مکمل ها و ویتامینهای ضروری قبل از بارداری + میزان مجاز

ویتامین های قبل از بارداری

در دوران بارداری و به خصوص در چند هفته اول، تامین مواد مغذی برای مادر و جنین جنبه ی حیاتی دارد. بدن ما مدتی طول می کشد تا تمام احتیاجات جنین را تامین کند. بنابراین بهتر است از ۳ ماه قبل از اقدام به بارداری مصرف ویتامین ها و مواد مغذی ضروری را با مشورت پزشک تان شروع کنید.
به علاوه، مصرف مکمل ها و ویتامین های ضروری قبل از بارداری، باعث تقویت تخمک و افزایش قدرت باروری در زنان می شود. در این مقاله به شما خواهیم گفت که قبل از بارداری باید چه ویتامین ها و مکمل هایی را مصرف کنید و دوز مصرفی آنها باید چقدر باشد. برای دسترسی سریع به تیترها می توانید از فهرست زیر استفاده کنید.

ضروری ترین ویتامین های قبل از بارداری

به گفته خانم دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان، مقدار و نوع مکمل یا ویتامینی که مصرف می کنید بسته به نیاز بدن هر خانم متفاوت است و مصرف این نوع ریز مغذی ها باید زیر نظر پزشک تان باشد. بطور کلی، بهترین مولتی ویتامینها برای باردار شدن عبارتند از:

اسید فولیک

اسید فولیک نوعی ویتامین B است که به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. کمبود اسید فولیک در سه ماه اول بارداری، به خصوص در هفته های چهارم تا ششم خطرناک است و ریسک مشکلات زیر را بالا می برد:

  • نقص های عصبی و مغزی جنین
  • رشد ناکافی جنین
  • زایمان زودرس
  • کم خونی مادر
  • وزن پایین نوزاد موقع تولد
  • شکاف لب و کام در جنین
  • پره اکلامپسی (مسمومیت در بارداری)

برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید مصرف این ویتامین را قبل از بارداری شروع کنید. مقدار مجاز مصرف اسید فولیک قبل از بارداری، روزانه ۴۰۰ میکروگرم و حین بارداری ۶۰۰ میکروگرم است. فولات که شکل طبیعی قرص اسید فولیک است را هم می توانید در مرکبات، غلات کامل و سبزیجات با برگهای سبز تیره پیدا کنید.

ویتامین ث (C)

مصرف ویتامین ث قبل از بارداری هم برای مردان و هم برای زنان ضروری است. مصرف ویتامین C به تقویت باروری اسپرم و تخمک، تحرک بیشتر اسپرم ها و لقاح موفق  کمک می کند. همچنین مصرف ویتامین ث برای موارد زیر ضروری است:

  • پیشگیری از اختلالات کروموزومی
  • جلوگیری از سقط جنین
  • افزایش جذب آهن
  • تقویت سیستم ایمنی

مقدار مجاز مصرف روزانه ی ویتامین ث قبل از بارداری ۷۵ میلی گرم و حین بارداری ۸۵ میلی گرم است.

ویتامین ای (E)

مصرف ویتامین  e قبل از بارداری هم برای خانمها و هم برای آقایان توصیه می شود. چون این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است که از DNA اسپرم محافظت کرده و امکان باروری را در زنان و مردان بیشتر می کند. همچنین مصرف قرص ویتامین ای برای بارداری به موارد زیر کمک می کند:

  • تنظیم سیکل تخمک گذاری
  • تشخیص راحت تر زمان تخمک گذاری برای اقدام به بارداری
  • افزایش خونرسانی به آندومتر (لایه داخلی رحم)
  • بهبود لانه گزینی تخمک لقاح یافته در رحم

مقدار مجاز مصرف ویتامین E قبل از بارداری و در طول بارداری روزانه ۱۵ میلی گرم است.

ویتامین B12

مصرف ویتامین B12 قبل بارداری می تواند به تنظیم سطح هورمون های تخمک گذاری و هورمون تستوسترون در زنان کمک کند. مصرف این ویتامین قبل از بارداری برای موارد زیر مهم است:

  • خون سازی و تولید گلبولهای قرمز
  • حفاظت از DNA  تخمک
  • محفاظت از سیستم عصبی جنین

مصرف فست فود و سیگار کشیدن باعث کمبود ویتامین ب ۱۲ در زنان می شود. برای افزایش شانس باروری باید این موارد را کنار بگذارید. مصرف B12 در مردان به افزایش تعداد اسپرمها و شانس باروری کمک می کند. باید روزانه قبل از باردار شدن ۲.۴ میکروگرم و حین بارداری ۲.۶ میکروگرم ویتامین B12 مصرف کنید.

ویتامین دی

اگر نمی توانید ۲ یا چند بار در هفته به مدت نیم ساعت حمام آفتاب بگیرید باید مصرف ویتامین دی قبل از بارداری را شروع کنید. چون کمبود ویتامین دی قبل از بارداری خطرات زیر را به دنبال دارد:

  • سقط مکرر
  • پوکی استخوان مادر
  • کندی رشد استخوانها جنین
  • مسمومیت در بارداری

مقدار مجاز مصرف ویتامین D3 روزانه ۶۰۰ IU است و مصرف بیش از حد آن باعث مسمومیت می شود.

ویتامین B6

مصرف ویتامین B6 قبل از بارداری بهبود روند تخمک گذاری کمک کرده و با مزایای زیر همراه است:

  • کاهش پرولاکتین که باعث اختلال در تخمک گذاری می شود
  • تنظیم قند خون
  • جلوگیری از نقص های متابولیکی جنین
  • کاهش ریسک زایمان زودرس

اگر قبل از بارداری روزانه ۱۰ میلی گرم ویتامین ب ۶ مصرف کنید، کمتر استفراغ شدید در بارداری (تهوع صبحگاهی) را بعد از باردار شدن تجربه می کنید.

مکملهای مورد نیار برای بارداری

شما هم می توانید برای مشاوره قبل از بارداری و یا مراقبتهای دوران بارداری خود از تجربه دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای رزرو نوبت با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

مصرف مکمل قبل از بارداری چه ضرورتی دارد؟

طبق سالها تجربه خانم دکتر فرخی پور، مصرف مکمل های زیر قبل از بارداری می تواند به توانایی باروری و سلامت بارداری تان کمک زیادی کند:

روی

روی یک ماده معدنی است که مصرف آن قبل از اقدام به بارداری هم به مردان و هم به زنان توصیه می شود. چون مصرف این ماده برای تقویت موارد زیر اهمیت دارد:

  • باروری و تخمک گذاری زنان
  • تولید مایع منی و افزایش تعداد اسپرم در مردان
  • افزایش سطح هورمون تستوسترون در آقایان

به همین دلیل توصیه می کنیم قبل از اقدام به بارداری، خانم ها روزانه ۸ میلی گرم و آقایان روزانه ۱۱ میلی گرم قرص مکمل روی را مصرف کنند.

اسید چرب امگا ۳

مادرانی که نمی توانند به طور طبیعی باردار شوند، قبل از اقدام به بارداری با روش IVF (لقاح مصنوعی) بهتر است از مکمل امگا ۳ استفاده کنند. امگا ۳ یک نوع اسید چرب است که به تکامل مغز جنین کمک می کند. چون بدن انسان نمی تواند اسید چرب امگا ۳ بسازد، باید با مصرف روغن ماهی یا آجیل ها آنرا تامین کنید.
می توانید برای تامین اسید چرب امگا ۳ مورد نیازتان هفته ای ۲-۳ وعده ماهی های بدون جیوه بخورید یا به دستور پزشک از کپسول روغن ماهی استفاده کنید. مقدار مجاز مصرف امگا ۳ قبل از بارداری روزانه ۲۰۰ میلی گرم است.

قرص آهن

آهن یکی از اجزای اصلی گلبول های قرمز خون است که نقش مهمی در اکسیژن رسانی، تغذیه و رشد جنین دارد. بنابراین اگر مشکل کم خونی دارید باید از ۳ ماه قبل از بارداری مصرف قرص آهن را شروع کنید تا ذخیره آهن بدن تان به مقدار کافی برسد.
مقدار مجاز مصرف روزانه آهن قبل از بارداری ۱۸ میلی گرم و حین بارداری ۲۷ میلی گرم است. بعضی از خانم ها باید مصرف مکمل آهن را تا چند ماه بعد از زایمان هم ادامه دهند.

کلسیم

مصرف مولتی ویتامین برای باردار شدن نمی تواند مقدار کلسیم مورد نیاز بدن را فراهم کند. چون بیشتر از ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلی گرم کلسیم نمی توان به مولتی ویتامین ها اضافه کرد. در حالی که یک خانم قبل از بارداری روزانه به ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارید.
بنابراین به مصرف مکمل های کلسیم نیاز دارید. البته مصرف این مقدار کلسیم به صورت مکمل زیاد است و باید بخشی از آن را طی اقدام به بارداری و حین بارداری با مصرف سبزیجات برگ تیره و لبنیات تامین کنید.

ید

یکی از مواد معدنی خیلی مهم در بارداری، یُد است که نقش مهمی در تکامل مغز و سیستم عصبی جنین دارد. تمام مولتی ویتامین ها و مکمل هایی که مصرف می کنید حاوی ید نیستند. بنابراین با مصرف نمک ید دار می توانید نیاز بدن تان به ید را برطرف کنید.
مقدار مجاز مصرف ید قبل از بارداری و حین باردای روزانه ۱۹۰ تا ۲۲۰ میکروگرم است که با مصرف نصف قاشق چایخوری نمک ید دار می توانید آن را تامین کنید.

ضرورت مصرف مکمل قبل بارداری

مقدار مصرف قرص ویتامین آ قبل از بارداری

با مصرف مواد غذایی به اندازه کافی بدنتان برای رشد جنین ویتامین آ دریافت می کند و نباید قبل از بارداری مولتی ویتامین های حاوی ویتامین آ بخورید. چون مصرف ویتامین A برای جنین ضرر دارد و باعث ایجاد نقص های مادرزادی در جنین و مسمومیت کبدی مادر می شود.

بیشتر بخوانید: نکات تغذیه ای در دوران بارداری

شما هم می توانید برای انجام مراقبتهای دوران بارداری خود از تخصص و تجربه دکتر صفورا فرخی پور، جراح و متخصص زنان و زایمان در این زمینه بهره مند شوید. برای دریافت نوبت قبلی با شماره ۰۲۱۲۲۸۵۹۱۰۲ تماس بگیرید.

سوالات رایج درباره مصرف مکمل در بارداری

در ادامه می توانید سوالات متداول درباره مکملها و ویتامینهای ضروری قبل از بارداری را که اغلب مادران می پرسند را بخوانید:

مصرف زیاد اسید فولیک قبل از بارداری چه عوارضی دارد؟

چون مقدار اضافی اسید فولیک از بدن دفع می شود، اغلب عارضه ای ایجاد نمی کند. ولی مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث کاهش ویتامین ب ۱۲ و بروز مشکلاتی در مادر و جنین شود.

خوردن چه غذاهایی به افزایش قدرت باروری زنان کمک می کند؟

میوه‌ و سبزیجات تازه، شیر کامل، ماست کم چرب، غلات کامل و آب فراوان مصرف کنید و تا حد ممکن از خوردن شکر و مواد کافئینی بپرهیزید.

بعد از پایان سه ماه اول بارداری نباید اسید فولیک بخورم؟

مصرف اسید فولیک بعد از سه ماهه اول بارداری تاثیر خاصی روی جنین ندارد و می توانید آنرا قطع کنید. با این حال خوردن روزانه ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک اشکالی ندارد و می توانید مصرف آنرا ادامه دهید.

اگه یه دفعه حامله بشیم و قبل از بارداری اسید فولیک نخوریم چه اتفاقی میفته؟

نگران نباشید. اگر بدون برنامه حامله شده اید، به محض اطلاع از بارداری، مصرف اسید فولیک را فوری شروع کنید. مصرف این ویتامین مانع از بروز نقص های عصبی جنین می شود، اما عدم مصرف آن قبل از بارداری به معنی تولد نوزاد ناقص نیست.

 اگر سوالی درباره مکمل ها و ویتامین های ضروری قبل از بارداری دارید، می توانید در بخش نظرات این مقاله آنها را بپرسید. در اسرع وقت همینجا به آنها پاسخ می دهیم.

۴.۱/۵ - (۲۲ امتیاز)
بدون دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *