خودبخود طی ۶ ماه تا دو سال و برای همیشه از بدن خارج می شوند. اما در ۱۰ درصد از خانم ها به دلایل زیر ویروس اچ پی وی خود به خود از بین نمی رود:

ضعف سیستم ایمنی: فرد به دلیل بیماری های مقاربتی مثل ایدز سیستم ایمنی ضغیفی دارد. یا به دلیل جراحی پیوند اعضا بیمار مجبور است از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده کند.

ابتلا به تیپهای کم خطر: فرد دچار تیپ های ۶ و ۱۱ اچ پی وی شده است و زگیلها مرتب عود می کنند.

آلودگی به تیپهای خطرناک: عفونت ناشی از تیپ خطرناک اچ پی وی مزمن شده و ویروس پاکسازی نمی شود. عفونت طولانی مدت در فرد باعث تغییرات پیش سرطانی در سرویکس می شود و در صورت عدم درمان (برداشتن بافت آلوده) احتمال سرطانی شدن سرویکس هست.

این خانم ها حتما باید برای درمان عفونت اچ پی وی و مراقبت از دهانه رحم خود به متخصص زنان مراجعه کنند.

از کجا بفهمیم ویروس HPV از بدن خارج شده است؟

اگر دو سال است که موارد زیر را تجربه نمی کنید، ویروس اچ پی وی کاملا از بدنتان خارج شده است:

  • هیچ علائمی ندارید (هیچ زگیلی عود نکرده)
  • تست پاپ اسمیرتان طبیعی است.
  • تست HPV شما منفی است.
  • تست کولپوسکوپی دهانه رحم هیچ ناهنجاری در بافتهای وژن و دهانه رحم نشان نمی دهد.

اما اگر هنوز علائم اچ پی وی را دارید باید به طور جدی به درمان خود ادامه دهید.

پیشگیری از ویروس اچ پی وی در زنان

با روشهای زیر می توان احتمال بروز عفونت ویروس اچ پی وی در زنان را کاهش داد:

واکسیناسیون بهترین روش پیشگیری از عفونت اچ وی در زنان و حتی مردان است. واکسن اچ پی وی را باید در مطب توسط متخصص زنان تزریق کنید.

پیشگیری-از-ویروس-اچ-پی-وی

برای تشخیص و درمان عفونت اچ پی وی شما هم می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در شمال تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات یا رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

خلاصه مهمترین نکات

ویروس اچ پی وی در زنان می تواند خودبخود با سیستم ایمنی بدن از بین برود. اگر سیستم ایمنی تان قوی باشد در ۹۰ درصد موارد طی ۶ ماه تا ۲ سال از شر این ویروسها راحت می شوید.

ولی درمان ویروس اچ پی وی در زنانی که عفونت مزمن دارند یعنی اچ پی وی کم خطر یا پر خطر آنها مرتب عود می کند یا سیستم ایمنی ضغیفی دارند، ضروری است. چون عفونت HPV در این افراد خودبخود از بدن خارج نمی شود و باید داروهای تقویت سیستم ایمنی دریافت کنند.

پرسش و پاسخ ویروس اچ پی وی در زنان

معمولا در مورد ویروس اچ پی وی در زنان سوالات زیر متداول هستند:

از کجا بفهمیم به HPV آلوده شده ایم؟ 

خانم ها می توانند به کمک تست HPV و آزمایش های غربالگری سرطان دهانه رحم مثل تست پاپ اسمیر و آزمایش کولپوسکوپی متوجه وجود عفونت اچ پی وی شوند.

چطور می توانیم به سیستم ایمنی بدن برای خروج اچ پی وی کمک کنیم؟

هر چند از نظر بالینی ثابت نشده ولی تغییر در سبک زندگی مثل رژیم غذایی سالم، ورزش منظم و ترک دخانیات می تواند روی توانایی سیستم ایمنی بدن تاثیر مثبتی داشته باشد و آن را تقویت کند.

چه سنی برای واکسیناسیون اچ پی وی بهتر است؟

هر چه سن شما کمتر و زیر ۱۵ سال باشد، پاسخ ایمنی بدن به واکسن بالاتر است و آنتی بادی های بیشتری تولید می کند.

اگر شما هم سوالی درباره درمان اچ پی وی دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را از ما بپرسید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *