آشنایی با پمپ درد در سزارین: کاربردها و نحوه استفاده

پمپ درد در زایمان سزارین

زنان باردار موقع زایمان باید درد زیادی را تحمل کنند. امروزه روشهایی برای کاهش درد زایمان مثل زایمان طبیعی بدون درد و عمل سزارین وجود دارد. مادرانی که سزارین انجام می دهند، قبل و حین زایمان درد زیادی را تحمل نمی کنند. اما بعد از سزارین به خاطر برشی که برای زایمان ایجاد شده باید درد زیادی را تحمل کنند. یکی از جدیدترین موثرترین روشهای کنترل درد بعد از زایمان سزارین، استفاده از پمپ ضد درد زایمان است. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که پمپ ضد درد بعد از سزارین چیست و چه عوارضی دارد. برای دسترسی سریع به مطالب می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

پمپ ضد درد چیست؟

پمپ ضد درد برای سزارین دستگاهی است که برای کاهش درد بعد از جراحی مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از پمپ درد بعد از عمل سزارین بسیار رایج است. این دستگاه شامل یک پمپ و یک محفظه برای نگهداشتن داروی مسکن است. دکمه ای برای بیمار در بعضی دستگاهها وجود دارد که موقع احساس درد می تواند دکمه را برای دریافت داروی مسکن فشار دهد. بعد از جراحی، متخصص بیهوشی این پمپ را با توجه به شرایط بیمار تنظیم می کند. بنابراین داروی مسکن به صورت قطره ای، هر چند دقیقه به خون بیمار تزریق می شود. دوز دارو به شدت درد در بیمار بستگی دارد.

انواع پمپ ضد درد بعد از سزارین

دو نوع پمپ ضد درد برای زایمان وجود دارد:

  • پمپ درد الکترونیکی: این نوع پمپ درد در بیمارستانها استفاده می شود. دوز داروی مسکن در این نوع پمپ درد بسیار دقیق و قابل تنظیم است و روی هر مقداری می توان آن را تنظیم کرد.
  • پمپ درد مکانیکی: این نوع پمپها یکبار مصرف هستند. دوز مسکن در این نوع پمپ درد قابل تنظیم است. ولی از قبل دوزها مشخص شده اند و فقط می توانیم دوزهای خاصی از تزریق دارو را انتخاب کنیم.

انواع پمپ ضد درد بعد از سزارین

اگر مایل به انجام زایمان سزارین با پمپ ضد درد زایمان هستید، می توانید به خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

تاثیر پمپ درد در سزارین

پمپ ضد درد برای سزارین می تواند به کاهش درد زایمان سزارین به خصوص در سزارین شکم اول کمک کند. اثرات و فواید استفاده از این پمپ عبارت است از:

  • تزریق مداوم داروهای ضد درد و ضد التهاب مثلا طی ۲۴ ساعت یا بیشتر
  • حس بی دردی یکنواخت برای مادر (برخلاف مسکن های عضلانی که هر چند ساعت یکبار تزریق می شوند و با شروع درد دوباره تزریق انجام می شود)
  • تزریق کنترل شده و قابل تنظیم دارو با توجه به شدت درد و شرایط مادری که سزارین شده
  • با فشار دادن طولانی دکمه، داروی اضافی وارد خون مادر نمی شود.

نحوه استفاده از پمپ درد در عمل سزارین

پمپ درد در زایمان سزارین به دو شکل مورد استفاده قرار می گیرد. یک نحوه استفاده از پمپ درد در سزارین این است که بیمار موقع احساس درد می تواند به کمک یک دکمه، داروهای پمپ درد را تزریق کند. مقدار مسکنی که وارد خون می شود توسط متخصص بیهوشی تنظیم شده است. روش دیگر استفاده از پمپ درد در عمل سزارین این است که بیمار برای تزریق دارو نیازی به احساس درد ندارد. بلکه داروی ضد درد در فواصل زمانی مشخص مقدار معینی از دارو وارد بدنش می شود. این تنظیمات را متخصص بیهوشی برای بیمار انجام می دهد.

استفاده از پمپ درد به چه کسانی توصیه می شود؟

استفاده از پمپ درد در عمل سزارین برای افراد زیر هیچ مشکلی ندارد و می توانند با نظر پزشک از پمپ درد زایمان استفاده کنند:

  • زنانی که بیماری مزمن ندارند.
  • افرادی که در سنین باروری سزارین می کنند.
  • مادران جوان
  • مادرانی که با شرایط جسمی خوبی باردار شده و سزارین می کنند.

افراد مناسب برای استفاده از پمپ درد

عوارض پمپ ضد درد در سزارین

استفاده از پمپ درد هیچ عوارضی ندارد. بلکه عوارض پمپ ضد درد در سزارین مربوط به نوع داروهای موجود در پمپ درد و دوز آنها است. برای جلوگیری از عوارض پمپ ضد درد در سزارین نکات زیر باید رعایت شود:

  • استفاده از کمترین دوز دارو برای جلوگیری از عوارض داروهای پمپ درد برای نوزاد
  • استفاده از دارویی که وارد شیر مادر نشود و برای نوزاد بی خطر باشد.

اگر مایل به انجام زایمان سزارین با پمپ ضد درد زایمان هستید، می توانید به خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

داروهای مورد استفاده در پمپ درد

داروهای پمپ درد متنوع هستند و با تشخیص پزشک برایتان تجویز می شود. ترکیب داروهای مورد استفاده در پمپ درد شامل موارد زیر است:

  • مسکن های قوی و مخدر
  • داروهای ضدالتهاب غیرکورتونی
  • استفاده از داروهای ضدتهوع به دلیل تزریق مستقیم داروها به خون (تزریق وریدی)

قیمت پمپ درد در سزارین

قیمت پمپ درد برای سزارین به مواردی مثل نوع داروی مسکن، نوع پمپ درد، بیمارستان یا کلنیکی که زایمان کرده اید بستگی دارد. محفظه این دستگاه وارداتی است و کشور تولید کننده محفظه می تواند روی قیمت محفظه تاثیر بگذارد. به طور کلی قیمت این پمپها از ۲۰۰ هزار تومان به بالا است. اگر قیمت پمپ درد برایتان زیاد است، در صورت تشخیص پزشک می توانید از مسکن هایی که تزریق عضلانی می شوند، استفاده کنید.

سخن پایانی

پمپ ضد درد حاوی ترکیبات دارویی مسکن و ضد التهابی است که برای تسکین درد بعد از جراحی استفاده می شود. دوز دارو و نوع داروی مسکن به تشخیص پزشک تعیین می شود و متخصص بیهوشی آن را برای بیمار تنظیم می کند. با این روش، مادر هیچ احساس دردی بعد از سزارین ندارد. برای استفاده از پمپ ضد درد برای سزراین از کمترین دوز مسکن استفاده می شود که با شیردهی مادر مشکلی برای نوزاد ایجاد نشود.

پمپ ضد درد بعد از سزارین

 

سوالات پر تکرار درباره پمپ ضد درد برای سزارین

سوالات زیر را مراجعین ما در مورد مپ درد در زایمان سزارین زیاد می پرسند:

تاثیر پمپ درد در سزارین در چه حدی است؟
پمپ ضد درد برای زایمان در بسیاری از خانمها باعث می شود اصلا هیچ دردی را احساس نکنند. برای بعضی هم دردی به اندازه وصل شدن سوند داره.

پمپ ضد درد الکترونیکی وصل کنیم بهتر است یا یکبار مصرف؟
پمپ یکبار مصرف سبکتر و جمع و جورتر است و راحتتر می توانید با آن راه بروید. همچنین به تنظیمات پیچیده ای هم نیاز ندارد.

پمپ ضد درد بعد از سزارین تا چند روز به بیمار وصل است؟
استفاده از پمپ درد در عمل سزارین فقط در ۲۴ ساعت بعد از سزارین به بیمار وصل می شود. زیرا بیشترین درد را طی این مدت دارید. بعد از آن می توانید از مسکنهای خوراکی استفاده کنید.

پمپ ضد درد در سزارین را کی به بیمار وصل می کنند؟
گاهی قبل از جراحی و بعد از بیهوشی شما پمپ ضد درد را وصل می کنند. گاهی هم بعد از عمل سزارین و قبل از به هوش آمدن ما این دستگاه را دکتر بیهوشی برایتان وصل می کند.

چنانچه سوالی درباره پمپ درد برای زایمان سزارین دارید، می توانید آن را از طریق بخش نظرات این مقاله مطرح کنید.

۳.۵/۵ - (۴۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *