دلیل ادرار زیاد در زنان چیست + درمان

علت-تکرر-ادرار-در-زنان

تکرر ادرار یکی از مشکلات دستگاه ادراری است که در هر سنی در خانم ها و آقایان بروز می کند. ۴۳% از موارد ابتلا به تکرر ادرار یا پر ادراری، در افراد بالای ۶۵ سال دیده می شود؛ در حالی که فقط ۱۸% از افراد زیر ۴۵ سال با این مشکل روبرو هستند.
تکرر ادرار ممکن است با دفع حجم طبیعی یا حجم خیلی زیاد ادرار همراه باشد. ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که علت زیاد دستشویی رفتن و ادرار مکرر چیست (به خصوص در شب) و این عارضه با چه روشهایی درمان می شود. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

ادرار زیاد (پر ادراری) چیست؟

تکرر ادرار یعنی اینکه بیش از ۸ بار در طول روز و بیش از ۲ بار در طول شب به دلایل زیر نیاز به دفع ادرار پیدا کنید:

حجم زیاد ادرار: حجم ادرار بیشتر از حالت عادی بوده و مجبور به تخلیه مکرر آن هستید

نیاز بیشتر به دفع: حجم ادرار عادی است اما نیاز دارید زود به زود مثانه را خالی کنید. چون مثانه ظرفیت نگه داشتن ادرار را ندارد.

بی اختیاری ادرار: فرد به دلیل ابتلا به انواع بی اختیاری ادرار، دچار تکرر ادرار نیز می شود.

نکته مهم: تفاوت بی اختیاری با تکرر ادرار و پر ادراری در این است که بر خلاف پر ادراری و تکرر ادرار که در آن بیمار می تواند نشت ادرار را کنترل کند، در بی اختیاری ادراری زنان، بیمار به طور غیر ارادی دچار ریزش ادرار می شود.

حجم زیاد ادرار نشانه چیست؟

اگر حجم ادرار در طول شبانه روز بیش از ۲.۵ تا ۳ لیتر باشد، فرد مبتلا به پر ادراری یا تکرر ادرار است. این افزایش حجم ادرار معمولا در اثر یکی از عوامل زیر رخ می دهد:

  • مصرف بیش از حد مایعات
  • خوردن داروهای دیوریتیک (ادرار آور)
  • انواع دیابت

افرادی که به دلایل بالا دچار افزایش حجم و تکرر ادرار می شوند، سوزش ادرار را تجربه نمی کنند. در غیر این صورت، حجم زیاد ادرار می تواند نشان دهنده عفونت ادراری در زنان باشد.

عفونت-ادراری-در-زنان

علت ادرار زیاد در زنان جوان و مسن

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان، علت تکرر ادرار در شب در زنان می تواند به یکی از موارد زیر مرتبط باشد:

سبک زندگی: مصرف زیاد مایعات، الکل، کافئین، اضافه وزن، خوردن خوراکی های ادرار آور

استرس و اضطراب: تحریک مثانه در اثر فشارهای روحی (این حالت بیشتر در افراد جوان دیده می شود)

بارداری: تغییرات هورمونی در بارداری و فشار جنین به مثانه

افزایش سن: تکرر ادرار در اثر ضعف عضلات کف لگن، کاهش توانایی در نگه داشتن ادرار، افزایش هورمونهای ادرارآور و افتادگی مثانه

مصرف برخی داروها: خوردن داروهایی که باعث افزایش حجم ادرار یا تکرر ادرار می شوند مثل داروهای ضد فشار خون بالا

دیابت: ابتلا به دیابت شیرین، دیابت بی مزه و دیابت نفروژنیک (مهمترین دلایل تکرر ادرار در زنان)

عفونت: بروز عفونت در کلیه ها یا مثانه، التهاب لگن یا ابتلا به عفونتهای مقاربتی و واژینالی

دفع سنگ کلیه: تکرر ادرار و افزایش حجم ادرار بعد از دفع سنگ

تکرر ادرار عصبی: اختلالات عصبی که روی عملکرد مثانه تاثیر می گذارند مثل بیماریهای پارکینسون و MS

برخی بیماریها: ابتلا به برخی بیماریهای مزمن مثل وقفه تنفسی (آپنه خواب)؛ نارسایی کبد، قلب یا کلیه؛ ورم پاها؛ مثانه بیش فعال؛ کاهش پتاسیم یا افزایش کلسیم خون

بیماریهای زنان: وجود آندومتریوز یا فیبروم

سرطان: وجود تومور در مثانه، ناحیه لگن، ریه یا سینه

شما هم می توانید برای تشخیص علت و نیز درمان تکرر ادرار و پرادراری شبانه در تهران، از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

تکرر ادرار زیاد در شب یا نوکتوریا

برخی افراد دچار پر ادراری شبانه یا نوکتوریا (nocturia) هستند. این افراد، شبها بیش از دو بار مجبورند برای دستشویی رفتن از خواب بیدار شوند و در هر نوبت، حجم زیادی ادرار دفع می کنند.

ادرار زیاد در شب نشانه چیست؟

حجم ادرار زیاد در شب یا پر ادراری شبانه می تواند نشانه بروز یکی از مشکلات زیر باشد:

  • اختلالات خواب
  • اختلال در عملکرد کلیه ها یا قلب
  • عفونت دستگاه ادراری
  • مصرف داروهای ادرار آور مثل متیوکسی فلوران، فنی توئین و …

افرادی که مبتلا به نکتوریا هستند، ممکن است علاوه بر ادرار زیاد علائم دیگری مثل درد و سوزش ادرار، ادرار کدر یا بد بو را نیز تجربه کنند.

تکرر-ادرار-زیاد-در-شب

چه زمانی برای پر ادراری در شب به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تکرر ادرارتان بیش از چند روز ادامه داشت یا با علائمی مثل سوزش ادرار، کمردرد، ضعف، تب یا تعریق در شب همراه بود، باید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید. چون این موارد نشانه بروز یک مشکل جدی هستند که باید پیگیری و درمان شوند.

روشهای درمان ادرار زیاد در شب و تکرر ادرار زنان

به گفته خانم دکتر فرخی پور، پزشکان بسته به علت بیماری، برای درمان افزایش حجم ادرار و تکرر ادرار از روشهای زیر استفاده می کنند:

درمان های خانگی

برای کاهش تکرر ادرار به خصوص در شب می توانید از سر شب مایعات کمتری مصرف کنید و از خوردن میوه ها و غذاهای ادرار آور مثل مرکبات بپرهیزید. با تمرینات ورزشی کگل نیز می توانید عضلات کف لگن خود را تقویت کنید تا مثانه تان بیشتر بتواند ادرار را در خود نگه دارد.

دارو درمانی

با توجه به علت پر ادراری در شب ممکن است پزشک برای شما برخی از داروهای زیر را تجویز کند:

  • تزریق انسولین
  • مصرف داروهای کنترل کننده قند خون
  • داروهای آنتی کلیژرنیک یا آنتی دیوریتیک (ضد ادرار) برای درمان مثانه بیش فعال یا تحریک پذیر
  • آنتی بیوتیک برای رفع عفونت های دستگاه ادراری یا التهاب های لگنی
  • داروهایی برای کاهش اندازه فیبروم رحمی یا کنترل علائم بیماری آندومتریوز

درمان-تکرر-ادرار-در-زنان

جوانسازی واژن با پلاسماتراپی

کسانی که به دلیل خشکی واژن و عفونت مکرر آن دچار عفونت ادراری نیز می شوند، می توانند با پلاسما تراپی واژن، دیواره های واژن و مجاری ادراری را تقویت کنند. با بازگشت استحکام دیواره ها و فلور طبیعی واژن، تکرر ادرار در اثر عفونت نیز برطرف می شود.

همچنین با درمان بی اختیاری ادرار با پلاسما تراپی واژن می توانید تکرر ادرار را که یکی از علائم رایج بی اختیاری است، درمان کنید. در این روش، عضلات کف لگن تقویت شده و بی اختیاری ادرار کاهش می یابد. ماندگاری نتیجه پلاسماتراپی واژن را با انجام جلسات شارژ سالانه می توانید طولانی تر کنید.

آر اف واژن

لیزر RF واژن با جوانسازی واژن و دیواره مجاری ادراری، تقویت عضلات کف لگن و درمان بی اختیاری ادرار، یکی از روشهایی قطعی و سریع برای درمان تکرر ادرار و پر ادراری شبانه در زنان است.

درمان تکرر ادرار با دستگاه آر اف واژن را می توانید در دو تا سه جلسه و در هر سنی که هستید (به جز دختران باکره) انجام دهید. درمان با این روش برای افراد مسن نیز بسیار موثر بوده و به رفع اختلالات جنسی آنها در یائسگی که ناشی از خشکی واژن است نیز کمک زیادی می کند.

شما هم می توانید برای درمان تکرر ادرار با RF یا پلاسماتراپی واژن در تهران، از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

بوتاکس مثانه

اگر انقباض و تحریک پذیری زیاد مثانه باعث تکرر ادرار در شما شده باشد، با تزریق بوتاکس به عضلات مثانه می توانید انقباضات غیرعادی و بیش از حد این عضلات را کاهش دهید. در نتیجه، کمتر احساس نیاز به دفع ادرار خواهید داشت.

درمان-تکرر-ادرار-با-بوتاکس-مثانه

روشهای جراحی

از روشهای جراحی معمولا موقعی استفاده می شود که تکرر ادرار با روشهای غیرجراحی درمان نشود. موارد زیر از جمله وضعیت هایی هستند که در آن، جراح زنان مجبور است از تکنیک های جراحی برای درمان بیمار استفاده کند:

  • برداشتن فیبروم های رحمی خیلی بزرگ یا عود کننده
  • درآوردن تومورهای مثانه
  • درمان درجات بالای افتادگی مثانه
  • درمان درجات شدید افتادگی رحم و واژن که باعث فشار به مثانه و تکرر ادرار می شوند

این جراحی ها علاوه بر درمان پر ادراری یا تکرر ادرار و بیماری که باعث ایجاد آنها شده است، به کاهش علائم بی اختیاری استرسی ادرار نیز کمک می کند.

سوالات رایج درباره دلیل ادرار زیاد

بانوانی که با مشکل پر ادراری یا تکرر ادرار مواجه هستند، معمولا سوالات زیر را از متخصص زنان می پرسند:

برای تشخیص علت پرادراری در شب چه آزمایشهایی باید انجام دهم؟

برای تشخیص علت تکرر ادرار شبانه ممکن است لازم شود تست قند خون یا اوره، آزمایش کمبود مایعات، سی تی ‌اسکن، سیستوسکوپی مجاری ادرار، کشت ادرار یا سونوگرافی را انجام دهید.

چه چیزی ادرار را زیاد میکند؟

معمولا مصرف زیاد آب، نوشیدنی های الکلی یا کافئینی، غذاهای ادویه دار یا اسیدی، شیرین کننده های مصنوعی و خوراکی های حاوی ویتامین C باعث زیاد شدن ادرار در زنان می شود.

تکرر ادرار در زنان نشانه بارداری است؟

تکرر ادرار جزء یکی از علائم بارداری است ولی این به تنهایی نمی تواند نشانه مادر شدن شما باشد. برای اطمینان از بارداری باید تست خون بارداری را انجام دهید.

سردی و تکرر ادرار به هم ربط دارند؟

اگر تکرر ادرار شما به دلایل پزشکی مثل دیابت، فیبرومهای رحمی یا پرولاپس های لگنی نباشد، طبیعتاً نوع غذایی که خورده اید می تواند روی میزان و تکرر ادرارتان تاثیر داشته باشد.

اگر شما هم سوالی درباره دلیل ادرار زیاد در زنان و روشهای درمان آن دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را از ما بپرسید.

۳.۳/۵ - (۱۱ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *