بهترین روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

روش-غیرهورمونی-جلوگیری-از-بارداری

یکی از سوالات رایجی که از متخصص زنان یا ماما پرسیده می شود، این است که بهترين روش جلوگيري از بارداري در اوايل ازدواج که غیرهورمونی و بدون عارضه باشد چیست. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت با چه روشهای غیر هورمونی و بدون عارضه ای می توانید بعد از هر رابطه جنسی، از باردار شدن جلوگیری کنید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

۱۱ روش غیر هورمونی جلوگیری از بارداری

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، روشهای پیشگیری از بارداری هورمونی بخاطر ایجاد تغییر در سطح هورمونهای زنانه با عوارضی همراه هستند. به همین علت خانمها اغلب به دنبال روش طبیعی برای جلوگیری از بارداری هستند. بهترین روشهای غیر هورمونی جلوگیری از بارداری عبارتند از:

قطع رابطه جنسی هنگام انزال

جلوگیری از ریختن مایع منی موقع انزال به داخل واژن طبیعی ترین و ساده ترین روش جلوگیری از بارداری است. این یکی از روش های پرطرفدار و بدون هزینه است که اگر به درستی انجام شود، موفقیت آن در جلوگیری از بارداری بیش از ۸۰% است.

رابطه جنسی خارج واژینالی

یکی دیگر از ساده ترین روشهای جلوگیری از بارداری، رابطه زناشویی بدون دخول است. در این روش، ارضای زوجین با روشهایی مثل تحریک دستی، رابطه دهانی یا مقعدی انجام می شود. موفقیت جلوگیری از بارداری با این روش تقریبا ۱۰۰% است البته اگر بدرستی آن را انجام دهید و مایعات منی هیچ تماسی با واژن پیدا نکنند.

تعیین روز تخمک گذاری

نزدیکی در روزهایی که احتمال تخمک گذاری نیست هم یکی از روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری است. برای تعیین روز تخمک گذاری، اگر سیکل تان ۲۸ روزه است، در روز ۱۳ یا ۱۴ بعد از اولین روز پریودی، تخمک گذاری خواهید داشت. یک تا دو روز تخمک قدرت باروری دارد. بنابراین  ۳ تا ۴ روز بعد از تخمک گذاری نباید نزدیکی کنید.

بستن لوله ها یا عقیم سازی

 توبکتومی یا عمل بستن لوله های فالوپ در زنان با استفاده از سوزاندن، انسداد یا بریدن لوله ها، یکی از روشهای دائمی و غیرهورمونی ضدبارداری است. این روش میل جنسی شما را تغییر نمی دهد و تاثیری بر هورمون های شما ندارد. اما باید زمانی این جراحی را انجام دهید که هیچ فرزند دیگری نخواهید.

زیرا عمل توبکتومی در بسیاری از موارد یک عمل برگشت ناپذیر است و بعد از آن توانایی باروری را از دست می دهید. معادل این جراحی در مردان، عمل وازکتومی است که راحتتر و برگشت پذیرتر از عمل توبکتومی در زنان است.

آیودی مسی یا پاراگارد

آیودی (IUD) یک ابزار T شکل است که از راه واژن و توسط پزشک داخل رحم کار گذاشته می شود. آی یو دی با بستن لوله فالوپ اجازه نمی دهد که اسپرم ها به تخمک برسند. آیودی های مختلفی وجود دارند که بعضی از آنها هورمونی و برخی غیر هورمونی هستند. آیودی مسی یا پاراگارد از انواع غیرهورمونی است.

آی یو دی مسی توانایی باروری را کاهش نمی دهد و فقط با آزاد کردن تدریجی مس مانع از لقاح تخمک و اسپرم می شود. عمر این نوع آیودی ۵-۱۰ سال و شانس موفقیت آن برای جلوگیری از بارداری ۹۹% است. از پاراگارد می توانید به عنوان یک روش غیر هورمونی برای جلوگیری اورژانسی هم استفاده کنید. ولی حتما باید تا ۱۲۰ ساعت بعد از مقاربت، آیودی گذاشته شود.

پیشگیری-از-بارداری-با-پاراگاردآمنوره شیردهی

زمانی که کمتر از ۶ ماه است زایمان کرده اید و کودک فقط با شیر شما تغذیه می شود، شیردهی می تواند باعث نداشتن پریودی (آمنوره) و در نتیجه عدم تخمک گذاری شود. بنابراین بطور طبیعی شیردهی از بارداری جلوگیری می کند. اما بدن هر زنی با دیگری متفاوت است و این روش مطمئنی نیست.

چون ممکن است تخمک گذاری در بعضی از خانم ها زودتر از ۶ ماه به حالت عادی برگردد. بنابراین بهتر است از کاندوم یا روشهای دیگر هم استفاده کنید. در این مورد می توانید با پزشک تان مشورت کنید.

رابطه حفاظت شده با کاندوم

استفاده از کاندوم یکی دیگر از رایجترین و ارزانترین راه های جلوگیری از بارداری با روشهای غیرهورمونی است. این روش نه تنها ۸۵ تا ۹۸% از بارداری جلوگیری می کند، بلکه مانع از انتقال عفونت های جنسی مثل سوزاک، سیفلیس و ایدز نیز می شود. کاندوم ها دو نوع هستند:

کاندوم مردانه: کاندوم های مردانه معمولا از جنس لاتکس هستند. اما اگر به آن حساسیت دارید، می توانید از جنس پلی اورتان آن استفاده کنید.

کاندوم زنانه: کاندوم زنانه از جنس نیتریل بوده و شامل دو حلقه است که یکی از آنها بیرون واژن و حلقه دیگر در انتهای واژن قرار می گیرد. موفقیت کاندوم زنانه برای پیشگیری از بارداری کمتر از کاندوم مردانه است..

احتمال بارداری ناخواسته با کاندوم، در طول یک سال برابر ۱۳% است. اما اگر همیشه از کاندوم به درستی استفاده کنید، احتمال پاره شدن آن موقع نزدیکی فقط ۲% خواهد بود. کاندوم ها یکبار مصرف اند و همزمان نباید هم از کاندوم زنانه و هم از کاندوم مردانه استفاده شود. به علاوه نباید بیشتر از یک کاندوم بپوشید.

پیشگیری-از-بارداری-با-کاندوم

شما هم می توانید برای پیشگیری از عوارض مصرف قرصهای ضد بارداری، برای انتخاب مناسبترین روشهای غیر هورمونی و طبیعی جلوگیری از بارداری با خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه مشورت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

اسفنج ضد بارداری

اسفنج ضد بارداری یک فوم پلاستیکی حاوی اسپرم کش است که در انتهای واژن قرار می گیرد. این وسیله یک مانع فیزیکی برای رسیدن اسپرم ها به دهانه رحم ایجاد کرده و از جمله راه هاي جلوگيري از بارداري غیرهورمونی است.

درصد موفقیت اسفنج ۶۰ تا ۸۰ درصد بوده و در زنانی که قبلا زایمان کرده اند، کمتر از این است. اسفنج را از ۲۴ ساعت قبل از نزدیکی باید وارد واژن کرده و حداقل تا ۶ ساعت بعد از نزدیکی آنرا خارج نکنید. اسفنج ها هم یکبار مصرف هستند و بعد از استفاده باید حتما داخل سطل زباله انداخته شوند.

اگر اسفنج بیشتر از ۳۰ ساعت داخل واژن بماند، منجر به خشکی واژن، آلرژی یا سندروم شوک سمی می شود. اگر موقع استفاده از اسفنج دچار حساسیت شده اید، نباید از این روش برای پیشگیری استفاده کنید.

اسفنج-ضد-بارداری

اسپرم کش

یکی دیگر از راه هاي جلوگيري از بارداري بعد از رابطه، استفاده از اسپرم کش است که به صورت فوم، ژل، شیاف یا قرص واژینال در بازار موجود است. اسپرم کش حاوی ترکیبات شیمایی است که باعث تخریب اسپرم ها و نابارور شدن آنها می شود.

درصد موفقیت این روش ۷۰-۸۰ درصد است. بنابراین به تنهایی نمی توانید از آن استفاده کنید و باید در کنار روش هایی مثل کاندوم، دیافراگم و اسفنج ضدبارداری استفاده شود. قبل از هر بار نزدیکی باید از اسپرم کش استفاده کنید تا همه جای واژن پخش شود.

دیافراگم

دیافراگم یک وسیله گنبدی، تخت یا پهن از جنس سیلیکون یا لاتکس است که قبل از نزدیکی آن را داخل واژن قرار می دهند. دیافراگم، دهانه رحم را پوشانده و یک مانع فیزیکی بین اسپرم و تخمک ایجاد می کند. برای موثر بودن این روش باید ۶ تا ۸ ساعت بعد از نزدیکی صبر کنید و بعد دیافراگم را بردارید.

دیافراگم حدود ۸۰% در جلوگیری از بارداری موثر است. اما اگر آنرا به درستی و همراه اسپرم کش استفاده کنید، موفقیت این روش به ۹۴% می رسد. متاسفانه دیافراگم ها کمی گران هستند و از بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند. در صورتی که به جنس آنها حساسیت دارید، نباید دیافراگم استفاده کنید.

دیافراگم-ضد-بارداری

کلاهک دهانه رحم

یکی دیگر از راههاي جلوگيري از بارداري بعد از رابطه جنسی، کلاهک گردن رحم یا دهانه رحم است. کلاهک شبیه فنجان و از جنس سیلیکون بوده و شباهت زیادی به دیافراگم دارد. مثلا کلاهک نیز مثل دیافراگم با پوشاندن دهانه رحم، مانع حرکت اسپرم به سمت رحم و لقاح با تخمک می شود. می توانید به جای دیافراگم از کلاهک استفاده کنید.

تفاوت آنها در این است که کلاهک از دیافراگم کوچکتر و درصد موفقیت آن نیز کمتر است. با این روش، ۱۳ تا ۳۲ درصد احتمال بارداری ناخواسته وجود دارد. کلاهک اگر سوراخ یا شکستگی ندارد، می تواند چندین مرتبه استفاده شود. از ۶ ساعت قبل از رابطه جنسی باید کلاهک را بگذارید و برخلاف دیافراگم، می توانید آن را تا ۴۸ ساعت داخل واژن نگه دارید.

کلاهک-دهانه-رحم-ضد-بارداری

شما هم می توانید برای انتخاب بهترین روشهای غیر هورمونی و طبیعی برای جلوگیری از بارداری، از مشاوره با خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

روشهای جلوگیری از بارداری پس از زایمان

به گفته خانم دکتر فرخی پور، زنانی که به تازگی زایمان کرده اند به دلیل بالا بودن هورمون شیردهی پرولاکتین، ۳ تا ۱۲ ماه بعد از زایمان تخمک گذاری ندارند. البته این مدت زمان برای خانمهای مختلف متفاوت است. اما اغلب تا حدود ۶ ماه بعد از زایمان می توان از این روش برای پیشگیری از بارداری استفاده کرد.

اما مطمئن ترین روش این است که در کنار این روش طبیعی، از روشهای دیگر ضد بارداری هم استفاده کنید. چون تاریخ دقیق شروع تخمک گذاری بعد از زایمان و در اوایل شیردهی مشخص نیست.

سوالات رایج درباره راه هاي جلوگيري از بارداري غیر هورمونی

معمولا سوالات زیادی درباره راه هاي جلوگيري از بارداري بعد از رابطه جنسی که با روشهای غیر هورمونی و طبیعی هستند، پرسیده می شود. در ادامه می توانید بعضی از این سوالات را همراه پاسخ شان بخوانید:

چطور از پاره شدن کاندوم جلوگیری کنیم؟

موقع استفاده از کاندوم، لوبریکانت های بر پایه ی روغن استفاده نکنید چون باعث پارگی کاندوم می شوند. به جای آن روان کننده یا لوبریکانت مصرف کنید. هرگز بیشتر از یک کاندوم نپوشید و فقط یکی از زوجین باید کاندوم بپوشد.

مواد شیمیایی اسپرم کش چه ضرری برای واژن دارد؟ 

اگر به ترکیبات شیمیایی اسپرم کش حساس باشید، استفاده از این روش می تواند باعث ایجاد تحریک، حساسیت، سوزش، خارش یا التهاب در واژن شود. در ضمن اسپرم کش ها از بروز بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی کنند.

روش غير هورموني جلوگیری از بارداري هم می تواند ضرر داشته باشد؟

هیچ یک از این روش ها که گفتیم، ضرر ندارند. اما از معایب آنها، به جز استفاده از آی یو دی، این است که اغلب یکبار مصرف هستند و ممکن است باعث احساس ناخوشایندی شوند و اینکه اغلب آنها موقع پریودی قابل استفاده نیستند.

اگر کاندوم پاره شد چه کار کنم؟

باید تا ۳ روز بعد از نزدیکی حتما از قرص اورژانسي استفاده کنيد تا از بارداری جلوگیری کند.

اسپرم کش همان لوبریکانت است؟

خیر. اسپرم کش وسیله ای برای کشتن اسپرم و جلوگیری از بارداری است. اما لوبريکانت یا ژل روان کننده محصولی است که برای روانکاری بیشتر و بهبود رابطه جنسی استفاده می شود.

اگر شما هم سوالی درباره بهترین روش های غیرهورمونی جلوگیری از بارداری دارید، می توانید در بخش نظرات آنها را از ما بپرسید.

۴.۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *