بهترین روش جلوگیری از بارداری چیست؟

بهترین روش پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری ناخواسته یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های تازه عروس‌ها و دیگر خانم‌هایی است که شرایط مادر شدن را ندارند. در واقع دلایل زیادی برای عدم تمایل افراد برای صاحب فرزند شدن در یک برهه خاص از زمان وجود دارد. مسئله‌ای که حائز اهمیت است، استفاده از شیوه‌های درست و مطمئن برای جلوگیری از بارداری است. به‌طوری که هیچ خللی در سلامتی هیچ یک از طرفین در طول زمان ایجاد نکند. بهتر است زوجین با آگاهی یکی از روشهای جلوگیری از بارداری را که درصد خطای کمتری دارد استفاده کنند. در این مقاله شما را با بهترین روشهای جلوگیری از بارداری آشنا خواهیم کرد. جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

روشهای جلوگیری از بارداری

راههای پیشگیری از بارداری متعدد هستند. زوجین ممکن است به یکی روشهای پیشگیری مثل روشهای سنتی جلوگیری از بارداری، روش جلوگیری از بارداری بدون قرص، روش جلوگیری از بارداری با قرص، راههای خانگی پیشگیری از بارداری و جلوگیری از بارداری با IUD اقدام به پیشگیری از بارداری ناخواسته کنند. در ادامه روشهای غیرهورمونی پیشگیری از بارداری به طور کامل توضیح داده می شود. برای دریافت اطلاعات کامل درمورد جلوگیری از بارداری با روش IUD مقاله ویژه ای نوشته ایم که خواندن آن بسیار ضروری است چرا که در این مقاله علاوه بر بررسی کامل این روش پیشگیری، عوارض آن را نیز برای شما عزیزان شرح داده ایم. با کلیک بر روی این لینک شما می توانید مقاله مربوطه را مطالعه کنید.

جلوگیری از بارداری با قرص‌های ضد بارداری

یکی از متداولترین و ساده ترین روش‌های جلوگیری از بارداری ناخواسته، استفاده از قرص ضدبارداری است. اما به دلایلی چون درصد خطای بیشتر این روش نسبت به دیگر روش‌ها، خانم‌ها ترجیح می‌دهند از راه‌هایی دیگر برای پیشگیری از بارداری استفاده کنند. طبق آمار از هر ۱۰۰۰ زنی که برای پیشگیری از قرص ضدبارداری استفاده می‌کنند، حدود ۹ نفر آن‌ها باردار می‌شوند. این مسئله می‌تواند به این خاطر باشد که فرد قرص را طبق دستورالعمل و فواصل زمانی مشخص مصرف نکرده است. اگر می‌خواهید با قرص ضدبارداری از حامله شدن جلوگیری کنید، این قرص را طبق دستور مصرف آن و با رعایت نکات مطرح شده مصرف کنید.

رعایت دستور مصرف قرصهای ضدبارداری

عوارض قرص ضد بارداری

فراموش نکنید که مصرف مداوم قرص‌های ضد بارداری عوارضی نیز به دنبال دارد. به همین دلیل بسیاری از خانمها روش جلوگیری از بارداری بدون قرص را ترجیح می دهند. برخی از عوارض قرص ضد بارداری عبارتنداز:

تهوع: اگر برای اولین بار این قرص را مصرف می‌کنید، احتمال دارد حالت تهوع خفیفی پیدا کنید. برای کاهش حالت تهوع حین استفاده از قرص بهتر است آن را با غذا مصرف کنید.

حساسیت سینه‌ها: قرص‌های ضدبارداری ممکن است باعث حساسیت بیشتر سینه و یا بزرگ شدن آن‌ها شود که معمولا مدتی بعد این علائم از بین می‌رود.

خونریزی بین دو قاعدگی: یکی از شایع‌ترین عوارض استفاده از این قرص‌ها، لکه‌بینی بین دو پریود است.

اختلال در چرخه قاعدگی: در بعضی موارد مصرف این قرص‌ها عادت ماهیانه را به تعویق می‌اندازد.

مصرف قرص‌های ضد بارداری برای چه کسانی مضر است؟

در برخی موارد، استفاده از روش جلوگیری از بارداری با قرص به خانمها اصلا توصیه نمی شود. مثلا برای خانم‌هایی که مشکلات قلبی دارند مصرف این قرصها مناسب نیست و بهتر است از روش جلوگیری از بارداری بدون قرص یا از روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری با ابزارهای پیشگیری مانند کاندوم اقدام به جلوگیری از بارداری کنند. مصرف قرصهای ضد بارداری به خانمهای زیر توصیه نمی شود:

  • افرادی که از داروهای ضدانعقاد خون استفاده می‌کنند.
  • افرادی که سابقه تشکیل لخته خون در رگ‌هایشان دارند.
  • افرادی که در گذشته درد قلبی شناخته شده‌ای داشته‌اند.
  • افرادی که به سردردهای عروقی مانند میگرن دچار هستند.
  • افرادی که به دلیل مصرف سیگار، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

برای پیشگیری از عوارض مصرف قرصهای ضد بارداری می توانید با خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان مشورت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جلوگیری از بارداری اورژانسی

احتمالا تاکنون اصطلاح روش اورژانسی برای بارداری به گوشتان خورده است. در این روش زوج‌ها می‌توانند تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی که طی آن احتمال باردار شدن را می‌دهند برای پیشگیری اقدام کنند. یکی از شایع‌ترین قرص‌هایی که برای این منظور استفاده می‌شود و به قرص اورژانسی نیز معروف است، قرص ضدبارداری تنسی است. یکی‌دیگر از روش‌های اورژانسی مصرف قرص‌های ال دی (LD) و تری فازیک می‌باشد. این قرص‌ها بعد از نزدیکی زوجین، روند جایگزینی تخمک لقاح یافته را مختل کرده و یا به‌طور کلی از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند.

قرص اورژانسی بارداری تنسی

عوارض پیشگیری از بارداری اورژانسی

روشهای اورژانسی پیشگیری از بارداری نیز می‌توانند با عوارضی همراه باشند، برخی از عوارض پیشگیری از بارداری اورژانسی عبارت است از:

  • تغییر وزن بدن: برخی افراد بعد از استفاده مداوم از این قرص‌ها شاهد افزایش وزن خود بوده‌اند.
  • احساس ناراحتی در سینه‌ها
  • افسرگی و اختلال در خلق و خو
  • سر درد
  • سر گیجه

برای اینکه عوارضی مانند سر درد و سر گیجه‌ی ناشی از مصرف این قرص‌ها را به حداقل برسانید، بهتر است ناشتا و با شکم خالی، قرصهای اورژانسی را مصرف نکنید و در صورت حالت تهوع و استفراغ تا دو ساعت بعد، از مصرف دوباره قرصها خودداری کنید.

بیشتر بخوانید:قطع شدن ناگهانی حالت تهوع در بارداری خطرناک است؟

نحوه مصرف قرصهای اورژانسی ضد بارداری

این قرص‌ها زمانی که یک رابطه‌ی جنسی محافظت نشده داشته باشید و یا احتمال دهید که روشهای دیگر پیشگیری از بارداری در این موقعیت جواب نمی‌دهند مصرف می‌شوند. این قرصها با نام “قرص صبح روز بعد” نیز شناخته می‌شوند. اگر احساس می‌کنید حین رابطه کاندوم پاره شده است، برای پیشگری از بارداری باید این قرص‌ را مصرف کنید. اگر زمان‌بندی و نحوه مصرف این قرصها را طبق دستورالعمل آن بدانید، احتمال موفقیت آنها در پیشگیری از بارداری، چیزی حدود ۹۰ درصد است. تاثیرگذار بودن و یا نبودن این قرصها به دو عامل بستگی دارد:

  • مدت زمانی که از رابطه جنسی می‌گذرد. بیشترین تاثیر را تا ۲۴ ساعت بعد از رابطه جنسی دارند.
  • زمان رابطه جنسی هر چه به دوره تخمک‌گذاری شما نزدیک‌تر باشد تاثیر قرص کمتر می‌شود.

این قرص‌ها را می‌توانید هر زمان در طول روز استفاده کنید. برای اطمینان از تاثیرگذاری آن‌ها بهتر است آنها را در دمای اتاق نگهدارید و حواستان به تاریخ انقضای آن باشد. طریقه مصرف قرصهای اورژانسی ضد بارداری شامل دستورالعملهای زیر است:

قرص لوونورژسترول با دوز ۰.۷۵ میلی‌گرم: دو عدد یک‌جا و در اولین فرصت بعد از برقراری رابطه جنسی و ۱۲ ساعت پس از آن یکی‌دیگر مصرف شود

قرص لوونورژسترول ۱.۵ میلی‌گرم: یک عدد در اولین فرصت؛ توجه داشته باشید که اگر بعد از ۷۲ ساعت استفاده کنید به احتمال زیاد دیگر تاثیری نخواهد داشت

قرص اچ دی (HD): دو عدد در اولین فرصت و دو عدد ۱۲ ساعت بعد

قرص ال دی (LD): چهار عدد در اولین فرصت و چهار عدد در ۱۲ ساعت بعد

قرص تری فازیک: چهار عدد قرص سفید در اولین فرصت و چهار عدد قرص سفید دیگر ۱۲ ساعت بعد

قرص الا: یک قرص در اولین فرصت؛ این قرص را می‌توانید تا ۱۲۰ ساعت پس از رابطه محافظت نشده استفاده کنید.

مصرف منظم قرصهای ضدبارداری

در صورت تمایل به استفاده از روش پیشگیری از بارداری با قرص می توانید برای اطلاع از نحوه مصرف قرصهای ضد بارداری از خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان مشاوره بگیرید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

نکاتی درباره قرص‌های اورژانسی

گاهی اوقات بعد از مصرف قرص‌های اورژانسی در برخی افراد نیز بارداری رخ می‌دهد. مسئله‌ای که ممکن است برخی از مادرها را نگران کند این است که آیا مصرف این قرص تاثیری بر روی سلامتی جنین می‌گذارد یا نه؟ لازم است بدانید در صورتی که بعد از مصرف هر کدام از این قرص‌ها باز هم باردار شدید نگرانی بابت سلامتی جنین خود نداشته باشید. برای اینکه مصرف این قرص‌ها به هیچ‌وجه تهدیدی برای سلامتی شما نیز به حساب نیاید بهتر است به نکات زیر دقت کنید:

  • تا ۲۴ ساعت پس از مصرف این قرص‌ها رانندگی نکنید زیرا ممکن است احساس خواب‌آلودگی و سرگیجه داشته باشید.
  • در حین خرید از واژه‌ی قرص ضد بارداری استفاده نکنید و به طور واضح بیان کنید که قرص اورژانسی می‌خواهید. چرا که قرص‌های ضدبارداری یکی از روشهای پیشگیری از بارداری قبل از رابطه هستند و برای دقیقه ۹۰ جوابگو نیستند.
  • حتما حین خرید به تاریخ انقضای قرص توجه کنید.
  • به یاد داشته باشید که اگر نزدیک به دوره قاعدگی باشید، مصرف این قرص‌ها می‌تواند پریود را یک هفته به تاخیر بیاندازد.

بیشتر بخوانید: احتمال حاملگی بعد از قطع قرص ال دی چقدر است؟

روشهای طبیعی جلوگیری از بارداری

یکی از روشهای پیشگیری از بارداری برای خانم‌هایی که نمی‌خواهند از روش‌های شیمیایی مانند قرص‌ها استفاده کنند، استفاده از ابزارهای پیشگیری از بارداری مانند کاندوم است. کاندوم یکی از امن‌ترین روش‌های جلوگیری از بارداری ناخواسته است. زیرا نه تنها از بارداری ناخواسته جلوگیری می‌کند، بلکه از شما در برابر ابتلا به بیماری‌های مقاربتی مثل زگیل تناسلی نیز محافظت می‌کند. بعضی از زوجین تمایلی به استفاده از کاندوم ندارند. در حالی که این روش مزیت‌های زیادی دارد. مزایای استفاده از کاندوم عبارت است از:

  • کاندوم یک ماده دارویی نیست پس ایجاد تداخل دارویی نمی‌کند.
  • هیچ عارضه جانبی ندارد و با خیال راحت می‌توانید از آن استفاده کنید.
  • قابل دسترس است و به آسانی می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.
  • درصد خطای بسیار پایینی دارد و در صورت سالم بودن کاندوم استفاده شده احتمال بارداری وجود ندارد.
  • کاندوم ها انواع مختلفی دارند و می‌توانید طبق سلیقه خود از انواع آن استفاده کنید.
  • استفاده از کاندوم، ساده ترین روش جلوگیری از بارداری است.

زگیل تناسلی

راههای خانگی جلوگیری از بارداری

یکی از روشهای جلوگیری از بارداری در قدیم که شما هم می‌توانید آن را انجام دهید، استفاده از روش‌هایی خانگی برای پیشگیری از بارداری است. در قدیم که ابزارهای جلوگیری و روش‌های شیمیایی برای پیشگیری از بارداری مرسوم نبودند، زنان از روشهای سنتی جلوگیری از بارداری استفاده می کردند که شامل روشهای زیر است:

داروهای گیاهی ضد بارداری:
جلوگیری از بارداری در طب سنتی در برخی موارد شامل مصرف برخی داروهای گیاهی برای پیشگیری بود که امروزه نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. برخی از این داروهای گیاهی ضد بارداری عبارت است از:

  • بنفشه هندی
  • پونه گیاهی
  • دم کرده زعفران
  • ریشه کوهوش آبی

تعیین دوره تخمک‌گذاری:
یکی‌دیگر از روشهای خانگی پیشگیری از بارداری، در نظر گرفتن دوره تخمک‌گذاری است. اسپرم در داخل رحم می‌تواند تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی زنده بماند و بارداری تنها زمانی اتفاق می‌افتد که اسپرم در رحم و یا لوله فالوپ وجود داشته باشد. بسیاری از خانم‌ها با محاسبه و در نظر گرفتن دوره تخمک‌گذاری خود از بارداری ناخواسته پیشگیری می‌کنند. هر چند این روش می‌تواند درصد خطای بیشتری داشته باشد.

تعیین دوره تخمک گذاری

در این مقاله به معرفی برخی از بهترین روشهای پیشگیری از بارداری ناخواسته پرداخته شد. اگر سوالی در این مورد دارید، می توانید از بخش نظرات زیر این مقاله اقدام نمایید.

۳.۳/۵ - (۱۱ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *