ترشحات غیرطبیعی و خطرناک واژن را بشناسید

ترشحات غیرطبیعی واژن

سن شروع ترشحات طبیعی دختران حدود ۶ ماه تا یک سال قبل از شروع قاعدگی است. این ترشحات واژینالی طبیعی هستند و نقش روانکاری و پاکسازی دستگاه تناسلی را بر عهده دارند. اما بعضی از ترشحات واژن غیرعادی بوده و نشانه بیماری های مختلفی از جمله عفونت های دستگاه تناسلی هستند.
بعضی از ترشحات واژینالی خطرناکند و عدم رسیدگی به موقع می تواند منجر به مشکلات جدی یا حتی کشنده در زنان شود. ما در این مقاله قصد داریم شما را با ترشحات غیرطبیعی و خطرناک واژن آشنا کنیم. پس تا پایان همراه ما باشید. برای دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

ترشحات طبیعی واژن چگونه است؟

ترشحات عادی زنانه از نوجوانی شروع و تا رسیدن به یائسگی ادامه دارد. اما با رسیدن به یائسگی مقدار ترشحات کمتر می شود. رنگ و بوی ترشحات طبیعی واژن در همه سنین به یک شکل است و فقط در اثر بیماری های مختلف تغییر می کند. ترشحات طبیعی واژن طی سیکل ماهانه به شکل زیر است:

ترشحات استروژنی: این ترشحات را یک هفته تا ۱۰ روز بعد از پایان پریودی تجربه می کنید که آبکی، شفاف و گاهی با حجم زیاد هستند.

ترشحات پروژسترونی: ۱۴ تا ۱۵ روز بعد از پایان پریودی، ترشحات طبیعی واژن، کش دار (مثل سفیده تخم مرغ)، با قوام بالا، سفید و کم حجم می شوند. این ترشحات علامت تخمک گذاری هستند.

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، اگر حجم ترشحات طبیعی واژن زیاد است، می توانید از پدهای بهداشتی استفاده کنید و نیازی به درمان نیست.

کدام ترشحات واژن خطرناک هستند؟

ترشحات قارچی واژن به رنگ سفید، با حجم زیاد و همراه خارش و التهاب واژن هستند. این ترشحات بسیار رایج اند و به راحتی درمان می شوند. اما بقیه ترشحات غیر طبیعی واژن خطرناکند و عدم درمان آنها مشکلات جدی برای بیمار ایجاد می کند. انواع ترشحات خطرناک واژن عبارتند از:

ترشحات خاکستری

ترشحات خاکستری واژن در اثر رابطه جنسی مکرر با تخلیه منی به واژن ایجاد شده و ناشی از باکتری به نام گاردنلا است. ترشحات خاکستری رنگ، بوی تند و زننده ای دارند. عدم درمان این ترشحات باعث تشدید علائم بیمار، التهاب لگن و مشکلات باروری می شود.

ترشحات زرد رنگ

ترشحات زرد رنگ واژن در اثر بیماری های مقاربتی ایجاد شده و با بوی بد و خارش زیاد همراه هستند. در مورد این ترشحات باید هر دو شریک جنسی درمان شوند تا عفونت دوباره عود نکند. عدم درمان این نوع عفونت و ترشحات آن ممکن است به نواحی دیگر دستگاه تولیدمثل سرایت کند و باعث انسداد لوله های رحمی شود.

ترشحات سبز واژن

ترشحات کف آلود سبز رنگ یا زرد مایل به سبز که بوی تخم مرغ یا ماهی گندیده می دهند، علامت ابتلا به عفونتهای باکتریایی و منتقله جنسی مثل تریکومونازیس، زگیل تناسلی، کلامیدیا و سوزاک هستند.

برای درمان این ترشحات عفونی باید هر دو شریک جنسی درمان شوند. در غیر این صورت، خانم ها دچار ناباروری و عفونت های لگنی می شوند.

5 نوع ترشحات واژن و معنای آنها

ترشحات واژن قرمز یا قهوه ای واژن

ترشحات خونی قرمز یا قهوه ای رنگ واژن در دوران پریودی و یا چند روز قبل و بعد از آن طبیعی هستند. البته قاعدگی نامنظم، تغییرات هورمونی و قرص های پیشگیری از بارداری هم می توانند باعث بروز این نوع ترشحات شوند. ولی دیدن این ترشحات در یائسگی، بعد از رابطه جنسی و یا بین سیکل قاعدگی خطرناک است.

چون می تواند علامت سرطان دهانه رحم و یا سرطان آندومتر (لایه داخلی رحم) باشد. بنابراین با دیدن این ترشحات باید سریعتر به پزشک مراجعه کنید. این نوع ترشحات، خطرناک ترین ترشحات غیرطبیعی واژن هستند.

ترشحات غیرطبیعی همراه تاول

ممکن است علاوه بر ترشحات غیرعادی و زیاد، در اطراف ناحیه تناسلی دچار تاولهای قرمز دردناک شوید که بعد از چند روز ترکیده و زخم ایجاد می کنند. اینها علائم عفونت ناشی از ویروس هرپس تناسلی هستند که با مصرف قرصهای آنتی ویروس برطرف می شوند. اما احتمال عود علائم و انتقال این ویروس تبخال تناسلی به همسرتان هست.

برای تشخیص علت و درمان ترشحات خطرناک و غیر عادی واژن می توانید از تجربه و تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

نشانه های ترشحات غیرطبیعی واژن

علائمی که همراه ترشحات خطرناک واژن دارید، بسته به انواع عفونت واژن که در بالا به آنها اشاره کردیم، متفاوتند. اما بطور کلی می توان گفت علائم ترشحات خطرناک واژن عبارتند از:

  • زیاد بودن ترشحات
  • بوی بد و متعفنی که ترشحات از همان لحظه خروج از واژن دارند
  • درد، خارش و سوزش واژن
  • رنگی بودن ترشحات
  • خونریزی و لکه بینی بین دو پریودی، بعد از رابطه جنسی و یا بعد از یائسگی
  • درد و سوزش ادرار

همچنین در مورد ترشحات زرد و سبز واژن، بیمار دچار دردهای مقاربتی حین یا بعد از نزدیکی می شود.

علت ترشحات غیرطبیعی واژن چیست؟

شایع ترین علت ترشحات غیرطبیعی واژن ابتلا به عفونت هایی باکتریایی و مقاربتی است که تعادل طبیعی در تعداد باکتریها یا قارچهای مفید و مضر واژن را به هم می زنند. موارد زیر علت ترشحات زیاد واژن (ترشحات غیرعادی) و به هم خوردن فلور واژن هستند:

  • ابتلا به باکتری هایی مثل واژینوز باکتریال، گونوره یا کلامیدیا
  • ابتلا به انگل تریکوموناس
  • ویروس هرپس یا تبخال تناسلی
  • مصرف داروهای آنتی بیوتیکی یا ضد بارداری
  • داشتن شرکای جنسی متعدد یا رابطه حفاظت نشده
  • سرطان آندومتر
  • سرطان سرویکس

همچنین مصرف دوش واژینال، شستشوی بیش از حد واژن و عفونت های لگنی هم می تواند علت ترشحات غیرعادی واژن باشند.

نحوه تشخیص ترشحات طبیعی و غیرطبیعی واژن

به گفته خانم دکتر فرخی پور، در۹۰% مواقع، خود بیمار می تواند متوجه غیرعادی بودن ترشحات شده و به متخصص زنان مراجعه کند. معمولا علائم زیر به بیمار کمک می کنند، متوجه ترشحات غیرعادی شود:

  • تغییر در رنگ یا قوام ترشحات
  • تغییر در بوی ترشحات و بوی بد ناگهانی
  • زیاد شدن ترشحات غیرطبیعی (خیسی مداوم شورت)
  • خارش یا سوزش در بیرونی واژن
  • احساس درد در لگن، واژن یا زیر شکم
  • خونریزی غیرعادی
  • دردهای مقاربتی

با مراجعه به پزشک زنان حتما لگن بیمار معاینه و در صورت لزوم تست پاپ اسمیر، کولپوسکوپی دهانه رحم، نمونه برداری از ترشحات واژن و یا تست  HPV تجویز می شود. بعد از تشخیص علت دقیق بروز ترشحات خطرناک واژن می توانیم درمان بیمار را شروع کنیم.

تشخیص ترشحات طبیعی و غیرطبیعی واژن

درمان ترشحات غیرطبیعی واژن

به گفته خانم دکتر فرخی پور، متخصص زنان با توجه به علت عفونت، از روش های زیر برای درمان عفونت واژن و ترشحات غیرطبیعی استفاده می کنند:

دارو درمانی

با دیدن ترشحات غیرطبیعی واژن نباید خودسرانه آنتی بیوتیک بخورید. چون این کار منجر به مقاومت دارویی، عود عفونت و یا تبدیل آن به عفونت مکرر واژن می شود. انواع داروهای تجویزی را باید تا پایان دوره درمان مصرف کنید.

درمان های خانگی

در کنار درمان دارویی، حتما به بیماران تاکید می کنیم که موارد زیر را برای درمان سریعتر و جلوگیری از عود عفونت انجام دهند:

  • رعایت بهداشت واژن و استفاده نکردن از دوش واژینال، صابون یا درمانهای خانگی مثل سرکه و ….
  • پوشیدن شورت نخی گشاد، تعویض روزانه آن، خشک نگه داشتن واژن و لباس زیر
  • مصرف شیر و لبنیات که محیط واژن را کمی اسیدی و به تعادل باکتریها و قارچها کمک می کنند
  • استفاده از کاندوم و محدود کردن شرکای جنسی

البته این روش به تنهایی برای درمان بیمار موثر نیست ولی در کنار روشهای دیگر باید نکات بالا را رعایت کنید.

پلاسما تراپی واژن

اگر بیمار دچار عفونت مکرر عود کننده و یا مقاوم به درمان باشد، از پلاسما تراپی برای جوانسازی، رفع خشکی واژن و باز گرداندن فلور طبیعی واژن استفاده می شود.

در صورتی هم که دچار ضایعات پیش سرطانی یا سرطان رحم و دهانه رحم شده اید، با استفاده از روش های درمانی دیگر از پیشرفت سرطان جلوگیری می کنیم.

برای درمان عفونت مزمن واژن با پلاسماتراپی در تهران می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

درمان ترشحات غیرطبیعی واژن

سوالات متداول درباره ترشحات غیرطبیعی

رایج ترین سوالاتی که درباره ترشحات غیرطبیعی و خطرناک واژن از ما پرسیده می شود، در ادامه آمده است:

ترشحات زرد رنگ در دختران می تواند باعث ناباروری شود؟

این ترشحات عفونی هستند و عدم درمان آنها ممکن است در مواردی باعث نازایی شود.

عفونت زنان چه رنگی است؟

عفونت های زنانه معمولا زرد، سبز و خاکستری هستند. در واقع رنگ عفونت زنانه بستگی به نوع عامل بیماری زا دارد.

من هرچقدر آنتی بیوتیک مصرف می کنم، ترشحاتم درمان نمیشه، چه کار کنم؟

عفونت شما مقاوم به درمان است و فقط با روشهای پزشکی مثل درمان عفونت واژن با پلاسما می توانید آنرا درمان کنید.

ترشحات سفید کشدار نشانه چیست؟

اگر ترشحات بو دار و یا همراه با علائم دیگر نیستند، علامت تخمک گذاری یکی از تخمدان ها در سیکل ماهانه است و نباید نگران آن باشید.

ترشحات آبکی واژن نشانه چیست؟

این نوع ترشحات در زنان و دختران مجرد اگر بدون علائم سوزش، درد، … باشد، طبیعی و برای پاکسازی محیط واژن ضروری است.

اگر سوالی درباره ترشحات غیرطبیعی و خطرناک واژن یا روشهای درمان آن دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

۴.۴/۵ - (۹ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *