زخم دهانه رحم در بارداری را جدی بگیرید!

زخم دهانه رحم در بارداری

از آنجایی که زخم دهانه رحم بیشتر در سنین باروری خانمها رخ می دهد، بسیاری از خانم های جوانی که دچار سرویسیت های حاد هستند، نگران باروری خود هستند. در این مقاله به شما خواهیم گفت، سرویسیت در بارداری آیا مشکلی برای شما و جنین تان ایجاد می کند یا خیر. تا پایان این مقاله همراه ما باشید. جهت دسترسی سریع تر به بخش های مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

علت التهاب دهانه رحم در بارداری

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان، التهاب گردن رحم در دوره بارداری به خاطر افزایش هورمون های زنانه شایع تر از زمان های دیگر است. در این حالت لایه داخلی سرویکس از دهانه رحم بیرون زده و حالت برگشتگی پیدا می کند که در اصطلاح غلط و عامیانه به آن زخم دهانه رحم می گویند.

این مشکل در اغلب زنان باردار رخ می دهد و مسئله خاصی نیست. چون در بیشتر خانمها بدون درمان و خودبخود رفع می شود. اما در بعضی از موارد هم سرویسیت های دوره بارداری شدید هستند و با خطراتی ممکن است همراه باشند.

بیشتر بخوانید: آیا زخم دهانه رحم باعث نازایی میشود؟

زخم دهانه رحم در بارداری خطرناک است؟

اگر ترشحات عفونی یا خونریزی واژینالی زیادی دارید، التهاب گردن رحم در شما متوسط یا شدید است و بارداری با وجود التهاب سرویکس می تواند باعث بروز مشکلات زیر شود:

  • صدمه به جنین در اثر انتقال عفونت واژن به رحم
  • بروز عفونت در چشم و ریه نوزاد
  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • تبدیل عفونت سرویکس به ضایعات پیش سرطانی

پس بهتر است قبل از باردار شدن، زخم دهانه رحم را کامل درمان کرده و بعد برای بارداری اقدام کنید.

برای تشخیص زخم دهانه رحم قبل از  بارداری می توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. همچنین مطب ایشان مجهز به کولپوسکوپی رحم است و در صورت نیاز می توانید به راحتی از خدمات کولپوسکوپی در مطب ایشان نیز بهرمند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آیا زخم دهانه رحم باعث سقط جنین میشود؟

زخم دهانه رحم در بارداری در صورتی باعث سقط جنین می شود که منجر به علائم زیر شود:

  • خونریزی یا لکه بینی در بارداری
  • عفونت شدید دهانه رحم
  • ترشحات عفونی واژن

در واقع، یکی از وظایف مهم سرویکس در بارداری، محافظت جنین از عفونت های واژینالی است. باید در دوران بارداری خود مراقب بهداشت جنسی و عفونی نشدن واژن تان باشید تا جنین تان صدمه ای نبیند یا سقط نشود.

بیشتر بخوانید: کی کولپوسکوپی انجام دهیم | بهترین زمان برای کولپوسکوپی 

رایجترین علائم زخم دهانه رحم

درمان زخم دهانه رحم در بارداری

درمان زخم دهانه رحم در بارداری سخت تر از حالت عادی است. چون بسیاری از داروها و روشهای درمانی را در این دوران نمی توانیم به کار ببریم. اما با این حال، عفونت دهانه رحم را می توان در دوران بارداری هم درمان کرد. هرچند که بهتر است اگر زخم دهانه رحم در شما علامت دار است، قبل از حاملگی آن را درمان کنید.

در صورت نیاز به درمان سرویسیت، کرایوتراپی یا فریز زخم دهانه رحم برای مادرانی که می خواهند باردار شوند، توصیه نمی شود. چون با این روش ممکن است شانس باروری خانمهای جوان کمتر شود. اگر با مصرف دارو التهاب سرویکس درمان نشد، با توجه به شرایط و اندازه زخم تان شاید توصیه شود که سریعتر حامله شوید، قبل از اینکه زخم دهانه رحم بزرگتر شود.

برای درمان زخم رحم در بارداری می توانید از تخصص خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

پرسش و پاسخ درباره زخم دهانه رحم در بارداری

در این بخش خانم دکتر فرخی پور به سوالات رایج شما در باره زخم دهانه رحم و بارداری پاسخ داده اند:

درمان زخم دهانه رحم بدون فریز ممکن است؟

بله. اگر علائم حادی ندارید با دارو یا خودبخود خوب می شود. اما اگر خونریزی و ترشحات عفونی دارید، روشهای مختلفی برای درمان سرویسیت هست که با توجه به شدت و علت عارضه آنها را تجویز می کنیم.

قبل از کولپوسکوپی میتوانم زخمم را فریز کنم؟

خیر. حتما قبل از اقدام به کرایوتراپی باید کولپوسکوپی دهانه رحم انجام دهید تا وضعیت سلولها در ناحیه التهاب سرویکس را چک کنیم.

آیا فریز زخم دهانه رحم باعث نازایی میشود؟

در بعضی از خانمها بله. چون کرایوتراپی در این خانم ها باعث تنگی دهانه رحم و اختلال در باروری می شود.

برای پیشگیری از زخم دهانه رحم ب چه کار کنم؟

از مقاربت های پرخطر و با افراد متعدد بپرهیزید و بهداشت واژن و لباس زیر را رعایت کنید تا به عفونت مبتلا نشوید.

من زخم دهانه رحم دارم و ماههاست برای بارداری تلاش می کنم. پریودم ۳ روزه عقب افتاده، بی بی چک هم منفی بود، مشکل چیه؟

زخم دهانه رحم مشکلی برای باروری ایجاد نمی کند، آزمایش خون بارداری بدهید تا مطمئن شوید باردار هستید یا نه. بی بی چک قابل اعتماد نیست.

آیا عفونت باکتریایی دهانه رحم به جنین منتقل می شود؟

برخی از انواع واژینیت می تواند منتقل شده و باعث تولد نوزادان نارس یا با وزن کم شوند. بعضی از این نوزادان با مشکلات تنفسی متولد می شوند.

اگر شما هم سوالی درباره زخم دهانه رحم در بارداری دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را ارسال کنید.

۳.۶/۵ - (۱۵ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *