احتمال حاملگی بعد از قطع قرص ال دی چقدر است؟

حاملگی بعد از قطع قرص ال دی

قرص های ضد بارداری ال دی ترکیبی از هورمون های استروژن و پرژسترون هستند که روی غده هیپوفیز مغز تاثیر گذاشته و هورمون های این غده مانع از تخمک گذاری در تخمدانها می شوند. به همین علت بعضی از مادران جوان نگران عوارض قرص ال دی روی قدرت باروری شان هستند.
ما در این مقاله به شما خواهیم گفت که احتمال حاملگی بعد از قطع قرص ال دی چقدر است و آیا می توانید با قطع مصرف قرص های پیشگیری از بارداری به راحتی باردار شوید یا نه. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

تخمک گذاری بعد از قطع قرص ضد بارداری

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، مدت زمان لازم برای شروع تخمک گذاری بعد از قطع قرص ضد بارداری بین زنان مختلف متفاوت است. مثلا ممکن است در بعضی از خانمها، بارداری بلافاصله بعد از قطع قرص ال دی رخ دهد و در برخی دیگر ماهها طول بکشد تا تخمک گذاری انجام شود.

معمولا چون تخمدانها مدتی تخمک گذاری نکرده اند، کمی طول می کشد تا دوباره تخمک آزاد کنند. پس اگر بعد از قطع ال دی برای بارداری تلاش می کنید، نگران تاخیر پریودی یا کاهش قدرت باروری نباشید. به خصوص اگر قبلا قاعدگی نامنظم داشته اید، بعد از قطع قرص ال دی، پریود و تخمک گذاری شما با تاخیر مواجه است.

بیشتر بخوانید: آیا آی یو دی باعث نازایی می شود؟

احتمال بارداری بعد از قطع قرص ال دی چقدر است؟

میزان احتمال حاملگی بعد از قطع قرص ال دی در خانم ها متفاون است . ممکن است ۱ تا ۳ یا حتی حدود یکسال طول بکشد تا بعد از قطع مصرف ال دی تخمک گذاری و بارداری رخ دهد.

حتی در بعضی زنان اگر پیشگیری نکرده، در سلامت کامل باشند و در زمان تخمک گذاری، مصرف ال دی را قطع کنند، ممکن است بعد از چند هفته متوجه اولین علائم بارداری شوند. در واقع، برای حاملگی شما به تخمک نیاز دارید و هر زمانی تخمک گذاری انجام شود، حتی بدون پریود شدن بعد از قطع مصرف ال دی احتمال بارداری تان زیاد است.

احتمال حاملگی بعد از قطع قرص ال دی

شما هم می توانید برای مشاوره جهت روشهای پیشگیری و یا معاینات قبل از بارداری خود از تخصص و تجربه خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

دلایل عدم بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری

بعضی از خانم ها ممکن است با وجود اینکه مصرف قرص ال دی را قطع کرده و برای باردار شدن تلاش می کنند، نتوانند بارور شوند. علت ناباروری این بانوان می تواند مربوط به دلایل زیر باشد:

  • سبک زندگی
  • عوامل ارثی و ژنتیکی
  • بیماریهای دستگاه تناسلی مثل کیست تخمدان، فیبروم رحمی، تنبلی تخمدان و …
  • سن مادر

بنابراین ناباروری بدلیل مصرف قرص های ضدبارداری نیست. ۵۰% زنانی که با ال دی پیشگیری می کنند بعد از ۶ ماه قطع مصرف این قرص می توانند باردار شوند. اما اگر بیشتر از ۶ ماه است بعد از قطع قرص ال دی برای بارداری تلاش می کنید اما موفق نشده اید و یا برای بارداری در سنین بالا هستید، بهتر است هرچه زودتر به پزشک زنان مراجعه کنید.

نحوه بارداری بعد از قطع قرص ال دی

بارداری بعد از قطع قرص ضد بارداری بستگی به این دارد که تخمدانها دوباره تخمک گذاری کنند و در زمان تخمک گذاری رابطه زناشویی محافظت نشده داشته باشید. شما می توانید با آزمایش سطح هورمون هایی که طی تخمک گذاری بیشتر می شوند، با استفاده از کیت تخمک گذاری، زمان تخمک گذاری را تشخیص دهید.

علائم تخمک گذاری مثل بالا رفتن دمای بدن و چسبناک شدن ترشحات واژینالی هم می تواند به تعیین زمان تخمک گذاری و سریعتر شدن حاملگی بعد از قطع قرص ال دی کمک کند. این ترشحات مثل سفیده تخم مرغ غلیظ هستند و با ترشحات عادی واژن که شفاف و روان هستند، فرق دارند.

زمان باردار شدن بعد از قطع قرص ال دی

می توانید بلافاصله بعد از قطع قرص های پیشگیری اقدام به بارداری کنید. هر چند بارداری بلافاصله بعد از قطع مصرف قرص ال دی اشکالی ندارد، ولی توصیه می شود ۲ تا ۳ ماه بعد این کار را انجام دهید. طی این مدت می توانید از کاندوم یا روشهای جلوگیری از بارداری طبیعی استفاده کنید.

بعد از این ۲ تا ۳ ماه، پریود و تخمک گذاری در اغلب خانم ها منظم شده و رحم شرایط بهتری برای لانه گزینی تخمک بارور شده دارد. این فاصله گذاری بین قطع قرص ال دی و حاملگی نه تنها شانس بارداری را بیشتر می کند، بلکه می تواند احتمال بروز نقص های جنینی یا مشکلات بارداری را کم کند.

حقایقی درباره قرصهای پیشگیری از بارداری

برای مراقبتهای دوران بارداری خود شما هم می توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی در این زمینه بهره مند شوید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ قطع قرص ال دی و حاملگی

معمولا خانم های جوان در مورد قطع قرص ال دی و حاملگی سوالات زیر را از خانم دکتر فرخی پور می پرسند که در ادامه می توانید آنها را به همراه پاسخ شان بخوانید:

قرص ال دی می تواند قدرت باروری را کاهش دهد؟

خیر. تحقیقات نشان می دهد، زنانی که مدت طولانی تری (مثلا ۴-۵ سال) قرص ال دی خورده اند، اتفاقا قدرت باروری شان بیشتر از خانم هایی است که طی زمان کمتری (مثلا ۲ سال) از این روش استفاده کرده اند.

آیا مصرف قرص ال دی می تواند به تخمدان ها صدمه بزند؟

خیر. قرص ال دی هیچ عوارضی روی تخمدانها و رحم ندارند و با قطع مصرف آن می توانید در صورتی که مشکل پزشکی دیگری نداشته باشید، به سرعت باردار شوید.

قطع مصرف قرص ضد بارداری ال دی در وسط دوره اشکالی ندارد؟

بهتر است دوره مصرف ال دی (اتمام یک بسته) را تمام کنید و بعد آن را کنار بگذارید. قطع مصرف ال دی در وسط دوره در بعضی از خانم ها باعث می شود زودتر باردار شوند.

می توانم سریعاً بعد از قطع مصرف LD باردار شوم؟

بارداری بلافاصله بعد از قطع قرص ال دی امکانپذیر است و هیچ مشکلی ندارد. چون نیازی به پاکسازی هورمون های قرص ال دی در بدن نیست. اما بسته به عوامل مختلف ممکن است بعضی خانم ها چند هفته یا چند ماه بعد از قطع مصرف قرص باردار شوند. پس اگر بلافاصله باردار نشدید، نگران نباشید.

سن مادر تاثیری روی قدرت باروری بعد از قطع قرصهای ضد بارداری دارد؟

بله. زنانی که در سنین بالاتر از ۲۱ سال مصرف ال دی را شروع کرده اند، بعد از قطع مصرف آن سریعتر حامله شده و بی نظمی قاعدگی آنها کمتر است.

بارداری بلافاصله بعد از قطع قرص ال دی خطرناک است؟

خیر. حاملگی سریع بعد از قطع قرص ال دی مشکلی ندارد و نمی تواند منجر به افزایش ریسک سقط جنین یا مشکلات دیگر در بارداری شود.

بعد از قطع قرص های پیشگیری، برای حامله شدن باید صبر کنم پریودم منظم شود؟

خیر. قرص ضد بارداری چون تعادل هورمونی را بهم می زنند، ممکن است با تاخیر پریودی یا بی نظمی آن مواجه شوید. اما ممکن است حتی قبل از شروع پریودی باردار شوید. چون تخمک گذاری برای باردار شدن شما مهمتر از شروع خونریزی قاعدگی است.

اگر شما هم سوالی درباره احتمال حاملگی بعد از قطع قرص ال دی دارید، می توانید سوالات خود را در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید.

۳.۸/۵ - (۱۳۸ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *