خواندن و تفسیر جواب کولپوسکوپی

خواندن-و-تفسیر-جواب-کولپوسکوپی

با استفاده از آزمایشی به نام کولپوسکوپی دهانه رحم می توان علت مشکلاتی مانند خونریزی غیر معمول واژن را پیدا کرد. این آزمایش زمانی تجویز می شود که جواب تست پاپ اسمیر بیمار غیرطبیعی باشد. بر اساس جواب کولپوسکوپی می توان گفت که علت غیرطبیعی بودن سلولهای دهانه رحم در تست پاپ اسمیر سرطان هست یا نه. ما در این مقاله قصد داریم شما را با انواع تفسیر جواب کولپوسکوپی آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

کولپوسکوپی دهانه رحم چیست؟

کولپوسکوپی دهانه رحم یک تست غربالگری سرطان دهانه رحم است که با دقت بالای ۹۹ درصد علت تغییرات سلولی دهانه رحم را مشخص می کند. بیمارستان، کلینیک و مطب پزشک متخصص زنان از جمله مراکز کولپوسکوپی تهران هستند که به صورت سرپایی می توانید این تست را ظرف ۱۰ تا ۲۰ دقیقه انجام دهید.

اگر حین کولپوسکوپی، چیز غیرعادی در واژن یا دهانه رحم دیده شود، بیوپسی یا نمونه برداری انجام شده و نمونه ها به آزمایشگاه پاتولوژی فرستاده می شوند.

بررسی نمونه های جمع آوری شده

در آزمایشگاه پاتولوژی تغییرات زیر در سلولهای دهانه رحم مورد بررسی قرار می گیرند:

  • تغییر در اندازه، شکل و رنگ هسته سلول ها
  • بالغ شدن یا نشدن سلولهای غیرطبیعی

اگر سلولهای غیرطبیعی نابالغ بتوانند به بلوغ برسند، ریسک سرطان دهانه رحم کمتر است. اما هرچقدر سلولهای نابالغ بیشتری نتوانند به بلوغ برسند، ریسک سرطان بالاتر می رود.

انواع-تغییرات-سلولی-در-دهانه-رحم

برای انجام کولپوسکوپی و درمان دیسپلازی دهانه رحم در تهران شما هم می توانید از پیشرفته ترین تجهیزات مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جواب تست کولپوسکوپی دهانه رحم

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، بعد از بررسی بیوپسی یا نمونه برداری از سلولهای دهانه رحم، جواب بیوپسی رحم به یکی از شکل های زیر گزارش می شود:

جواب کولپوسکوپی منفی

اگر جواب آزمایش شما منفی باشد یعنی هیچ سلول غیر طبیعی پیدا نشده است. اما با وجود جواب کولپوسکوپی نرمال همچنان با توجه به سن خود هر ۳ تا ۵ سال یکبار باید تست پاپ اسمیر را انجام دهید.

جواب کولپوسکوپی مثبت

اگر در بیوپسی شما سلولهای غیرطبیعی دیده شوند، جواب کولپوسکوپی مثبت است. از هر ۱۰ نفر، جواب تست کولپوسکوپی ۶ نفر مثبت می شود. اما دیدن سلول های غیر طبیعی در دهانه رحم غیرعادی یا به معنی سرطان نیست.

در این مواقع، سلولهای غیرعادی باید برداشته شوند و غربالگری منظمی برای بررسی تغییرات دهانه رحم داشته باشید. اما در صورت عدم درمان و رسیدگی ممکن است در آینده این سلولها سرطانی شوند.

تفسیر جواب کولپوسکوپی مثبت

اگر وجود سلولهای غیرعادی در آزمایش تایید شده باشد، نحوه خواندن جواب کولپوسکوپی به صورت زیر است:

CIN 1

اگر جواب تست کولپوسکوپی CIN1 باشد یعنی نیازی به درمان فوری ندارید و ریسک سرطان دهانه رحم پایین است. با این حال باید سالانه تست پاپ اسمیر یا کولپوسکوپی را انجام دهید چون ممکن است CIN1 خودبخود از بین بروند و یا تبدیل به سلولهای سرطانی شوند.

CIN 2

در تفسیر جواب کولپوسکوپی CIN2 باید گفت که ریسک سرطان دهانه رحم متوسط است و احتمال دارد سلولهایی که دچار تغییر یا دیسپلازی شده اند، سرطانی شوند. معمولاً برای از بین بردن این سلولها آنها را برمیداریم ولی همیشه نیازی به انجام این کار نیست. در بعضی موارد هم صرفا لازم است برای کولپوسکوپی های بعدی مراجعه کنید تا وضعیت سلولها بررسی شود.

CIN 3

اگر سلولهای غیرعادی دهانه رحم، CIN3 گزارش شوند، ریسک سرطانی شدن آنها زیاد است و حتما باید آنها را برداشت. در تفسیر جواب کولپوسکوپی CIN3 نمی توان گفت که سرطان دارید ولی باید سریعتر درمان را شروع و از سرطانی شدن سلولها پیشگیری کنید.

CGIN

اگر جواب کولپوسکوپی CGIN باشد، دیسپلازی دهانه رحم (تغییرات سلولی) ریسک بالایی برای تبدیل شدن به سرطان دارد ولی هنوز دچار سرطان نیستید. با درمان های لازم می توان سلولهای آلوده را برداشت و از سرطان دهانه رحم جلوگیری کرد.

توجه توجه: باید جواب تست کولپوسکوپی شما را پزشک بخواند و نباید به جوابهایی که خودتان در اینترنت پیدا کرده اید، اکتفا کنید.

انواع-دیسپلازی-دهانه-رحم

بیشتر بخوانید: جواب آزمایش اچ پی وی

روشهای درمان سرطان دهانه رحم

روشهای درمان CIN1 و CIN2 و CIN3 در جواب کولپوسکوپی مثبت متفاوت است. اگر در تفسیر جواب کولپوسکوپی، نتیجه آزمایش بیمار CIN3 یا CGIN باشد، به یکی از روشهای زیر باید سلولهای سرطانی را برداشت:

حذف با لوپ: در این روش از یک سیم دایره ای (لوپ) برای حذف سلولهای سرطانی استفاده می شود.

بیوپسی مخروطی: در این نوع بیوپسی تمام سلولهای آلوده دهانه رحم برداشته می شوند. ناحیه برداشته شده به شکل یک مخروط است برای همین به آن بیوپسی مخروطی می گویند.

برای انجام کولپوسکوپی و درمان دیسپلازی دهانه رحم در تهران شما هم می توانید از پیشرفته ترین تجهیزات مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

جمع بندی نهایی

جواب کولپوسکوپی دهانه رحم نشان می دهد که آیا تغییرات سلولی دهانه رحم سرطانی است یا نه. اگر تغییری در هسته یا بلوغ سلولها دیده نشود، جواب کولپوسکوپی نرمال است، در غیر اینصورت آزمایش شما مثبت گزارش می شود.

در تفسیر جواب کولپوسکوپی مثبت ممکن است نتایج نشان دهند که ریسک سرطان پایین (CIN1) یا متوسط (CIN2) است و نیازی به درمان فوری نیست. ولی جواب تست کولپوسکوپی اگر CIN3 یا CGIN باشد، ریسک سرطان بالا است و برای درمان آن باید سلولهای آلوده را زودتر برداشت.

پرسش و پاسخ جواب کولپوسکوپی رحم

پاسخ به متداول ترین سوالات درباره تفسیر آزمایش کولپوسکوپی را می توانید اینجا بخوانید:

جواب کولپوسکوپی چقدر طول می کشد تا حاضر شود؟

معمولا بین ۲ تا ۳ هفته طول می کشد جواب تست کولپوسکوپی حاضر شود. اگر بعد از سه هفته هنوز جوابی دریافت نکرده اید حتما به آزمایشگاه مراجعه کنید.

جواب کولپوسکوپی غیرطبیعی یعنی سرطان؟

دیدن سلول های غیرطبیعی در دهانه رحم به معنی سرطان نیست. البته این خطر وجود دارد که در صورت عدم درمان، این سلولها در آینده تبدیل به سرطان شوند.

جواب کولپوسکوپی چه چیزی را نشان می دهد؟

نتیجه آزمایش کولپوسکوپی به طور دقیق مشخص می کند که آیا تغییری در سلولهای دهانه رحم دارید یا نه؛ مبتلا به سرطان هستید یا نه؛ در چه مرحله ای از دیسپلازی قرار دارید و اینکه آیا نیازی به درمان فوری هست یا نه.

اگر شما هم سوالی درباره نتایج آزمایش کولپوسکوپی دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را بپرسید.

۳.۳/۵ - (۳ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *