واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی چه تفاوتهایی با هم دارند؟

تفاوت-واکسن-گارداسیل-ایرانی-و-خارجی

تزریق واکسن ایرانی اچ پی وی و واکسن گارداسیل خارجی از مهمترین روشهای پیشگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم در زنان هستند. این واکسن ها می توانند در برابر عفونت ناشی از تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی ایمنی کنند. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با تفاوت واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع واکسن گارداسیل در ایران

واکسن گارداسیل (Gardasil) هیچ خطری ندارد. چون این واکسن از ویروس کشته شده یا ضعیف شده HPV (ویروس پاپیلومای انسانی) تولید نشده است. واکسن گارداسیل انواع مختلفی دارد که همگی حاوی نیم میلی لیتر پروتئین ویروس اچ پی وی (و نه خود ویروس) و آماده به تزریق هستند. انواع واکسن گارداسیل در ایران که در دسترس بانوان قرار دارد، عبارتند از:

واکسن گارداسیل چهار ظرفیتی: این واکسن تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) را دارد و در برابر تیپهای ۶ ، ۱۱ ، ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی حافظت ایجاد می کند.

واکسن-گارداسیل-خارجی

واکسن گارداسیل دو ظرفیتی: این نوع واکسن که اشتباها به گارداسیل ایرانی معروف است، پاپیلوگارد نام دارد. واکسن پاپیلوگارد در برابر تیپهای ۱۶ و ۱۸ ویروس اچ پی وی که بیشترین عامل سرطان دهانه رحم در زنان هستند، مقاومت ایجاد می کند. واکسن ایرانی پاپیلوگارد دارای تاییدیه از کشور استرالیا است.

واکسن-ایرانی-گارداسیل

نکته مهم: واکسن گارداسیل ۹ نیز یکی از انواع واکسن زگیل تناسلی است که در ایران یافت نمی شود یا بسیار به سختی با چند برابر قیمت اصلی پیدا می شود. این واکسن می تواند بدن شما را در برابر ۹ تیپ ویروس اچ پی وی (۶ ، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۲، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸) واکسینه کند.

بیشتر بخوانید: گارداسیل ۹ و گارداسیل ۴ چه تفاوتی دارند

برای تزریق انواع واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی در شمال تهران شما هم می‌توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

تفاوت واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، مهمترین فرق واکسن گارداسیل خارجی و نمونه دلخلی آن (پاپیلوگارد) در موارد زیر است:

۱- پوشش ویروسها

واکسن گارداسیل خارجی علاوه بر نوع ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی، در برابر تیپ ۱۱ و ۶ هم مصونیت ایجاد می کند. ولی واکسن ایرانی فقط تیپهای ۱۶ و ۱۸ این ویروس را پوشش می دهد.

۲- مقدار مقاومت

در مورد واکسن پاپیلوگارد مطالعات کافی وجود ندارد و نمی توانیم در مورد مقدار مدت مصونیت آن نظری دهیم. با این حال می دانیم این واکسن می تواند در برابر تیپهای ۱۶ و ۱۸ ایجاد مصونیت کند، اما چقدر پایداری دارد مشخص نیست. در سمت دیگر واکسن گارداسیل ۴ در صورتیکه سه دوز آن تزریق شود، ایمنی مادام العمر ایجاد می کند و نیازی به تکرار دوز در آینده نیست.

۳- دسترسی

دسترسی به واکسن ایرانی زگیل تناسلی (پاپیلوگارد) چون تولید داخلی است، راحت است. اما واکسن گارداسیل خارجی چهارگانه یک واکسن وارداتی است و ممکن است برای هر سه دوز تزریق تان نتوانید آن را پیدا کنید. گارداسیل ۹ نیز به سختی وارد ایران می شود و پیدا کردن سه دوز آن بسیار سخت و هزینه آن به طور قابل توجهی بالاست.

۴- قیمت

بارزترین تفاوت واکسن ایرانی و خارجی در قیمت آنها نیز هست. قیمت واکسن گارداسیل خارجی به دلیل نوسانات قیمت ارز در ایران و تفاوت ارز ایران و دلار خیلی بیشتر از واکسن زگیل تناسلی پاپیلوگارد است. شما به سه دوز از این واکسن ها برای تزریق نیاز دارید و برای بیشتر ایرانی ها واکسن پاپیلوگارد به لحاظ قیمت خیلی مقرون به صرفه تر از انواع خارجی است.

بیشتر بخوانید: مرکز تزریق واکسن گارداسیل در تهران 

سن-تزریق-واکسن-گارداسیل

برای تزریق انواع واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی در شمال تهران می‌توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر یا رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

واکسن ایرانی اچ پی وی، پاپیلوگارد نام دارد و در برابر تیپ ۱۶ و ۱۸ اچ پی وی که عامل ۷۰ درصد از سرطان های دهانه رحم هستند، حفاظت ایجاد می کند. اما واکسن گارداسیل خارجی، چهارگانه و نه گانه است و تیپ های بیشتری از ویروس HPV را پوشش می دهد.

واکسن های گارداسیل خارجی می توانند تولید امریکا، روسیه، هلند، فرانسه و چند کشور دیگر باشند و از لحاظ کیفیت تفاوتی با یکدیگر ندارند. مهمترین تفاوتهای واکسن hpv ایرانی و خارجی مطالعاتی است که روی آنها انجام شده و تعداد تیپهای ویروسی است که پوشش می دهند. فرق دیگر آنها گرانتر و کمتر در دسترس بودن واکسن گارداسیل خارجی نسبت به واکسن ایرانی است.

سوالات رایج درباره واکسن گارداسیل ایرانی و خارجی

شایع ترین سوالات درباره واکسن اچ پی وی ایرانی و خارجی عبارتند از:

واکسن زگیل تناسلی ایرانی بهتره یا خارجی؟

هر دو واکسن در برابر سرطان دهانه رحم از شما محافظت می کنند. پس هر نوع واکسنی که در دسترس دارید، تزریق کنید.

اگر دو دوز واکسن گارداسیل زده باشم، می توانم دوز سوم را پاپیلوگارد بزنم؟

در حالت کلی خیر. اما در صورتیکه به هیچ وجه واکسن خارجی را برای دوز آخر پیدا نکردید می توانید این واکسن ها را به جای یکدیگر در دوزهای بعدی تزریق کنید. از لحاظ دارویی تداخلی با هم ندارند، اما در صورتی که پاپیلوگارد را برای دوز آخر استفاده کنید نمی توان به طور قطعی گفت که در برابر تیپهای ۶ و ۸ که در گارداسیل چهارگانه هستند و در پاپیلوگارد نیستند هم ایمنی ایجاد می شود.

از کجا می توانم واکسن زگیل تناسلی را تهیه کنم؟

برای خرید واکسن گارداسیل خارجی و ایرانی باید به مراکز فروش واکسن گارداسیل در تهران و شهرستانها مثل هلال احمر و داروخانه های دولتی و معتبر مراجعه کنید. یادتان باشد که حتما تزریق این واکسن را باید در عضله انجام دهید.

اگر شما هم سوالی درباره تفاوت واکسن های ایرانی و خارجی دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را بپرسید.

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *