مراقبتهای دوران بارداری

مراقبتهای بارداری

یکی از اتفاقات مهم در زندگی هر زنی بارداری و زایمان است. هر ساله زنان زیادی برای بارداری و مراقبتهای دوران بارداری به متخصصین زنان مراجعه می کنند. هدف از مراقبتهای بارداری داشتن یک بارداری سالم و به دور از خطر است. نکات مهمی در دوران بارداری باید رعایت شوند که در دسته مراقبتهای دوران بارداری دسته بندی می شوند. در این مقاله به مهمترین نکات مراقبتی در دوران بارداری می پردازیم. جهت دسترسی به بخشهای مختلف مقاله می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

اهمیت مراقبتهای دوران بارداری

مراقبتهای بارداری بخش مهمی از کارها و باید نبایدهایی هستند که در دوران بارداری باید رعایت کنید. این مراقبتها معمولا شامل چکاپهای دوران بارداری، نکات تغذیه ای در دوران بارداری، نکات ورزشی در دوران بارداری، نکات رابطه جنسی در این دوران و وزن گیری مادر می باشند.
شما با گذراندن دوران بارداری خود زیر نظر متخصصین زنان می توانید علاوه بر دریافت مراقبتهای ویژه در این دوران، پاسخ سوالات خود را هم بگیرید و در صورتیکه مشکل یا ناراحتی دارید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید. مراقبتهای دوران بارداری در نهایت به شما در داشتن یک بارداری خوب و بی خطر و داشتن یک زایمان موفق کمک خواهند کرد. شما می توانید در مقاله مراقبتهای سه ماهه اول بارداری با کلیه نکاتی که در این سه ماه اول، پزشک به شما توصیه می کند آشنا شوید.

امروزه پزشکان بر این عقیده اند که یک بارداری خوب از قبل از اقدام به بارداری شروع می شود. یعنی بهتر است قبل از اینکه شما برای بارداری اقدام کنید، چکاپها و معاینات مخصوص دوران بارداری را بگذرانید تا در دوران بارداری با مشکلات کمتری مواجه شوید. به این دسته از مراقبتها که از سه ماه قبل از اقدام به بارداری توصیه می شوند، مراقبتهای قبل از بارداری می گویند. این مراقبتها نیز شامل چکاپهای روتین و سلامت مادر است.

اگر شما هم قصد بچه دار شدن دارید بهتر است پیش از هر چیز از سلامت خود مطلع شوید. برای داشتن یک بارداری سالم و به دور از خطر مراجعه به متخصصین زنان ضروری است. بر همین اساس ما به شما خانم دکتر فرخی پور را پیشنهاد می کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

معاینات روتین دوران بارداری

یکی از مهمترین بخشهای مراقبتهای دوران بارداری، مراقبتهای پزشکی روتین در این دوران است. طبق دستورالعملها توصیه می شود که تعداد جلسات معاینه در دوران بارداری حداقل هشت جلسه باشد. اگر احیانا مشکل خاصی وجود داشته باشد تعداد این جلسات می تواند بیشتر شود. این معاینات اصولا به سه دسته معاینات سه ماهه اول، معاینات سه ماهه دوم بارداری و معاینات سه ماهه سوم تقسیم بندی می شوند.

معاینات روتین بارداری

در معاینات دوران بارداری، پزشک وضعیت کی سلامت شما را بررسی می کند. این معاینه ها معمولا شامل موارد زیر است:

  • اندازه گیری وزن مادر
  • اندازه گیری فشار خون مادر و بررسی تورم دستها
  • معاینه شکم برای بررسی جنین
  • گوش دادن به ضربان قلب جنین
  • معاینات لگنی، بررسی ترشحات دوران بارداری و وضعیت دهانه رحم
  • اندازه گیری سایز رحم برای پیشرفت میزان بارداری

همچنین شما می توانید در جلسات معاینات روتین بارداری خود، سوالات و ابهاماتی که دارید را از پزشک خود بپرسید. معاینات روتین بارداری فرصت خوبی برای دریافت تخصصی ترین مشاوره ها از متخصص زنان و زایمان است.

آزمایش های دوران بارداری

یکی دیگر از چکاپهای مهم و اساسی در دوران بارداری، آزمایشات تخصصی این دوران است. هدف از این آزمایشات اطمینان پزشک از سلامت مادر و جنین درون رحم اوست. این آزمیشات به سه دسته تقسیم می شوند:

آزمایشات روتین دوران بارداری

حتما شما هم از آزمایشهای روتین دوران بارداری زیاد شنیده اید. هدف از این آزمایشها بدست آوردن اطلاعات کلی در مورد سلامت مادر و جنین است. این آزمایشات معمولا شامل موارد زیر می شود:

  • آزمایش ادرار: برای بررسی عفونتهای ادراری و بررسی قند و پروتئین شما
  • آزمایش خون: جهت بررسی دیابتهای بارداری، ایدز و بیماریهای آمیزشی، فاکتور Rh و کم خونی

بیشتر بخوانید: پرسش و پاسخ درباره واکسن گارداسیل

  • آزمایشهای غربالگری دیابت: این آزمایشات در هفته های ۲۴ تا ۲۸ بارداری توصیه می شود و هدف آنها تشخیص دقیق دیابت بارداری است.
  • سونوگرافی: سونوگرافی هم یکی از بخشهای اصلی مراقبتهای دوران بارداری بشمار می رود. در حالت معمول سه بار سونوگرافی انجام می شود: هفته ۱۱ تا ۱۳، هفته ۱۶ تا ۱۸ و هفته ۳۱ تا ۳۴ (سه ماهه سوم بارداری). در این سونوگرافی ها پزشک وضعیت پایین بودن جفت جنین و اندامهای جنین را بررسی می کند.

آزمایش خون بارداری

غربالگری نقص مادرزادی نوزاد

دسته دوم آزمایشات دوران بارداری غربالگری نقص مادرزادی در نوزادان است. یکی از مهمترین غربالگریهایی که صورت می گیرد بررسی سندروم داون است. انجام این غربالگریها به همه مادران توصیه می شود اما اگر پزشک مورد مشکوکی مشاهده کرد، به احتمال زیاد آزمایشات تکمیلی هم برای شما تجویز خواهد شد. مهمترین غربالگریهایی که جهت بررسی مشکلات مادرزادی جنین استفاده می شوند عبارتند از:

  • غربالگری سه ماهه اول
  • غربالگری یکپارچه
  • غربالگری سه ماهه دوم بارداری
  • سونوگرافی آنومالی
  • آزمایش dna آزاد جنینی

آزمایشات تشخیص تهاجمی

این آزمایشها جزو آزمایشات روتین بارداری محسوب نمی شوند و هدف از انجام آنها تشخیص قطعی نقص مادرزادی می باشد. ممکن است این آزمایشات باعث آسیب رسیدن به جنین شوند؛ به همین علت تنها در شرایط خاص تجویز می شوند و در آزمایشگاههای پیشرفته انجام می شوند.

مشاوره های دوران بارداری

ممکن است برای شما سوالات زیادی در طول دوران بارداری پیش بیاید: از سوالات و نکات تغذیه ای گرفته تا ورزش یا رابطه جنسی در دوران بارداری. شما در جلسات معاینه ای خود می توانید همه سوالات خود را از پزشکتان بپرسید. این مساله که متخصص شما برای شما زمان کافی بگذارد و به سوالات شما پاسخگو باشد بسیار حائز اهمیت است. برای همین در انتخاب پزشک خود بسیار دقت کنید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای کاهش ویار و استفراغ شدید در دوران بارداری

مشاوره بارداری

اگر شما هم قصد بارداری دارید یا باردار شده اید، بهتر است هرچه زودتر برای انتخاب متخصص زنان و زایمان اقدام کنید. اگر در شمال تهران هستید ما به شما خانم دکتر فرخی پور را پیشنهاد می کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با شماره ۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد از لحظه ای که متوجه شدید باردار شده اید باید زیر نظر پزشک متخصص بروید. هرچند برای داشتن یک بارداری خوب توصیه می شود سه ماه قبل از اقدام به بارداری، برای اطمینان از سلامت خود مراقبتها و مشاوره های دوران بارداری را انجام دهید. همچنین اگر به دلایل مختلفی فعلا نمی خواهید باردار شوید با پزشک خود درمورد بهترین روش جلوگیری از بارداری صحبت کنید.

اگر در حال حاضر باردار بوده و زیر نظر متخصص هستید، در صورت مشاهده موارد زیر حتما پزشک خود را در جریان بگذارید:

  • هرگونه مشاهده لکه خونی
  • درد شدید یا اسپاسمهای عضلانی در قسمت تحتانی شکم
  • تب و لرز شدید
  • هرگونه حرکت یا جابجایی غیر معمول جنین
  • ابتلا به عفونتهای واژینال
  • هرگونه سوزش یا کم شدن ادرار
  • سرگیجه و تاری دید
  • تورم ناگهانی و شدید صورت و انگشتان

اگر به هر دلیلی در دوران بارداری مشکلات اندامهای لگنی برایتان بوجود آمد پزشک بجای جراحی استفاده از پساری را توصیه می کند. مقاله فواید پساری در دوران بارداری آنچه را که باید در این مورد بدانید به شما می گوید.

در این مقاله سعی کردیم مهمترین نکات مراقبتهای دوران بارداری را پوشش دهیم. اگر سوالی هست که پاسخ آن را نگرفته اید لطفا در بخش نظرات زیر همین مقاله آن را مطرح کنید. سوالات شما توسط خانم دکتر فرخی پور (جراح و متخصص زنان) پاسخ داده می شود.

۱/۵ - (۱ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *