آیا رنگ کردن ابرو در بارداری برای جنین خطر دارد؟

رنگ كردن ابرو در دوران بارداری

خیلی از زنان باردار مایل به آرایش در دوران بارداری هستند و سعی می کنند زیبایی شان را در این دوران نیز حفظ کنند. اما از طرفی نگران این هستند که رنگ كردن ابرو در دوران بارداری با عوارضی برای جنین آنها همراه باشد. با خواندن این مقاله متوجه می شوید که آیا رنگ ابرو در بارداری مضر است یا نه. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا رنگ كردن ابرو در دوران بارداری مجاز است؟

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، درباره مضرات رنگ كردن ابرو در دوران بارداری نظر قطعی وجود ندارد. ولی بدلیل نگرانی از وجود ترکیبات شیمیایی مضر در بارداری مثل آمونیاک در رنگ ابرو توصیه می شود رنگ کردن ابروها را تا بعد از زایمان عقب بیندازید. عوارض رنگ ابرو در بارداری عبارت است از:

  • بروز آلرژی های پوستی به دلیل حساسیت پوست در بارداری
  • التهاب پوست و تحریک ریه در اثر آمونیاک رنگ ابرو
  • تهوع و استفراغ شدید در بارداری
  • سوزش و خارش چشم

به علاوه، رنگ مو از راه پوست جذب شده و ترکیبات شیمایی مضر و سرطان زای آن از طریق خون به جفت و جنین منتقل می شود و می تواند روی جنین تاثیر منفی داشته باشد.

برای مراقبتهای دوران بارداری خود، شما هم می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در شمال تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

عوارض رنگ ابرو روی جنین

تبخیر مواد شیمیایی رنگ مو و ورود آن به بدن با تنفس و یا جذب این ترکیبات توسط پوست می تواند به جنین آسیب بزند. عوارض رنگ ابرو روی جنین عبارت است از:

  • تاثیر منفی بر رشد جنین
  • مشکلات تنفسی در نوزاد
  • نارسایی های قلبی
  • افزایش احتمال بروز سرطان
  • نقص در تقسیمات سلولی
  • نقص در شبکه های عصبی
  • بروز انواع آلرژی

به گفته خانم دکتر فرخی پور، این عوارض در اثر یک مرتبه رنگ کردن ابروها ایجاد نمی شوند. اما چون رشد ابرو زیاد است و هر دو هفته نیاز به رنگ کردن دارند، استفاده مکرر از رنگ ابرو می تواند جنین را در معرض خطرات بالا قرار دهد.

بیشتر بخوانید: مراقبتهای دوران بارداری در سه ماهه اول

۳ نکته مهم درباره رنگ ابرو در بارداری

اگر قصد دارید هر طور که شده در طول بارداری از رنگ ابرو استفاده کنید، حتما به موارد زیر توجه کنید:

  • از برندهایی استفاده کنید که روی آن نوشته مخصوص دوران بارداری و ترکیبات آن فاقد آمونیاک و مواد سمی دیگر باشد.
  • رنگ كردن ابرو در ماه چهارم بارداري با رنگهای مخصوص دوران حاملگی، خطرات کمتری برای جنین دارد. می توانید از این ماه رنگ کردن ابروها را شروع کنید.
  • بهتر است از رنگ های طبیعی مثل قهوه و پودر حنا برای رنگ کردن ابرو در بارداری استفاده کنید. البته حنا نباید مصنوعی باشد (حنای هندی)، چون تا حدی دارای بعضی مواد شیمیایی مضر است.

بیشتر بخوانید: مراقبتهای دوران بارداری در سه ماهه دوم 

نکات رنگ کردن ابرو در بارداری

برای انجام مراقبتهای دوران بارداری تان می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در شمال تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

سوالات رایج درباره آرایش در بارداری

در اینجا می توانید پاسخ به سوالات متداول درباره عوارض آرایش در بارداری را بخوانید:

استفاده از ریمل ابرو در بارداری مجاز است؟

بهتر است از ریمل ابرو در بارداری استفاده نکنید. اما در صورت استفاده از ریمل ابرو سعی کنید از انواع مخصوص دوران بارداری که فاقد ترکیبات مضری مثل نفت، سرب، پارابن و گلوتن هستند، استفاده کنید.

رنگ كردن ابرو در ماه ششم بارداري برای جنین مشکلی ایجاد نمی کند؟

هر چند سه ماه اول بارداری مرحله حساس تری است اما توصیه می کنم، رنگ کردن ابروها را تا پایان بارداری انجام ندهید.

رنگ كردن ابرو در هفته اول بارداری چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

بهتر است ابروها را رنگ نکنید. تکرار رنگ ابرو در بارداری می تواند در اوایل بارداری همان مشکلاتی را که در بالا به آنها اشاره کردیم، ایجاد کند.

رنگ ابرو در ماه آخر بارداری اشکالی ندارد؟

بدلیل تغییرات زیاد هورمونی در ماه آخر بارداری ممکن است پوست تان حساس تر باشد و دچار التهاب یا تورم شود. بهتر است بعد از زایمان ابروها را رنگ کنید.

آیا می توانم در دوران بارداری ابروهایم را تاتو کنم؟

خطر عفونت HIV یا هپاتیت B در خالکوبی های آرایشی مثل خالکوبی های سنتی است. پس برای جلوگیری از بروز این عفونت ها در بارداری، تاتو ابروها را به بعد از زایمان و شیردهی موکول کنید.

آیا می توانم در دوران بارداری میکروبلیدینگ تاچ انجام دهم؟

خیر. در دوران بارداری بدن بانوان دچار تغییرات زیادی می شود و ما به طور قطعی نمی دانیم پوست شما چه واکنشی به میکروبلیدینگ نشان می دهد.

آیا می توان در بارداری میکرونیدلینگ انجام داد؟

هر چند میکرونیدلینگ، مواد شیمیایی ندارد اما در دوران بارداری و شیردهی بهتر است از این روش استفاده نکنید. چون تاثیرات آن در زنان باردار یا شیرده مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اگر شما هم سوالی درباره خطرات رنگ کردن ابرو در بارداری برای جنین دارید، در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را بپرسید.

۴.۲/۵ - (۱۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *