آیا تبخال تناسلی خطرناک است و باعث سرطان می شود؟

عوارض تبخال تناسلی

تبخال تناسلی یک بیماری عفونی و ویروسی است که اصلی ترین روش انتقال آن تماس جنسی واژینالی، مقعدی و دهانی است. به همین دلیل این بیماری جزء بیماری های مقاربتی طبقه بندی می شود. عامل تبخال، ویروسی به نام هرپس سيمپلكس است که دو تیپ یا نوع دارد.
تیپ ۱ آن باعث تبخال دهان و تیپ ۲ باعث تبخال تناسلی در زنان و مردان می شود. برای آگاهی درباره عوارض تبخال تناسلی و خطرات آن پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

از کجا بفهمیم تبخال تناسلی داریم؟

ممکن است تبخال تناسلی هیچ علائمی در بیمار ایجاد نکند. اما در صورت بروز علائم، شکل ظاهري تبخال تناسلي در زنان به صورت تاولهای ریز و آبدار به رنگ قرمز یا سفید است که بعد از ترکیدن تبدیل به زخم های عفونی می شوند. از دیگر علائم تبخال تناسلي در زنان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سوزش و درد ادرار
  • درد و خارش ناحیه تناسلی
  • ترشحات آبکی از واژن
  • دلمه بستن محل زخم

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، زنانی که دچار ویروس هرپس می شوند، علائم سرخوردگی مثل تب و کوفتگی را هم ممکن است، تجربه می کنند.

علائم عود مجدد هرپس سیمپلکس

ویروس هرپس بعد از درمان ممکن است دوباره بعد از چند سال عود کند. قبل از عود تبخال، بیمار علائم زیر را تجربه می کند:

• احساس خارش در واژن
  • ضربان یا سوزش در ناحیه تناسلی
  • دردهای لگنی
  • احساس درد در پاها

با عود تبخال تناسلی، همان علائمی که در بالا گفتیم بروز می کند ولی شدت آنها کمتر از دفعه اول است. بنابراین ضایعات کمتری ایجاد شده و سریعتر هم تبخال ها خوب می شوند.

علائم هرپس تناسلی در زنان

برای تشخیص و درمان تبخال تناسلی شما هم می توانید به مطب خانم دکتر فرخی پور، جراح و متخصص زنان در تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آیا تبخال تناسلی خطرناک است؟

ابتلا به هرپس تناسلی باعث ایجاد استرس روانی، کاهش اعتمادبنفس و مشکلات عاطفی بین زوجین می شود. همچنین ابتلا به این بیماری با خطرات دیگری نیز همراه است. مهمترین خطرات هرپس تناسلی در زنان عبارت است از:

• ریسک ابتلا به دیگر عفونت های مقاربتی
  • التهاب و تورم در اطراف مجرای ادرار
  • انسداد مسیر ادرار و نیاز به کاتتر برای تخیله مثانه
  • التهاب در راست روده

همچنین ممکن است به ندرت عفونت مربوط به ویروس هرپس باعث التهاب و عفونت در غشاهای مغزی و ابتلا به بیماری خطرناک مننژیت شود.

آیا تبخال تناسلی باعث سرطان می شود؟

ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی به طور مستقیم جزء عوارض هرپس تناسلی در زنان نیست. اما ویروس تبخال می تواند با افزایش ریسک ابتلا به بیماری هایی مثل زگیل تناسلی که علت ۹۵% از سرطان های دهانه رحم است، احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.

عوارض هرپس تناسلی

برای درمان و کاهش عود مجدد تبخال تناسلی می توانید با خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مشورت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ درباره تبخال تناسلی

در این بخش خانم دکتر فرخی پور به سوالات رایج شما درباره تبخال تناسلی پاسخ داده اند که در ادامه آنها را می خوانید:

علائم تبخال تناسلی چند روز طول میکشد تا بروز کند؟

دوره نهفته بودن ویروس هرپس تناسلی بین ۱۲-۲ روز است و اگر علائم ایجاد کند، بعد از ۲ تا ۷ روز علائم آن بروز می کند.

تبخال تناسلی در بارداری خطرناک است؟

تبخال تناسلی می تواند موقع زایمان واژینال به نوزاد منتقل و باعث ایجاد آسیب های مغزی، کوری و مرگ در نوزاد شود. همچنین در مواردی تبخال تناسلی در بارداری باعث سقط جنین خواهد شد.

من تبخال تناسلي دارم. چرا دچار این مشکل شده ام؟

علت تبخال تناسلي، تماس با فرد آلوده به تیپ ۲ ویروس هرپس است. در ضمن اگر با وجود تبخال دهان، رابطه جنسی دهانی داشته باشید، ویروس آن به ناحیه تناسلی منتقل شده و روی آلت تناسلی تبخال ایجاد می کند.

تبخال تناسلي در زنان در چه جاهایی بروز می کند؟

معمولا زخم و تاولهای ناشی از این بیماری روی باسن، ران، مقعد، مجرای ادراری، واژن، لابیاها و دهانه رحم ایجاد می شود.

آیا تبخال تناسلی واگیردار است؟

بله. این بیماری واگیردار بوده و از طریق نزدیکی منتقل می شود، حتی اگر تبخال شما بدون علائم و زخم باشد.

آیا تبخال تناسلی کشنده است؟

خیر. اما برای بیمار درد و ناراحتی زیادی به همراه دارد و زندگی جنسی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

آیا تبخال تناسلی و عادت ماهانه به هم ربط دارند؟

تبخال تاثیری روی عادت ماهانه ندارد. اما ممکن است باعث ترشحات یا لکه بینی بین دو پریود شود. با دیدن این علائم باید به پزشک مراجعه کنید.

علت عود مکرر تبخال تناسلی چیست؟

این بیماری درمان قطعی ندارد و بعد از درمان اولیه احتمال عود آن دوباره بعد از چند سال وجود دارد. اما شدت علائم خفیف تر از اولین دوره ابتلا به این بیماری است.

برای درمان تبخال تناسلی آیا راهی هست؟

هرپس تناسلی درمان قطعی ندارد ولی با استفاده از داروهای ضد ویروسی می توانیم علائم بیمار را برطرف کنیم.

آیا تبخال تناسلی نشانه ایدز است؟

خیر. اما می تواند خطر ابتلا به ایدز و دیگر بیماری های منتقل شونده ی جنسی را در شما افزایش دهد. در خصوص رابطه تبخال و زگیل تناسلی با ایدز پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا اطلاعات کامل تری بدست آورید.

می توانم با وجود تبخال تناسلی همچنان رابطه جنسی داشته باشم؟

بله. اما باید حتما به همسرتان در این مورد اطلاع دهید و رابطه جنسی محافظت شده با کاندوم داشته باشید.

چطور از هرپس تناسلی پیشگیری کنیم؟

باید از کاندوم لاتکس استفاده کنید و با افراد متعدد رابطه جنسی نداشته باشید.

اگر سوالی درباره عوارض تبخال تناسلی دارید، می توانید آن را در بخش نظرات این مقاله برای ما ارسال کنید.

۳.۲/۵ - (۳۳ امتیاز)
۴ دیدگاه ها
    • سلام. بله امکانش هست. اما اطلاعات دقیقی از اینکه ویروس چه مدت در بدن باقی می مونه وجود نداره. متوسط دو سال رو در نظر می گیریم. و بعد بدلیل ضعف سیستم ایمنی خودش رو نشون داده باشه.

• سلام
    اگ مرد تبخال داشته باشد در چ صورتی میتواند رابطه برقرار کند ک طرف مبتلا نشه؟وقتی زخمی از بیماری نباشه میشه رابطه برقرار کرد؟از کاندم چشکلی میش استفاده کرد درصورتی ک شاید تبخال رو قسمت بالای الت باش؟؟؟
    چشکلی میش از ابتلا دیگران (خانواده)پیشگیری کرد؟دیگ رابطه برقرار نکرد؟؟

• سلام. تا زمانی که زخم فعال دارید نمیتونید نزدیکی کنید چون همسرتون هم آلوده میشن. متاسفانه چون کاندوم تمام قسمتهای آلت رو نمیپوشونه، احتمال سرایت زیاد هست. زمانی که دو هفته است هیچ اثری از ضایعات تبخال روی آلتتون نیست، میتونید نزدیکی کنید و کاندوم هم استفاده کنید حتما. رابطه دهانی هم بهتره نداشته باشید.