کیست درموئید تخمدان چیست و چگونه درمان می شود؟

کیست درموئید تخمدان

کیست تخمدان یکی از مشکلاتی است که اکثر زنان حتی خانم‌های جوان را درگیر کرده است. متأسفانه عدم اطلاع از این بیماری و نشانه‌های آن باعث شده ابتلا به کیست تخمدان مشکلات زیادی را برای زنان ایجاد کند. حتی کیست تخمدان گاهی می تواند کشنده باشد. ما در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با یکی از انواع کیست تخمدان به نام کیست درموئید تخمدان و روش‌های درمان آن بیشتر آشنا کنیم. همچنین اطلاعات مفیدی را در زمینه پیشگیری از ابتلا به کیست تخمدان و همچنین نشانه‌های ابتلا به آن را در اختیارتان قرار دهیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید. برای دسترسی به قسمت های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

کیست درموئید تخمدانی چیست؟

یکی از شایع‌ترین کیست‌های تخمدان، کیست‌های درموئید هستند. این نوع کیست‌ها از سلول‌های جنینی به وجود می‌آیند که اغلب خوش‌خیم هستند. در ۴۰ درصد افراد، این نوع کیست‌ها در هنگام تولد وجود دارند و ممکن است تا سنین بزرگسالی نیز مشکلی به وجود نیاورند. به طور کلی، امکان ابتلا به کیست‌های درموئید در زنان ۲۰ تا ۳۰ سال بیشتر از سایرین است. احتمال اینکه کیست‌های درموئید در تخمدان باعث ایجاد سرطان شوند بسیار کم است. با این حال بهتر است این نوع کیست‌ها هر چه سریعتر درمان شوند؛ مخصوصاً اگر سن بیمار بیشتر از ۴۰ سال باشد. کیست‌های درموئید در بیشتر موارد بدون علامت بوده یا با علائم شدیدی همراه هستند. همان‌طور که گفتیم این کیست‌ها از سلول‌های جنینی یا همان سلول‌های بنیادی ایجاد می‌شود. کیست‌های درموئید تخمدانی زمانی باعث بروز مشکل می‌شوند که داخل آن‌ها مواردی مانند عصب، استخوان، چربی و … تشکیل شود.

سلولهای جنینی

چرا اندازه کیست‌ درموئید تخمدان مهم است؟

اندازه کیست‌های درموئید تخمدان می‌تواند بسیار متفاوت باشد. در برخی موارد، اندازه کیست‌های درموئید کمتر از ۱ سانتی‌متر و در برخی موارد بیش از ۲۰ سانتی‌متر هستند. هرچه قدر اندازه کیست‌ تخمدان بزرگ‌تر باشد احتمال چرخش تخمدان‌ها و اختلال در دوره قاعدگی بیشتر می‌شود. اندازه کیست درمویید تخمدانی در نوع روش درمان تاثیر گذار است. کیست های کوچک غالبا خود بخود از بین می روند ولی از بین رفتن کیست‌های بزرگ‌تر به صورت خود به خودی یا با استفاده از درمان دارویی امکان‌پذیر نیست. برای از بین بردن کیست های بزرگ باید از روش جراحی استفاده کرد.

علائم بزرگ شدن کیست درموئید

کیست‌های درموئید معمولاً بدون علائم هستند و گاهی نیز با علائم شدیدی همراه می شوند. از علائم ابتلا به کیست درموئید تخمدان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد در ناحیه شکم
  • مشکلات و عفونت‌های ادراری
  • خونریزی‌های غیرعادی از واژن
  • احساس درد در هنگام رابطه جنسی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • افزایش وزن غیرطبیعی
  • تب و لرز
  • ترشحات زیاد و چرکی واژن
  • بزرگ شدن شکم

گاهی هیچ علائمی در فرد وجود ندارد؛ اما به صورت ناگهانی علائم بسیار شدیدی مانند درد غیرقابل تحمل در ناحیه شکم و قسمت پایینی کمر باعث می‌شود بیمار به اورژانس مراجعه کند. در این گونه موارد به احتمال زیاد کیست باعث پیچش تخمدان شده و باید هر چه سریع‌تر بیمار جراحی شود.

در صورت مشاهده هر یک ازع علائم بزرگ شدن کیست درموئید تخمدانی هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. برای درمان پیشنهاد می کنیم به خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

چرا کیست‌های درموئید به وجود می‌آیند؟

علت به وجود آمدن کیست درموئید که با نام کیست مویی تخمدان نیز شناخته می‌شوند، هنوز به طور واضح مشخص نیست. پزشکان معتقدند عوامل زیر می تواند باعث افزایش احتمال ابتلا به کیست‌های درموئید تخمدانی ‌شوند:

بارداری
سلول‌هایی که عامل ایجاد کیست‌های درموئید هستند، در دوران بارداری تحریک می‌شوند. بنابراین احتمال به وجود آمدن این کیست‌ها در هنگام بارداری بسیار بیشتر است.

آندومتریوز
بیماری آندومتریوز بر اثر رشد بافت‌های داخل رحم در نواحی خارج از رحم به وجود می‌آید. در نتیجه احتمال اینکه برخی از این سلول‌ها به دیواره تخمدان‌ها بچسبند و رشد کنند، بسیار زیاد است. از علائم ابتلا به آندومتریوز می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • احساس درد در ناحیه لگن: احساس درد در لگن قبل از دوران قاعدگی و پس از آن از مهم‌ترین علائم ابتلا به بیماری آندومتریوز است. این دردها در هنگام پریود شدن بسیار کمتر می‌شود.
  • درد در هنگام رابطه جنسی: احساس درد و گرفتگی شکم در هنگام نزدیکی نیز یکی دیگر از علائم شایع در زنان مبتلا به آندومتریوز است.

خطر ابتلا به آندومتریوز در افراد زیر نسبت به سایرین بیشتر است:

  • زنانی که در سنین پایین بالغ شده‌اند.
  • کسانی که تجربه بارداری و زایمان نداشته‌اند.
  • زنانی که سابقه ابتلا به آندومتریوز در خانواده آن‌ها وجود دارد.
  • افرادی که به‌شدت لاغر هستند و یا الکل مصرف می‌کنند.

آندومتریوز

مشکلات هورمونی
بالا بودن سطح هورمون استروژن در زنان و همچنین مصرف داروهایی که به تخمک گذاری کمک می‌کنند در ابتلا به کیست درموئید تخمدان بسیار تاثیرگذار است.

عفونت لگن
اکثر زنانی که دچار عفونت لگن می‌شوند هیچ گونه علائمی ندارند و تنها زمانی از بیماری خود آگاه می‌شوند که عفونت به تخمدان‌ها و رحم رسیده است. علائمی که می‌تواند نشان‌دهنده عفونت شدید لگن باشد و بهتر است در صورت مشاهده هر کدام از آن‌ها به پزشک مراجعه کنید، عبارت است از:

  • بوی بد واژن
  • ترشحات زیاد واژن
  • درد در هنگام رابطه جنسی
  • پریودهای نامنظم
  • دردهای شکمی
  • سابقه ابتلا به کیست تخمدان
  • خارج شدن ادرار به صورت دردناک

اگر در گذشته دچار کیست تخمدان شده‌اید، احتمال ابتلا به کیست‌های درموئید در شما نسبت به افرادی که سابقه ابتلا به هیچ نوع کیست تخمدانی ندارند، بسیار بیشتر است. بنابراین اکثر پزشکان توصیه می‌کنند که این افراد به صورت منظم سونوگرافی‌های رحم و تخمدان را انجام دهند. در صورت ابتلا، باید هر چه سریع‌تر تشخیص انجام شود و بیمار مراحل درمان را طی کند.

آیا می‌توان از ابتلا به کیست‌های درموئید پیشگیری کرد؟

به دلیل اینکه ابتلا به این نوع کیست علائمی ندارند، پزشکان توصیه می‌کنند تمام زنانی که سن آن‌ها بیشتر از ۲۰ سال است، هر سال یک سونوگرافی برای بررسی وضعیت تخمدان‌ها و رحم خود انجام دهند. به این ترتیب، در صورت ابتلا به کیست‌های درموئید هر چه سریع‌تر درمان انجام خواهد شد.

راههای درمان کیست درموئید تخمدان

عوامل بسیار زیادی مانند سن بیمار، اندازه کیست و … در تشخیص نوع کیست درموئید تخمدان و درمان آن تأثیرگذار هستند. درمان کیست درموئید تخمدانی ممکن است به یکی از روشهای زیر انجام شود:

درمان کیست درموئید تخمدان با دارو:
اگر ابتلا به کیست‌ تخمدان در مراحل اولیه تشخیص داده شود، پزشکان توصیه می‌کنند بیمار چند ماه صبر کند. چون ممکن است کیست مویی تخمدان خود به خود از بین برود. لازم است در این مدت سونوگرافی‌هایی برای بررسی میزان رشد و تغییر اندازه کیست‌ها انجام شود. همچنین برخی از متخصصان زنان درمان دارویی کیست درموئید تخمدان را پیشنهاد می کنند. آنها مصرف قرص‌های ضدبارداری را برای این چند ماه تجویز خواهند کرد.

عمل جراحی کیست درموئید تخمدان:
عمل جراحی کیست درموئید تخمدان در موارد زیر انجام می شود:

  • بزرگ بودن اندازه کیست
  • ایجاد تورم در کیست و دردناک شدن آن
  • رشد غیرطبیعی کیست
  • از بین نرفتن کیست با درمان‌های دارویی

معمولاً این کیست‌ها به صورت اورژانسی جراحی نمی‌شوند مگر در مواقعی که احتمال پاره شدن کیست و مسدود شدن لوله‌های رحم وجود داشته باشد. اگر کیست‌های درموئید با جراحی از بدن فرد بیمار خارج شوند، دیگر احتمال بازگشت مجدد آن‌ها وجود ندارد. مگر اینکه در هنگام جراحی همه این کیست‌ها از بدن بیمار خارج نشده باشند. جراحی کیست درموئید تخمدان ممکن است به یکی از روشهای انجام شود:

عمل لاپاراسکوپی:
یکی از روش‌های برداشتن کیست‌های درموئید تخمدان جراحی به روش لاپاراسکوپی است. این شیوه جراحی یک روش کم تهاجم است و احتمال موفقیت آن بسیار زیاد است. از مزایای عمل لاپاراسکوپی کیست درموئید تخمدان می توان به  موارد زیر اشاره کرد:

  • خونریزی کم
  • دوره نقاهت کوتاه
  • عدم احساس درد و ناراحتی زیاد پس از عمل

عمل لاپاراسکوپی

عمل هیسترکتومی
اگر کیست درموئید تخمدان فرد، سرطانی تشخیص داده شود، احتمال درگیر بودن رحم و تخمدان‌ها در این بیمار بسیار زیاد است. همچنین ممکن است با توجه به پیشرفت بیماری بخشی از رحم و تخمدان‌ها نیز در طول عمل هیسترکتومی از بدن بیمار خارج شود. پس از جراحی باید بیمار شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را ادامه دهد تا زمانی که بیماری به طور کلی از بین برود. اگر در سنین یائسگی فردی دچار کیست درموئید شود، پزشک عمل جراحی را توصیه می‌کند.

اگر مبتلا به کیست درموئید تخمدانی هستید می توانید برای درمان آن از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی بهره مند شوید. جهت کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

کیست درموئید تخمدان و بارداری

پزشکان توصیه می‌کنند قبل از اقدام کردن برای بارداری، کیست‌های تخمدان درمان شوند. اما اگر فردی بعد از بارداری متوجه ابتلا به کیست تخمدان شود، باید تحت نظر پزشک مراقبتهای دوران بارداری خود را سپری کند. مادر باردار باید در بازه‌های زمانی منظمی سونوگرافی انجام دهد. محل قرار گرفتن کیست بسیار مهم است چون در ساختار کیست‌های درموئید تخمدان چربی وجود دارد. کیستهای درموئیدی بسیار سبک هستند به همین دلیل در بارداری احتمال چرخش آن‌ها بسیار زیاد است.

بارداری

سخن پایانی

تشخیص به موقع کیست‌های تخمدان باعث می‌شود که درمان هر چه زودتر آغاز شود. این مسئله زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که بیمار دارای کیست‌های بدخیم باشد. در این حالت اگر بیماری رحم و تخمدان‌ها را درگیر کرده باشد، فرد ممکن است توانایی باروری خود را از دست بدهد. اگر جزو افرادی هستید که سابقه ابتلا به کیست تخمدان در شما وجود دارد، بهتر است با انجام سونوگرافی‌های سالانه از سلامت تخمدان‌ها و رحم خود مطمئن شوید زیر ا احتمال بازگشت کیست‌ها وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اندازه کیست تخمدان بدخیم و خوش خیم

در صورتی که درباره کیست درموئید تخمدان و روشهای درمان آن سوال دارید، می توانید از طریق بخش نظرات زیر این مقاله اقدام کنید.

۳.۱/۵ - (۴۷ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *