علت ترشحات زیاد واژن در دختران + درمان

ترشحات زیاد واژن در دختران

ترشحات واژن در دختران مجرد بطور طبیعی ۶ ماه تا یکسال قبل از اولین پریودی شروع می شود. بعضی از این ترشحات غیرطبیعی و زیاد هستند که معمولا در اثر عفونت واژینالی ایجاد می شوند. اشتباه نکنید، تمام عفونت های واژینالی ناشی از رابطه جنسی نیستند و فقط بعضی از آنها در اثر نزدیکی رخ می دهند.
برای آشنایی با انواع و علت ترشحات واژن در سن بلوغ و قبل از آن توصیه می کنیم این مطلب را تا آخر بخوانید. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت علت ترشحات زیاد واژن دختران باکره چیست و چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع ترشحات دخترانه

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، ترشحات واژینالی دختران به انواع زیر تقسیم بندی می شوند:

ترشحات آبکی واژن: این ترشحات عادی واژن هستند که با رسیدن به سن بلوغ ترشح می شوند. ترشحات آبکی واژن، بدون رنگ، شفاف و بدون بو هستند. این ترشحات به پاکسازی و رطوبت واژن کمک می کنند.

ترشحات کشدار: دخترانی که به بلوغ رسیده اند، در زمان تخمک گذاری که بخشی از سیکل عادی ماهانه است، ترشحات بی رنگ، کشدار و شفاف یا سفیدی دارند که کاملا عادی و علامت تخمک گذاری است.

ترشحات عفونی: ترشحات عفونی در دختران مجرد هم دیده می شود. این ترشحات اغلب به صورت ترشحات سفید روی شورت هستند. البته در ابتدا یا انتهای سیکل قاعدگی اگر ترشحات سفید بدون خارش و بو دارید، این ترشحات عادی و غیرعفونی هستند و نباید نگران آنها باشید.

علائم عفونت واژن در دختران نابالغ

ترشحات غیرطبیعی واژن در دختران اگر با علائم زیر همراه باشد، نشان دهنده عفونت واژن است:

  • خارش و سوزش واژن
  • ترشحات زیاد یا مکرر
  • احساس درد و ناراحتی در واژن
  • قرمزی و التهاب ناحیه تناسلی
  • ترشحات سفید غلیظ و پنیری شکل با بوی بد
  • درد و سوزش موقع ادرار کردن

اینها رایجترین علائم عفونت واژن در دختران هستند. البته ممکن است علائم دیگری مثل تحریک پوستی، راش یا جوش را هم تجربه کنید که علامت عفونت هستند.

علائم عفونت واژن در دختران نابالغ

برای تشخیص و درمان عفونت و ترشحات زیاد واژن دختران می توانید از تجربه خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

علت ترشح زیاد واژن دختران چیست؟

علت ترشح زیاد واژن دختران مجرد معمولا عفونتهای قارچی واژن است که به دلایل متعددی ایجاد می شود. معمولا این نوع ترشحات سفید روی شورت با بوی بد و علائمی که قبلا گفتیم، ظاهر می شوند. هر یک از موارد زیر می توانند علت ترشحات سفید واژن در دختران باشند:

عدم رعایت بهداشت

پوشیدن لباس های زیر چسبان و نایلونی که تهویه خوبی ندارند و رطوبت را نگه می دارند، اغلب علت ترشحات سفید واژن در دختران هستند. رعایت نکردن بهداشت ناحیه تناسلی و نشستن درست آن بعد از هر بار دستشویی و یا عوض نکردن به موقع نوار بهداشتی موقع پریودی هم می تواند علت ترشحات واژن دختران باشد.

نزدیکی مقعد به واژن

نزدیک بودن مجرای ادرار و مقعد به دهانه واژن باعث می شود به راحتی میکروبهای این نواحی به واژن سرایت کنند. به خصوص زمانی که از دستمال توالت طوری استفاده شود که آن را از پشت به جلو بکشید، باکتریهای دستگاه گوارش براحتی وارد واژن شده و ترشحات عفونی ایجاد می کنند.

عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمونی در اثر چاقی، استرس، تغذیه نامناسب یا بیماری هایی مثل تنبلی تخمدان پلی کیستیک در دختران باعث می شود تعادل هورمون های زنانه، مردانه و آدرنالین در بدن بهم بخورد. اختلالات هورمونی می توانند نوع یا میزان ترشحات واژن را تغییر دهند.

داروهای آنتی بیوتیکی

استفاده زیاد و طولانی مدت از قرص های آنتی بیوتیک بهر دلیلی که باشد، باعث از بین رفتن باکتری های مفید واژن می شود. در نتیجه فلور طبیعی واژن (تعداد متعادل قارچها و باکتری های مضر و مفید) بهم خورده و ترشحات واژینالی زیاد می شوند.

ضعف سیستم ایمنی بدن

سرماخوردگی های مکرر، تغذیه نامناسب و استرس باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می شوند. به همین دلیل سیستم ایمنی نمی تواند تعداد قارچهای مفید و مضری که بطور طبیعی در واژن هستند را متعادل نگه دارد. در نتیجه تعداد قارچهای مضر بیشتر شده و با بروز عفونت، ترشحات سفید روی شورت را تجربه خواهید کرد.

این ترشحات غلیظ، متراکم و بد بو هستند و با علائم سوزش و خارش واژن همراه اند. پریودی و عدم رعایت بهداشت در زمانی که سیستم ایمنی بدن تان ضعیف است، می تواند قارچ های واژن را تحریک کند.

قاعدگی

یک علت ترشحات واژن در دختران بالغ، تغییرات هورمونی قاعدگی است. البته این تغییرات به طور مستقیم باعث عفونت نمی شوند، ولی با قلیایی کردن محیط واژن امکان رشد بیشتر قارچهای واژن را فراهم می کنند. اگر سیستم ایمنی بدنتان ضعیف باشد، این تغییرات هورمونی راحت تر باعث تحریک واژن و بروز عفونت می شوند.

وجود اجسام خارجی در واژن

گاهی دختر بچه ها به خاطر کنجکاوی، قطعات اسباب بازی، حبوبات، دستمال کاغذی یا چیزهای دیگر را وارد واژن شان می کنند. این اجسام خارجی نه تنها علت ترشح زیاد واژن دختر مجرد هستند، بلکه باعث خونی شدن ترشحات می شوند. در واقع ترشحات خونی یا قهوه ای دختران مجرد می تواند نشانه جسم خارجی در واژن باشد.

به گفته خانم دکتر فرخی پور، علاوه بر موارد بالا، تغییرات سنی، سوء استفاده جنسی و یا موارد دیگر هم علت ترشح زیاد واژن در دختران باکره باشند.

علت ترشح زیاد واژن دختران

درمان ترشحات زیاد واژن در دختران مجرد

برای درمان ترشحات زیاد واژن دختران مجرد لازم است که به پزشک زنان مراجعه کنید تا علت ترشح زیاد واژن مشخص شود. پزشک بر اساس سن، نوع و علت ترشحات مُهبل از یکی از روشهای زیر برای درمان عفونت واژن استفاده می کند:

  • توصیه به رعایت بهداشت واژن و لباس زیر
  • توصیه برای تغییر سبک زندگی تان و مصرف بیشتر میوه، سبزی و به خصوص لبنیات به صورت روزانه
  • پمادها یا داروهای ضد قارچ
  • تجویز آنتی بیوتیک های لازم

عفونت هایی که در اثر یک نوع قارچ مثل کاندیدا آلبیکنس ایجاد شده اند، راحت درمان می شوند. اما برای درمان عفونت هایی که ناشی از چند میکروب هستند باید آنتی بیوتیک های بیشتر و قوی تری مصرف کنید. برای جلوگیری از عود عفونت حتما آنتی بیوتیک هایتان را تا آخر و سر وقت مصرف کنید.

برای درمان عفونت یا ترشحات زیاد واژن دختران بالغ یا نابالغ خود در تهران می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان مراجعه و از تخصص ایشان در این زمینه بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

راههای پیشگیری از ترشحات سفید واژن

دخترانی که در سنین بلوغ و یا قبل از آن هستند، می توانند با رعایت نکات زیر از ترشحات زیاد واژن و یا بروز انواع عفونت واژن جلوگیری کنند:

  • از استرس، بی تحرکی، کم تحرکی و یا اضافه وزن بپرهیزید.
  • میوه، سبزی و لبنیات را به رژیم غذایی تان اضافه کنید.
  • با دست های آلوده هرگز به واژن تان دست نزنید.
  • برای شستشوی واژن از پاک کننده های شیمیایی یا صابون استفاده نکنید. استفاده از آب ولرم برای شستشوی ناحیه تناسلی کافی است.
  • بعد از هر بار دستشویی رفتن واژن را کاملا خشک کنید. برای این کار باید خودتان را همیشه از جلو به عقب با یک دستمال یا حوله نرم خشک کنید.
  • لباس زیر نخی و گشاد پوشیده و هر روز آن را عوض کنید. همیشه لباس زیرتان را خشک نگه دارید.
  • موقع پریودی هر ۴ ساعت یکبار پد نوار بهداشتی را عوض کنید.

چون عفونت واژن خودبخود خوب نمی شود. به خصوص اگر ترشحات شما رنگی باشند. پس در صورتی که همراه ترشحات واژن، خارش، سوزش و علائم دیگری دارید، حتما به ماما یا پزشک زنان مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه دارو بپرهیزید.

اگر شما هم سوالی درباره علت ترشحات زیاد واژن در دختران و درمان آن دارید، سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بپرسید.

۴.۲/۵ - (۱۳۶ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *