درمان قطعی فیبروم رحمی: درمان دارویی – خانگی و جراحی

درمان فیبروم رحمی

فیبروم ها تومورهای عضلانی هستند که در دیواره رحم رشد می کنند. فیبروم ها تقریبا همیشه خوش خیم هستند و البته بیشتر زنان دچار فیبروم هیچگاه علامت خاصی هم ندارند و در معاینات روتین ممکن است، متوجه وجود فیبروم در بدن خود شوند. اما زنانی که دچار علائم ناشی از فیبروم هستند اغلب مشکلات زیادی به دلیل درد، خونریزی شدید قاعدگی و همچنین ناباروری دارند. به همین دلیل اگر دچار فیبروم هستید، درمان فیبرومهایتان بستگی به علائم شما دارد. در این مقاله ما درباره درمان های مختلف فیبروم از جمله درمان خانگی فیبروم، درمان دارویی فیبروم و انواعی جراحی فیبروم صحبت می کنیم. با ما همراه باشید.

درمان فیبروم

فیبروم های بدون علامت معمولا به درمان نیازی ندارند. معمولا تنها فیبروم هایی تحت درمان قرار میگیرند که بیمار را دچار خونریزی شدید قاعدگی می کنند. یا به این دلیل که فرد دچار بیمار باردار نمی شود.  درمان فیبروم به علائم، اندازه و محل قرارگیری فیبروم ها، سن (به سن یائسگی نزدیک است یا خیر)، تمایل بیمار برای فرزند داشتن و سلامت عمومی بیمار بستگی دارد. در ادامه درمان های مختلف فیبروم را بررسی می کنیم.

بیشتر بخوانید: با علائم فیبروم رحمی و روش های تشخیص آن آشنا شوید.

درمان خانگی فیبروم

مراقبت خاصی برای پیشگیری از ابتلا به فیبرومها وجود ندارد. اما اگر دچار خونریزی غیرطبیعی یا سنگین قاعدگی باشید، توصیه می شود که اطلاعات مربوط به چرخه قاعدگی خود را به طور روزانه در دفترچه ای یادداشت کنید تا بتوانید اطلاعات دقیقی از اختلالات سیکل قاعدگی خود را در اختیار پزشک قرار دهید. یبوست و بواسیر علائم دیگری هستند که در اثر فشار فیبروم در حال رشد ایجاد می شوند. با خوردن غلات، سبوس و میوه و نوشیدن آب زیادی می توانید از بروز این مشکلات جلوگیری کرده و علائم را کاهش دهید. محصولات طبیعی ملین نیز ممکن است مفید باشند.

مواد غذایی برای درمان فیبروم

درمان پزشکی فیبروم

در بیشتر موارد، فیبروم نیازی به درمان ندارد، مخصوصا اگر بیمار علائمی نداشته باشد، یائسه شده باشد یا فیبروم کوچک باشد. برای درمان خونریزی غیر طبیعی واژینال ناشی از فیبروم ممکن است از (کورتاژ تشخیصی و تراشیدن حفره رحم استفاده شود. در صورت عدم وجود تومور بدخیم (سرطان)، معمولا این خونریزی با مصرف داروهای هورمونی قابل کنترل است.

نکات مهم:

  • برای اطمینان از عدم وجود نشانه های سرطان، ممکن است اندازه و رشد فیبروم ها در فواصل زمانی توسط پزشک متخصص زنان مورد بررسی قرار گیرد.
  • در مواردی که بیمار علائمی مانند خونریزی واژن یا درد لگن نداشته باشد و اگر فیبروم به سرعت در حال رشد نباشد، ممکن است نیازی به درمان نباشد.
  • ممکن است انجام معاینات منظم لگن (به عنوان مثال، هر ۶ ماه یکبار) برای برخی از بیماران ضروری باشد تا تغییرات مربوط به فیبروم ها بررسی شود.

داروهای درمان کننده فیبروم

ممکن است داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند بروفن و مفنامیک اسید، قرص های ضد بارداری خوراکی، آگونیست هورمون آزاد کننده گنادوتروپین یا RU-486 تجویز شوند. مشخص شده است که داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن می‌ توانند درد لگن مرتبط با فیبروم را کاهش دهند. زنان مبتلا به فیبروم معمولا از قرص‌ های ضد ‌بارداری خوراکی نیز برای کاهش خون ‌ریزی قاعدگی و دردهای لگنی استفاده می کنند.
آگونیست های هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) داروهایی هستند که غده هیپوفیز را تحت تاثیر قرار داده و استروژن تولید شده توسط بدن را کاهش می دهند. کاهش استروژن باعث کاهش اندازه فیبروم ها می شود. این نوع داروها معمولا قبل از عمل برای کوچک کردن فیبروم یا کاهش میزان خونریزی در حین عمل مورد استفاده قرار می گیرد. میتوان با استفاده از این نوع درمان، اندازه فیبروم را در طی سه ماه به میزان ۵۰ درصد کاهش داد. اما ممکن است فیبروم ها پس از قطع درمان دوباره رشد کنند. به دلیل اثرات جانبی استروژن پایین (علائمی شبیه به یائسگی) از جمله کاهش تراکم استخوان، پوکی استخوان، گرگرفتگی و خشکی واژن نمی توان به مدت طولانی از این داروها استفاده کرد.

  • مشخص شده است که داروی ضدهورمونیRU-486  (مییفپریستون) می تواند اندازه فیبروم را تا نصف کاهش دهد. همچنین این دارو برای کاهش دردهای لگنی، فشار مثانه و کمر درد مناسب است. با استفاده از دوز پایین این دارو می توان اندازه فیبروم را هنگام آماده سازی برای جراحی کاهش داد. برخی از بیماران با مصرف این دارو که باعث کوچک کردن فیبرومها و برطرف سازی مشکلات ناشی از آنها می شود، دیگر نیازی به جراحی ندارند. با مصرف مییفپریستون، عوارض جانبی مربوط به استروژن پایین کمتر به وجود می آیند. RU-486 ممکن است به سقط جنین منجر شود، بنابراین در صورت تلاش برای بارداری باید این دارو را با احتیاط مصرف کنید.

درمان دارویی فیبروم

  • داروی دانازول (Danocrine) برای کاهش خونریزی در زنان مبتلا به فیبروم مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا این دارو باعث توقف قاعدگی می شود، اما اندازه فیبروم ها را کاهش نمی دهد. دانازول یک داروی هورمونی مردانه است که با عوارض جانبی جدی از جمله افزایش وزن، گرفتگی عضلات، کاهش سایز سینه، آکنه، پُر مویی در زنان، پوست چرب، تغییرات خلق و خو، افسردگی، کاهش HDL یا کلسترول خوب  و افزایش سطح آنزیم کبدی همراه است.
  • تعدیل‌ کننده‌ گیرنده پروژسترون به نام EllaOne داروی جدید دیگری است که ممکن است برای معالجه برخی از فیبروم های رحمی مفید باشد. این دارو به عنوان یک داروی ضد بارداری اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد، اما مشخص شده است که اندازه فیبروم ها را کوچک می کند و خونریزی ناشی از فیبروم را کاهش می دهد.

اگر شما هم دچار فیبروم هستید، ما به شما خانم دکتر فرخی پور را پیشنهاد می کنیم. دکتر فرخی پور با داشتن سالها سابقه در زمینه بیماری های زنان، قادر هستند به بهترین نحو بیماری شما را درمان و علائمتان را کنترل کنند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

انواع جراحی برای درمان فیبروم

گزینه های جراحی برای درمان فیبروم دارای خطرات و مزایایی هستند. حتما در مورد مزایا و عوارض هر یک از روش های جراحی فیبروم با پزشک صحبت کنید. برخی از گزینه های درمانی ممکن است به دلیل ویژگی های فیبرومها یا سایر عوامل بهداشتی برای برخی از زنان مناسب نباشند.

جراحی میومکتومی:
در جراحی میومکتومی تنها فیبروم ها از بدن بیمار خارج می شوند. می توان این جراحی را از طریق هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی یا روش باز (ایجاد برش در شکم که یک روش کمتر رایج است) انجام داد. روش جراحی به اندازه و محل فیبروم بستگی دارد. همچنين احتمال آسيب به روده، مثانه و میزنای در ميومكتومي کمتر از روش هيسترکتومي است. رحم در این نوع روش به صورت دست نخورده باقی می ماند و بیمار می تواند باردار شود.

بیشتر بخوانید: عمل جراحی میومکتومی: روشها و عوارض

عمل هیسترکتومی:
در این عمل رحم (و فیبروم) برداشته می شود. هیسترکتومی رایج ترین روش جراحی برای درمان فیبروم ها است و فیبروم های رحمی را به طور کامل درمان می کند. بسته به اندازه فیبروم، روش هیسترکتومی شکمی یا واژینال انتخاب می شود. در بعضی موارد می توان این روش را با استفاده از لاپاراسکوپی انجام داد. در صورت شک به سرطان یا وجود توده های تخمدان، عمل هیسترکتومی همراه با خارج کردن لوله های فالوپ و تخمدان ها انجام می شود.

عمل هیسترکتومی

آمبولیزاسیون شریان رحمی:
آمبولیزاسیون شریان رحمی یا لخته شدن خون در شریان تغذیه کننده فیبروم، یک روش مبتکرانه و امیدوار کننده برای درمان فیبروم است. در این روش، کاتتر (لوله کوچکی) تحت هدایت اشعه ایکس در شریان ساق پا (شریان فمورال) قرار داده می شود تا شریان تغذیه کننده رحم ردیابی شود، سپس ذرات کوچک اسفنجی شکل پلاستیکی یا ژلاتینی (که به اندازه ی دانه های شن هستند) از طریق کاتتر به شریان ترزیق شده و جریان خون به فیبروم را مسدود کرده و آنرا کوچک می سازنند. در صورت عدم موفقیت سایر گزینه های درمانی یا عدم تمایل بیمار به انجام جراحی یا عدم وجود شرایط مناسب برای جراحی می توان این روش را به عنوان یک گزینه مناسب در نظر گرفت.

سونوگرافی متمرکز تحت هدایت MRI:
یک روش جدید برای درمان فیبروم است. پرتو فراصوت که با حرارت دهی فیبرومها باعث تخریب نواحی کوچکی از بافت فیبروم می شود، توسط MRI هدایت می گردد.

پیشگیری از ابتلا به فیبروم

در ادامه به مهمترین نکات برای پیشگیری از فیبروم اشاره می کنیم:

  • وزن زنان نباید بعد از ۱۸ سالگی افزایش یابد. باید وزن طبیعی بدن خود را در مقایسه با قدتان حفظ کنید. وزن بدن معمولا باعث تولید بیشتر استروژن در بدن و در نتیجه، تشدید رشد فیبروم می شود.
  • ورزش می تواند به کنترل وزن زنان کمک کند و همچنین، میزان تولید هورمون تحریک کننده رشد فیبروم را کاهش دهد.
  • ارتباط بین مصرف دخانیات با افزایش فیبرومها به اثبات نرسیده است. اما ترک سیگار باعث بهبود سلامت عمومی و تندرستی زنان مبتلا به فیبروم خواهد شد.
  • ویزیت های منظم پزشک، تشخیص زودرس فیبروم ها را ممکن می سازد.

پیگیری درمان فیبروم های رحمی

همه بیماران باید دستورات پزشک معالج خود را رعایت کنند. پزشک ممکن است انجام معاینات مکرر لگن (به عنوان مثال هر شش ماه) را توصیه کند تا مشخص شود که آیا فیبروم مجددا رشد کرده است یا خیر.
بیماران باید در مورد گزینه های درمانی مطالعه کنند. انتخاب روش درمانی به پیشرفت درمان و علائم فیبروم بستگی دارد. در مورد گزینه های درمانی با پزشک معالج خود مشورت کنید.

مهمترین بخش درمان هر بیماری انتخاب پزشک است. دکتر فرخی پور با داشتن سالها سابقه در زمینه بیماری زنان، تبحر زیادی در تشخیص و درمان فیبروم دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر و نوبت گیری با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

نکات نهایی در مورد فیبروم رحمی

در انتها لازم است به نکات زیر در مورد درمان فیبرومها توجه کنید:

  • موفقیت درمان و پیامد آتی آن به شدت علائم فیبروم قبل از درمان و درمان انتخابی بستگی دارد.
  • فیبروم می تواند قدرت باروری شما را کاهش دهد، اما این موضوع به اندازه و محل فیبروم بستگی دارد.
  • بسیاری از زنان بالای ۳۵ سال به فیبروم مبتلا می شوند. سن و عوامل دیگری مانند کاهش کیفیت تخمک و کاهش تخمک گذاری در ناتوانی در باردار شدن نقش دارد.
  • فیبروم ها به ندرت به سرطان تبدیل می شوند. این امر احتمالا پس از یائسگی رخ می دهد.
  • شایع ترین علامت فیبروم بدخیم، یک تومور به سرعت در حال رشد است که به جراحی نیاز دارد و ممکن است سرطانی باشد.
۴/۵ - (۱۵ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *