بعد از سوزاندن زگیل تناسلی چه باید کرد؟

مراقبت-بعد-از-سوزاندن-زگیل-تناسلی

زگیل تناسلی یکی از شایع ترین عفونت های مقاربتی (STI) در زنان است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. در این مقاله همراه ما باشید تا با مراقبت های بعد از سوزاندن زگیل تناسلی آشنا شوید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

زگیل تناسلی و روشهای درمان آن

زگیل تناسلی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده یا تماس پوست به پوست منتقل می شود و ضایعات پوستی زگیل مانند یا گل کلم شکلی را روی یا اطراف واژن و یا مقعد (زگیل مقعدی) ایجاد می کند.

علائم-زگیل-تناسلی-در-زنان

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، هنوز درمان قطعی برای از بین بردن ویروس اچ پی وی وجود ندارد، اما با استفاده از روشهایی که داریم جلوی رشد و پیشرفت بیماری می گیریم و به سیستم ایمنی بدن کمک می کنیم تا ویروس را از بدن خارج کند. یکی از قدمهای مهم در این راه، حذف زگیلهای تناسلی از روی پوست است تا جلوی انتشار آنها را بگیریم. به روشهای زیر می توان ضایعات پوستی زگیل را برطرف کرد:

  • پمادهای موضعی
  • روش های جراحی
  • کرایو تراپی (فریز یا انجماد زگیل)
  • لیزر زگیل تناسلی
  • الکتروکوتر (سوزاندن)
  • پلاسما تراپی

نکته: سوزاندن زگیل تناسلی باعث حذف ویروس HPV از بدن نمی شود، بنابراین احتمال عود زگیل ها بعد از درمان هست. این ویروس فقط با تقویت سیستم دفاعی بدن از بین می رود.

برای سوزاندن زگیل تناسلی یا مقعدی خود در تهران هستید، می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

مراقبت های بعد از درمان زگیل تناسلی

با هر روشی که زگیل تناسلی را درمان کرده باشید، رعایت نکات زیر به کاهش عوارض بعد از سوزاندن زگیل تناسلی کمک زیادی می کند:

شستشوی زخم بعد از سوزاندن زگیلها

بعد از سوزاندن زگیل ها بسته به اندازه زگیل و روش درمان آن، یک جای زخم کوچک یا بزرگ به جا می ماند. برای پیشگیری از عفونت زخم و بهبود آن باید کارهای زیر را انجام دهید:

  • جای زخم ها را همیشه تمیز و خشک نگه دارید.
  • بعد از هر بار دستشویی رفتن نباید زخم ها را با دستمال خشک کنید. به جای آن باید محل زخم را با باد ملایمِ سشوار خشک کنید.
  • برای تمیز شدن زخم ها و کاهش درد و سوزش آنها می توانید از پمادهایی که پزشک تجویز کرده استفاده کنید.
  • برای شستشن واژن از شوینده های ملایم و بدون رایحه استفاده کنید.

بعد از سوزاندن زگیل های تناسلی هر زمان که نیاز دارید می توانید ادرار کنید. ولی حواستان باشد که ادرار روی زخم ها نریزد. اگر این اتفاق افتاد سریعاً با آب گرم زخم خود را با ملایمت بشویید.

پانسمان زخم ها

بعد از لیزر و پلاسما تراپی زگیل تناسلی نیازی به پانسمان زخم ها نیست. اما برای روشهای دیگر درمان زگیل تناسلی مثل جراحی اگر زخم ها به پانسمان نیاز داشت، باید پانسمان آن را خشک و تمیز نگه دارید و سر وقت پانسمان را عوض کنید.

کاهش عوارض سوزاندن زگیل

بعد از سوزاندن زگیل ها برخی علائم آزاردهنده را تجربه می کنید. با رعایت نکات زیر می توانید این عوارض را تسکین دهید:

  • از دست زدن و خاراندن زخم ها خودداری کنید. چون احتمال عفونت، خونریزی و انتقال زگیل تناسلی به سایر نواحی تناسلی وجود دارد.
  • در صورت لمس زخم ها حتما دستهایتان را بشویید.
  • پوسته ها، دلمه ها یا تاول زخم ها را هرگز دستکاری نکنید.

همچنین برای کاهش درد، خارش و سوزش زخم ها که در صورت سوزاندن زگیلهای تناسلی عمیق ایجاد شده اند، بهتر است از پمادهای زینک اکساید استفاده کنید. معمولا تا ۲۴ ساعت بعد از سوزاندن زگیلها نیاز است هر ۴ ساعت یک بار در محل زخمها از پماد موضعی استفاده شود.

تغییر سبک زندگی

برای تقویت سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از عود زگیل ها تغییرات زیر را حتما در زندگی تان ایجاد کنید:

  • به اندازه کافی مایعات بخورید.
  • به اندازه کافی بخوابید.
  • به طور منظم ورزش کنید.
  • استرس خود را کاهش دهید.
  • تغذیه سالم داشته باشید.
  • از قرصهای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.

بسیار مهم است که دخانیات را ترک کنید یا مصرف آن را تا حد امکان کاهش دهید. چون یکی از علتهای عود دوباره زگیل تناسلی و عدم درمان HPV مصرف دخانیات است.

داروهای مصرفی

در صورتی که پزشک برایتان دارویی تجویز کرده، طبق دستور آنها را مصرف کنید. برخی از این داروها شامل موارد زیر هستند:

  • مسکن های موضعی یا خوراکی برای کاهش درد و سوزش زخم ها
  • آنتی بیوتیک (در صورت لزوم)
  • پمادهای ضد التهابی مثل زینک اکسید برای درمان سوزش بعد از برداشتن زگیل
  • پمادهای ترمیمی برای بهبود سریعتر زخم ها و کاهش جای اسکار آنها

برای درمان زگیل تناسلی یا مقعدی در تهران هستید، می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات یا رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

رابطه جنسی بعد از سوزاندن زگیل تناسلی زنان

به گفته دکتر فرخی پور، تا یک الی دو هفته بعد از سوزاندن زگیل تناسلی به دلایل زیر نباید رابطه جنسی داشته باشید:

  • اصطکاک پوست با پوست باعث تاخیر در بهبود زخم ها می شود.
  • تا زمانی که زخم زگیل های سوزانده شده کاملاً بهبود نیافته، چون هنوز ویروس اچ پی وی در بدنتان وجود دارد، خطر انتقال آن به شریک جنسی تان وجود دارد.

توصیه می شود بعد از درمان کامل زگیل ها، همچنان چند هفته حین رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید تا دیگران را آلوده نکنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله «آیا بعد از درمان زگیل تناسلی می توان رابطه داشت» را از همین سایت بخوانید.

رابطه-بعد-از-سوزاندن-زگیل-تناسلی

دوره نقاهت بعد از سوزاندن زگیل های تناسلی

دوره نقاهت بستگی به روش سوزاندن زگیل، اندازه و تعداد آنها دارد. با هر روشی که زگیل خود را درمان کرده اید، بهتر است یک روز بعد از سوزاندن زگیل ها در منزل استراحت کنید و از لباسهای گشاد و نخی استفاده کنید. بعد از آن می توانید به کارهای روزانه تان برگردید. حدود ۲ هفته نیز طول می کشد تا جای زخم های عمیق بطور کامل خوب شود.

سوالات رایج درباره بعد از سوزاندن زگیل تناسلی

معمولا خانم ها بعد از سوزاندن زگیل تناسلی، سوالات زیر را از ما می پرسند:

چه روشی برای سوزاندن زگیل ها بهتر است؟

پلاسما تراپی و لیزر چون قدرت نفوذ بالا و درمان زگیلهای عمیق را دارند، بهترین روش درمان زگیل تناسلی به حساب می آیند. حتی می توان از این روشها برای درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری نیز استفاده کرد.

بعد از سوزاندن زگیل تناسلی لازم است به پزشک مراجعه کنم؟

در صورتی که دچار تب، لرز، التهاب یا تورم زخم ها، ترشحات عفونی، درد شدیدی که با مسکن بهبود پیدا نمی کند، باید سریعتر به پزشکتان مراجعه کنید.

بعد از سوزاندن زگیل تناسلی آیا ممکن است دوباره زگیل ها برگردند؟

بله این احتمال وجود دارد، چون هنوز ویروس hpv در بدنتان هست. اما تجربه نشان می دهد که درمان با لیزر و پلاسما تراپی با کمترین احتمال عود زگیل تناسلی همراه است.

آیا بعد از لیزر زگیل تناسلی میتوان رابطه داشت؟

بعد از بهبود کامل زخم ها می توانید با رعایت برخی نکات رابطه جنسی برقرار کنید.

اگر شما هم سوالی درباره مراقبت های بعد از سوزاندن زگیل تناسلی دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

۳.۸/۵ - (۶ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *