کی کولپوسکوپی انجام دهیم | بهترین زمان برای کولپوسکوپی

بهترین زمان کولپوسکوپی

کولپوسکوپی (Colposcopy) یک تست تشخیصی برای تغییرات دهانه رحم و بررسی درگیرشدن دهانه رحم با تیپهای پرخطر ویروس hpv است. با انجام به موقع این آزمایش، می توان در همان مراحل ابتدایی، جلوی پیشرفت سرطان دهانه رحم و مرگ بیمار را گرفت. به همین دلیل انجام این آزمایش برای زنانی که کولپوسکوپی برای آنها تجویز شده بسیار مهم است.
تعداد زیادی از خانم ها اغلب این سوال را می پرسند که آیا انجام کولپوسکوپی ضروری است یا نه و بهترین زمان کولپوسکوپی چه زمانی است. با خواندن این مقاله متوجه می شوید که چه زمانی باید به بهترین دکتر برای کولپوسکوپی مراجعه کنید. برای دسترسی سریع به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

زخم دهانه رحم و کولپوسکوپی

طبق توصیه خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص و جراح زنان و زایمان، برای موارد زیر حتما باید کولپوسکوپی برای بیمار انجام شود:

  • دارای عفونت مقاوم به درمان
  • وجود زخم مقاوم به درمان در دهانه رحم
  • سلولهای غیرعادی در نتایج پاپ اسمیر
  • زخم یا التهاب دهانه رحم
  • بزرگ بودن بیش از حد دهانه رحم

در صورتی که بیمار دچار مشکلات بالا باشد، با تفسیر جواب آزمایش کولپوسکوپی می توان تشخیص داد که آیا التهابات دهانه رحم مشکل ساز هست یا نه. همچنین وضعیت سرویکس از لحاظ سرطانی بودن یا نبودن سلولها توسط کولپوسکوپی مشخص می شود.

اگر نیاز به انجام کولپوسکوپی دهانه رحم دارید، می‌توانید این آزمایش را در مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در تهران انجام دهید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

بهترین زمان کولپوسکوپی

زمانی که بیمار دچار تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی به خصوص تیپ ۱۶ و ۱۸ شود و نتیجه تست پاپ اسمیر او مثبت باشد، برای تشخیص دقیق تر ابتلا به سرطان دهانه رحم، ضایعات ایجاد شده و تشخیص مراحل پیشرفت بیماری حتما باید کولپوسکوپی انجام دهید.

هر چند می توان کولپوسکوپی و تست پاپ اسمیر را همزمان انجام داد، اما بهترین زمان برای کولپوسکوپی وقتی است که نتیجه پاپ اسمیر را گرفته اید. بعد از بیوپسی تست پاپ اسمیر می توانید برای کولپوسکوپی مراجعه کنید. البته در بعضی موارد که پزشک با تکیه بر تجربه و تخصص خود می داند دهانه رحم درگیری بالایی پیدا کرده، شاید در همان جلسه معاینه در کنار پاپ اسمیر برای شما کولپوسکوپی دهانه رحم هم انجام دهد.

مراحل سرطان دهانه رحم

زمان مناسب برای کولپوسکوپی اچ پی وی

زمان مناسب برای کولپوسکوپی وقتی است که پریود نیستید و به گفته خانم دکتر فرخی پور، در روزهای هشتم تا دوازدهم سیکل قاعدگی تان هستید. اگر از آیودی برای پیشگیری از بارداری استفاده می کنید و به تازگی آن را برداشته اید، باید یک ماه صبر کنید و بعد کولپوسکوپی را انجام دهید.

اما اگر عجله دارید، می توانید بعد از یک هفته  از خارج کردن آی یودی، آزمایش کولپوسکوپی را انجام دهید. البته لازم به ذکر است که در حالت عادی اگر آی یو دی دارید، می توانید بدون مشکل، کولپوسکوپی کنید.

آمادگی قبل از انجام کولپوسکوپی

به بانوانی که قصد دارند تست کولپوسکوپی را انجام دهند، توصیه می شود حتما قبل از مراجعه به مراکز کولپوسکوپی موارد زیر را رعایت کنند:

  • ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از کولپوسکوپی نباید دوش واژینال، داروهای واژینالی یا تامپون استفاده کنید.
  • حتما از دو روز قبل از آزمایش، رابطه جنسی و دخول نداشته باشید.
  • اگر حساس به درد هستید، می توانید دو ساعت قبل از آزمایش تان، مسکن بروفن بخورید.
  • در صورت حاملگی حتما این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
  • همراه داشتن پد بهداشتی ضروری است. چون بعد از نمونه برداری به احتمال بالا دچار لکه بینی خواهید شد.

در ضمن جهت انجام کولپوسکوپی برای اچ پی وی نیازی نیست ناشتا باشید و می توانید قبل از آن آب یا غذا بخورید. معمولا به بیمار توصیه می کنیم قبل از آزمایش، مثانه را خالی کند تا کولپوسکوپی بهتر انجام شود. رعایت نکات مراقبتهای قبل و بعد از کولپوسکوپی در تشخیص و درمان بیماری شما موثر است.

اگر نیاز به انجام کولپوسکوپی برای hpv دارید، می‌توانید به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، متخصص زنان و زایمان در تهران مراجعه کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت نوبت با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

آمادگی قبل از کولپوسکوپی

پرسش و پاسخ کولپوسکوپی در تهران

خانم های زیادی در مورد کولپوسکوپی برای زگیل تناسلی سوالات زیر را از خانم دکتر فرخی پور می پرسند که این سوالات را به همراه جواب ایشان، می توانید آنها را در ادامه بخوانید:

کولپوسکوپی برای اچ پی وی چقدر طول می کشد؟

معمولا مدت زمان انجام کولپوسکوپی حدود ۲۰ دقیقه است.

در زمان بارداری می توانم کولپوسکوپی کنم؟

بهتر است چند ماه بعد از زایمان این آزمایش انجام شود. چون کولپوسکوپی به خصوص در اوایل بارداری با خطر سقط جنین همراه است. اما در صورتی که این آزمایش لازم است بارداری تان را به پزشک خود اطلاع دهید.

تست کولپوسکوپی چند سال یکبار باید انجام شود؟

اگر تست پاپ اسمیرتان مثبت بوده، باید هر شش ماه یکبار تا درمان کامل کولپوسکوپی را انجام دهید. بعد از آن طبق رفرنس های پزشکی نیاز است هر سه سال یکبار باید کولپوسکوپی انجام دهید.

چه زنانی نیاز به کولپوسکوپی دارند؟

برای علائمی مثل لکه بینی بین دو پریود، عفونتهای واژینال مقاوم به درمان، لکه بینی بعد از یائسگی و مشاهده خون بعد از رابطه جنسی ابتدا تست پاپ اسمیر می گیریم. در صورتی که جواب پاپ تشت، مثبت باشد کولپوسکوپی نیز انجام می دهیم. همچنین انجام کولپوسکوپی برای خانمهایی که مبتلا به hpv هستند لازم و ضروری است.

چه مراقبت هایی بعد از کولپوسکوپی باید انجام دهم؟

به مدت سه روز نباید رابطه جنسی داشته باشید. به مدت دو هفته نباید از دوش واژینال و تامپون استفاده کنید. در مورد مراقبتهای بعد از کولپوسکوپی مقاله ای در سایت داریم که پیشنهاد  می کنم حتما بخوانید.

علت انجام کولپوسکوپی چیست؟

این تست برای اطمینان پزشک از اینکه دچار ضایعات پیش سرطانی یا سرطان دهانه رحم هستید یا نه، انجام می شود. کولپوسکوپی یک روش تشخیصی است که به پزشک کمک می کند بهترین درمان را برای شما انتخاب کند. همچنین انجام کولپوسکوپی دوره ای، برای  فالوآپ بیمار و بررسی روند بهبودی بیمار ضروری است.

اگر شما هم سوالی در مورد بهترین زمان برای کولپوسکوپی دارید، در بخش نظرات این مقاله، سوالات تان را ارسال کنید.

۳.۶/۵ - (۸ امتیاز)
۸ دیدگاه ها
  • آيا براي چكاب دوره اي اچ پي وي در صورتيكه پاپ اسمير مثبت شد كولپوسكپي هم انجام شود يا هر دو بايستي انجام شود ؟

    • زمانی که تست اچ پی وی یا تست پاپ اسمیر مثبت بشه، برای تایید اینکه دهانه رحم سالمه یا نه، تست کولپوسکوپی تجویز میشه که باید انجام بدین حتما. اگر تست hpv و پاپ تست منفی باشه نیازی به انجام کولپوسکوپی نیست.

  • سلام؛برای درمان زخم دهانه رحم با دو دوره دارو درمان نشده چه درمانی میشه انجام داد؟پاپ اسمیر منفی شده.

    • من معاینه تون نکردم و نمیدونم علت زخم دهانه رحم و نوع دارو و درمان شما چی بوده. نمیتونم نظر قطعی بدم. ولی این مسئله رو جدی بگیرید. میتونید برای معاینه مجدد مراجعه کنید تا ببینم مشکل تون چی بوده و چرا درمان موثر نبوده و با توجه به نوع مشکلی که دارید روش درمانتون رو تغییر میدم.

  • سلام وقت بخیر.

    خانم دکتر عزیز من یه پولیپ خیلی کوچیک در حد ۳ میلی در دهانه رحم داشتم که توسط متخصص برداشته شد و نتیجه پاپ اسمیر و پاتولوژی هم نرمال بود. ولی الان بعد از یک سال بعد از رابطه خونریزی دارم. البته زخم گردن رحم هم دارم. به نظر شما کولپوسکوپی ضرورت دارد یا نه؟

    ممنون از راهنمایی شما

    • سلام. زخم گردن رحم دلایل مختلفی مثل عفونت، آلرژی یا ضایعات پیش سرطانی باشه. پس باید حتما برای معاینات مجدد مراجعه کنید تا علت خونریزی و التهاب سرویکس مشخص بشه. اگر نیاز به کولپوسکوپی داشته باشید، براتون تجویز می کنیم و باید حتما انجامش بدین.

  • سلام سال گذشته hpv16مثبت شد کولپوانجام دادم خوب بود گفتن سال بعد تکرار کنم هفته گذشته تست پاپ و اچ پی وی دادم منفی بود ایا باز هم باید کولپوسکپی انجام بدم؟

    • باید با توجه به دستور پزشکتون چکاپ ها رو انجام بدین. اگر گفتن لازمه آزمایش سالانه داشته باشید حتما ادامه بدین. اگر نیازی به کولپوسکوپی نداشته نباشید هم بهتون میگن حتما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *