روشهای درمان CIN1 و CIN2 و CIN3 چه هستند؟

روشهای-درمان-CIN1-و-CIN2-و-CIN3

آزمایش کولپوسکوپی دقیقترین تست غربالگری سرطان دهانه رحم در زنان است. این آزمایش می تواند تغییرات پیش سرطانی، مرحله آن و یا سرطانی شدن سرویکس (دهانه رحم) را تشخیص دهد.
سلولهایی که پیش سرطانی هستند و هنوز تبدیل به سرطان نشده اند، در جواب کولپوسکوپی به صورت درجات مختلفی از پیش سرطانی بودن یا CIN گزارش می شوند. در این مقاله همراه ما باشید تا شما را با این درجات و روشهای درمان آنها آشنا کنیم. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

CIN چیست؟

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، سلولهای دهانه رحم در اثر آلودگی به تیپهای خطرناک ویروس اچ پی وی (عامل زگیل تناسلی) ناگهان سرطانی نمی شوند. بلکه اول دچار تغییرات پیش سرطانی (دیسپلازی) شده و بعد به مرور در طول سالها سرطانی می شوند.

در صورت عدم درمان این ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم، این سلولها به سمت سرطانی شدن پیش می روند. CIN مخفف نئوپلازی داخل اپیتلیالی دهانه رحم است که نشان می دهد بافت دهانه رحم دچار تغییرات پیش سرطانی شده است.

نکته: CIN در زنان شایع است و هر چند به ندرت ولی می تواند با پیشرفت خود منجر به سرطان مهاجم دهانه رحم شود.

بیشتر بخوانید: علائم هشدار دهنده و ظاهری سرطان دهانه رحم

انواع CIN

بسته به اینکه چه قدر از بافت دهانه رحم دچار دیسپلازی شده باشد، CIN انواع مختلفی دارد. با نمونه برداری (بیوپسی) در تست کولپوسکوپی می توان نوع CIN را مشخص کرد. در نتایج بیوپسی، CIN به یکی از شکل های زیر گزارش می شود:

CIN1: در CIN1 ضایعات پیش سرطانی یا دیسپلازی خفیف است و بیشتر سلولهای دهانه رحم نرمال هستند.

CIN2: در این مرحله، دیسپلازی متوسط است و سلولهای بیشتری نسبت به مرحله CIN1 دچار تغییرات پیش سرطانی شده اند. این مرحله از تغییرات پیش سرطانی نیاز به درمان دارد.

CIN3: در CIN3 دیسپلازی شدید و جدی است و به درمان نیاز دارد. حتی ممکن است در CIN3 وارد مرحله اول سرطان دهانه رحم شده باشید. به طور کلی، احتمال سرطانی شدن دیسپلازی در CIN3 بیشتر از دیسپلازی های قبلی است.

مراحل-پیش-سرطانی-و-سرطان-دهانه-رحم

برای تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم در شمال تهران، شما هم می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

روشهای درمان ضایعات پیش سرطانی  CIN

با توجه به درجه CIN متخصص زنان از روشهای زیر برای درمان ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم و جلوگیری از سرطانی شدن سلولهای آن استفاده می کنند:

درمان CIN 1

پزشکان معمولا دیسپلازی خفیف را جدی نمی گیرند و انتظار می رود بیشتر آنها طی ۱۲ ماه خودبخود بهبود یابند. اما همه این دیسپلازی ها خوب نمی شوند و ممکن است پیشرفت کنند. بنابراین این تغییرات به نظارت و بررسی نیاز دارند.

پس هر ۶ ماه (به مدت یک سال) باید کولپوسکوپی دهانه رحم را تکرار کنید. اگر تغییرات پیش سرطانی در بیوپسی های بعدی خوب شده بود، می توانید به برنامه روتین غربالگری سرطان دهانه رحم برگردید.

اما اگر CIN1 طولانی شد، باید با درمان cin1 با لیزر یا روشهای دیگر که برای درمان CNI درجات بالاتر به کار می روند، سلولهای آلوده را برداشت یا از بین برد.

روشهای-درمان--انواع-CIN

درمان CIN2 و CIN3

درمان CIN3 و CIN2 نباید به تعویق بیفتند. متخصص زنان برای درمان این نوع دیسپلازی ها علاوه بر نظارت و بررسی، باید قسمتهای غیرعادی بافت دهانه رحم را به یکی از روشهای زیر بردارد یا تخریب کند:

مخروط برداری (کونیزاسیون): مخروط برداری یا بیوپسی مخروطی یک عمل سرپایی با بیحسی موضعی است که موقع کولپوسکوپی می توان آن را انجام داد. در این جراحی سلول های غیر طبیعی سرویکس به شکل یک مخروط برداشته می شوند.

لیزر تراپی: در این روش از لیزر برای تخریب و سوزاندن سلولهای دهانه رحم که دچار دیسپلازی شده اند، استفاده می شود.

روش حلقه یا لوپ (LLETZ): در این روش برای برداشتن سلولهای پیش سرطانی از یک حلقه سیمی نازکِ داغ شده با جریان الکتریکی استفاده می شود. تکنیک این جراحی ساده تر از روش مخروط برداری است.

روش LLETZ یک جراحی کوچک سرپایی است که موقع کولپوسکوپی می توانیم با بیحسی موضعی آن را انجام دهیم.

نکته: درمان ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم با روشهای بالا با عوارضی مانند احساس گرفتگی یا درد جزئی، خونریزی خفیف و ترشحات واژینالی همراه است که چیز جدی نیستند.

کرایوتراپی یا فریز کردن دهانه رحم

به گفته دکتر فرخی پور، کرایوتراپی یا انجماد، روش خوبی برای درمان دیسپلازی دهانه رحم نیست. چون با فریز زخم دهانه رحم ممکن است همه سلولهای تغییریافته ی سرویکس فریز نشوند.

بنابراین بعضی از سلولهای این ناحیه که دچار دیسپلازی شده اند، زنده و مخفی می مانند و اجازه می دهند سرطان سرویکس بدون اینکه در معاینات دیده شود به پیشرفت خود ادامه دهد.

برای تشخیص و درمان سرطان دهانه رحم در شمال تهران، شما هم می توانید به مطب دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و رزرو نوبت می توانید با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید

جمع بندی پایانی

CIN به تغییرات پیش سرطانی دهانه رحم گفته می شود. بسته به اینکه چه مقدار از بافت سرویکس دچار دیسپلازی و تغییر شده باشد، این عارضه به سه درجه CIN1، CIN2 و CIN3 تقسیم بندی می شود.

روش درمان هر یک از این مراحل با هم متفاوت است. مثلا CIN1 یک دیسپلازی خفیف است که معمولا بدون درمان خوب می شود. اما دیسپلازی های درجه بالا یعنی CIN2 و CIN3 نیاز به درمانهایی مثل برداشتن سلولهای پیش سرطانی با لوپ، بیوپسی مخروطی یا تخریب این سلولها با لیزر دارند.

پرسش و پاسخ درباره CIN

معمولا در مورد CIN سوالات زیر زیاد از متخصص زنان پرسیده می شود:

آیا cin1 خطرناک است؟

معمولا نه. CIN1 در واقع خفیف ترین نوع دیسپلازی سلولهای دهانه رحم است که بیشتر اوقات بدون درمان برطرف می شود. اما ۱ درصد از این دیسپلازی ها ممکن است تبدیل به سرطان شوند. پس پزشک باید آنها را زیر نظر داشته باشد و در صورت نیاز درمان های لازم انجام شود.

cin1 چیست؟

خفیف ترین مرحله دیسپلازی دهانه رحم است که نشان می دهد بخش زیادی از بافت دهانه رحم سالم است و تعداد کمی از سلولها دچار تغییرات پیش سرطانی شده اند.

چقدر ممکن است CIN به سرطان دهانه رحم تبدیل شود؟

تعداد کمی از زنانی که تغییرات پیش سرطانی دارند به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند. با انجام غربالگری های منظم با تست پاپ اسمیر، آزمایش اچ پی وی، تست کولپوسکوپی و بیوپسی (نمونه برداری) سرویکس می توانید برای تشخیص به موقع و جلوگیری از سرطانی شدن دیسپلازی اقدام کنید.

آیا در زمان بارداری اگر CIN تشخیص داده شود می توان درمان را شروع کرد؟

در زنان باردار بهتر است چون خطر خونریزی بعد از بیوپسی سرویکس به دلیل پر خون بودن دستگاه تناسلی بالا است، تشخیص نوع و درمان CIN حداقل تا ۶ هفته بعد از زایمان به تعویق بیفتد. در واقع تا زمانی که سرطان دهانه رحم مهاجم نباشد نیازی به درمان آن در طول دوران بارداری نیست.

اگر شما هم سوالی درباره درمان ضایعات پیش سرطانی دهانه رحم دارید، در بخش نظرات می توانید آنها را از ما بپرسید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *