عمل جراحی میومکتومی: روشها و عوارض

جراحی میومکتومی

بیماری فیبروم رحمی از جمله بیماری هایی است که برای هر خانمی در هر سنی ممکن است ممکن است رخ دهد. اغلب اوقات اگر فیبروم مشکلی برای فرد بوجود نیاورد، نیازی به درمان خاصی ندارد اما گاهی اوقات ممکن است همین فیبروم، زندگی عادی  فرد را دچار مشکلاتی کند. در این زمان پزشک توصیه می کند فیبروم درمان شود. یکی از راههای درمان فیبروم رحمی جراحی میومکتومی است. در این مقاله به بررسی کامل جراحی میومکتومی می پردازیم. جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

فیبروم چیست؟

زمانی که بافت رحم بیش اندازه رشد کند، توده ای به نام فیبروم رحمی بوجود می آید. اگر اندازه این فیبرومها کوچک باشد، خوردن خوراکی های مفید، فیبروم را از بین می برد و برای رحم مسئله ای بوجود نمی آید. غالب این فیبروم ها (حدود ۹۵ درصد) خوش خیم هستند و تنها درصد خیلی کمی (حدود ۵ درصد) از نوع بدخیم هستند. فیبروم های رحمی به ۳ دسته کلی زیر تقسیم می شوند:

  • فیبروم اینترامورال
  • فیبروم ساب موکوزال
  • فیبروم ساب سروزال

بیشتر بخوانید: فیبروم چیست؟ و چه علائمی دارد؟

درمان فیبروم رحمی

پزشک برای درمان انواع فیبرومهای رحمی به نکاتی مثل شکل و اندازه فیبروم، سن بیمار و سابقه بارداری فرد توجه می کند. روشهای درمانی که پزشک برای معالجه به کار می برد به شرح زیر است:

  • دارو درمانی
  • روش های غیر تهاجمی
  • جراحی

در ادامه مقاله، به بررسی دقیق جراحی میومکتومی در درمان فیبروم رحمی می پردازیم.

فیبروم رحمی

انواع جراحی میومکتومی

جراحی میومکتومی به ۳ روش زیر قابل انجام است:

هیستروسکوپی
در این روش پزشک به کمک دستگاه هیستروسکوپ (وسیله ای نازک است) و از طریق واژن درون رحم را می بیند و بعد از شناسایی نوع فیبروم، به کمک ابزارهای دیگر، اقدام به برداشتن فیبروم ها می کند. در این نوع جراحی اگر فیبرومها کوچک و تعدادشان کم باشد، به راحتی می توان آنها را از بین برد.
اگر بیمار مبتلا به فیبروم رحمی، باردار باشد و بیماری جدی مثل التهاب تناسلی یا سرطان رحم داشته باشد جراحی هیستروسکوپی نمی تواند انجام دهد.

جراحی هیستروسکوپی

لاپاراتومی یا میومکتومی شکمی
این روش درمانی برای فیبرومهایی انجام می شود که بسیار بزرگ هستند و روشهای دیگر، برای درمان آن مناسب نیستند. فرایند جراحی به این صورت است که پزشک متخصص برشی در پایین شکم بیمار می زند تا بتواند به فیبرومهای داخل رحم دسترسی داشته باشد. سپس فیبرومها را از دیواره رحم جدا می کند و در آخر محل برش را بخیه می زند. پزشک می تواند برای مشخص شدن وضعیت بیمار از لاپاراتومی تشخیصی استفاده کند. در مواردی که بیمار لاغر است، پزشک با انجام جراحی مینی لاپاراتومی، فیبروم ها را از رحم خارج می کند. در این صورت جای بخیه ها بعد از درمان نامحسوس است. خطری که در این جراحی ممکن است بوجود آید، عفونت است. پزشک بوسیله آنتی بیوتیک ها عفونت را از بین می برد. اما اگر عفونت زیاد باشد پزشک آن را در چند جلسه از بین می برد.

جراحی لاپاراتومی

لاپاراسکوپی
در این روش پزشک با کمک دستگاه لاپاروسکوپ اقدام به درمان بیماری می کند. این شیوه کمترین آسیب و تهاجم را در بیمار دارد. نحوه جراحی به این صورت است که پزشک بدون اینکه بیمار را بیهوش کند، برش هایی در شکم و نزدیک ناف ایجاد می کند و با وارد کردن تیوب نازک دستگاه لاپاروسکوپ، داخل شکم را با گاز پر می کند. در این حالت پزشک می تواند ناحیه لگن و اطراف رحم را ببیند و بعد از دیدن فیبرومها، آنها را به تکه های کوچکی تقسیم و اقدام به برداشتن فیبروم ها کند. در برخی موارد پزشک با ایجاد شکافی بزرگتر در شکم، بدون نیاز به تکه تکه کردن،  فیبرومها را از بدن خارج می کند. خونریزی در جراحی لاپاروسکوپی به مراتب کمتر از جراحی لاپاراتومی است در نتیجه بیمار سریعتر حالش خوب می شود و زمان کمتری را در بیمارستان می ماند.

عمل لاپاراسکوپی

جراحی میومکتومی از جمله جراحی هایی است که اگر پزشک متخصص آن را انجام ندهد، برای بیمار عوارض بدی به همراه دارد. پیشنهاد ما به شما خانم دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی است. ایشان با تجربه فراوانی که در تشخیص و درمان این بیماری دارد تا بهبودی کامل بیماری همراه شما هستند. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

جراحی میومکتومی برای چه کسانی مفید است؟

پزشکان به تمامی زنانی که دوست دارند بچه دار شوند یکی از انواع جراحی های میومکتومی را پیشنهاد می کنند چرا که در این روش برخلاف جراحی هیسترکتومی، رحم کامل برداشته نمی شود و بیمار می تواند در آینده بچه دار شود . به علاوه بیمارانی که مشکل ریه ندارند و قلبشان سالم است، این روش موثر است. همچنین اگر بیمار مبتلا به فیبروم رحمی کم خون باشد و طبق تشخیص پزشک، فیبرومها کم و کوچک باشند، پزشک می تواند آنها را به کمک جراحی لاپاروسکوپی، بدون خونریزی زیاد، از بین ببرد.

 مزایا و معایب جراحی میومکتومی

جراحی فیبروم رحمی به شیوه میومکتومی، عوارض کمی دارد اما به این معنا نیست که بیمار می تواند بلافاصله بعد از عمل به زندگی روزمره خود ادامه دهد. این جراحی هم مثل تمامی جراحی های دیگر علاوه بر داشتن ویژگیهای مثبت، عوارض و خطراتی دارد که در ادامه به آنها می پردازیم.

عوارض جراحی میومکتومی:

خونریزی زیاد
برخی مواقع ممکن است بیمار مبتلا به فیبروم رحمی، دچار خونریزی شدیدی شود و کمبود خون دارد. در این حالت پزشک قبل از انجام عمل به بیمار سفارش می کند حتما مواد غذایی و داروهای خاصی را مصرف کند تا در زمان جراحی با کمبود خون مواجه نشود. اما اگر در زمان جراحی، بیمار خونریزی کند، پزشک معمولا رگهای خونی را می بندد تا از خونریزی شدید جلوگیری کند.

چسبندگی
گاهی اوقات ممکن است دیواره رحم بر اثر شکافی که ایجاد می شود چسبنده شود و یا این چسبندگی خارج از رحم بوجود آید. پزشک برای کم کردن اثر چسبندگی، ممکن است جراحی لاپاروسکوپی را برای از بین بردن فیبروم انتخاب کند. چون این جراحی چسبندگی کمتری را نسبت به جراحی لاپاراتومی دارد.

عوارض انجام میومکتومی برای بارداری
اگر پزشک در زمان درمان فیبروم، برش بزرگی در دیواره رحم برای خارج کردن فیبروم ایجاد کند، ممکن است خانم، در زمان بارداری بعدی خود، با مشکلاتی همچون پارگی رحم مواجه شود. به همین دلیل ممکن است پزشک سزارین را پیشنهاد کند.

بیشتر بخوانید: زایمان سزارین

عوارض میومکتومی برای بارداری

احتمال کم برای جراحی هیسترکتومی
در موارد نادر ممکن است بیمار در حین انجام جراحی میومکتومی، دچار خونریزی شدیدی شود. اگر پزشک نتواند خونریزی را کنترل کند و یا بیماری دیگری ظاهر شود، پزشک مجبور است کل رحم را بردارد. به این نوع جراحی، هیسترکتومی گفته می شود.

احتمال اندک برای انتشار یک تومور سرطانی
در موارد نادری ممکن است پزشک در تشخیص فیبروم رحمی و تومور سرطانی اشتباه کند و در طول زمان جراحی متوجه اشتباه خود شود. در این حالت اگر توده به چند تکه کوچک تقسیم شده باشد، کنترل تومور به سختی ممکن می شود و اگر بیمار دوران یائسگی را پشت سر گذاشته باشد، درمان تومور سخت می شود.

احتمال ناباروری
در برخی موارد ممکن است برش ایجاد شده در دیواره رحم به اسکار تبدیل شود. این اسکار در مواردی ممکن است باعث نازایی شود.

پزشکی که توانایی لازم در جراجی فیبروم رحمی دارد، به راحتی می تواند عوارض این بیماری را بعد از عمل جراحی میومکتومی به حداقل برساند. خانم دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی با داشتن سابقه جراحی موفقیت آمیز در این مسیر همراه و درمانگر شماست. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

مزایای جراحی میومکتومی:

  • اگر فیبروم رحمی جراحی شود، خطر خون ریزی شدید در دوران قاعدگی کم می شود. جراحی در درمان دردهای شکمی هم موثر است.
  •  برخلاف جراحی هیسترکتومی که رحم کامل برداشته می شود، در جراحی میومکتومی، چون رحم حفظ می شود، احتمال بارداری بسیار است.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع درمان فیبروم

راههای کم شدن عوارض میومکتومی

برای درمان فیبروم رحمی از طریق جراحی میومکتومی، پزشک باید متخصص زنان و زایمان باشد و تجربه انجام چنین عملی را داشته باشد. در نتیجه عمل با کمترین عارضه ممکن انجام می شود. وقتی پزشک اشراف کاملی بر شکل، اندازه و نوع فیبروم دارد و می داند درمان آن، به چه صورت، انجام می شود، عوارض و خطرات احتمالی بسیار پایین می آید. همچنین اگر پزشک بداند برشی که بر روی شکم می زند چه اندازه است، احتمال خونریزی بیمار به شدت کم می شود.
زمانی که پزشک جراحی میومکتومی را برای بیمار تجویز می کند به او در برخی موارد توصیه هایی می کند، از جمله:

مصرف مکمل های آهن و ویتامین ها
اگر پزشک متوجه شود بیمار در زمان قاعدگی، خون زیادی از دست می دهد و آهن بدنش کم می شود، به کمک انواع ویتامین و مکمل های حاوی آهن، سلول های خونی بیمار را تقویت می کند.

مصرف مکمل های آهن و ویتامین ها

درمان هورمونی
در این روش پزشک بوسیله قرصهای کنترل بارداری و داروی آگونیست که هورمون آزاد کننده گنادوتروپین است، خون قاعدگی را کم می کند. از آنجا که ۲ هورمون استروژن و پروژسترون در ایجاد فیبرومهای رحمی نقش دارند، آگونیست تولید این دو هورمون را متوقف می کند. همچنین در ایجاد ذخایر آهن و ساخت هموگلوبین نقش مهمی دارد. از اثرات دیگر مصرف هورمون آگونیست، کوچک شدن فیبروم رحمی است و کار پزشک را در برداشتن فیبروم راحتتر می کند. در نتیجه خونریزی به مراتب کمتر می شود.
هرچند آگونیست علائم یائسگی مثل گر گرفتن را نشان می دهد اما زمانی که مصرف دارو توسط پزشک متوقف شود این علائم هم از بین می رود.

مراقبتهای بعد از عمل

با توجه به نوع فیبروم و نوع جراحی که پزشک انجام می دهد، طول دوره بهبودی، متفاوت است. در بین انواع جراحی فیبرومی، جراحی لاپاروسکوپی سریع ترین زمان را، در درمان بیمار دارد. بعلاوه در این روش جراحی، بیمار بدون اینکه مدت زیادی در بیمارستان بستری باشد، در همان روز، جراحی شده و مرخص می شود. بیمار بعد از جراحی، باید خوب استراحت کند و بنا به نظر پزشک، بعد از یک هفته، حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی کند و بیش از اندازه سر پا نایستد. همچنین نباید وسایل سنگین بلند کند و تا زمانی که پزشک اجازه نداده است نباید رابطه جنسی داشته باشد.

پیاده روی

پزشک بعد از جراحی داروهایی را تجویز می کند از جمله:

آنتی بیوتیک
از آنجایی که احتمال بروز عفونت وجود دارد، پزشک بوسیله آنتی بیوتیک ها از بروز عفونت جلوگیری می کند.

داروهای ضدهورمون
چون هورمونها در تشکیل این بیماری نقش دارند، پزشک داروهای ضدهورمونی را برای بیمار تجویز می کند.

داروهای ضد درد
پزشک برای کم شدن دردهای بیمار، مسکن تجویز می کند.

این را هرگز فراموش نکنید که هر روز باید محل جراحی را با آب گرم و صابون خوب شسته و خشک کنید. اگر هر نوع عفونتی در محل زخم داشتید حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

پزشک باتجربه این توانایی را دارد که بعد از جراحی فیبروم رحمی به یکی از روشهای جراحی میومکتومی عوارض و خطرات بعد از جراحی را به میزان قابل توجهی کنترل کند. خانم دکتر صفورا فرخی پور جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از بهترین پزشکان باسابقه در زمینه جراحی میومکتومی هستند. شما می توانید در صورت نیاز، برای دریافت وقت ویزیت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس حاصل فرمایید.

بارداری بعد از جراحی میومکتومی

امکان باردار شدن و یا نشدن شما، به نوع جراحی که پزشک شما برایتان تجویز می کند، اثر مستقیمی دارد. در اغلب موارد بیمار مبتلا به فیبروم رحمی که به وسیله جراحی میومکتومی عمل شده است، می تواند زیر نظر پزشک باردار شود. این را به یاد داشته باشید که بعد از جراحی هیسترکتومی امکان باردار شدن وجود ندارد چون رحم کامل از بدن خارج می شود. فراموش نکنید که حداقل ۶ ماه زمان نیاز است تا زخمی که بر اثر برش رحم ایجاد شده است، ترمیم شود. بعد از آن فرد می تواند زیر نظر پزشک باردار شود.

هزینه عمل جراحی میومکتومی

هزینه عمل جراحی میومکتومی به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعداد روزهای بستری بیمار قبل و بعد از عمل
  • زمان عمل
  • تخت بستری خصوصی و هزینه همراه
  • درجه بیمارستان
  • وسایلی که در زمان عمل استفاده می شود.

نکته پایانی

بیماری فیبروم رحمی از جمله بیماری هایی است که سلامت رحم زنان جامعه را به خطر می اندازد. باتوجه به پیشرفت علم پزشکی در سالهای اخیر، پزشکان روشهایی برای درمان فیبروم رحمی پیدا کرده اند. یکی از این شیوه ها جراحی میومکتومی است که توضیحاتی را درمورد نحوه انجام این عمل و مراقبتهای بعد از آن گفتیم و به این سوال پاسخ دادیم که آیا بعد از جراحی میومکتومی بارداری امکانپذیر است یا خیر.

اگر هنوز سوال و ابهامی دارید، آن را در بخش نظرات زیر همین مقاله با ما درمیان بگذارید.

۳/۵ - (۶ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *