آر اف برای بی اختیاری ادرار چقدر موثر است؟

تاثیر آر اف بر بی اختیاری ادرار

بی اختیاری ادرار به معنی عدم کنترل خروج ادرار است که در ۸۵% از زنان رخ می دهد.  در این حالت ممکن است چند قطره ادرار نشت کند یا اینکه کاملا لباس تان خیس شود. بی اختیاری تحت شرایط خاصی اتفاق می افتد و زندگی روزمره خانمها را مختل می کند. در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که آر اف چیست و چطور به درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان و زنان جوان کمک می کند. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

انواع بی اختیاری های ادرار در خانمها

بی اختیاری ادراری در زنان می تواند در هر سنی رخ دهد و مختص سالمندان نیست. این بیماری انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

بی اختیاری ادرار فشاری یا استرسی

این نوع بی اختیاری بخاطر فشار بارداری و ضعف عضلات کف لگن اتفاق می افتد و بسیار رایج است. کسانی که این نوع بی اختیاری ادراری را دارند، بخاطر فشار به شکم در اثر خنده، سرفه، عطسه، بلند کردن چیزی، خم شدن یا رابطه جنسی دچار نشت ادرار می شوند. استرس و فشارهای روحی می تواند این نوع بی اختیاری را بدتر کند. ۳۱%  از بی اختیاری های ادرار، استرسی هستند.

بی اختیاری فوریتی یا اضطراری

فرد در حالت عادی هیچ مشکلی ندارد اما با رسیدن به منزل، خیس شدن دستها، نوشیدن کمی آب یا مایعات یا شنیدن صدای آب فوری نیاز به تخلیه ادرار پیدا می کند. ۱۵ درصد از انواع بی اختیاری ادرار در زنان از نوع فوریتی اند. این افراد دچار مشکل ریزش ادرار هستند. عفونت واژن، مثانه یا مجاری ادرار باعث تشدید این مشکل می شود.

مثانه بیش فعال

کسانی که مثانه بیش فعال دارند، بیش از ۷ بار در طول روز و بیش از دو بار در طول شب به دستشویی نیاز پیدا می کنند. این نوع بی اختیاری ممکن است باعث بی اختیاری اضطراری ادرار و تخلیه ناگهانی ادرار شود.

بی اختیاری عملکردی

۲۹ درصد از بی اختیاری های ادرار، از نوع عملکردی هستند. معمولا این نوع بی اختیاری در کسانی دیده می شود که مشکلاتی مثل آلزایمر و پارکینسون دارند. این بیماریها باعث اختلالات فکری، حسی و یا حرکتی بیمار می شود.

بنابراین، این خانمها نمی توانند به موقع متوجه شوند که نیاز به دستشویی دارند و یا طول می کشد تا خود را به توالت برسانند و لباس خود را پایین بکشند. به همین دلیل دچار ریزش ناخواسته ادرار می شوند.

بی اختیاری سرریزی

بی اختیاری ادرار سرریزی ۲۵% از بی اختیاری ها را در زنان تشکیل می دهد. زنانی که با عجله دستشویی می کنند و کامل مثانه را خالی نمی کنند، یا مشکلاتی مثل دیابت، سنگ مجاری ادرار یا تومور در مثانه یا مجاری دارند، دچار بی اختیاری سرریزی می شوند. در این زنان، نشت ادرار به خاطر پر شدن مثانه و سرریز آن رخ می دهد.

بی اختیاری های ترکیبی یا مخلوط

در این نوع بی اختیاری ممکن است، بی اختیاری شما مخلوطی از دو نوع مشکل ادراری دیگر باشد. معمولا این نوع بی اختیاری ترکیبی از انواع استرسی، اضطراری، مثانه بیش فعال و تکرر ادرار است.

انواع رایج بی اختیاری ادراری

علت بی اختیاری ادرار

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان، شایع ترین نوع بی اختیاری ادرار خانمها، بی اختیاری فشاری است که به دلیل ضعف عضلات کف لگن ایجاد می شود. ضعف عضلات لگن اغلب ناشی از بارداری و زایمان های مکرر هستند. با اینحال، بی اختیاری ادرار در زنان دلایل متنوع دیگری هم دارد که عبارتند از:

  • کهولت (سنین بالای ۶۵ سال)
  • کاهش میزان هورمون استروژن و یائسگی
  • دلایل ارثی
  • یبوست مزمن و مکرر
  • سبک بد زندگی مثلا چاقی، مصرف خوراکی های کافئینی و محرک، الکل یا مصرف دخانیات
  • نگه داشتن ادرار
  • پرولاپس های لگنی مثل افتادگی مثانه، رحم یا روده
  • ورزش ها و کارهای سنگین

جراحی های سابق در ناحیه لگن و برخی بیماری ها هم مثل پارکینسون، دیابت، ام اس، سکته مغزی هم می توانند باعث اختلالات عصبی در مثانه و بی اختیاری ادرار شوند.

برای تشخیص نوع و درمان بی اختیاری ادرارتان در هر سنی که باشید، می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در شمال تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

درمان بی اختیاری ادرار استرسی

به گفته خانم دکتر فرخی پور، یکی از روشهای موثر غیرتهاجمی و غیرجراحی برای درمان بی اختیاری ادرار استرسی در زنان، Rf واژینال است. در صورتی از Rf واژینال برای درمان بیمار استفاده می شود که:

  • بی اختیاری ادرار متوسط یا خفیف باشد
  • بی اختیاری ادرار با پرولاپس های لگنی همراه نباشد
  • بی اختیاری مثانه ناشی از مشکلات و بیماری های عصبی نباشد

همچنین اگر علت بی اختیاری استرسی فقط ضعف عضلات کف لگن یا مجاری ادرار باشد و این عضلات آسیب دیدگی یا پارگی نداشته باشند، می توانیم درمان بی اختیاری ادرار در سالمندان و زنان جوان را با دستگاه آر اف واژن انجام دهیم.

آر اف واژینال چیست؟

دستگاه آر اف واژن، تکنولوژی است که با امواج رادیویی (رادیوفرکوئنسی) کار می کند. این امواج تا عمق عضلات کف لگن نفوذ کرده و باعث بهبود جریان خون در این نواحی و تغذیه بهتر بافتهای لگن می شود. تغذیه این نواحی با تحریک کلاژن سازی و ساخت الاستین همراه است.

درمان بی اختیاری ادرار با آر اف باعث افزایش تولید کلاژن و تقویت کلاژن های موجود در عضلات کف لگن و مجاری ادرار می شود این عضلات استحکام و سفتی قبلی خود را به دست آورند. برای درمان با این روش، باید هندپیس یا سر دستگاه rf واژینال وارد واژن شود. برای همین این هندپیس ها یکبار مصرف اند و باعث انتقال هیچ بیماری نمی شوند.

تاثیر آراف برای بی اختیاری ادرار

امواج rf واژن باعث می شود، عضلات کف لگن و مجاری ادرار تقویت شده و عملکرد طبیعی و قبلی آنها بر می گردد. اما کشیدگی بیش از حد یا پارگی این عضلات در اثر زایمان را نمی توان با آراف واژن درمان کرد.

همچنین به گفته دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان، این روش می تواند برای درمان بی اختیاری فوریتی و یا مثانه بیش فعال که آسیب دیدگی عضلات مجاری ادراری و مثانه باعث آنها شده نیز موثر باشد.

شما تنها نیستید

مزایای درمان با Rf واژینال

خانم هایی که برای آنها rf توصیه می شود، علاوه بر درمان بی اختیاری ادرارشان، می توانند از دیگر مزایای آراف نیز برخوردار شوند. این مزیتها عبارتند از:

  • درمان برخی اختلالات جنسی مثل واژینیسموس، دردهای مقاربتی و نرسیدن به ارگاسم
  • رفع عفونت های مکرر واژن
  • جوانسازی واژن
  • رفع خشکی واژن یا آتروفی آن
  • بدون نیاز به بیهوشی یا بیحسی موضعی
  • بدون درد و خونریزی
  • بدون عارضه جانبی خاصی

به علاوه درمان با این روش، سرپایی است و در مطب پزشک انجام می شود. درمان با rf واژن دوره نقاهت کوتاهی دارد و به سرعت بعد از هر جلسه آر اف می توانید به کارهای روزانه و روابط زناشویی تان برگردید. جالب است بدانید زنانی که واژینیسموس خود را در مرکز درمان واژینیسموس با آر اف مداوا می کنند نتیجه آنرا از همان جلسه اول می بینند و بعد از تمام شدن جلسات، واژینیسموس بطور کامل درمان می شود.

شما هم برای درمان بی اختیاری ادرار با اراف واژن می توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در شمال تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ در مورد بی اختیاری ادرار بانوان

در این بخش می توانید بعضی از پرسش و پاسخ های بی اختیاری ادرار در خانمها را که زیاد پرسیده می شوند، در زیر بخوانید:

چطور بی اختیاری ادرار در زنان تشخیص داده می شود؟

اول معاینه فیزیکی می کنیم. بعد برای تشخیص علت بی اختیاری ادرار برای بیمار آزمایش خون و ادرار، سونوگرافی مثانه، سیستوسکوپی و آزمایش های دیگری که لازم باشد را تجویز می کنیم.

هزینه آر اف واژن برای بی اختیاری ادرار چقدر است؟

بسته به تعداد جلسات آراف متغییر است. می توانید برای مشاوره در این مورد با مطبم تماس بگیرید: ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲

بعد از درمان بی اختیاری ادرار با آراف ممکن است دوباره مشکلم برگردد؟

معمولا بی اختیاری درمان می شود اما در مواردی هم برگشت دارد که کمتر از قبل بوده و با دارو کنترل می شود.

خوردن مایعات بیشتر، می تواند به بی اختیاری ادرار کمک کند؟

بله تاثیر دارد و نباید مصرف آب و مایعات را کم کنید. البته کاهش مصرف یا قطع نوشیدنی های کافئینی و محرک به کنترل ادرارتان کمک می کند.

تعداد جلسات آراف برای بی اختیاری ادرار چقدر است؟

بستگی به شدت درجه ی بی اختیاری، سرعت ترمیم بدن و میزان جوابدهی بدن تان به درمان دارد.

فاصله بین جلسات rf واژن چقدر است؟

فاصله بین جلسات یکماه است تا بدن فرصت کافی برای تقویت عضلات و ساخت کلاژن داشته باشد.

درمان بی اختیاری ادرار در زنان به چه روشهایی است؟

بسته به علت بی اختیاری ادرار ممکن است با دارودرمانی، جراحی، تزریق بوتاکس، گذاشتن حلقه پساری واژینال، بازآموزی مثانه یا آراف واژینال انجام شود.

اگر شما هم سوالی در این مورد دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله سوالات خود را با ما در میان بگذارید. خانم دکتر فرخی پور در اسرع وقت، همین جا به سوالات شما پاسخ می دهند.

۴.۳/۵ - (۷ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *