درمان بی اختیاری ادرار با پلاسماتراپی و مزایای آن

درمان بی اختیاری ادرار با پلاسماتراپی

چرا زنان به بی‌اختیاری ادرار دچار می‌شوند؟ آیا درمانی برای رفع این مشکل وجود دارد؟ بهترین راه درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان چیست؟ یکی از مشکلات شایع در زنان بی‌اختیاری ادرار است. اگر بی‌اختیاری ادرار در فرد بیمار تداوم یابد، باعث بروز مشکلات زیادی از جمله مشکلات روحی در بیمار می‌شود. امروزه با پیشرفت علم پزشکی و فناوری‌های نوین در حوزه سلامت، روش‌های درمانی متنوعی برای درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان وجود دارد درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان با پلاسماتراپی موضوعی است که ما سعی داریم در این مقاله به آن بپردازیم. به شما توصیه می‌کنیم اگر درگیر این مشکل هستید، با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

بی‌اختیاری ادرار چه علائمی دارد؟

بی‌اختیاری ادرار می‌تواند با علائم مختلفی همراه باشد که تعدادی از علائم شایع آن عبارت‌اند از:

  • بی‌خوابی و افزایش تعداد دفعات بیدار شدن در شب برای رفتن به دستشویی
  • احساس پر شدن مثانه بلافاصله پس از دفع ادرار
  • ادرار کردن به صورت ناگهانی و غیر ارادی در هنگام خندیدن، عطسه کردن و سرفه کردن

چه عواملی باعث بروز بی‌اختیاری ادرار در زنان می‌شود؟

بعد از آشنایی با علائم بی‌اختیاری ادرار بهتر است با عوامل زمینه‌ساز این بیماری نیز آشنا شوید. در ادامه مقاله درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان با پلاسماتراپی، تعدادی از عوامل مؤثر در ابتلا به این بیماری را بررسی خواهیم کرد.

  • اضافه وزن و چاقی به خصوص چاقی در ناحیه شکم
  • ضعیف شدن عضلات مثانه بر اثر آسیب‌های ورزشی
  • شل شدگی عضلات مثانه در دوران بارداری و زایمان (زایمان سزارین)
  • گرفتگی عضلات و از بین رفتن عصب مثانه بر اثر عفونت‌های مثانه و التهابات داخلی

از بین رفتن عصب مثانه

  • مصرف داروهای فشارخون و افسردگی نیز در طولانی مدت ممکن است سبب بی‌اختیاری ادرار در زنان شود.

تمام این عوامل باعث می‌شود که ارسال پیام‌های عصبی از مثانه به مغز به درستی منتقل نشود و فرد با کم‌ترین فشاری حتی هنگام خندیدن یا عطسه کردن نیز دچار بی‌اختیاری ادرار خواهد شد.

انواع روش‌های درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان

روش‌های گوناگونی برای درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان وجود دارد که تعدادی از این شیوه‌های درمانی عبارت‌اند از:

دستگاه آر اف واژن
امواج رادیوفرکوئنسی دستگاه آر اف واژن با تقویت عضلات کف لگن به درمان تکرر ادرار و بی اختیاری ادراری استرسی بیمار کمک می کند.

تزریق کلاژن
این روش برای افرادی که به خاطر استرس دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شوند، بسیار مفید است. در این شیوه درمان، پوشش مجاری خروج ادرار با تزریق کلاژن ضخیم‌تر می‌شود. افزایش ضخامت مجرای ادرار باعث از بین رفتن بی‌اختیاری ادرار در هنگام وارد شدن فشار به مثانه می‌شود. همچنین از معایب تزریق کلاژن می‌توان به از بین رفتن تأثیر آن پس از ۱۲ تا ۱۸ ماه اشاره کرد. پس از این مدت فرد باید دوباره تزریق کلاژن را انجام دهد.

استفاده از پساری pessary
پساری نام وسیله‌ای است که درون واژن قرار می‌گیرد و مانع از خروج ادرار در هنگام وارد آمدن فشار به مثانه می‌شود. استفاده از این وسیله می‌تواند همیشگی و یا محدود به بازه‌های زمانی مشخصی باشد. به عنوان مثال افرادی در هنگام انجام ورزش‌های سنگین دچار بی‌اختیاری ادرار می‌شوند، می‌توانند در هنگام انجام تمرینات خود از این وسیله برای کنترل بی‌اختیاری ادرار استفاده کنند و یا زنان بارداری که نمی توانند عمل سرکلاژ سرویکس نارسا انجام دهند استفاده از پساری توصیه می شود. در مقاله فواید پساری در بارداری اطلاعات کاملی در این زمینه بدست خواهید آورد.

حلقه پساری

درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان با پلاسماتراپی
پلاسماتراپی یکی از روش‌های درمانی جدید و مؤثر در علم پزشکی می‌باشد که استفاده از آن در درمان بی‌اختیاری ادرار، بهبود زخم‌های دهانه رحم، وازینیت و از بین بردن سلول‌های سرطانی بسیار متداول است. علاوه بر موارد ذکرشده، امروزه از پلاسماتراپی برای جوان‌سازی واژن، بهبود بیماری‌های پوستی و ترمیم زخم‌ها نیز استفاده می‌شود. جالب است بدانید که این شیوه درمان در ابتدا به منظور درمان زخم‌های مزمن و عفونت‌های قارچی ابداع شد.

مزایای درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان با پلاسماتراپی

درمان بی اختیاری ادراری استفاده از پلاسماتراپی نسبت به روشهای دیگر مزایای بسیاری دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

  • نیازی به برش دادن پوست در این روش درمانی وجود ندارد.
  • خطر و ریسک پلاسماتراپی بسیار پایین است.
  • به دلیل عدم نیاز به برش دادن پوست، نیازی به استفاده از بخیه نمی‌باشد.
  • عوارض جانبی بسیار کمی دارد.
  • پس از انجام این روش درمان، نیازی به استراحت طولانی مدت نیست.
  • پلاسماتراپی واژن یک روش درمانی ارزان‌ قیمت محسوب می‌شود.

بی اختیاری ادرار در میان زنان از جمله مشکلات آزاردهنده ای است که هر فردی ممکن است به آن دچار شود. خانم دکتر فرخی پور متخصص زنان و زایمان با داشتن تجربه لازم در درمان این بیماری تا زمان بهبودی شما همراهی تان می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

برای چه کسانی درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان با پلاسماتراپی مناسب نیست؟

افرادی که دارای بیماری‌های زیر هستند، نباید از پلاسماتراپی استفاده کنند.

  • سرطان
  • بیماری‌های غدد
  • صرع
  • بیماران دیابتی که از انسولین استفاده می‌کنند.
  • بیماری‌های پوستی

بیماریهای پوستی

  • بیماری‌هایی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن می‌شوند.
  • افراد باردار
  • مادران شیرده

مراقبت‌های پس از درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان با پلاسماتراپی

همان‌طور که قبلاً اشاره کردیم این روش درمانی بسیار ساده و بدون عوارض جانبی چشم‌گیری می‌باشد؛ اما باید پس از انجام آن نکاتی را رعایت کنید.

  • محلی که پلاسماتراپی بر روی آن انجام شده است را پانسمان نکنید.
  • برای مدتی فعالیت‌های ورزشی سنگین انجام ندهید.
  • با آب گرم استحمام نکنید.
  • برای مدتی به استخر نروید.
  • دو تا سه هفته پس از پلاسماتراپی ناحیه تناسلی از رابطه جنسی بپرهیزید.
  • ممکن است پس از پلاسماتراپی پوست‌های اضافی در محل به وجود بیاید، از کندن آن‌ها خودداری کنید.
  • از شست‌وشوی محل درمان حداقل به مدت بیست و چهار ساعت پرهیز کنید.

هزینه درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان با پلاسماتراپی

هزینه پلاسماتراپی برای افراد مختلف می‌تواند بسیار متفاوت باشد. پزشک متخصص پس از معاینه و بررسی وضعیت بیمار می‌تواند هزینه آن را برآورد کند و به بیمار اطلاع دهد. توجه داشته باشید، پزشکی را که برای انجام این شیوه درمان انتخاب می‌کنید و همچنین کلینیکی که درمان در آن انجام می‌شود می‌تواند در افزایش یا کاهش هزینه‌های درمان بسیار مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: فاکتورهای موثر بر هزینه پلاسماتراپی واژن

آیا داشتن رژیم غذایی به درمان افراد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار کمک می‌کند؟

بسیاری از افراد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار تصور می‌کنند اگر میزان مصرف مایعات مخصوصاً آب را کاهش دهند، مثانه آن‌ها دیرتر پر می‌شود و دیگر دچار بی‌اختیاری ادرار نمی‌شوند؛ اما متأسفانه این طرز تفکر مشکلاتی را برای فرد به وجود خواهد آورد. همه ما از اهمیت مصرف آب برای سلامتی انسان آگاه هستیم و می‌دانیم که بخش زیادی از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد پس کاهش مصرف مایعات اصولی نیست و حتی می‌تواند در طولانی مدت مشکلات بیشتری برای فرد ایجاد کند.

نوشیدن آب
ممکن است این سؤال برای شما پیش بیاید که این افراد باید چه نوع رژیم غذایی را در پیش بگیرند و آیا تغذیه می‌تواند در درمان این مشکل به بیماران کمک کند یا خیر. در ابتدا بهتر است بدانید که پزشکان نقش مهمی را برای رژیم غذایی در درمان بی‌اختیاری ادرار قائل هستند و رعایت مواردی که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

نکاتی درباره رژیم غذایی افراد مبتلا به بی‌اختیاری ادرار

  • سعی کنید به مرور و در فاصله‌های زمانی مختلف آب بنوشید و از مصرف مقدار زیادی آب در کوتاه‌ مدت اجتناب کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در بازه‌های زمانی چهارساعته یک لیوان آب بنوشید تا بدنتان دچار کم‌آبی نشود.
  • برای داشتن خوابی آسوده، از خوردن آب، چای و سایر نوشیدنی‌ها پس از شام بپرهیزید.
  • از مصرف برخی مواد غذایی مانند شکلات، مرکبات، نوشیدنی‌های الکلی، قارچ و نوشابه‌های گازدار تا حد امکان خودداری کنید زیرا این خوراکی‌ها بر روی عملکرد مثانه به صورت مستقیم تأثیرگذارند.
  • سعی کنید مصرف سبزیجات مانند کلم، شلغم، کاهو و شاهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.
  • مصرف کافئین باعث تحریک مثانه و عدم کنترل ادرار می‌شود پس توصیه می‌کنیم میزان مصرف قهوه و چای را کاهش دهید.
  • برای کاهش چربی‌های اضافی در ناحیه شکم سعی کنید تا وزن خود را پایین‌تر بیاورید. برای این کار بهتر است وعده‌های غذایی کوچک‌تری را میل کنید.
  • اگر جزو افرادی هستید که در حال حاضر از داروهای خواب‌آور، ضدافسردگی و یا داروهای آرام‌بخش استفاده می‌کنید، بهتر است این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید زیرا ممکن است پزشک از شما بخواهد برای مدتی مصرف این قبیل داروها را کاهش دهید.
  • ورزش کردن یکی از بهترین راه‌های کنترل بی‌اختیاری ادرار می‌باشد که علاوه بر کم‌هزینه بودن یک درمان مؤثر و مفید نیز محسوب می‌شود.

اگر شما هم به این بیماری دچار هستید باید به نکات تغذیه ای که پزشک به شما توصیه می کند حتما گوش دهید. خانم دکتر فرخی پور متخصص زنان و زایمان همواره بهترین توصیه ها را در پیشگیری، کنترل و درمان این بیماری ارائه می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید

آیا ورزش کردن در کنترل بی‌اختیاری ادرار در زنان مؤثر است؟

در کنار تاثیرات مثبت آر اف بر بی اختیاری ادرار و پلاسماتراپی، ورزش هم در درمان بی اختیاری ادرار تاثیر زیادی دارد. ورزش باعث تقویت عضلات لگن می‌شود که شما با کمک آن می توانید کنترل بیشتری برای دفع ادرار داشته باشید. ورزش‌های کگل از جمله ورزش‌های بسیار مفید برای تقویت عضلات لگن به شمار می‌روند. برای شروع به شما پیشنهاد می‌کنیم حرکات ساده در ورزش کگل را انجام دهید. در ادامه این بخش از مقاله درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان با پلاسماتراپی، یکی از حرکات مؤثر ورزش کگل در بی‌اختیاری ادرار را توضیح خواهیم داد.

عضلات لگن خود را مانند حالتی که در زمان احساس پر شدن مثانه برای جلوگیری از خارج شدن ادرار دارید، منقبض کنید. بعد از گذشت ده ثانیه عضلات خود را شل کنید. انجام این حرکت به صورت روزانه سه تا پنج بار می‌تواند عضلات لگن شما را قوی‌تر کند. به این نکته توجه داشته باشید که تأثیر انجام ورزش‌های کگل در طولانی مدت نمایان خواهد شد بنابراین باید صبور باشید. بر اساس تحقیقات انجام شده، حداقل پس از گذشت سه ماه از شروع انجام تمرینات کگل شما باید تاثیر آن را در کنترل بی‌اختیاری ادرار مشاهده کنید.

ورزش کگل

سخن پایانی

در این مقاله شما را با علائم و دلایل به وجود آمدن بی‌اختیاری ادرار در زنان بیشتر آشنا کردیم. همچنین به بررسی روش‌های درمانی متفاوتی مانند تزریق کلاژن، استفاده از پساری و درمان بی‌اختیاری ادرار در زنان با پلاسماتراپی پرداختیم، همچنین به سؤالات متداولی مانند نقش تغذیه و ورزش در درمان و کنترل بی‌اختیاری ادرار پاسخ دادیم.

امیدواریم مطالعه این مقاله بتواند به شما در تشخیص زودهنگام این بیماری و انتخاب شیوه درمان کمک کرده باشد. اگر چه بهتر است برای تشخیص قطعی به پزشک متخصص مراجعه کنید و به توصیه‌های او برای درمان عمل کنید. با این حال اگر سوال یا ابهامی در این زمینه داشتید در بخش نظرات زیر همین پست از ما بپرسید. ما پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستیم.

۳/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *