آیا پایین بودن جفت جنین خطرناک است و باعث سقط می شود؟

عوارض پایین بودن جفت جنین

جفت وظیفه خونرسانی و تغذیه جنین را بر عهده دارد. در سه ماهه اول بارداری جفت در قسمت پایین رحم قرار گرفته و در ماه های بالاتر جفت به سمت بالای رحم حرکت می کند. بالا رفتن جفت و مسدود نکردن دهانه رحم برای زایمان طبیعی لازم است.
جفت سرراهی در بارداری زمانی اتفاق می افتد که جفت به سمت بالای رحم حرکت نکند و همچنان به طور جزئی یا کامل دهانه رحم را بپوشاند. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که آیا جفت پایین خطرناک است یا نه و اگر جفت پایین باشد چه باید کرد. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

پایین بودن جفت جنین یعنی چه؟

جفت می تواند به قسمت های مختلف رحم بچسبد ولی با پیشرفت حاملگی و بزرگ شدن رحم، جفت هم جابجا می شود. زنانی که هنوز تا ماه آخر بارداری، جفت شان چسبیده به دهانه رحم است، جفت سرراهی یا جفت پایین دارند. این مادران نمی توانند زایمان طبیعی کنند. علائم پایین بودن جفت عبارت است از:

  • خونریزی کم تا زیاد (نشانه اصلی)
  • احساس گرفتگی در شکم
  • درد شدید شکم یا لگن
  • درد و خونریزی بعد از رابطه جنسی در دوران بارداری

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، در صورتی که این علائم را دارید باید به پزشک مراقبتهای دوران بارداری خود مراجعه کنید.

وضعیت جفت در رحم

شما هم می توانید در صورت پایین بودن جفت، مراقبتهای دوران بارداری خود را زیر نظر خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در شمال تهران انجام دهید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

علت پایین بودن جفت جنین

علت اصلی پایین بودن جفت جنین در بارداری هنوز معلوم نشده، اما عوامل زیر می تواند دلیل پایین بودن جفت جنین در طول بارداری باشد:

  • تجربه اولین بارداری در سنین بالا
  • زخم و اسکارهای رحم که ناشی از کورتاژ، سقط جنین قبلی، … هستند
  • سابقه سزارین قبلی
  • سابقه جفت پایین در زایمان قبلی
  • دو یا چندقلوزایی
  • ابتلا به برخی بیماری ها مثل آندومتریوز، التهاب رحم، …

معمولا زنان سیگاری بیشتر از زنان دیگر در معرض جفت پایین در بارداری هستند.

عوارض جفت سرراهی برای جنین

جفت سرراهی یک عارضه خطرناک برای شما یا جنین تان نیست و نباید نگران خطر پایین بودن جفت جنین باشید. چون در اغلب موارد تا اواخر بارداری، جفت به بالای رحم حرکت کرده و می توانید زایمان طبیعی کنید. موارد زیر از رایج ترین عوارض پایین بودن جفت جنین هستند:

  • افزایش احتمال سزارین اورژانسی
  • خونریزی شدید به خاطر باز شدن دهانه رحم و پارگی جفت در طول زایمان یا قبل از آن
  • زایمان زودرس
  • نرسیدن اکسیژن کافی به جنین به خاطر خونریزی زیاد
  • مشکل شدن زایمان طبیعی

در اغلب موارد، با زیر نظر پزشک بودن می توانید بدون مشکل زایمان طبیعی یا سزارین را انجام دهید.

آیا جفت سرراهی باعث سقط می شود؟

به گفته خانم دکتر فرخی پور، جفت پایین بر اساس اینکه چقدر دهانه رحم را بپوشاند، انواع مختلفی دارد. هیچ یک از انواع جفت سرراهی نمی تواند منجر به سقط جنین شود و نباید نگران این موضوع باشید. تنها خطر جفت سرراهی خونریزی زیاد موقع زایمان طبیعی است.

خونریزی شدید وقتی رخ می دهد که جفت کاملا دهانه سرویکس را پوشانده باشد. بنابراین، قبل از زایمان برایتان با سونوگرافی یا اولتراسوند محل دقیق جفت تعیین شده و بعد تصمیم می گیریم که زایمان طبیعی باشد یا سزارین. پس پایین بودن جفت در بارداری خطر جانی برای شما یا جنین ندارد.

برای پایین بودن جفت چه کار باید کرد؟

به خانم هایی که جفت پایین دارند، توصیه می شود تا هفته بیست و چهارم بارداری موارد زیر را حتما رعایت کنند:

  • استراحت در رختخواب و انجام فعالیت های سبک در طول روز
  • نداشتن هیچ نوع رابطه یا تحریک جنسی تا هفته ۲۴ حاملگی
  • پرهیز از اضطراب و استرس
  • استفاده نکردن از پله

اگر لکه بینی و خونریزی شما کم است، نگران نباشید. شما براحتی با استراحت کردن می توانید درمان شوید. اما اگر خونریزی زیاد، غیر قابل کنترل یا لخته ای باشد، باید به پزشک مراجعه کنید تا براساس سن بارداری، سلامت جنین و موقعیت جفت و جنین برای شما پروژسترون تجویز کرده و سزارین اورژانسی انجام دهد.

درمان پایین بودن جفت جنین

شما هم می توانید در صورت پایین بودن جفت در بارداری به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در شمال تهران مراجعه و از تخصص ایشان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ جفت سرراهی در بارداری

در اینجا می توانید پاسخ به رایج ترین سوالات در مورد جفت پایین در بارداری را بخوانید:

خطر پایین بودن جفت در چه خانم هایی بیشتر است؟

بریچ بودن جنین، بزرگ شدن جفت جنین، شکل غیر عادی رحم، سابقه سقط قبلی و مصرف دخانیات و بارداری در سنین بالای ۳۵ سال ریسک جفت سرراهی را بیشتر می کنند.

چطور پایین بودن جفت در سه ماهه اول بارداری تشخیص داده می شود؟

پایین بودن جفت را می توان از هفته ۲۰ بارداری در سونوگرافی تشخیص داد. ولی معمولا در سه ماه اول بارداری جفت پایین است و نباید نگران باشید. چون خودبخود جفت بالا می رود و این مشکل رفع می شود.

خونریزی در نیمه دوم بارداری با وجود جفت سرراهی خطرناک است؟

علت خونریزی شما به احتمال زیاد همان جفت سرراهی است که اگر شدید نباشد مشکلی ندارد و باید استراحت کنید. بهتر است سونوگرافی ترانس واژینال، سونوگرافی شکمی و یا MRI انجام شود تا بتوانیم محل جفت را تشخیص دهیم.

ممکن است بعد از هفته ۲۴ بارداری هنوز جفت پایین باشد؟

معمولا جفت جابجا می شود. اما اگر بعد از هفته ۲۸ بارداری جفت هنوز پایین بود احتمالا جابجا نشود. البته این قطعی نیست و نباید دچار استرس شوید. جفت پایین مشکلی برای جنین یا شما ایجاد نمی کند.

می توان با وجود جفت پایین زایمان طبیعی کرد؟

اگر جفت به طور کامل پایین باشد، زایمان طبیعی برای مادر خطرناک است. چون در این حالت موقع زایمان و بعد از آن خونریزی شدید خواهد بود و می تواند منجر به مرگ در اثر کم خونی شود. بنابراین مجبورید به روش سزارین زایمان کنید.

اگر شما هم سوالی درباره عوارض جفت پایین در بارداری دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را با ما در میان بگذارید.

۳.۴/۵ - (۲۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *