رابطه جنسی با وجود زخم دهانه رحم چه عوارضی دارد؟

عوارض-رابطه-با-وجود-زخم-دهانه-رحم

دهانه رحم یا گردن رحم به انتهای پایینی و نازک رحم می گویند که بین واژن و رحم قرار دارد. زخم دهانه رحم یا سرویسیت یک بیماری التهابی در دهانه رحم است که می تواند با علامت (درد، سوزش و خونریزی غیر عادی) یا بدون علامت باشد.
بیشترین علت التهاب دهانه رحم مربوط به عفونتهای مقاربتی (STI) است. اما گاهی علل غیر عفونی مثل واکنش آلرژیک به کاندوم و دیافراگم هم می تواند منجر به زخم دهانه رحم شود. در این مقاله همراه ما باشید تا دریابید که رابطه جنسی با وجود زخم دهانه رحم چه عوراضی دارد. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

نزدیکی با وجود زخم دهانه رحم ممکن است؟

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زمانی که در حال درمان التهاب دهانه رحم هستید نباید هیچ نوع رابطه جنسی برقرار کنید. برای شروع نزدیکی باید حداقل تا ۷ روز بعد از شروع درمان با داروهای آنتی بیوتیکی، ضدویروسی یا ضد قارچی صبر کنید.

این مدت زمان برای روشهای درمانی دیگر متفاوت است. مثلا اگر از لیزر یا الکتروکوتر برای درمان استفاده شده، در واقع چیزی شبیه یک زخم باز در دهانه رحم دارید. پس ۳ تا ۴ هفته نباید نزدیکی کنید. چون دهانه رحم هنوز ترمیم نشده و آسیب می بیند.

علل-خونریزی-دهانه-رحم-بعد-از-نزدیکی

برای درمان زخم دهانه رحم در تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

عوارض رابطه جنسی با وجود زخم دهانه رحم

رابطه جنسی با وجود زخم دهانه رحم عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • آلودگی مجدد دهانه رحم و عود التهاب آن بعد از درمان
  • تشدید علائم و بدتر شدن التهاب سرویسیت
  • درد موقع نزدیکی
  • خونریزی حین یا بعد از رابطه جنسی
  • انتقال بیماری به شریک جنسی خود
  • درمان نشدن عفونت و عوارض ناشی از آن مثل بروز بیماری التهاب لگن و نازایی

بیشتر بخوانید: آیا زخم دهانه رحم باعث نازایی میشود

پزشک شما همچنین ممکن است توصیه کند که شریک زندگی شما تحت درمان قرار گیرد تا مطمئن شود که دوباره مبتلا نمی شوید. پس تا زمانی که شما و همسرتان درمان را به پایان نرسانید، نباید رابطه جنسی داشته باشید.

نکات مهم درباره زخم دهانه رحم و نزدیکی

اگر مبتلا به زخم دهانه رحم و در حال درمان آن هستید، حتما موارد زیر را در مورد روابط جنسی خود در نظر بگیرید:

۱- به شریک جنسی یا شرکای جنسی خود بگویید که به زخم دهانه رحم مبتلا هستید.

۲- حتی اگر علائمی نداشته باشید، با این حال می توانید عفونت دهانه رحم را به دیگران منتقل کنید.

۳- اگر در دو ماه گذشته رابطه جنسی نداشته اید، آخرین فردی که با او نزدیکی کرده اید باید برای آزمایش و درمان عفونت مقاربتی احتمالی به پزشک مراجعه کند.

۴- در صورتی که درمان زخم دهانه رحم کامل نشده است، حتی با کاندوم هم نباید رابطه جنسی برقرار کنید. چون همچنان احتمال آلودگی هست.

۵- دوره مصرف داروهای تجویز شده به خصوص آنتی بیوتیک ها را کامل کنید حتی اگر دیگر هیچ علامتی ندارید.

۶- اگر پزشکتان تجویز کرده، حتما چکاپ و تحت نظر داشتن دهانه رحم را جدی بگیرید.

۷- در حین درمان زخم دهانه رحم از دوش واژینال، تامپون و دیگر آیتم های داخل واژنی استفاده نکنید.

همچنین بعد از درمان مهم است که برای اطمینان از رفع کامل عفونت و التهاب سرویکس حتما آزمایش ها و معاینات لازم را انجام دهید.

علائم-زخم-دهانه-رحم

برای درمان زخم دهانه رحم در تهران شما هم می توانید از تخصص دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

تا زمانی که زخم دهانه رحم تحت درمان قرار دارد، نباید نزدیکی کنید. چون این کار باعث تشدید التهاب دهانه رحم، انتقال عفونت به شریک جنسی تان و یا آلودگی دوباره دهانه رحم می شود.

حتی با وجود کاندوم نباید حداقل تا ۷ روز بعد از شروع درمانهای دارویی نزدیکی را شروع کنید. این مدت زمان برای روشهای درمانی دیگر مثل لیزر، الکتروکوتر یا عملهای جراحی طولانی تر است. درباره زمان شروع رابطه جنسی حتما از پزشکتان سوال کنید.

سوالات رایج درباره زخم دهانه رحم

رایجترین سوالاتی که در مورد زخم دهانه رحم از دکتر فرخی پور پرسیده می شوند، عبارتند از:

آیا رابطه جنسی باعث بدتر شدن زخم دهانه رحم می شود؟

بله. اگر هنوز درمان زخم دهانه رحم کامل نشده باشد، رابطه جنسی باعث التهاب و آسیب دیدگی بیشتر بافت دهانه رحم می شود.

آیا در صورت ابتلا به التهاب دهانه رحم، همسرم هم باید تحت درمان قرار گیرد؟

در صورتی که علت سرویسیت شما یک نوع عفونت مقاربتی مثل کلامیدیا، سوزاک یا تریکومونیازیس باشد، باید تمام شرکای جنسی تان در ۶۰ روز گذشته معاینه شوند و در صورت آلودگی تحت درمان قرار بگیرند.

آیا زخم دهانه رحم خطرناک است؟

اگر التهاب دهانه رحم ناشی از تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی باشد، زخم دهانه رحم خطرناک است. چون احتمال سرطان دهانه رحم وجود دارد. به علاوه عدم درمان عفونتی که باعث زخم دهانه رحم شده و سرایت آن به رحم و لوله های رحمی باعث می شود دچار بیماریهایی مثل التهاب لگن و ناباروری شوید.

از کجا بفهمیم زخم رحم خوب شده است؟

اگر علائم التهاب سرویکس را دیگر ندارید یا معاینات لگنی شما نشان می دهد که اثری از التهاب نیست، زخم دهانه رحم خوب شده است.

اگر شما هم سوالی درباره زخم دهانه رحم و درمان آن دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *