انواع عفونت واژن و راهکارهایی برای درمان

انواع عفونت واژن و درمان آنها

همان طور که می‌دانید عفونت واژن یکی از شایع‌ترین بیماری‌های زنان است. عفونت واژن موجب ترشح، خارش و درد در ناحیه واژن خواهد شد. معمولا اکثر زنان در طول زندگی به عفونت‌های مختلف واژن مبتلا شده‌اند، اما نوع درمان برای هر وضعیت متفاوت است، بنابراین مهم است مطمئن شوید که به چه نوع عفونت واژینال مبتلا هستید. در این مقاله، شما را با علائم، علت عفونت واژن، انواع آن، همچنین پیشگیری و درمان عفونت واژن آشنا خواهیم کرد. برای دسترسی راحت به مطالب از فهرست زیر استفاده کنید.

علل ایجاد عفونت واژن

عفونت‌های واژینال می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند. اگر به عفونت واژن مبتلا شوید، پزشک شما، بر اساس علت آن، عفونت شما را تشخیص داده و درمان خواهد کرد. شایع‌ترین علل ایجاد عفونت واژن به شرح زیر است:

عفونت‌های باکتریایی: باکتری‌های خاصی معمولا در واژن شما یافت می‌شوند، رشد بیش از حد این باکتری ها می‌تواند باعث ابتلا به عفونت شود.

عفونت های مخمر: عفونت‌های مخمر معمولاً توسط قارچ به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می‌شود. بسیاری از موارد از جمله آنتی بیوتیک‌ها می‌توانند تعداد باکتری‌های ضد قارچ در واژن شما را کاهش دهند.

آتروفی واژن: این حالت معمولاً بعد از یائسگی رخ می‌دهد. همچنین وقتی سطح استروژن کاهش می‌یابد، مانند زمان شیردهی. کاهش سطح هورمون می‌تواند باعث نازک شدن و خشکی واژن شود و در نهایت منجر به التهاب واژن شود.

تحریک کننده‌ها: استفاده از برخی از صابون‌ها، شستشوی بدن، عطرها و داروهای ضد بارداری واژن می‌توانند واژن شما را تحریک کنند. این موارد می‌توانند باعث التهاب شوند. به یاد داشته باشید که از عوارض استفاده از IUD عفونت واژن است.

بهداشت نامناسب: هنگامی که ناحیه تناسلی تمیز نشود، تعداد باکتری‌ها افزایش می‌یابد و باعث می‌شود عفونت‌های باکتریایی بیشتر شود.

استفاده از لباس زیر و شلوار تنگ و چسبنده: این نوع لباس، به دلیل رطوبت ایجاد شده مکانی را جهت رشد باکتری‌ها و مخمرها ایجاد خواهد کرد.

علل ایجاد عفونت واژن

در بعضی موارد، پزشک ممکن است نتواند علت عفونت واژن شما را مشخص کند. این بیماری به عنوان ولووواژینیت غیر اختصاصی شناخته شده است. این بیماری در زنان در هر سنی ممکن است رخ دهد، اما در دختران جوان که بلوغ را تجربه نکرده‌اند، شایع‌تر است.

علائم و نشانه‌های عفونت واژن

برخی از عفونت‌های واژن ممکن است هیچ علائم و نشانه‌ای نداشته باشند. در صورت بروز علائم، شایع‌ترین علائم عفونت واژن عبارتند از:

  • خارش، درد و سوزش واژن
  • تغییر در رنگ، بو و میزان ترشحات واژن
  • درد یا سوزش هنگام ادرار
  • درد در حین مقاربت
  • خونریزی واژن یا لکه بینی

با مشاهده علائم عفونت واژن، برای تشخیص نوع عفونت و درمان آن پیشنهاد می‌کنیم از تجربه و تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید..

انواع عفونت واژن

معمولا عفونت واژن انواع مختلفی دارد که با توجه نوع و شرایط بیمار، راهکارهای درمانی توسط پزشک برای شخص تجویز خواهد شد. به طور کلی، سه نوع معمول از عفونت های واژن وجود دارد که ممکن است هر ساله زنان زیادی به آن مبتلا شوند:

عفونت های قارچی

عفونت‌های قارچی معمولا در زنان جوان و دختران شایع است. معمولا زمانی که محیط مهبل مرطوب و گرم باشد، محیط مناسبی برای رشد عفونت قارچی است. از نشانه‌های عفونت قارچی، ترشحات زیاد واژن در دختران و ترشحات غلیظ به صورت پنیری و سفید شکل است که معمولا با سوزش و خارش واژن همراه است.

عفونت باکتریایی واژن

علاوه بر قارچ‌ها، باکتری‌هایی در بدن وجود دارند که کاملا طبیعی هستند. اگر تعادل وجود باکتری‌ها در واژن بهم بخورد، باعث عفونت واژن خواهد شد. افراد مبتلا به عفونت باکتریایی واژن و یا واژینوز باکتریال، ممکن است ترشحات ضخیم و سفید و یا حتی رنگ روشن را مشاهده کنند و احتمال خارش و سوزش و همچنین بوی تند و زننده ماهی ممکن از نشانه‌های عفونت باکتریایی باشند.

تریکوموناس

این نوع عفونت واژن، یک عفونت منتقل شده  از راه جنسی است که توسط  یک انگل تک سلولی، ایجاد می‌شود. علائم و نشانه های عفونت تریکوموناس عبارتند از: سوزش، قرمزی و تورم همراه با ترشحات واژن به رنگ زرد مایل به سبز یا خاکستری.

انواع عفونت واژن

برخی دیگر از انواع عفونت واژن

ولوودینیا: این بیماری معمولا در برخی از زنان اتفاق می‌افتد و سوزش، خارش، درد و تورم علائم شبیه به عفونت واژن است. علائم این نوع عفونت ممکن است ثابت باشند و حتی در برخی از موارد گاه به گاه دیده شوند.

سندروم تناسلی ادراری یائسگی (آتروفی واژنی): کاهش سطح استروژن بعد از یائسگی یا بعد از برداشتن تخمدان‌ها باعث نازک شدن واژن می‌شود و معمولا با خشکی، سوزش و درد همراه است.

واژینوز ویروسی: بسیاری از ویروس‌ها از طریق رابطه جنسی منتقل خواهد شد. ویروس هرپس سیمپلکس یک علت شایع واژینوز ویروسی است. علائم این نوع عفونت شامل درد، خون و یا زخم در ناحیه تناسلی است.

واکنش‌ها یا آلرژی‌ها (واژینیت غیر عفونی): در این نوع از عفونت واژن، پوست اطراف مهبل به تحریک کننده‌ها مانند تامپون و صابون معطر حساس خواهد شد و بهترین راه حل برای درمان این نوع عفونت این است که شخص موارد حساسیت زا را کنار بگذارد.

شما می توانید در مقاله عکس انواع عفونت واژن و علائم اصلی هر کدام اطلاعات کاملی درمورد انواع عفونت ها بدست آورید.

عفونت های واژن چگونه تشخیص داده می شوند؟

برای تشخیص عفونت واژن، پزشک از شما در مورد تاریخچه سلامتی شما سؤال خواهد کرد. آن‌ها همچنین به طور معمول در مورد سلامت جنسی شما، مانند: تعداد فعلی شرکای جنسی و سابقه عفونت واژینال گذشته و یا حتی عفونت‌های مقاربتی (STI) سوال خواهد کرد.

در برخی از موارد ممکن است معاینه لگن توسط پزشک انجام شود. در طی این معاینه، پزشک ممکن است نمونه‌ای از ترشحات واژن را جمع کند و نمونه‌ها را برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه بفرستند. این می‌تواند به شما برای شناخت نوع عفونت و درمان آن کمک کند.

عفونت های واژن چگونه درمان می‌شوند؟

درمان عفونت‌های واژینال بستگی به آنچه که باعث عفونت شما می‌شود، بستگی خواهد داشت.برخی از گزینه‌های درمانی موثر عفونت واژن عبارتند از :

  • مصرف قرص مترونیدازول
  • استفاده از ژل برای عفونت باکتریایی
  • استفاده از کرم‌، پماد و شیاف‌های ضد قارچ برای عفونت مخمر
  • کرم و یا قرص استروژن برای درمان عفونت آتروفی واژن
  • پلاسماتراپی واژن : به یاد داشته باشید که پلاسما تراپی جدیدترین و موثرترین درمان عفونت واژن است.

درمان عفونتهای واژن

چگونه می‌توان از عفونت های واژن پیشگیری کرد؟

همه عفونت‌های واژن قابل پیشگیری نیستند، اما با این حال راهکارهای ساده و موثری وجود دارد که از ابتلا به عفونت واژن تا حدودی پیشگیری خواهد کرد که در ادامه آورده شده است:

۱- استفاده از کاندوم در حین مقاربت جنسی به جلوگیری از شیوع STI کمک می‌کند.

۲- بهداشت مناسب لباس زیر به جلوگیری از برخی از عفونت‌های واژن کمک می‌کند. (در صورت امکان، باید لباس زیر پنبه‌ای بپوشید. رعایت این مورد می‌تواند خطر ابتلا به التهاب و تحریک واژن را کاهش دهد.)

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

عفونت های واژن شرایط تهدید کننده زندگی نیستند. با این حال، شما باید در صورت مشاهده موارد زیر حتما به پزشک مراجعه کنید. به یاد داشته باشید که در صورت عدم درمان عفونت‌های واژن، به عوارضی مانند چسبندگی لوله‌های رحم و یا سرطان دهانه رحم و واژن دچار خواهید شد.

  • قبلا هرگز عفونت واژینال نداشته‌اید.
  • عفونت واژینال داشته‌اید، اما این بار علائم جدیدی را تجربه می‌کنید.
  • شرکای جنسی متفاوت و جدیدی داشته‌اید.
  • ترشحات خطرناک واژن در دوران بارداری دارید و به عفونت واژن مبتلا شده‌اید.
  • علائمی دارید که هر بار پس از درمان باز هم با آن مواجه خواهید شد.

برای درمان قطعی عفونت واژن بهتر است به یک متخصص زنان خوب مراجعه کنید. پیشنهاد ما به شما خانم دکتر صفورا فرخی پور است. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

اگر دچار تحریک واژن شده‌اید و در گذشته به عفونت‌های مخمر مبتلا شده‌اید، ممکن است نیازی به مراجعه پزشک نداشته باشید. معمولا عفونت‌های مخمر را می‌توان با راهکارهای خانگی و همچنین داروهای ضد قارچ و ضد واژینال درمان کرد. با این حال، اگر مطمئن نیستید که به عفونت مخمر مبتلا هستید، بهتر است حتما به پزشک مراجعه کنید.

زمان مراجعه به پزشک برای درمان عفونت واژن

سخن آخر

درمان عفونت‌های واژن معمولا بسیار موثر است. تشخیص صحیح باعث می‌شود که شما یک درمان صحیح را دریافت کنید. اگر علائم جدید یا نگران کننده‌ای دارید، همیشه اطمینان حاصل کنید درمان مناسب را دریافت کرده‌اید و اگر مصرف دارو یا هر کدام از روش‌های خانگی برای شما جوابگو نبود، حتما به پزشک مراجعه کنید.

در این مقاله به بررسی عفونت واژن در زنان پرداخته شد. در صورتی که سوال دیگری در مورد عفونت واژن و راهکارهای درمانی آن دارید، از بخش نظرات در زیر این مقاله آن را با ما در میان بگذارید.

۵/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *