عوارض استفاده از آی یو دی

عوارض استفاده از آی یو دی

یکی از بهترین روش های غیر هورمونی جلوگیری از بارداری استفاده از دستگاه آی یو دی است. این دستگاه می تواند به مدت طولانی (۵ تا۱۰ سال) مانع از بارداری شود. همچنین این روش برگشت پذیر است و با در آوردن آی یو دی می توانید بارداری را تجربه کنید. اما استفاده از این دستگاه با عوارضی نیز همرا است. قصد داریم در این مقاله به عوارض استفاده از آی یو دی بپردازیم. برای دسترسی آسان به مطالب مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آی یو دی چیست؟

یک دستگاه تی (T) شکل است که برای جلوگیری از بارداری در بالای حفره رحم قرار می گیرد. استفاده از آی یو دی بهترین روش جلوگیری از بارداری است که نسبت به روشهای دیگر پیشگیری عوارض کمتر و موفقیت بیشتری دارد. در بیش از ۹۰ درصد موارد، آی یو دی می تواند مانع از بارداری شود.

انواع دستگاه آی یو دی

آی یو دی هورمونی و آی یودی مسی از انواع آی یو دی هستند. انواع آی یو دی مسی با رها کردن مس عنصر مس مانع لقاح تخمک و اسپرم می شوند. انواع آی یو دی هورمونی نیز موادی به نام پروژستین که یک هورمون پروژسترون مصنوعی است، تولید می کنند. تغییرات ناشی از این هورمون در رحم، مانع ورود اسپرم ها به دهانه رحم می شود.

نحوه گذاشتن آی یو دی

برای گذاشتن دستگاه آی یو دی ابتدا پزشک باید مطمئن شود باردار نیستید یا عفونت واژن ندارید. بعد از گرفتن تست پاپ اسمیر، دستگاه آی یو دی در رحم کار گذاشته شده و در جای مناسب قرار می گیرد. در عرض چند دقیقه گذاشتن دستگاه آی یو دی انجام می شود.
توجه داشته باشید که اگر عفونت واژینالی داشته باشید، قبل از کار گذاشتن دستگاه آی یو دی باید عفونت را درمان کنید.

نحوه گذاشتن آی یو دی

گذاشتن آی یو دی درد دارد؟

بعضی از افراد موقع گذاشتن آی یو دی احساس درد خفیفی دارند. اما در برخی دیگر این دردها شدید است که البته بعد از حدود ۲۰ دقیقه به دردهای قاعدگی شبیه می شود. بعضی افراد هم موقع گذاشتن آی یو دی دچار کرامپ یا گرفتگی و درد زیر شکم می شوند. برای کاهش درد می توانید از قرصهای مسکن استفاده کنید.

زمان گذاشتن آی یو دی

بهترین زمان برای گذاشتن آی یو دی روزهای آخر خونریزی قاعدگی است. چون در این زمان دهانه رحم باز بوده و کار گذاشتن آی یو دی راحت تر انجام می گیرد. برای نصب دستگاه آی یودی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. عدم مهارت کافی در این زمینه ممکن است باعث ایجاد زحم و چسبندگی یا حتی سوراخ شدن رحم شود. از مهمترین دلایل ناباروری زنان زخم و سوراخ شدن رحم است. بنابراین می توان گفت بعضی از زنان ممکن است بعد از برداشتن IUD نابارور شوند. شما می توانید با خواندن مقاله آیا آی یو دی باعث نازایی می شود اطلاعات کاملی در این زمینه بدست آورید.

زمان مراجعه به پزشک بعد از گذاشتن آی یو دی

اگر بعد از گذاشتن آی یو دی متوجه نشانه های بارداری یا خونریزی شدید غیر طبیعی شدید باید به پزشک مراجعه کنید. همچنین با دیدن علائمی مثل:

  • بوی بد واژن
  • درد شدید در لگن و یا سفتی و درد شدید در ناحیه شکم
  • تب
  • بروز علائم بیماری های مقاربتی
  • خونریزی هنگام نزدیکی
  • احساس کنید دستگاه در جای خود قرار نگرفته یا حرکت کرده است
  • درد هنگام نزدیکی

باید به پزشک مراجعه کنید. هر چند وجود نخ آی یو دی برخی از خانم ها را اذیت می کند اما در صورتی که بندهای آی یو دی را گم کردید و یا حس کردید بلند تر شده اند حتما به پزشک مراجعه کنید. زیرا ممکن است این نشانه بارداری باشد.

زمان مراجعه به پزشک بعد از گذاشتن آی یو دی

برای جلوگیری از عوارض گذاشتن دستگاه آی یو دی این کار را نزد پزشک متخصص و متبحر انجام دهید. اگر قصد پیشگیری از بارداری با آی یو دی را دارید، شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

برداشتن آی یو دی

در آوردن آی یو دی راحت است. پزشک با استفاده از یک انبر پزشکی نخ های آی یو دی را به سمت بیرون می کشد. زمان در آوردن آی یو دی، وقتی که دستگاه از رحم خارج می شود، بازوهای آن بسته می شوند.

مزایای آی یو دی

استفاده از آی یو دی تاثیری بر شیردهی ندارد و عوارض هورمونی نیز ایجاد نمی کند. این روش یکی از مطمئن ترین راه های جلوگیری از بارداری است. از دیگر مزایای آی یو دی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگشت پذیری بارداری با برداشتن آی یو دی
  • تاثیر بسیار طولانی مدت از ۵ تا ۱۰ سال
  • نیازی به یاد آوری ندارد
  • در رابطه جنسی اختلالی وارد نمی کند

همچنین، استفاده از آی یو دی برای جلوگیری از بارداری با داروهایی که احتمالا استفاده می کنید، هیچ تداخلی ندارد.

موارد منع مصرف آی یو دی

اگر خانم جوانی هستید که تازه ازدواج کرده اید و هنوز باردار نشده اید، بهتر است از روش های دیگر جلوگیری از بارداری استفاده کنید. استفاده از دستگاه آی یو دی به این خانم ها و بیمارانی که مبتلا به ویلسون و یا در معرض خطرات اندوکاردیت هستند، به هیچ وجه توصیه نمی شود.

آی یو دی و بارداری

در صورتی که بخواهید باردار شوید، باید آی یو دی را خارج کنید. زنانی که از آی یو دی هورمونی استفاده می کنند، بعد از ۶ هفته از خارج کردن دستگاه می توانند اقدام به بارداری کنند. همچنین اگر از آی یو دی مسی استفاده می کنید، بلافاصله بعد از خروج دستگاه می توانید باردار شوید.
اما در زمان استفاده از آی یو دی احتمال بارداری بسیار کمتر از روش های دیگر ضد بارداری است. در طول استفاده از دستگاه آی یو دی باید معاینات دوره ای انجام دهید که مطمئن شوید آی یو دی در جای خود قرار گرفته و از محل خود خارج نشده است.

آی یو دی و بارداری

عوارض آی یو دی

یکی از عوارض استفاده از آی یو دی سوراخ شدن و یا آسیب رسیدن به رحم موقع گذاشتن دستگاه آی یو دی است که این زخم ها ممکن است باعث ناباروری شوند. اما استفاده از خود دستگاه نمی تواند عامل ناباروری در زنان باشد. سایر عوارض دستگاه آی یو دی عبارت است از:

خارج شدن خود به خودی آی یو دی
کمتر از یک درصد احتمال دارد که آی یو دی از جای خود خارج شود. اما در صورت بروز این اتفاق حتما باید هر چه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید. جابه جایی آی یو دی را به کمک نخ آن می توانید متوجه شوید.

بارداری خارج از رحم
در صورت استفاده از دستگاه آی یو دی احتمال بارداری بسیار پایین است. اما اگر حاملگی اتفاق بیفتد، احتمال اینکه حاملگی خارج از رحم باشد بسیار زیاد است. در این صورت باید سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا بارداری خارج رحمی می تواند جان مادر را در معرض خطر قرار دهد. درصورتیکه میخواهید درباره بارداری خارج رحمی بیشتر بخوانید مقاله “علائم و روش تشخیص بارداری خارج رحمی” را مطالعه کنید.

آی یو دی و بیماری های التهابی لگن
در صورتی که قبل از گذاشتن آی یو دی واژینتیت درمان نشده ای داشته باشید و یا نحوه گذاشتن دستگاه در واژن استریل نبوده باشد، ۲۰ روز بعد از گذاشتن آی یو دی علائم التهاب لگن را خواهید کرد. در این صورت حتما باید به پزشک خود هر چه سریعتر مراجعه کنید.

برای جلوگیری از عوارض گذاشتن دستگاه آی یو دی این کار را نزد پزشک متخصص و متبحر انجام دهید. شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آی یو دی و نزدیکی
موقع نزدیکی فقط نخ آی یو دی ممکن است توسط همسرتان احساس شود. این حالت اگر برای او ناراحت کننده باشد، می توانید برای حل این مشکل به پزشک خود مراجعه کنید.

عوارض آی یو دی و نزدیکی

آی یو دی و عفونت
گذاشتن آی یو دی می تواند باعث افزایش ترشحات واژینالی شود. بعد  از گذشت ۱ ماه از نصب دستگاه آی یو دی، ترشحات عفونی قطع می شوند. این ترشحات دارای بوی بد بوده و رنگ متفاوتی نسبت به ترشحات طبیعی واژن دارند.

عوارض گذاشتن آی یو دی
استفاده از آی یو دی می تواند باعث ایجاد تغییراتی در عادت ماهیانه خانم ها شود. این تغییرات به این بستگی دارد که از چه نوع آی یو دی استفاده می شود. آی یو دی مسی ابتدا باعث افزایش خونریزی و درد قاعدگی می شود اما تاثیری بر قطع شدن پریودی ندارد. در حالی که آی یو دی هورمونی باعث کاهش خونریزی و یا حتی توقف تخمک گذاری می شوند. همچنین:

  • لکه بینی
  • درد زیر شکم
  • انقباضات رحمی بعد از کاشت دستگاه
  • احساس گرفتگی در رحم

از جمله عوارض گذاشتن آی یو دی هستند. این عوارض بعد از ۳ ماه بر طرف خواهند شد. به ندرت در بعضی از خانم ها هر ماه یکبار این عوارض بروز خواهد کرد.

عوارض برداشتن آی یو دی
موقع برداشتن آی یو دی ممکن است احساس کمی درد یا خونریزی خفیف داشته باشید. به ندرت اتفاق می افتد که عوارض در آوردن آی یو دی شدیدتر از این باشد.

در صورتی که سوالی در مورد عوارض آی یو دی دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را ارسال کنید.

۳.۳/۵ - (۲۲۶ امتیاز)
۶ دیدگاه ها
    • سلام. سه چهار ماه اول آیودی گذاری نظم قاعدگی بهم میخوره که عادیه. اما با اینحال بعد از چهار ماه نباید فاصله بین روز شروع قاعدگی ها کمتر از سه هفته باشه و نباید طول مدت پریود بیشتر از هفت روز بشه.

  • سلام من پنج ماه پیش دستگاه ایودی گذاستم
    ولی تقریبااز چهل روز پیش تا الان نزدیکی داشتم چون از همسرم دور بودم و بعضی وقتا خیلی بی موقع لکه بینی دارم میخواستم بدونم طبیعی هست؟
    باتشکر

    • سلام. اگر لکه بینی دارید حین یا بعد از نزدیکی حتما باید به پزشک زنان مراجعه کنید تا علتش معلوم بشه. گاهی علل خونریزی بعد از نزدیکی جدی هستند و این به آیودی گذاشتن ربطی نداره. میتونه بخاطر فیبروم رحمی، سرطان دهانه رحم، خشکی واژن یا مشکلات دیگه ای باشه.

  • باسلام خدمت شما خانم دکتر ارجمند.اگه نخ دستگاه آی یو دی پیدا نباشه و خود دستگاه رفته باشه بالا چطوری خارج میشه.چون خیلی سوزش بدی دارم.الان ده سال که ازش استفاده کردم

    • سلام. نمیدونم چه نوع آیودی استفاده کردید ولی قطعا بعد از ۱۰ سال نوبت تعویضش هست. خودتون نمیتونید خارجش کنید. حتما به پزشک زنان مراجعه کنید تا خارج کنند و در صورتی که مایل هستید دوباره آیودی جدید براتون بذارن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *