خطرات استفاده خودسرانه از استامینوفن در بارداری را جدی بگیرید

عوارض استامینوفن در بارداری

استامینوفن یکی از داروهای مسکن خفیف است که بدون نسخه می توانید آنها را از داروخانه تهیه کنید. اما حتی چنین داروهای بی عارضه یا کم عارضه ای هم در دوران بارداری ممنوع هستند. با اینحال گاهی ممکن است زنان باردار مجبور به استفاده از این دارو باشند.
در این مقاله خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخص زنان و زایمان به شما خواهند گفت که آیا خوردن استامینوفن در بارداری مجاز است یا نه و مصرف این دارو چه عوارضی دارد. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

آیا خوردن قرص استامینوفن در بارداری ضرر دارد؟

خوردن قرص استامینوفن در بارداری معمولا برای مواردی مثل سردرد، کمر درد، تب، سرماخوردگی یا آنفولانزای مادران تجویز می شود. اما مصرف بقیه مسکن ها در این دوران غیر مجاز است. با این حال، مصرف خودسرانه استامینوفن در بارداری بدون تجویز پزشک می تواند با عواقبی برای جنین و مادر همراه باشد.
البته مصرف یک عدد استامینوفن در بارداری نمی تواند جنین یا شما را دچار مشکل کند ولی مصرف بیش از حد مجاز آن برای چندین روز با عوارضی همراه است. بنابراین می توانید در صورت لزوم، استامینوفن را زیر نظر پزشک مراقبتهای دوران بارداری تان مصرف کنید و ضرری ندارد

شما هم می توانید برای مراقبتهای دوران بارداری خود از سالها تجربه خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

مضرات استامینوفن در بارداری

به گفته خانم دکتر فرخی پور، مصرف استامینوفن ساده در بارداری مثل مصرف استامینوفن ۳۲۵ یا استامینوفن ۵۰۰ بیش از حد مجاز آن می تواند باعث بروز بعضی ناهنجاری و اختلالات در جنین شود. عوارض استامینوفن زیاد در بارداری عبارتند از:

  • اختلال در رشد دستگاه غدد درون ریز و سیستم عصبی جنین
  • اختلالات رفتاری و عاطفی مثل کم توجهی (اختلال ADHD) و بیش فعالی
  • اوتیسم
  • اختلالات حرکتی
  • اختلالات گفتاری مثل تاخیر در صحبت کردن، دایره لغات کم، …
  • ابتلا به آسم بعد از تولد
  • نارسایی کبد در مادر یا جنین
  • اختلال در رشد دستگاه تناسلی پسران مثل نهان بیضگی (کریپتورکیدیسم)
  • بروز سندروم نارسايي تخمدان زودرس در دختران
  • ناباروری در آینده بدلیل کاهش تولید تخمک در دختران و کافی نبودن اسپرم در پسران

طبق مطالعات، مشکلات مربوط به باروری و دستگاه تناسلی جنین معمولا در اثر مصرف یک هفته استامینوفن در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد. البته تمام این اختلالات بدلیل مصرف استامینوفن در سه ماهه اول بارداری نیستند و در صورت مصرف زیاد استامینوفن در هر ماهی از بارداری ممکن است دچار این عوارض شوید.

عوارض مصرف زیاد استامینوفن در بارداری

عوارض استامینوفن کدئین در بارداری

استامینوفن کدئين مثل مورفین است و برای تسکین دردهای شدید به عنوان يک ماده مخدر قوي به کار می رود. بنابراین خوردن این داروی مسکن و بیشتر داروهای سرماخوردگی و مسکن های دیگری که حاوی کمی کودئین هستند، در بارداری مجاز نیست.
مصرف زیاد استامینوفن کدئین در بارداری می تواند باعث اعتیاد جنین به کدئین شود. به طوری که در دوران نوزاد بدون مصرف این دارو، مرتب احساس درد و ناراحتی دارد. به دلیل عوارض شدیدتر استامینوفن کدئین در بارداری، پزشک زنان فقط استامینوفن معمولی را برای مادران حامله تجویز می کند.

مقدار مجاز مصرف استامینوفن در بارداری چقدر است؟

مقدار مجاز مصرف استامینوفن در بارداری را باید حتما پزشک تان تعیین کند و برای همه افراد دوز آن یکسان نیست. اما به طور کلی می توان گفت مصرف روزانه ی ۶۵۰ میلی گرم استامینوفن، ۴ بار در روز برای ۳-۴ روز متوالی مجاز است. ولی بهتر است برای مصرف استامینوفن ۵۰۰ در بارداری، آن را نصف کنید و هر بار نیمی از آن را بخورید.

بیشتر بخوانید: مکمل ها و ویتامینهای ضروری قبل از بارداری 

مقدار مجاز استامینوفن در بارداری

شما هم می توانید برای مراقبتهای دوران بارداری خود از تجربه خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ عوارض استامینوفن در بارداری

معمولا زنان باردار در مورد عوارض استامینوفن در بارداری سوالات زیر را از ما می پرسند که در ادامه می توانید آنها را با جوابشان بخوانید:

مصرف چه داروهای مسکنی در بارداری ممنوع است؟

مصرف هر نوع داروی مسکن، تب بر و ضد احتناق مثل استامینوفن کدئین، Advil، ایبوپروفن، سرماخوردگی بزرگسالان (آدالت کولد) و کلد استاپ در طول بارداری خطرناک است. بدون تجویز پزشک نباید استامینوفن معمولی را هم مصرف کنید.

استفاده از شیاف استامینوفن در بارداری مجاز است؟

مصرف شیاف استامینوفن ۳۲۰ هم همان مضرات خوردن استامینوفن در بارداری را دارد و باید مصرف آن حتما با تجویز پزشک باشد.

خوردن استامینوفن در بارداری چقدر در بیش فعالی کودکان موثر است؟

مصرف استامینوفن زیاد در سه ماهه اول بارداری ۹%، در سه ماهه سوم بارداری ۲۸% و خوردن آن در طول کل بارداری یا سه ماهه اول و سوم ۶۸% می تواند احتمال بیش فعالی فرزندتان را بیشتر کند.

می توانم استامینوفن تجویز شده را در طول حاملگی نخورم؟

معمولا مصرف استامینوفن برای درمان تب بالا در بارداری تجویز می شود. پس اگر تب دارید حتما استامینوفن تجویز شده را باید بخورید. چون عدم کنترل تب بالا باعث ایجاد نقص های مادرزادی و مشکلات رشدی در جنین می شود.

اگر در سه ماهه اول بارداری ۷ روز استامینوفن خورده باشم، پسرم دچار بیضه پنهان می شود؟

معمولا مصرف استامینوفن به مدت یک ماه در طول سه ماهه اول یا سه ماهه دوم بارداری می تواند باعث شود یک یا دو بیضه جنین در شکم بماند و به کیسه بیضه وارد نشود. البته این ۱۰۰% نیست ولی احتمال آن نسبت به حالت عادی زیاد است.

قرص استامینوفن با داروهایی که در حاملگی مصرف می کنیم، می تواند تداخل دارویی ایجاد کند؟

معمولا استامینوفن تداخل دارویی ندارد ولی در طول بارداری نباید بدون تجویز پزشک و همزمان با داروهای دیگر استامینوفن بخورید.

اگر شما هم سوالی در مورد عوارض استامینوفن در بارداری دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله بنویسید.

۳.۵/۵ - (۲۰ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *