بهترین زمان بارداری مجدد بعد از سقط جنین

بارداری بعد از سقط

آمادگی رحم برای بارداری بعد از سقط جنین عمدی و یا ناخواسته (اجباری) بسیار اهمیت دارد. هر چند بارداری بلافاصله بعد از سقط جنین امکانپذیر است اما با اینحال به خانم ها توصیه می شود، بین سقط و بارداری بعدی حتما فاصله بیندازند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که بهترین زمان بارداری بعد از سقط جنین کی است. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

بعد از سقط احتمال بارداری چقدر است؟

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان، بارداری بلافاصله بعد از سقط جنین امکان پذیر است و هر زمانی که تخمک از تخمدان آزاد شود و بدون روش های پیشگیری از حاملگی نزدیکی کنید، می توانید دوباره باردار شوید. اما آمادگی رحم برای بارداری بعد از سقط مهم است و احتمال سقط جنین مجدد را کاهش می دهد.
در صورتی که در سه ماهه اول بارداری دچار سقط جنین شده اید، نباید نگران باروری تان باشید. چون بیشتر سقط جنین های سه ماهه اول به علت نقص های جنینی است و مادر هیچ مشکلی ندارد. بنابراین می توانید براحتی دوباره باردار شوید بدون اینکه خطر سقط جنین شما را تهدید کند.

علائم بالقوه سقط جنین

برای مراقبتهای دوران بارداری بعد از سقط جنین قبلی می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در شمال تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت قبلی با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

کی بهترین زمان بارداری بعد از سقط است؟

بهترین زمان بهترین زمان بارداری بعد از سقط جنین زمانی است که خودتان و همسرتان آمادگی روحی لازم برای بارداری مجدد را پیدا کرده باشید و دو یا سه سیکل قاعدگی عادی را پشت سر بگذارید. عادی شدن پریود نشان می دهد که رحم سلامت خود را به دست آورده و لایه داخلی آن آماده لانه گزینی جنین است.
اما اگر بارداری سریع بعد از سقط جنین و بدون پریود شدن اتفاق بیفتد، نباید نگران شوید و در این موارد به مراقبت های بیشتری نیاز دارید. به طور کلی و بر اساس تجربه های قبلی، بهترین زمان برای حاملگی بعد از سقط ۳ تا ۶ ماه بعد از سقط عمدی یا اجباری است و حداقل زمان اقدام به بارداری یک ماه بعد از سقط جنین است.

اقدامات لازم برای بارداری بعد از سقط

برای بارداری دوباره بعد از سقط جنین و کاهش احتمال سقط مجدد اجازه دهید پریودتان عادی شود و بعد اقدام به بارداری کنید. اگر سقط شما به دلایل پزشکی بوده یا دو تا سه سقط مکرر داشته اید، حتما باید تحت نظر پزشک مراقبتهای دوران بارداری تان حامله شوید. همچنین برای تشخیص علت سقط مکرر باید آزمایش های زیر را هم انجام دهید:

  • آزمایش خون: برای تشخیص مشکلات هورمونی یا سیستم ایمنی بدن
  • تست ژنتیک: برای بررسی اختلالات کروموزومی احتمالی در خودتان یا همسرتان
  • سونوگرافی و MRI رحم: برای بررسی احتمال وجود مشکلات ساختاری در رحم مثل رحم دو شاخ
  • هیستروسکوپی: برای تشخیص مشکلات ساختاری رحم
  • عکس رنگی رحم (HSG): برای بررسی احتمال انسداد لوله های رحمی
  • سونوهیستروگرافی: برای بررسی بخش های داخلی و سطح خارجی رحم و تشخیص چسبندگی یا انسداد

همچنین بعد از باردار شدن، صبر کنید تا سه ماهه اول بارداری تان تمام شود و بعد به دیگران اطلاع دهید. این کار استرس شما را کم می کند.

بهترین زمان بارداری بعد از کورتاژ

به گفته خانم دکتر فرخی پور، کورتاژ یک عمل تهاجمی برای سقط جنین است که در آن به کمک کورتاژ، جنین و لایه آندومتر رحم حذف می شوند. بنابراین بارداری سریع بعد از سقط با کورتاژ اصلا توصیه نمی شود و باید بعد از سقط از روش های پیشگیری استفاده کنید تا باردار نشوید.
باید به رحم اجازه دهید دیواره داخلی (آندومتر) را بازسازی کند و به اندازه کافی محکم و قوی شود تا بتواند بارداری بعدی را به خوبی به پایان برساند. بعد می توانید اقدام به بارداری کنید. در غیر این صورت، رحم فرصت بازسازی ندارد و ممکن است دوباره با مشکل سقط جنین مواجه شوید.

بارداری بعد از کورتاژ

شما هم می توانید در صورت تجربه سقط جنین قبلی، برای معاینات قبل از بارداری و مراقبتهای دوران بارداری از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت قبلی با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره بارداری مجدد بعد از سقط جنین

معمولا خانم ها سوالات زیر را در مورد بارداری مجدد بعد از سقط جنین از ما می پرسند که در ادامه آنها را همراه جواب شان می خوانید:

چه زمانی برای بارداری دوباره بعد از سقط جنین باید به دکتر زنان مراجعه کرد؟

در صورت تجربه سقط جنین مکرر، بارداری در سنین بالا، ابتلا به بیماری های مزمن و یا سابقه ابتلای والدین تان به مشکلات باروری باید برای حاملگی مجدد بعد از سقط حتما باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

بارداری یک ماه بعد از سقط اگر پریود نشده باشم می تواند رخ دهد؟

بله اگر تخمک گذاری انجام شده باشد، ممکن است بدون خونریزی قاعدگی و سریع بعد از سقط جنین دوباره باردار شوید.

بعد از سقط جنین ممکن است چه مشکلاتی برای بارداری بعدی ایجاد شود؟

 اغلب بدون هیچ مشکلی، بارداری بعدی اتفاق می افتد. اما در برخی زنان ممکن است زخمی شدن رحم و لوله های فالوپ موقع کورتاژ و یا ضعف و نارسایی دهانه رحم منجر به برخی مشکلات ناباروری شود که قابل درمان اند.

علل سقط جنین چیست؟

عدم رشد طبیعی جنین، اختلالات کروموزومی، دیابت کنترل نشده یا مشکلات رحمی مادر مهمترین عواملی هستند که منجر به سقط جنین قبل از هفته بیستم بارداری می شوند.

علائم بارداری بعد از سقط جنین با بارداری قبلی چه فرقی دارد؟

علائم بارداری بعد از سقط هیچ تفاوتی با بارداری های دیگر ندارد و علائمی که تجربه می کنید، عبارتند از: حساسیت به بو و مزه، تهوع صبحگاهی، حساسیت و درد پستان ها، تاخیر در پریودی، …

کسانی که بعد از سقط باردار شدند، چقدر ممکن است دوباره دچار سقط جنین شوند؟

بارداری دوباره بعد از سقط جنین به احتمال خیلی کم ممکن است منجر به سقط مجدد شود مگر اینکه مادر مشکل پزشکی داشته باشد. اگر زیر نظر پزشک اگر باردار شوید، می توانید احتمال سقط را کاهش دهید.

برای بارداری بالای ۳۵ سال هم باید بعد از سقط ۶ ماه صبر کنیم؟

بله. چنین تاخيری برای بارداري مجدد در زنان با سنين بالاتر که بیشتر در معرض خطر سقط جنين هستند، مي‌تواند شانس بارداري موفق آنها را بیشتر کند.

چطور می توانیم خطر سقط در بارداری بعدی را کاهش دهیم؟

سبک زندگی سالم، مصرف روزانه مکملها و ویتامینهای ضروری قبل از بارداری زیر نظر پزشک، پرهیز از سیگار یا الکل و محدودیت مصرف مواد کافئینی می تواند ریسک سقط جنین در بارداری بعدی را کم کند.

اگر شما هم سوالی درباره بهترین زمان بارداری بعد از سقط جنین دارید، در بخش نظرات می توانید سوالات خود را برای ما بنویسید.

۳.۹/۵ - (۳۰ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *