آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

آیا زگیل تناسلی کشنده است

زگیل تناسلی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که با داشتن رابطه جنسی انتقال پیدا می‌کند. ویروس پاپیلومای انسانی عامل ایجاد زگیل تناسلی است. این بیماری هم در زنان و هم در مردان وجود دارد و مقعد و واژن را عفونی خواهد کرد. معمولا گونه‌های مختلفی از این ویروس وجود دارند که برخی از آنان، بدخیم و سرطان زا هستند. اما ممکن است برای بسیاری از افراد سوال مطرح شود که زگیل تناسلی تا چه اندازه خطرناک است؟ آیا این ویروس کشنده است؟ در ادامه برای بررسی این موضوع با ما همراه باشید. جهت دسترسی به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علائم زگیل تناسلی

زگیل‌های تناسلی ممکن است چند هفته و یا حتی چند ماه بدون علائم باشند. زگیل های تناسلی همیشه برای چشم انسان قابل دیدن نیستند، ممکن است در برخی از موارد به حدی کوچک باشد که تشخیص آن‌ها دشوار باشد. اما گاها در برخی از مواقع، این عارضه با علائمی مثل سوزش و خارش، مسدود شدن مجاری ادراری و یا زگیل‌های پراکنده روی پوست همراه است.

تیپهای زگیل تناسلی کم خطر

معمولا زگیل تناسلی کم خطر، برای فرد عوارضی را به همراه نخواهد داشت و قابل درمان است. این تیپ از زگیل تناسلی در اکثر موارد باعث ایجاد زگیل‌هایی بر روی ناحیه تناسلی و مقعد در زنان و مردان خواهد شد. زگیل تناسلی کم خطر از نوع ۶ و ۱۱ هستند و  باعث ایجاد ۹۰ درصد از زگیل‌های تناسلی هستند.

بیشتر بخوانید: علائم و درمان تبخال تناسلی در زنان

تیپهای زگیل تناسلی پرخطر

زگیل تناسلی پرخطر در اکثر موارد با علائم و نشانه‌ای همراه نیست. گروه پرخطر این ویروس می‌تواند سلول‌های غیرطبیعی بر روی دهانه رحم ایجاد کند و در صورت عدم درمان منجر به سرطان دهانه رحم خواهند شد. سرطان دهانه رحم اغلب توسط تیپ های ۱۶ و ۱۸ رخ می‌دهد. به خصوص تیپ ۱۶ زگیل تناسلی مسئول ۹۵ درصد از سرطان‌های مقعد و سایر سرطان‌های دیگر است.

معمولا انواع پرخطر ویروس زگیل تناسلی شامل تیپ‌های ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۸ و ۶۹ هستند.

تیپ های زگیل تناسلی پرخطر

چنانچه شما هم دچار عارضه زگیل تناسلی هستند، می‌توانید برای درمان و جلوگیری از عوارض آن از مشاوره خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می‌توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

عوارض زگیل تناسلی در زنان و مردان

زگیل تناسلی می‌تواند عوارضی را برای افراد مبتلا و حتی دیگران به همراه داشته باشد، برخی از مهمترین خطرات زگیل مقعدی و تناسلی به شرح زیر است:

انتقال زگیل تناسلی به شریک جنسی: در صورت ابتلا به زگیل تناسلی و برقراری رابطه جنسی با دیگران، زگیل از طریق رابطه دهانی، واژن و حتی مقعد به فرد دیگر انتقال داده خواهد شد.

ایجاد سرطان: احتمال سرطان در اثر زگیل تناسلی در زنان بیشتر از مردان است. این عارضه در زنان موجب ایجاد سرطان گردن، سرطان رحم و همچنین باعث بروز سرطان‌های مقعد و آلت تناسلی می‌شود.

بیشتر بخوانید: روشهای انتقال زگیل تناسلی

دوره نهفتگی ویروس

ماندگاری ویروس اچ پی وی در بدن مراحل متفاوتی دارد. در برخی از مواقع ممکن است، ویروس در پوست اطراف زگیل، فولیکول مو یا نواحی که فرایند درمانی بر روی آن‌ها صورت نگرفته است، وجود داشته باشد. در چنین شرایطی امکان تشخیص ویروس معمولا دشوار است. دوره نهفتگی و مدت زنده ماندن ویروس از زمان تماس جنسی با فرد آلوده تا زمان نشان دادن علائم و نشانه‌ها، حدود ۱۲-۸ هفته است که البته گاهی به ۶ هفته تا ۲ سال هم می‌رسد.

آیا زگیل تناسلی کشنده است؟

زگیل تناسلی پر خطر شامل HPV 16 و ۱۸ هستند و حدود ۷۰٪ از سرطان های دهانه رحم را ایجاد می‌کنند. زگیل تناسلی به خودی خود کشنده نیست و حتی در اکثر موارد خطری را برای فرد به همراه نخواهد داشت، اما از آنجایی که می‌تواند عامل بیماری خطرناک سرطان دهانه رحم باشد، باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

نکته جالب توجه اینجاست که اگر این ویروس زود تشخیص داده نشود، به سرطان پیشرفته منجر خواهد شد و حتی می‌تواند عاملی برای مرگ باشد. اما بهتر است بدانید که در اکثر مواقع زگیل تناسلی به سرطان منجر نخواهد شد.

آیا زگیل تناسلی کشنده است

زگیل تناسلی می‌تواند عامل سرطان رحم باشد!

سرطان رحم به عنوان چهارمین عامل مرگ و میر در زنان تلقی می‌شود. در ۹۰ درصد موارد این بیماری، عفونتHPV یا زگیل تناسلی از نوع پرخطر می‌تواند عامل ایجاد این سرطان باشد. زگیل تناسلی پرخطر می‌تواند سلول‌های غیرطبیعی بر روی دهانه رحم ایجاد کند و در صورت عدم درمان منجر به سرطان دهانه رحم خواهند شد.

سرطان دهانه رحم معمولاً ۱۰ سال تا ۲۰ سال یا بیشتر طول می‌کشد تا پیشرفت کند. حتی زنانی که از نظر جنسی فعال نیستند، هم باید همچنان تحت غربالگری قرار گیرند. اگر قبل از بروز سرطان دهانه رحم، تغییرات سلولی پیش سرطانی شناسایی و درمان شود، سرطان دهانه رحم کاملاً قابل پیشگیری است.

بیشتر بخوانید: معرفی کامل تست پاپ اسمیر

درمان زگیل تناسلی

در اکثر موارد، زگیل‌های تناسلی، پس از ۱۸ تا ۲۴ ماه، بدون بکارگیری هیچ روش درمانی، به خودی خود از بین می‌روند. ولی به یاد داشته باشید که مراجعه به پزشک لازم است و ممکن است این ویروس در بدن باقی بماند. روش‌های مختلفی مانند جراحی، انجماد زگیل، مواد شیمیایی مثل پدوفیلین، پماد یا کرم برای درمان زگیل تناسلی وجود دارد و باید اشاره داشت که درمان زگیل تناسلی با لیزر یکی از روش‌های قطعی درمان است.

سخن پایانی

زگیل تناسلی یک عارضه شایع و قابل درمان است. زگیل‌های تناسلی می‌توانند به مرور زمان از بین بروند، اما راهکارهای درمانی در جلوگیری از بازگشت آن‌ها و عوارض احتمالی، لازم و ضروری است. اگر فکر می‌کنید به این عارضه مبتلا هستید، مشورت با پزشک در پیدا کردن بهترین گزینه درمانی موثر است. علاوه بر این، مهم است که با شریک جنسی خود صحبت کنید، ممکن است این کار از نظر شما سخت باشد، اما می‌تواند به شما از ابتلا به این عارضه کمک کند.

چنانچه سوالی در مورد زگیل تناسلی و خطرات احتمالی آن دارید، در بخش نظرات همین مقاله آنها را ارسال کنید. در کوتاه‌ترین زمان به سوالات شما عزیزان در این مورد پاسخ خواهم داد.

۳.۲/۵ - (۶۰ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *