قطع شدن ناگهانی حالت تهوع در بارداری خطرناک است؟

قطع ناگهانی حالت تهوع در بارداری

تهوع صبحگاهی یکی از علائم بارداری است که به دلیل تغییرات هورمونی در بارداری ایجاد شده و تا پایان سه ماه اول بارداری ادامه دارد. ولی در بعضی از مادران، قبل از پایان سه ماهه اول بارداری، به طور ناگهانی تهوع صبحگاهی قطع می شود.
بعضی از خانم ها نگران این هستند که قطع ناگهانی تهوع صبحگاهی نشانه از دست دادن جنین شان باشد. خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این مقاله به شما خواهند گفت که آیا قطع ناگهانی حالت تهوع در بارداری خطرناک است یا نه و کی باید نگران قطع علائم بارداری تان باشید. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

حالت تهوع در بارداری تا چند ماهگی ادامه دارد؟

معمولا در بیشتر خانم ها حالت تهوع از هفته چهارم تا ششم بارداری شروع و در هفته دوازدهم به اوج خود می رسد. در پایان ماه سوم بارداری (هفته دوازدهم) و در بعضی مادران در هفته چهاردهم (سه ماهه دوم بارداری)، تهوع صبحگاهی قطع می شود.
اما باید بدانید که تهوع در بارداری بین خانم های مختلف متفاوت است. مثلا بعضی ها در اوایل هفته ۱۶ یعنی در سه ماهه دوم بارداری دچار حالت تهوع می شوند. بعضی افراد تا زمان زایمان دچار حالت تهوع اند و برخی هم در پایان سه ماهه اول حالت تهوع شان قطع می شود اما در ماه آخر بارداری دوباره حالت تهوع صبحگاهی بر می گردد.

علت تهوع صبحگاهی

قطع شدن ناگهانی حالت تهوع در بارداری نشانه چیست؟

کم و زیاد شدن تهوع در بارداری یا قطع ناگهانی آن نباید شما را نگران کند. چون علائم بارداری در طول ماه های مختلف حاملگی تغییر می کنند و حتی از خانمی به خانم دیگر علائم بارداری متفاوتند. پس اگر متوجه قطع شدن حالت تهوع در هفته چهاردهم یا حتی هفته های پایین تر بارداری شده اید، نگران جنین تان نباشید.
چون قطع تهوع صبحگاهی می تواند به دلیل منطبق شدن بدن با تغییرات هورمونی در بارداری باشد. حتی ممکن است همراه با قطع شدن ناگهانی حالت تهوع، بعضی از علائم دیگرتان هم مثل ویار بارداری، درد پستان ها، خستگی، … کم و زیاد یا قطع شود.

در صورت بروز هر نوع علامت مشکوک در بارداری یا قطع ناگهانی علائم بارداری تان می توانید برای اطمینان از سلامت بارداری خود به خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در شمال تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آیا از بین رفتن تهوع در بارداری نشانه سقط جنین است؟

به گفته خانم دکتر فرخی پور، هر چند گاهی علت قطع شدن ناگهانی حالت تهوع در بارداری سقط جنین است اما در اغلب موارد اینطور نیست. تنها زمانی قطع حالت تهوع صبحگاهی در سه ماهه اول بارداری می تواند علامت سقط جنین باشد که دچار علائم زیر هم شده باشید:

  • خونریزی واژن
  • درد لگن یا کمر که می تواند مداوم باشد یا اینکه بیاید و برود
  • نشت مایع آمنیوتیک (به ندرت)
  • دفع بافت یا جفت (به ندرت)
  • از بین رفتن اغلب علائم بارداری

در این مواقع، علت قطع شدن ناگهانی حالت تهوع در ۳ ماهه اول بارداری، کاهش و قطع ترشح هورمون بارداری از جفت و سقط جنین در اثر ناهنجاری های کروموزومی تا قبل از هفته سیزدهم است. بنابراین اگر علائم بالا را تجربه کردید، باید سریعتر به پزشک مراقبتهای دوران بارداری خود مراجعه کنید.

علت قطع ناگهانی تهوع در بارداری

در صورت قطع ناگهانی حالت تهوع در  بارداری و مشاهده علائم غیرعادی، می توانید برای اطمینان از سلامت بارداری خود به خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در شمال تهران مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

چه زمانی باید برای قطع تهوع در بارداری به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر حالت تهوع یا سایر علائم بارداری تان قطع شد و دچار خونریزی واژن، تغییر در ترشحات واژن در بارداری، احساس سنگینی در سینه و دل درد شدید (مثل درد پریودی یا بدتر از آن) شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. چون این موارد می تواند نشانه پایان بارداری و سقط جنین باشد.
متخصص زنان در چنین مواردی با استفاده از سونوگرافی و آزمایش خون بتا در بارداری می تواند به شما بگوید که آیا جنین تان سقط شده یا در سلامت کامل است.

سوالات رایج درباره قطع تهوع در بارداری

معمولا سوالات زیر در مورد حالت تهوع در بارداری و قطع آن پرسیده می شود:

حالت تهوع نشانه زنده بودن جنین است؟

خیر. حالت تهوع نشانه تغییرات هورمونی و افزایش هورمون بارداری یا HCG در زنان است و زنده یا مرده بودن جنین را نشان نمی دهد. هر چند که گاهی قطع حالت تهوع می تواند نشانه پایان بارداری با سقط جنین باشد.. ولی به طور کلی، بدون حالت تهوع هم جنین زنده و سلامت است.

در هفته اول بارداری هم ممکن است تهوع صبحگاهی داشته باشیم؟

بله. در بعضی از خانم ها موقع لانه گزینی جنین که در هفته اول بارداری رخ می دهد، حالت تهوع ایجاد می شود. اما این در مورد همه خانم ها صدق نمی کند و در هفته های چهارم به بعد اغلب مادران دچار حالت تهوع می شوند.

آیا شدت حالت تهوع در بارداری می تواند به تعیین جنسیت جنین کمک کند؟

خیر. هیچ رابطه ای بین حالت تهوع در بارداری و دختر یا پسر بودن جنین نیست.

حالت تهوع بعد از سقط جنین هم ممکن است ادامه پیدا کند؟

بله. تا یکی دو ماه بعد از سقط جنین هم بخاطر بالا بودن هورمون های بارداری در خون، علائم بارداری مثل تهوع یا درد پستان ها و … همچنان حس می شود.

حالت تهوع من در ماه دوم بارداری یک دفعه قطع شد و کمی خونریزی دارم، آیا جنین سقط شده است؟

این حتما به معنی سقط نیست. چون بعضی از خانم ها در طول بارداری کمی خونریزی یا لکه بینی دارند که نشانه سقط نیست و می توانند دوران حاملگی را با موفقیت تمام کنند. اما خونریزی می تواند دلایل دیگری هم داشته باشد که برای تشخیص آن باید به پزشک مراجعه کنید.

اگر شما هم سوالی درباره علت قطع شدن ناگهانی حالت تهوع در بارداری دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید سوالات زیر را از ما بپرسید.

۳.۶/۵ - (۲۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *