زگیل مقعدی در زنان چقدر خطرناک است؟

عوارض زگیل مقعدی در زنان

زگیل مقعدی، به زگیلی گفته می شود که در اطراف مقعد و یا داخل مجرای مقعد ایجاد می شود. بعضی از این زگیل ها فقط محدود به اطراف مقعد و داخل مقعد هستند. ولی بیشتر آنها پخش شده و به سرعت به نواحی دیگر مثل واژن و سرویکس (گردن رحم) سرایت می کنند.
ما در این مقاله به زگیل مقعدی و روشهای درمان آن پرداخته ایم. همچنین، به شما خواهیم گفت که زگیل مقعدی در زنان چقدر خطرناک است و چه عوارضی می تواند ایجاد کند. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

چطور بفهمیم زگیل مقعدی داریم؟

طبق سالها تجربه ی خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و جراح زیبایی زنان، معمولا زگیل های مقعدی کوچک هستند و علائمی ایجاد نمی کنند. اما در صورتی که اندازه آنها بزرگ باشد، می توانند علائم زیر را بروز دهند:

  • خارش و تحریک مقعد
  • ایجاد زگیل های تکی و پراکنده و یا زگیل های خوشه ای
  • خونریزی
  • ترشحات مقعدی

درد هم یکی از علائم زگیل مقعدی در زنان است که فقط در بعضی از خانم ها ظاهر می شود. معمولا کسانی که زگیل مقعدی دارند، در پوست ناحیه مقعد احساس برجستگی دارند. در شکل زیر می توانید عکس زگیل مقعدی خفیف را ببینید.

بیشتر بخوانید: ۷ تفاوت علائم زگیل مقعدی و بواسیر

علائم زگیل مقعدی

برای تشخیص و درمان زگیل مقعدی و جلوگیری از خطرات آن، شما هم می توانید از تجربه و تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می‌توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

علت زگیل مقعدی در زنان چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی علت بوجود آمدن زگیل مقعدی است. رابطه جنسی مقعدی یا واژینال با فرد آلوده به عفونت اچ پی وی از رایجترین روشهای انتقال زگیل تناسلی در ناحیه مقعد است. به همین دلیل این بیماری از بیماریهای مقاربتی به حساب می آید. سایر علل ایجاد زگیل مقعدی عبارتند از:

  • تماس پوستی با فرد آلوده
  • داشتن شرکای جنسی متعدد
  • بیماری های نقص ایمنی مثل ایدز
  • مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی بدن برای پیوند عضو
  • سابقه سرطان و رادیوتراپی
  • مصرف سیگار و الکل
  • وجود زخم باز در ناحیه مقعد

اما برخلاف ویروس ایدز، اچ پی وی از طریق ترشحات خونی یا غیر خونی فرد آلوده نمی تواند منتقل شود. دست زدن به شیرآلات آلوده در توالت های عمومی و یا استفاده از وسایل شخصی شخص آلوده مثل ژیلت هم می تواند باعث زگیل مقعدی شود.

آیا زگیل مقعدی خطرناک است؟

به گفته خانم دکتر فرخی پور، خطرات زگیل مقعدی در زنان عبارتند از:

سرطان دهانه رحم

اگر زگیل مقعدی تان از تیپهای پر خطر HPV باشد، می تواند با انتقال به دهانه رحم باعث تغییر شکل بافتهای این ناحیه شود. این تغییرات ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم شود که یک بیماری کشنده است.

سرایت به واژن

ویروس های زگیل مقعدی اگر درمان نشوند، ناحیه تناسلی را هم درگیر می کنند. در صورتی که باردار باشید، پخش شدن زگیل ها به واژن می تواند با خطراتی برای جنین همراه بوده و زایمان طبیعی تان را دشوار کند.

دیسپلازی و سرطان مقعد

زگیلهای مقعدی می توانند با تغییر بافتهای مقعد باعث دیسپلازی مقعدی و بدخیم شدن سلول های این ناحیه شوند که در بعضی موارد منجر به سرطان مقعد در زنان می شود.
البته خوشبختانه دیسپلازی مقعد و سرطانی شدن این ناحیه به ندرت رخ می دهد. یکی دیگر از عوارض زگیل مقعدی، انتشار عفونت زگیل به رکتوم (راست روده) و روده بزرگ است که می تواند در این نواحی بدخیمی ایجاد کند.

چرخه زندگی ویروس اچ پی وی

روشهای درمان زگیل مقعدی زنان

پزشکان از همان روشهای درمان زگیل تناسلی برای درمان زگیل مقعدی زنان استفاده می کنند. انتخاب روش درمان بستگی به وسعت انتشار زگیل، محل و اندازه زگیل ها دارد. براساس این فاکتورها، زگیل های مقعد به یکی از روشهای زیر درمان می شود:

  • پماد برای درمان زگیل مقعدی: این پمادها موضعی هستند و فقط برای از بین بردن زگیل های ریز موثرند.
  • لیزر زگیل مقعدی: در این روش از پرتوهای لیزر برای سوزاندن زگیل های بزرگ یا داخل مقعدی استفاده می شود.
  • سوزاندن زگیل: اگر زگیل ها داخل مقعدی بوده و یا زگیل های سطح پوست بزرگ باشند، با استفاده از جریان الکتریکی زگیل ها سوزانده می شوند.
  • فریز کردن: در این روش از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل هایی استفاده می شود که پراکنده، بزرگ یا زیاد نیستند.
  • جراحی زگیل مقعدی: عمل جراحی برداشتن زگیل برای کسانی انجام می شود که اندازه زگیل شان خیلی بزرگ است و با روشهای سوزاندن زگیل، درمان نمی شود.

روشهایی که در بالا به آن اشاره کردیم، درمان قطعی زگیل مقعدی نیستند. چون فقط می توانند ضایعات پوستی را رفع کنند و نمی توانند ویروس اچ پی وی را از بین ببرند. این ویروس فقط از طریق سیستم ایمنی بدن از بین می رود.

شما هم می توانید برای درمان زگیل مقعدی خود در تهران، از تجهیزات پزشکی و تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می‌توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره زگیل مقعد یا کوندیلوما آکومیناتا

در این بخش، خانم دکتر فرخی پور به سوالات رایج شما درباره زگیل مقعدی یا همان کوندیلوما آکومیناتا پاسخ داده اند که می توانید آنها را در ادامه بخوانید:

زگیل مقعدی چطور تشخیص داده می شود؟

پزشک با معاینه سطح مقعد و آنوسکوپی کانال مقعد، می تواند زگیل های این نواحی را تشخیص داده و از آنها نمونه برداری کند.

زگیل مقعدی در زنان باردار هم قابل درمان است؟

بله. اگر زگیل ها زیاد و بزرگ نباشند با روش منجمد کردن (کرایوتراپی زگیل) که روش ایمنی است، می توانید درمان شوید.

هزینه درمان زگیل مقعدی با لیزر  چقدر است؟

بعد از معاینه می توانیم هزینه درمان زگیل تناسلی را مشخص کنیم. چون این مسئله بستگی به تعداد جلسات لیزر، اندازه زگیل ها و بزرگی آنها دارد و بعد از معاینه قابل تخمین است.

آیا زگیل مقعدی و ایدز بهم ربط دارند؟

زگیل مقعدی می تواند با تضعیف سیستم ایمنی بدن، خطر ابتلا به ایدز را افزایش دهد.

چطور از زگیل مقعدی پیشگیری کنیم؟

می توانید از واکسن گارداسیل برای پیشگیری از ابتلا به تیپ های پرخطر زگیل استفاده کنید. همچنین رابطه جنسی محافظت شده با کاندوم هم می تواند تا حدی و نه صد در صد، جلوی انتقال ویروس را بگیرد.

اگر زگیل‌ مقعدی درمان نشود، چه اتفاقی می افتد؟

معمولا این زگیل ها بزرگتر و بیشتر می شوند و علاوه بر ایجاد نارحتی های جسمی و روحی بیشتر، خطر ابتلا به سرطان مقعد را افزایش می دهند. همچنین ریسک انتشارشان به واژن بیشتر می شود.

چقدر احتمال عود زگیل مقعدی بعد از درمان هست؟

در بیش از ۵۰ درصد از موارد، زگیل ها برگشت پذیر هستند چون ویروس آنها در بدن باقی می ماند. ولی نباید به این دلیل، زگیل های خود را بدون درمان به حال خود رها کنید.

برای درمان زگیل مقعدی باید به چه دکتری مراجعه کنم؟

مثل زگيل تناسلي زنان، برای زگیل مقعدی هم باید به متخصص زنان مراجعه کرد. توصیه می کنم به متخصصی مراجعه کنید که دستگاه ها و وسائل تشخیص و درمان زگیل مقعدی را در اختیار داشته باشد.

اگر شما هم سوالی درباره خطرات زگیل مقعدی و روشهای درمان آن دارید، سوالات خود را در زیر همین مقاله و در بخش نظرات آن با ما در میان بگذارید.

۴.۳/۵ - (۶ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *