واژینیسموس چه مشکلاتی برای بارداری و زایمان ایجاد می کند؟

عوارض-واژینیسموس-در-بارداری

بیماری واژینیسموس زمانی اتفاق می افتد که می خواهید چیزی را وارد واژن کنید اما عضلات واژن  به طور ناگهانی و غیر ارادی سفت می شوند. این انقباضات دردناک هستند و عدم درمان آن باعث می شود بسیاری از خانم ها برای همیشه از رابطه جنسی خودداری کنند.
یکی از دغدغه های این خانمها بعد از ازدواج این است که نتوانند به دلیل عدم دخول، باردار شوند یا زایمان طبیعی انجام دهند. ما در این مقاله سعی داریم به همه سوالات شما درباره واژینیسموس و زایمان پاسخ دهیم.

واژینیسموس و بارداری

به گفته دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان، بیماری واژینیسموس نمی تواند مانع باردار شدن زنان شود. چون شما برای بارداری نیاز به اسپرم دارید و حتما نباید دخول صورت گیرد.

بسیاری از زنان مبتلا به واژینیسموس اولیه و ثانویه به کمک یکی از روشهای زیر و بدون نیاز به دخول باردار می شوند:

بارداری اِسپلَش

اگر مایع منی (انزال مرد) در نزدیکی دهانه واژن ریخته شود، اسپرم ها می توانند خود را به دهانه رحم رسانده و با عبور از آن با تخمک لقاح پیدا کنند. اسپرم ها در داخل رحم می توانند تا ۵ روز زنده بمانند، بنابراین فرصت کافی برای لقاح وجود دارد.

نکته: بهترین موقع برای اقدام به بارداری زمانی است که تخمک گذاری انجام شده است.

واژینیسموس و بارداری با سرنگ

عمر اسپرم ها در فضای آزاد حدود سی دقیقه است. بنابراین مرد می تواند در یک فنجان کوچک، مایع منی خود را جمع کند تا با یک سرنگ (بدون سوزن) بتوانید آن را به داخل واژن تزریق کنید.

هر دو روش از جمله روشهای موفق بارداری با واژینیسموس هستند. اگر این روشها برای شما جواب نمی دهند باید در این مورد با پزشک تان صحبت کنید. چون واژینیسموس نمی تواند علت ناباروری باشد و ممکن است مشکل دیگری داشته باشید.

برخی-از-رایجترین-علل-ناباروری

برای درمان واژینیسموس قبل از بارداری شما هم می توانید از تجربه خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان در این زمینه بهره مند شوید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

عوارض واژینیسموس در بارداری

هر چند می توانید به یکی از روشهای بالا با وجود واژینیسموس بارور شوید اما در طول دوران بارداری تان احتمالا با یکی از مشکلات زیر مواجه خواهید شد:

واژینیسموس و معاینه لگن

هر خانمی قبل از اقدام به بارداری باید معاینات لگنی و تست پاپ اسمیر را انجام دهد تا اندازه و سلامت لگن او بررسی شود. اما بعضی از زنانی که مبتلا به بیماری دخول دردناک هستند، نمی توانند این نوع معاینات را انجام دهند.

همچنین در طول بارداری، ممکن است نیاز باشد لگن مادر حین بارداری معاینه شود. زنان واژینیسموس در صورت نیاز به چنین معایناتی، نمی توانند آن را انجام دهند.

واژینیسموس و سونوی واژینال

سونوی واژینال نوعی سونوگرافی است که در آن پروپ دستگاه سونوگرافی وارد واژن  می شود تا رحم و دهانه رحم بهتر بررسی شوند. اگر چه در اکثر بارداری ها، سونوگرافی واژینال ضروری نیست؛ اما در صورت نیاز، زنان واژینیسموس نمی توانند چنین سونوگرافی را انجام دهند.

سونوگرافی-ترنس-واژینال

یک توصیه خیلی مهم

به دلیل عوارضی که در بالا گفته شد، همیشه به زنانی که دچار بیماری دخول غیرممکن هستند، توصیه می شود قبل از باردار شدن حتما برای درمان قطعی واژینیسموس اقدام کنند. در نتیجه می توانند بارداری طبیعی و خوبی را پشت سر گذاشته و بعد از زایمان هم رابطه جنسی کامل و عادی داشته باشند.

واژینیسموس و زایمان طبیعی

به گفته خانم دکتر فرخی پور، با شروع دردهای زایمانی، هورمون هایی در بدن ترشح می شوند که دهانه رحم و کانال زایمان را گشاد می کنند تا واژن برای زایمان طبیعی آماده شود. این اتفاق در زنان واژینیسموس نیز رخ داده و می توانند طبیعی زایمان کنند. با این وجود احتمال درمان واژینیسموس با زایمان طبیعی قابل پیش بینی نیست و به عواملی مثل درجه واژینیسموس بستگی دارد.

مگر اینکه این مادران مانند بسیاری از زنان غیرواژینیسموس به دلیل وضعیت قرارگیری جنین در رحم یا مشکلات دیگری که باعث به خطر افتادن جنین یا مادر می شود، مجبور به سزارین اجباری شوند.

روشهای درمان واژینیسموس

علت واژینیسموس تنگ بودن دهانه واژن نیست، بلکه به خاطر انقباضات غیر ارادی عضلات کانال واژن است. بعد از زایمان طبیعی باز هم این انقباضات ادامه دارند و مانع رابطه جنسی کامل می شوند. تنها راه خلاص شدن از واژینیسموس، درمان آن به یکی از این روشها است:

بوتاکس واژن: تزریق بوتاکس به عضلات دیواره واژن که موقع دخول منقبض می شوند.

آراف واژن: درمان واژینسموس با آر اف واژن نیز یک روش سریع دیگر برای درمان دخول دردناک است که طی ۲ تا ۳ جلسه در مطب انجام می شود.

همانطور که می بینید به هیچ جراحی برای درمان دخول دردناک نیاز ندارید و براحتی می توانید از شر آن خلاص شوید.

نکته مهم: هرگز واژینیسموس حتی با خفیف ترین گرید هم نمی تواند خودبخود رفع شود و حتما به درمان نیاز دارد!

واژینیسموس-در-بارداری

توصیه دکتر فرخی پور به زنان واژینیسموس

بهتر است قبل از داشتن فرزند به دنبال درمان واژینیسموس باشید. می توانید ۳ جلسه آراف انجام دهید یا اینکه از ۴ ماه قبل از اقدام به بارداری، تزریق بوتاکس را امتحان کنید. بوتاکس عضلات واژن را حدود ۴ ماه شل می کند و در این مدت ترس از دخول کمتر و کمتر می شود.

ولی طی این ۴ ماه یعنی تا زمانی که اثر بوتاکس از بین برود، حتما باید از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده کنید. بعد از این مدت، موفق به رابطه کامل شده اید و می توانید به طور طبیعی با دخول باردار شده و بارداری و زایمان عادی داشته باشید.

شما هم می توانید برای درمان قطعی واژینیسموس در تهران قبل از اقدام به بارداری به مطب خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان مراجعه نمایید. جهت رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات واژینیسموس و زایمان

اغلب بانوانی که مبتلا به واژینیسموس هستند یا از ابتلا به این عارضه می ترسند و می خواهند حامله شوند، سوالات زیر را از متخصص زنان می پرسند:

فشارهای زایمان طبیعی می تواند باعث ایجاد واژینیسموس شود؟

خیر. واژینیسموس به ندرت می تواند یکی از عوارض زایمان طبیعی باشد. مگر اینکه تروما و آسیب های زایمانی به حدی شدید باشد که چنین عارضه ای رخ دهد.

در طول بارداری می توانیم دخول دردناک را درمان کنیم؟

هر چند در سه ماه اول بارداری هم می توان این عارضه را درمان کرد ولی بهتر است برای درمان واژینیسموس قبل از باردار شدن اقدام کنید. چون هیچ تحقیقی روی تاثیر آراف یا بوتاکس در بارداری صورت نگرفته و ما از اثرات آن بی اطلاع هستیم.

زایمان طبیعی چه تاثیری روی واژینیسموس دارد؟

بیشتر خانم ها واژن شان کمی شل شده و دخول بهتر انجام می شود. یعنی حداقل سر آلت می تواند وارد واژن شود اما هنوز نمی توانید رابطه کامل داشته باشید. در بعضی افراد هم ممکن است به دلیل آسیبهای زایمانی، واژینیسموس بدتر از قبل شود.

اگر شما هم سوالی درباره مشکلات بارداری و زایمان با واژینیسموس دارید، در بخش نظرات این مقاله می توانید آنها را بپرسید.

۵/۵ - (۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *