این ۶ مدل ترشحات واژن در بارداری خطرناک است!

ترشحات خطرناک واژن در بارداری

افزایش ترشحات واژن در بارداری یک مسئله عادی است و تا پایان بارداری هم ادامه دارد. علت ترشحات واژن در بارداری افزایش جریان خون در واژن است که به پاکسازی واژن از سلولهای مرده، میکروبها و جلوگیری از عفونت کمک می کند.
اما هر تغییری در رنگ یا بوی ترشحات واژن در طول بارداری می تواند برای مادران نگران کننده باشد. این یکی از مشکلاتی است که زنان باردار زیاد به خاطر آن به پزشک مراقبتهای دوران بارداری خود مراجعه می کنند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که چه ترشحاتی در طول بارداری خطرناک هستند و باید سریعا درمان شوند. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

ترشحات بارداری چه رنگی است؟

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، ترشحات واژن در زنان حامله شبیه همان ترشحات عادی واژن قبل از بارداری است. یعنی بدون بوی بد، بی رنگ یا تقریبا شیری رنگ و آبکی است.

اما ترشحات واژن در روزهای اول بارداری بیشتر از قبل و کمی غلیظ تر می شوند. با نزدیک شدن به زمان زایمان، این ترشحات غلیظ تر و بیشتر می شوند که علامت نزدیک شدن زمان زایمان است.

۶ تا از ترشحات خطرناک واژن در بارداری

تمام ترشحات واژن در طول حاملگی عادی نیستند و بعضی از آنها علامت بروز یک مشکل یا بیماری جدی هستند. بنابراین باید تغییر رنگ ترشحات واژن در بارداری را جدی بگیرید. این ترشحات خطرناک واژن عبارتند از:

ترشحات سبز رنگ واژن

ترشحات سبز رنگ واژن در بارداری علامت عفونت باکتریایی واژن است. این ترشحات با علائمی مثل درد، خارش، سوزش و التهاب واژن همراه هستند. همچنین ترشحات سبز می تواند نشانه بروز یکی از مشکلات زیر باشد:

  • بیماری های مقاربتی مثل سوزاک
  • عفونت های انگلی (تریکومونیازیس)
  • عفونت زگیل تناسلی

بنابراین با دیدن این نوع ترشحات باید سریعتر به پزشک زنان مراجعه کنید.

ترشحات سفید

اگر ترشحات سفید واژن در بارداری، غلیظ تر شده و همراه بوی بد، خارش و درد واژن باشند، نشان می دهند دچار عفونت قارچی شده اید. این نوع عفونت باعث حساس شدن واژن شده و ترشحات آن حالت تکه تکه و پنیری دارند. در دوره بارداری این نوع عفونتها رایج تر از عفونتهای دیگر هستند.

علائم عفونت قارچی واژن

برای درمان انواع عفونت واژن در بارداری می توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان در این زمینه بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

ترشحات صورتی رنگ

ترشحات صورتی رنگ واژن در بارداری به دلیل ترکیب خون با ترشحات سفید واژن ایجاد می شوند. این ترشحات بارداری در ماه اول، علامت لانه گزینی تخمک بارور شده و در ماه آخر بارداری، علامت نزدیکی زمان زایمان هستند. دیدن ترشحات خونی در بارداری اگر همراه خارش باشد، نشانه عفونت واژینالی است. رنگ این ترشحات می تواند صورتی تیره یا قهوه ای نیز باشد که علامت مشکلات زیر هستند:

این موارد می تواند باعث بروز مشکلاتی برای مادر و جنین شود. پس حتما اگر در ماه اول یا آخر بارداری نیستید و ترشحات صورتی رنگ یا قهوه ای دارید، باید برای تشخیص علت آن به پزشک زنان مراجعه کنید.

ترشحات زرد رنگ در بارداری

ترشحات زرد رنگ دوران بارداری طبیعی هستند و تا پایان بارداری دیده می شوند. اما اگر موقع بارداری ترشحات شما قبلا سفید بوده و بعد تغییر رنگ داده و زرد شده است، این عادی نیست. این نوع ترشحات زرد رنگ در بارداری نشانه بروز عفونت های واژینالی هستند.

گاهی ترشحات زرد با ترشحات سبز ناشی از عفونتهای باکتریایی مخلوط می شوند. خروج این ترشحات خلط مانند از واژن در بارداری علامت عفونت شدید بوده و بعد از نزدیکی بیشتر هم می شوند. معمولا ترشحات زرد با خارش و تورم همراه اند و زودتر باید برای درمان آن اقدام کنید.

ترشحات خاکستری واژن در بارداری

اگر ترشحات شما خاکستری، سبز-خاکستری یا زرد روشن-خاکستری است و بوی بد ماهی گندیده می دهد، دچار عفونت های باکتریایی شده اید. این نوع عفونت در اثر رابطه جنسی با فرد آلوده ایجاد می شود و جزء بیماریهای مقاربتی است.

این نوع عفونتها با خارش و سوزش واژن در حالت عادی یا موقع نزدیکی همراه هستند و ترشحات آن ظاهر کف آلودی دارند. حتما برای درمان این نوع عفونت باید هر چه زودتر اقدام کنید.

افزایش ترشحات واژن در بارداری

هر چند ترشحات واژن از ماه اول بارداری بطور طبیعی بیشتر می شود، اما اگر ترشحات تان یکدفعه نسبت به قبل بیشتر شده و در سه ماهه دوم بارداری هستید، این می تواند علامت باز شدن زودهنگام دهانه رحم باشد. باز شدن دهانه رحم در سه ماهه دوم با خطر سقط جنین همراه است.

همچنین افزایش ترشحات (آبریزش) ممکن است به معنی پارگی کیسه آب جنین و خروج مایع آمنیوتیک باشد. این نوع ترشحات نشانه زایمان شما ظرف ۲۴ ساعت آینده هستند. البته آبریزش در ماه آخر بارداری عادی است و فرا رسیدن موقع زایمان را نشان می دهد. اما اگر آبریزش زودهنگام باشد، خطرناک بوده و منجر به زایمان زودرس یا عفونت می شود.

کی برای ترشحات واژن در بارداری باید به پزشک مراجعه کنید؟

به گفته خانم دکتر فرخی پور، اگر تغییری در ترشحات واژن دارید، می توانید برای اطمینان به پزشک مراجعه کنید. اما اگر ترشحات واژن با علائم زیر همراه است، باید سریعتر به متخصص زنان مراجعه کرد:

علائم خطرناک ترشحات واژن در بارداری

  • سوزش ادرار و عفونت ادراری
  • ترشحات کف آلود یا پنیری شکل واژن
  • بوی بد ترشحات واژن
  • افزایش ترشحات واژن در بارداری (آبریزش)
  • تغییر رنگ ترشحات واژن به سبز، خاکستری، زرد یا قهوه ای
  • تغییر غلظت ترشحات واژن در بارداری
  • درد، خارش، سوزش یا خونریزی واژن

این علائم، نشان دهنده عفونت های مقاربتی، قارچی یا مشکلات دیگر واژینالی هستند که باید حتما علت آنها تشخیص داده و سریعتر درمان شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین متخصص زنان برای درمان عفونت واژن

چرا درمان ترشحات واژن در بارداری مهم است؟

اگر ترشحات واژینالی در دوران حاملگی غیر عادی باشند و تحت درمان قرار نگیرند، باعث انتقال عفونت از واژن به رحم و ایجاد عفونت رحمی می شود. این نوع عفونت برای جنین و مادر خطرناک است و عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • تاثیر بر جفت
  • زایمان زودرس
  • بروز نقص و ناهنجاری در جنین
  • کاهش رشد جنین و تولد جنین با وزن کم
  • زایمان سخت و خطرناک برای مادر
  • ناباروری زنان در آینده

پزشکان برای درمان عفونت واژن و رحم در دوران بارداری از آنتی بیوتیک استفاده می کنند. اگر دچار عفونت رحمی شده باشید، باید بستری شوید و تحت مراقبت قرار گیرید.

با مشاهده علائم عفونت واژن در بارداری یا ترشحات غیرعادی، شما هم می توانید برای تشخیص و درمان آن به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه و از تجربه ایشان در این زمینه بهره‌مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

چطور از ترشحات خطرناک واژن در حاملگی جلوگیری کنیم؟

با رعایت نکات زیر می توانید براحتی از ترشحات ناشی از انواع عفونت واژن در بارداری جلوگیری کنید:

  • خشک کردن ناحیه تناسلی بعد از هر بار شستشو
  • عدم استفاده از دوش واژینال
  • رعایت بهداشت لباس زیر و پوشیدن شورت های نخی گشاد
  • رعایت بهداشت جنسی قبل و بعد از نزدیکی

همچنین سعی کنید شلوارهای تنگ نپوشید و به جای آن از دامن استفاده کنید.

پرسش و پاسخ درباره ترشحات واژن در حاملگی

در اینجا می توانید پاسخ به متداول ترین سوالات درباره ترشحات واژن در بارداری را بخوانید:

چه چیزهایی باعث خونریزی در بارداری می شود؟

سقط جنین، حاملگی نابجا و لانه گزینی جنین در رحم از عمده دلایل خونریزی واژن در بارداری هستند.

علت ترشحات خاکستری واژن در بارداری چیست؟

استفاده از دوش واژینال، نزدیکی با چند شریک جنسی و یا مقاربت با فرد آلوده به واژینوز باکتریال می تواند باعث بروز عفونت واژن و ترشحات خاکستری در بارداری شود.

ترشحات سفید رنگ واژن در بارداری خطرناک هستند؟

تا وقتی این ترشحات بی رنگ و بدون بوی بد هستند و درد و سوزش ندارید، نباید نگران آنها باشید. اما اگر چنین علائمی دارید، ترشحات سفیدتان چرکی هستند و باید به پزشک زنان مراجعه کنید.

علت افزایش ترشحات واژن در دوران بارداری چیست؟

افزایش هورمون استروژن در بارداری باعث بیشتر شدن گردش خون در دستگاه تناسلی و بیشتر شدن ترشحات لایه مخاطی رحم و واژن می شود. این ترشحات به پاکسازی محیط واژن در طول حاملگی کمک می کنند.

ترشحات خونی واژن در بارداری طبیعی است؟

تغییرات هورمونی در بارداری باعث حساس شدن دهانه رحم می شود. به همین دلیل موقع نزدیکی یا معاینات لگنی این ناحیه بیشتر تحریک شده و ترشحات خونی ایجاد می کند که نگران کننده نیستند.

ترشحات قهوه ای در بارداری چه زمانی خطرناک هستند؟

ترشحات قهوه ای در بارداری اگر با درد و کرامپ همراه باشد، نشانه سقط جنین یا سقط جنین فراموش شده است. مشکلات جفت هم می توانند باعث خونریزی خفیف یا شدید واژن و ترشحات قهوه ای در بارداری شوند.

عفونتهای مقاربتی می توانند علت ترشحات خونی واژن باشد؟

بله. ترشحات قهوه ای که همراه با بوی بد، خارش و درد واژن هستند هم می توانند از علائم بروز عفونت های واژینالی باشند.

اگر سوالی درباره ترشحات خطرناک واژن در بارداری دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید.

۳.۵/۵ - (۷۷ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *