گارداسیل ۹ و گارداسیل ۴ چه تفاوتی دارند؟

تفاوت-گارداسیل-9-و-گارداسیل-4

واکسن گارداسیل ۹ و واکسن گارداسیل ۴ از انواع واکسن گارداسیل هستند که برای پیشگیری از ابتلا به تیپهای شایع ویروس اچ پی وی تزریق می شوند. این تیپها شامل دو دسته تیپهای پوشتی و تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی می شوند که ممکن است منجر به سرطان دهانه رحم تزریق می شوند. در این مقاله همراه ما باشید تا به شما بگوییم واکسن گارداسیل ۹ و گارداسیل ۴ چه تفاوتی دارند. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

زگیل تناسلی چیست؟

ویروس پاپیلومای انسانی یا اچ پی وی عامل ایجاد زگیل تناسلی است. این ویروسها دارای دو تیپ کم خطر و پر خطر هستند. آلودگی به تیپهای پر خطر زگیل تناسلی می توانند منجر به مشکلات زیر شود:

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، برخی از تیپهای اچ پی وی خطرناکتر از بقیه تیپها هستند، مثل تیپ ۱۸ و ۱۶ این ویروس که عامل ۷۰ درصد از سرطانها دهانه رحم در زنان است.

انواع واکسن گارداسیل

به کمک واکسیناسیون می توان جلوی عفونت اچ پی وی های پر خطر و سرطان زا را گرفت. واکسن گارداسیل یک واکسن آمریکایی است که خطرناکترین تیپهای ویروس اچ پی وی را پوشش می دهد و در جلوگیری از سرطان دهانه رحم در زنان نقش مهمی دارد. این واکسن شامل دو نوع زیر است:

  • واکسن گارداسیل ۹ ظرفیتی که ۹ تیپ HPV را پوشش می دهد.
  • گارداسیل ۴ ظرفیتی که در برابر ۴ تیپ از انواع HPV از شما محافظت می کند.

واکسن-گارداسیل-4

هر دو واکسن در برابر ویروسهای زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم از شما محافظت می کنند. با این حال با هم تفاوتهایی دارند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

برای واکسیناسیون HPV با گارداسیل ۴ در تهران، می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات یا دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سه تفاوت گارداسیل ۴ و گارداسیل ۹

به گفته دکتر فرخی پور، تفاوتهای واکسن گارداسیل ۹ گانه و ۴ گانه عبارتند از:

۱- تیپهای تحت پوشش

اولین و اصلی ترین تفاوت واکسن گارداسیل ۴ با واکسن گارداسیل ۹ در تعداد تیپهای خطرناک زگیل تناسلی است که پوشش می دهند:

گارداسیل ۹: در برابر ۹ نوع اچ پی وی ۳۱ ، ۳۳ ، ۴۵ ، ۵۲ ، ۵۸، ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸ ایمنی ایجاد می کند.

گارداسیل ۴: در برابر ۴ تیپ ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸ ویروس hpv از شما محافظت می کند.

واکسن-گارداسیل-9

۲- سطح ایمنی

هر دو واکسن گارداسیل ۹ ظرفیتی و گارداسیل ۴ ظرفیتی به خاطر پوشش hpv نوع ۶ و ۱۱ می توانند تا ۹۰ درصد جلوی رشد زگیل تناسلی را بگیرند. ولی بدلیل تفاوت در پوشش تعداد تیپ های اچ پی وی، گارداسیل ۹ گانه ایمنی بیشتری (حدود ۱۵ درصد) نسبت به گارداسیل ۴ گانه در برابر سرطان دهانه رحم ایجاد می کند.

۳- در دسترس بودن

خرید واکسن گارداسیل ۴ در داروخانه های معتبر ایران امکان پذیر است. ولی موجودی واکسن گارداسیل ۴ ظرفیتی مدام در حال تغییر است و ممکن است در دوز بعدی به آن دسترسی پیدا نکنید. اما گارداسیل ۹ در ایران موجود نیست و به طور قانونی وارد کشور نمی شود. بنابراین توصیه می کنیم این واکسن را از مراکز غیر معتبر تهیه نکنید.

توجه: قیمت واکسن گارداسیل ۴ به دلیل وارداتی بودن آن با قیمت دلار تغییر می کند و نرخ ثابتی ندارد.

برای واکسیناسیون HPV با گارداسیل ۴ گانه در تهران، می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات یا دریافت نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

واکسن گارداسیل خانم ها را در برابر ابتلا به زگیل تناسلی و سرطان دهانه رحم حفاظت می کند. واکسن گارداسیل ۹ و واکسن گارداسیل ۴ گانه از انواع واکسن گارداسیل هستند. مهمترین تفاوت این واکسن ها در تعداد تیپهای اچ پی وی است که پوشش می دهند.

گارداسیل ۹ گانه با پوشش دادن ۹ تیپ از ویروسهای زگیل تناسلی نسبت به گارداسیل ۴ که فقط ۴ تیپ را پوشش می دهد، ایمنی بیشتری نسبت به سرطان دهانه رحم می تواند ایجاد می کند. این واکسن ها را می توانید از داروخانه های معتبر دریافت کنید.

پرسش و پاسخ واکسن گارداسیل

در مورد انواع واکسن گارداسیل معمولا سوالات زیر پرسیده می شود:

آیا واکسن گارداسیل در برابر دیگر عفونتهای مقاربتی هم ایمنی ایجاد می کند؟

خیر. واکسیناسیون Gardasil فقط برای ویروس اچ پی وی است و در برابر عفونتهای مقاربتی مثل ایدز، تبخال تناسلی، سفلیس و … شما را واکسینه نمی کند.

گارداسیل ۹ در چند نوبت تزریق می شود؟

گارداسیل ۹ گانه هم مثل ۴ گانه برای افراد ۹ تا ۱۵ سال در دو دوز با فاصله ۶ ماه تزریق می شود. کسانی که بالای ۱۵ سال دارند نیز آن را در سه دوز (دوز دوم، ۲ ماه بعد از تزریق اول و دوز سوم، ۴ ماه بعد از دوز دوم) دریافت می کنند.

اگر شما هم سوالی درباره انواع واکسن گارداسیل دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

۳.۷/۵ - (۴ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *