زایمان طبیعی بدون درد با اپیدورال

زایمان طبیعی بدون درد

زایمان قاعدتا باید یکی از قشنگ ترین و زیبا ترین تجربه های زندگی هر خانمی باشد اما چون فکر می کنند زایمان همراه با درد و ناراحتی است برایشان نگران کننده است. باوجود اینکه که خیلی از خانمها درخواست زایمان با اپیدورال (داروهای مسکن درد) را دارند اما هستند خانمهایی که زایمان طبیعی را ترجیح میدهند و آن را انتخاب می کنند. در ادامه با انواع زایمان طبیعی، زایمان طبیعی بدون درد، زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال، عوارض و مزایای زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال آشنا خواهید شد و البته مقایسه ای هم بین زایمان طبیعی بدون درد با زایمان سزارین خواهیم داشت. برای دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر کمک بگیرید.

زایمان طبیعی چیست؟

زایمان یک امر کاملا طبیعیست که ممکن است برای هر خانمی اتفاق بیفتد که شروع آن براساس برخی فعالیتها و تغییرات منظم طبیعی است که خود به خود انجام میشود. در ادامه توضیحات کاملی درمورد زایمان طبیعی و هرآنچه که باید درموردش بدانید را خدمتتان ارائه مینمایم.

فرایند زایمان و تولد به سه بخش قابل تقسیم است:
مرحله اول شروع انقباضات است که باعث ایجاد تغییرات پشت سر هم و تدریجی در گردن رحم میشود و پایان آن زمانی است که گردن رحم خانم کاملا باز شود.
مرحله دوم وقتی است که رحم کاملا باز است و آمادهء به دنیا آمدن نوزاد است و در نهایت مرحله دوم با به دنیا آمدن نوزاد تمام میشود.
مرحله سوم دقیقا بعد از به دنیا آمدن نوزاد شروع شده و با گرفتن جفت به پایان میرسد.

آشنایی با زایمان طبیعی بدون درد

محققان به درد در زمان زایمان امتیاز ۸ از ۱۰ را به لحاظ شدت درد می دهند. این درد مخصوصا برای خانمهایی که زایمان اولشان است ممکن است کمی غیرقابل تحمل باشد.
اما با اینحال برخی روشها و شیوه هایی از گذشته تا به امروز بوجود آمده که درد هنگام زایمان را کم میکند. وجود متخصص زنان و زایمان و استفاده از روشهای کم کردن درد باعث شده تحمل این درد برای خانمها آسانتر شود و در نهایت با تولد نوزاد، شیرینی و لذت زایمان برای پدر و مادر وصف ناپذیر شود.

بیشتر بخوانید: زایمان در بیمارستان نیکان

زایمان طبیعی با بی حسی اپیدورال

وقتی درد زایمان شروع می شود و شما به کلینیک مراجعه می کنید پرستار در ابتدا یک انژیوکت(لوله های قابل انعطاف که توسط یک سوزن کوچک داخل رگ قرار میگیرد) برای انجام تزریقات وریدی مثل اپیدورال به دست شما میزند.

بی حسی اپیدورال
بعد از شما خواسته میشود که به آخر تخت رفته به پشت خود تکیه کنید و برای راحتی در زایمان نوزاد پاهای خود را از هم باز نگه دارید بعلاوه اینکه این شکل نشستن باعث میشود اپیدورال سریعتر در خون اثر کند.
بعد از اینکه با مواد ضدعفونی کننده، پشت کمرتان تمیز شد، بی حسی موضعی تزریق می شود. بواسطه این تزریق، در طول زایمان در عین اینکه شما کاملا هوشیار هستید دردتان به میزان قابل توجهی کم میشود.

مقایسه زایمان طبیعی بدون درد با زایمان سزارین

شاید برای شما هم سوال باشد که چرا مادران و حتی پزشکان توجه لازم نسبت به زایمان طبیعی را از خود نشان نمی دهند؟
در اصل اغلب پزشکان زایمان طبیعی به دلیل صرف وقت بیشتر نسبت به عمل سزارین و کم بودن هزینه انجام، آن را به صرفه نمی دانند هرچند که این موضوع در سالهای اخیر با نظر مثبت وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی در مورد اصلاح تعرفه روبه رو شده است.

همچنین دلیل اینکه چرا خانمها از این روش استقبال نمی کنند ترس از درد زایمان است که خوشبختانه با پیشرفت در رشته بیهوشی، زایمان بی درد با کمک متخصصین بیهوشی امکانپذیر شده است فلذا در هیچ کشور پیشرفته ای مادران عمل سزارین را انتخاب نمی کنند مگر اینکه از لحاظ پزشکی زایمان طبیعی برای مادر و جنین خطرناک تشخیص داده شود. البته بد نیست بدانید که در زایمان سزارین پزشک بعد از سزارین با کمک پمپ ضد درد میزان درد مادر را کم می کند. مقاله آشنایی با پمپ درد در سزارین به شما در دانستن عملکرد این روش و نحوه استفاده از آن کمک می کند.

به یاد داشته باشید اگر مادر به هر دلیلی به بیماری زگیل تناسلی مبتلا بود پزشک برای زایمان به او پیشنهاد می کند جنین خود را با زایمان سزارین به دنیا بیاورد چرا که در زایمان طبیعی، ویروس زگیل تناسلی به جنین منتقل خواهد شد. اگر می خواهید با دیگر روشهای انتقال زگیل تناسلی آشنا شوید مقاله مربوطه را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید: سزارین شکم اول

اگر شما هم قصد انجام زایمان طبیعی بدون درد را دارید می توانید به خانم دکتر فرخی پور مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

عوارض زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال

بی حسی اپیدورال اگر به درستی انجام شود روشی بسیار امن است اما ممکن است بین ۵ تا ۱۰ درصد از موارد کنترل درد به میزان لازم ایجاد نشود بعلاوه اینکه ممکن است بی حسی بیش از حد بالا رود و در تنفس راحت اختلال ایجاد کند! در زیر برخی از عوارض بی حسی اپیدورال را مشاهده می نمایید:

عدم توانایی در راه رفتن: زمانی که بی حسی اپیدورال وارد بدن شما می شود شما عملا نمیتوانید از تخت پایین بیایید! چرا که شما تحت فشار وارده به پاهایتان را ندارید و اگر به سرویس بهداشتی نیاز داشته باشید بایستی از لگن بیمار استفاده کنید.

فشار خون پایین: در این روش بی حسی ممکن است فشار خون مادر بیش از حد پایین بیاید که این امر در پایین آمدن ضربان قلب نوزاد موثر است و بالطبع فرایند زایمان را پیچیده خواهد کرد. در این شرایط معمولا با دادن مایعات وریدی اثر این مسئله را می توان کم کرد اما در موارد نادر ممکن است نیاز به سزارین باشد.

عدم توانایی در دفع ادرار: در بی حسی اپیدورال ممکن است مثانه شما را بی حس کند و شما متوجه نشوید که نیاز به دفع ادرار دارید. در این شرایط سوند ادراری در داخل مثانه گذاشته می شود.

نصب سوند ادرار

تب: گاهی اوقات بدن هیچگونه عفونتی ندارد اما درست بعد از بی حسی اپیدورال فرد تب می کند که در این شرایط درمان با آنتی بیوتیک شروع و نوزاد جهت درمان به بخش مراقبتهای ویژه نوزادان منتقل می شود.

مزایای زایمان طبیعی با بیحسی اپیدورال

از مزایای مثبت و خوب بی حسی اپیدورال می توان به کم شدن درد مادر هنگام زایمان اشاره کرد. در زیر به نکات مثبت دیگر این نوع زایمان اشاره می کنیم:

شل شدن عضلات: اگر نوزاد شما در زمان زایمان نمی تواند از کانال زایمان عبور کند، استفاده از بی حسی اپیدورال به او در چرخیدن و خروج از کانال زایمان کمک می کند.

استراحت و خواب کافی: اگر مدت زمان زایمانتان طولانی است و انقباضات رحمی نمی گذارد شما استراحت کنید، این بی حسی به شما در کاهش درد کمک می کند و شما می توانید بخوابید.

اگر مادر نیاز به انجام عمل سزارین داشته باشد: اگر پزشک در طول زایمان تشخیص دهد که مادر به عمل سزارین نیاز دارد، بی حسی اپیدورال باعث میشود در طول عمل نیازی به دریافت بی هوشی عمومی نباشد و در طول جراحی مادر هوشیار باشد.

کاهش اضطراب: وجود استرس و اضطراب در طول زایمان باعث کاهش سرعت زایمان و عدم پیشرفت آن می شود وجود مسکنها در کاهش درد و اضطراب موثر است و ممکن است زایمان سریعتر پیشرفت کند.

بیشتر بخوانید: درمان قطعی چین و چروک شکم

کم شدن اضطراب زایمان

اگر شما هم قصد انجام زایمان طبیعی بدون درد را دارید می توانید به خانم دکتر فرخی پور مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

نکته نهایی

در نهایت درد زایمان از همان ابتدا با زنان همراه بوده است و انسان به شیوه های متفاوت برای رفع آن اقدام کرده است. در دوره ای بوسیله عمل سزارین مانع از ایجاد درد حاصل از زایمان میشد و امروزه با روشهایی مانند بی حسی اپیدورال این درد را حتی الامکان کاهش می دهند.
در بیشتر کشورهای پیشرفته بیش از ۳۰ سال است که روش زایمان طبیعی بدون درد انجام می شود و در واقع پزشکان و متخصصان معتقدند با روشهای جدید و بدون عوارض جانبی غیر قابل کنترل یک مادر می تواند لذت زایمانی طبیعی بدون درد و مشکلات دیگر را تجربه کند.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. در پایان اگر سوالی در مورد زایمان طبیعی بدون درد دارید در بخش نظرات زیر مقاله مطرح کنید. سوالات شما توسط دکتر صفورا فرخی پور پاسخ داده می شوند.

۳/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *