از کجا بفهمیم زخم دهانه رحم خوب شده است؟

علائم-بهبود-زخم-دهانه-رحم

دهانه رحم به پایین ترین قسمت رحم گفته می شود که به کانال واژن راه دارد. این ناحیه نیز مثل هر بافت دیگری از بدن ممکن است دچار التهاب یا عفونت شود که به آن زخم دهانه رحم یا سرویسیت می گویند.
گاهی التهاب دهانه رحم در اثر آلرژی یا عفونتهای قارچی ایجاد می شود. ولی گاهی نیز علت آن عفونتهای مقاربتی مثل سوزاک یا زگیل تناسلی است و مهم است مطمئن شویم که عفونت درمان شده است. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که از کجا بفهمید زخم دهانه رحم خوب شده است یا نه. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

اهمیت درمان زخم دهانه رحم

اگر زخم دهانه رحم ناشی از عفونتهای مقاربتی مثل سوزاک یا کلامیدیا باشد، در صورت عدم درمان و سرایت آن به رحم و لوله های رحمی دچار مشکلات زیر می شوید:

  • بیماری التهابی لگن (PID)
  • مشکلات باروری ناشی از PID
  • درد مزمن لگن
  • حاملگی خارج رحمی
  • سقط جنین
  • مشکلات زایمانی

روشهای درمان التهاب دهانه رحم

طبق برخی مطالعات در ۶۰ درصد از زنان علت زخم دهانه رحم مشخص نیست. با این حال با توجه به علت التهاب سرویکس از روشهای زیر برای درمان زخم دهانه رحم استفاده می شود:

  • آنتی بیوتیکها
  • داروهای ضد قارچ
  • داروهای ضد ویروسی

برای جلوگیری از عود التهاب سرویکس حتما باید دوره درمان خود را تکمیل کنید و در مواردی مثل عفونت مقاربتی لازم است شریک جنسی تان نیز درمان شود.

مهمترین-علل-التهاب-دهانه-رحم

برای درمان زخم دهانه رحم در تهران شما هم می توانید از تجربه دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

علائم خوب شدن زخم دهانه رحم

در صورت وجود موارد زیر می توانید از درمان التهاب دهانه رحم مطمئن شوید:

رفع علائم سرویسیت

اولین نشانه درمان التهاب دهانه رحم این است که علائم زخم دهانه رحم که در زیر آمده اند، بعد از شروع درمان کم شده و از بین می روند:

  • دردهای مقاربتی (دیسپارونی)
  • درد و سوزش موقع ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • احساس فشار، سنگینی یا درد در لگن
  • کمردرد یا شکم درد
  • درد و خارش واژن
  • خونریزی غیر عادی واژن (خونریزی بین دو سیکل قاعدگی یا بعد از رابطه جنسی)
  • ترشحات چرکی خاکستری، سفید یا زرد رنگ واژن که از علائم التهاب شدید دهانه رحم هستند.

البته زخم دهانه رحم در بعضی از خانم ها بدون علامت است و این افراد با معاینه دهانه رحم توسط پزشک می توانند از نتیجه درمان زخم دهانه رحم خود مطلع شوند.

توجه: اگر التهاب دهانه رحم به دلیل آلرژی به یک جسم خارجی مثل تامپون، پساری، دیافراگم، … ایجاد شده باشد؛ با قطع مصرف آن علائم زخم دهانه رحم خوب می شود.

علائم-زخم-دهانه-رحم

تست پاپ اسمیر

برای زنانی که زخم دهانه رحم آنها بدون علامت است یا بعد از درمان هنوز علائم زخم دهانه رحم را دارند، تست پاپ اسمیر انجام می شود. نتایج این تست نشان می دهد که آیا بعد از شروع درمان، زخم دهانه رحم خوب شده است یا نه.

برای گرفتن این تست، با ابزاری به نام اسپکولوم کانال واژن باز می شود و پزشک می تواند دهانه رحم (سرویکس) را ببیند. اگر هنوز التهاب وجود داشته باشد و دهانه رحم غیرعادی به نظر برسد، از سلولهای دهانه رحم نمونه گیری شده و نمونه ها به آزمایشگاه فرستاده می شوند تا بیشتر بررسی شوند.

آزمایش کولپوسکوپی دهانه رحم

با ادامه التهاب دهانه رحم و مثبت شدن جواب تست پاپ اسمیر، باید آزمایش دقیق دیگری را برای غربالگری سرطان دهانه رحم انجام دهید. در این تست، با دستگاه کولپوسکوپ که یک دوربین قوی و دقیق است دهانه رحم بررسی می شود.

اگر تغییرات سرویکس مشکوک باشند، بیوپسی یا نمونه برداری از سلولهای آن انجام می شود تا پزشک مطمئن شود که عفونت ناشی از ویروس اچ پی وی باعث تغییرات سرطانی در سرویکس نشود.

اگر زخم دهانه رحم خوب نشده باشد چه کار کنیم؟

متخصص زنان بسته به اینکه علت زخم دهانه رحم چه بوده، درمان التهاب دهانه رحم را ادامه می دهد. بعضی از این درمانها عبارتند از:

ارزیابی مجدد: اگر التهاب دهانه رحم شامل تغییرات پیش سرطانی نباشد، تست کولپوسکوپی دهانه رحم را برای تحت نظر گرفتن دهانه رحم باید طبق دستور پزشک انجام دهید.

درمان سرطان: اگر تغییرات سلولهای سرویکس سرطانی یا پیش سرطانی باشد، با درمان های لازم باید جلوی پیشرفت سرطان را گرفت. این درمان ها شامل عمل جراحی برداشتن دهانه رحم، عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم)، رادیو تراپی و شیمی درمانی هستند.

برای درمان زخم دهانه رحم در تهران شما هم می توانید از تجربه دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جمع بندی پایانی

التهاب دهانه رحم می تواند ناشی از عفونتهای قارچی، مقاربتی یا واکنش های آلرژیک دهانه رحم به برخی مواد خارجی است. این عوامل باعث بروز علائمی مثل التهاب دهانه رحم، ترشحات غیرعادی واژینالی و دردهای مقاربتی می شوند.

با انجام درمان های لازم این علائم برطرف می شوند و یا آزمایشات مختلف لگنی متوجه می شوید که زخم دهانه رحم خوب شده است یا نه. اگر التهاب برطرف نشده باشد باید چکاپ ها و درمانهای لازم برای زخم دهانه رحم را ادامه دهید.

پرسش و پاسخ زخم دهانه رحم

درباره درمان زخم دهانه رحم معمولا سوالات زیر از خانم دکتر فرخی پور پرسیده می شود:

نزدیکی با وجود  زخم دهانه رحم اشکالی ندارد؟

من به بیماران خود توصیه می کنم تا زمانی که درمان آنها کامل نشده و یک هفته از محو شدن تمام علائم آنها نگذشته، از داشتن هر گونه رابطه جنسی با وجود زخم دهانه رحم خودداری کنند.

زخم دهانه رحم  چقدر طول میکشه تا خوب بشه؟

معمولا علائم زخم دهانه رحم تا یک هفته بعد از شروع درمان از بین می رود. اما اگر فرد دچار التهاب لگن نیز باشد، درمان کامل عفونت تا چند هفته طول خواهد کشید.

قرص مترونیدازول برای زخم دهانه رحم خوب است؟

مصرف مترونیدازول به صورت خوراکی یا ژل زمانی خوب است که علت زخم دهانه رحم عفونت تریکومونایی باشد. در واقع، نوع آنتی بیوتیکی که برای درمان التهاب دهانه رحم استفاده می شود بستگی به علت ایجاد التهاب دارد و نباید خودسرانه دارویی مصرف کنید.

اگر سوالی درباره سرویسیت و درمان آن دارید، در بخش نظرات می توانید از ما بپرسید. در همینجا به سوالات شما پاسخ می دهیم.

۳.۲/۵ - (۶ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *